‌واردات از چین + آموزش صفر تا صد واردات کالا از چین

در سال‌های اخیر که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور عزیزمان ایران شدت بیشتری از قبل گرفته‌، اهمیت تجارت با کشور چین و واردات از این کشور بیش از پیش نمود پیدا کرده است. چین رابطه بسیار خوبی با کشور ما دارد و می‌توان آن را به عنوان مهمترین شریک تجاری ایران معرفی کرد. کشور چین به واسطه تولید محصولات ارزان قیمت و صادر کردن آن به سرتاسر دنیا بسیار شناخته شده است. این کشور محصولات بسیار زیادی برای صادرات دارد و همین موضوع سبب شده تا بازرگانان مختلف به فکر واردات کالا از چین به ایران بیافتند.
واردات از یک کشور به هیچ عنوان کار راحتی نیست و شما باید با قوانین واردات از چین و … آشنا باشید. با توجه به اهمیت واردات کالا از چین در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به شما نحوه انجام این کار را از صفر تا صد آموزش دهیم. 

مراحل واردات کالا از چین به ایران

مراحل واردات کالا از چین

مهم‌ترین مراحل واردات کالا از چین به ایران عبارتند از:

  1. انتخاب یک یا چندین کالا برای واردات
  2. پیدا کردن تامین کننده مناسب و تعیین قیمت
  3. انجام مذاکره و عقد قرارداد خرید با تامین کننده
  4. ثبت کردن سفارش خرید و گرفتن مجوزهای مورد نیاز
  5. خرید کالا
  6. حمل و بیمه کردن کالا
  7. ترخیص کالا از گمرک

در بالا به‌طور مختصر به مراحل واردات کالا از چین اشاره کردیم. اکنون نوبت به آن رسیده است تا در خصوص هر کدام از این مراحل مفصل‌تر صحبت کنیم و توضیحات تکمیلی را به اطلاع شما برسانیم. البته قبل از شروع بحث باید به شما بگوییم که داشتن کارت بازرگانی برای صادرات و واردات الزامی است. این کارت توسط اتاق بازرگانی به عنوان یک جواز و سند رسمی صادر می‌شود و به افراد حقیقی یا حقوقی امکان صادرات و واردات را می‌دهد.

  • انتخاب یک یا چندین کالا برای واردات

چین محصولات بسیار زیادی برای خرید دارید، می‌خواهید همه آن‌ها را به کشور وارد کنید تا ببینید کدام یک جواب می‌دهد؟ شما نه وقت کافی برای انجام این کار دارید و نه سرمایه لازم!. پس باید به دنبال کالایی باشید که در ایران بازار خوبی داشته باشد و با فروش آن بتوانید به سود چشمگیری دست پیدا کنید.

در هنگام انتخاب یک محصول برای واردات کالا از چین به ایران به موارد زیر توجه کنید.

  1. محصولی که شما قصد وارد کردن آن را دارید، استفاده از آن در ایران نباید منع قانونی داشته باشد. پس هر محصولی را نمی‌توانید وارد کنید، اول قوانین واردات به کشور را مطالعه کنید تا به مشکل برنخورید. برای مثال امکان وارد کردن مشروبات الکلی در ایران وجود ندارد.
  2. برای وارد کردن هر محصولی به ایران شما باید مالیات و عوارض آن را پرداخت کنید. اگر محصولی که قصد وارد کردن آن را دارید، مالیات و عوارضی بالایی داشته باشد. قیمت تمام شده محصول شما بالا می‌رود و درصد سود شما پایین خواهد آمد. پس به سراغ محصولاتی بروید که وارد کردن آن‌ها مالیات و عوارض کمی داشته باشد.
  3. شما فقط در صورتی به سود می‌رسید که محصول وارد شده توسط شما در ایران به فروش برسد. قبل از انتخاب محصول برای واردات کالا از چین به ایران بازار را به خوبی بررسی کنید و یک محصول پرفروش و پرتقاضا را برای ورود انتخاب کنید تا مشکلی برای فروش نداشته باشید.
  • پیدا کردن محل مناسب برای خرید

اکنون که محصول خود را انتخاب کرده‌اید باید به دنبال یک تامین کننده مناسب برای خرید بگردید. در چین تولیدکننده‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید محصول خود را از آن‌ها تهیه کنید. اگر واسطه یا آشنایی در کشور چین دارید از او بخواهید که با انجام تحقیقات محلی یا جستجو در بستر وب، یک تامین کننده مناسب برای شما پیدا کند. هرگز برای خرید عجله نکنید، در بازار بگردید و به خوبی تحقیق کنید تا یک تامین کننده با قیمت مناسب و مطمئن پیدا کنید. این مرحله از واردات کالا از چین به ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که متاسفانه بسیاری از وارد کننده‌ها نسبت به آن بی‌توجه هستند.

به روش‌های زیر می‌توانید یک محل مناسب برای خرید پیدا کنید.

  1. از متخصصان و شرکت‌های مشاور در حوزه واردات کالا از چین به ایران کمک بگیرید.
  2. سری به شهرک‌های صنعتی و بازارهای عمده فروشی کشور چین بزنید. معمولا در این بازارها تامین‌ کننده‌های مناسبی می‌توانید پیدا کنید.
  3. نمایشگاه‌های بسیار زیادی به‌صورت سالانه در کشور چین برگزار می‌شود. معمولا این نمایشگاه‌ها فرصت خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک تولیدکننده یا تامین‌ کننده مناسب پیدا کنید.
  • انجام مذاکره و بستن قرارداد خرید

بعد از پیدا کردن تامین کننده شما باید به سراغ مذاکره برای خرید بروید. این مرحله شامل مراحل زیر است:

  1. برای شروع مذاکرات شما می‌توانید از شرکت تامین کننده درخواست کنید که به شما لیست قیمت ارائه دهند. البته شما می‌توانید از تامین کننده بخواهید که مشخصات کالای مورد نظر را نیز برای شما ارسال کنید.
  2. در صورت تایید کالا از فروشنده بخواهید که برای شما پیش فاکتور را ارسال کنید. به یاد داشته باشید که پیش فاکتور هیچ گونه تعهد خریدی برای شما به همراه نخواهد داشت. در پیش فاکتور باید مواردی مانند مشخصات کامل خریدار و فروشنده، مشخصات کالا، هزینه حمل و نقل، هزینه بسته‌بندی، مبدا، مقصد، کشور سازنده و … قید شده باشد.
  3. بعد از مشاهده پیش فاکتور شما می‌توانید در خصوص مواردی مانند قیمت، نحوه پرداخت، روش حمل و .. با فروشنده وارد مذاکره شوید تا به یک توافق ایده‌آل برسید.
  4. اگر مذاکرات خوب پیش رفت شما باید قرارداد خود را با فروشنده ببندید تا وارد مرحله بعد واردات کالا از چین به ایران شوید.
  • ثبت کردن سفارش خرید و گرفتن مجوزهای مورد نیاز

اکنون نوبت به انجام کارهای قانونی واردات و دریافت مجوزهای لازم است. شما در این مرحله نیاز دارید تا کالای خود را ثبت کنید و مجوزهای لازم برای وارد کردن آن را دریافت کنید. هر محصول برای وارد شدن به کشور به مجوز خاصی نیاز دارد و شما نمی‌توانید با استفاده از یک مجوز هر کالایی را وارد کنید. برای مثال شما برای اینکه بتوانید دارو یا مواد غذای وارد کنید، باید از وزارت بهداشت مجوز دریافت کنید.

  • خرید کالا

بعد از دریافت مجوزهای لازم برای وارد کردن کالا از کشور چین به ایران نوبت به خرید کالا می‌رسد. شما برای خرید کالا در کشور چین نیاز به ارز دارید، دولت این ارز را در اختیار شما قرار می‌دهد. دولت بر اساس نوع کالایی که قصد وارد کردن آن به ایران را دارید به شما یکی از انواع ارز (نیمایی، دولتی، ارز آزاد یا ارز از محل صادرات) را تخصیص می‌دهد. اکنون شما می‌توانید برای خرید کالا اقدام کنید و از طریق صرافی‌های بانکی مبلغ مورد نظر را برای تامین کننده منتقل کنید.

روش های حمل و نقل کالا از چین به ایران

 

  • حمل و بیمه کردن کالا

اکنون شما کالا را خریده‌اید و باید آن را حمل کنید تا به ایران برسد. حمل و نقل کالا از کشور دیگر نکات بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌‌ها اشاره شده است.

  1. شما باید حتما کالایی که خریداری کرده‌اید، بیمه کنید. داشتن بیمه نامه یکی از شروط لازم برای ترخیص کالا از گمرک است.
  2. بارگیری کالا بسیار حساس است چراکه بارگیری غیراصولی می‌تواند به محصولی که خریده‌اید، آسیب جدی وارد کند.
  3. روش‌های بسیار زیادی برای حمل و نقل کالا به ایران وجود دارد. شما می‌توانید محموله خود را از طریق حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی، ریلی یا ترکیبی از این روش‌ها به ایران برسانید. هر کدام از این روش‌ها هزینه خاص خود را دارند که شما بسته به نیاز و بودجه خود می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. معمولا حمل و نقل دریایی را می‌توان به عنوان رایج‌ترین و مقرون‌ به صرفه‌ترین روش واردات کالا از چین به ایران معرفی کرد. از حمل و نقل هوایی برای واردات فاسد شدنی (مثل دارو، مواد غذایی و ..) یا گران قیمت استفاده می‌شود.
  • ترخیص کالا از گمرک

آخرین مرحله از واردات کالا از چین به ایران انجام کارهای مربوط به گمرک و ترخیص کالا است. برای ترخیص هر کالا از گمرک قوانین و مقررات بسیار زیادی وجود دارد که شما باید با تمامی آن‌ها آشنا باشید. برای ترخیص کالا از گمرک شما به مدارکی مانند بارنامه، بیمه نامه کالا، مجوز واردات کالا به ایران، اسناد حمل و نقل قانونی محصول از چین به ایران، پکینگ لیست، مجوزهای مربوط به کالا از کشور مبدا و .. نیاز خواهید داشت.
بعد از انجام کارهای ترخیص کالا شما می‌توانید با پرداخت مالیات و گمرکی محصول خود را از گمرک خارج و وارد بازار کنید. ترخیص کالا از گمرک نیاز به تخصص دارد، اگر احساس می‌کنید که برای انجام این کار مهارت و تخصص کافی ندارید، ترخیص کالا از گمرک را به یک شرکت بازرگانی واگذار کنید.

بهترین کالا برای واردات از چین

بهترین کالا برای واردات از چین کدام است؟ واقعیت قضیه این است که پاسخ این سوال را بازار مشخص می‌کند. شما باید بازار را بررسی کنید و بر اساس نیازهای مردم به سراغ یک محصول خاص برای وارد کردن بروید. اما بر اساس تحقیقات انجام شده معمولا بهترین کالاها واردات کالا از چین به ایران عبارتند از:

  1. واردات لباس از چین: بخش بسیار زیادی از لباس‌هایی که در بازار ایران وجود دارد، از کشور چین وارد شده‌اند. واردات پوشاکی مانند تیشرت، جوراب، پیراهن، شلوار، شلوارک، لباس‌های زیر مردانه و زنانه و .. از کشور چین به ایران می‌تواند برای شما سود خوبی به همراه داشته باشد.
  2. واردات پارچه از چین: یکی از مهمترین کالاها در صنایع نساجی تمامی کشورها پارچه است که ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست. بخش بسیار زیادی از پارچه مورد نیاز نساجی ایران از طریق واردات کالا از چین به ایران تامین می‌شود که سود خوبی هم برای بازرگانان به همراه خواهد داشت.
  3. واردات قطعات خودرو: چین یکی از بزرگترین و مهمترین کشورهای دنیا برای واردات قطعات خودرو است. شما می‌توانید از این کشور محصولات مختلف مانند دزدگیر خودرو، مانیتور، ضبط، تجهیزات مسافرتی و .. وارد کنید. لوازم و قطعات جانبی خودرو همیشه بازار خوبی دارند و شما معمولا برای فروش به مشکل برنخواهید خورد.
  4. واردات ماشین آلات صنعتی: ماشین آلات صنعتی نقش بسیار مهمی در صنعت کشور ایفا می‌کنند. ماشین آلات صنعتی به ویژه ماشین‌هایی که در خطوط تولید کار می‌کنند از عوامل توسعه و بهبود بخشیدن به فرایندهای صنعتی به شمار می‌روند. وارد کردن این ماشین آلات هم می‌تواند برای شما سود خوبی به همراه داشته باشد.
  5. واردات کفش از چین: با وجود تولیدکننده‌های بسیار زیادی که در کشور وجود دارد، باز هم می‌توان به واردات کفش از چین به سود کلانی دست پیدا کرد. در بازار چین انواع کفش‌های چرم مصنوعی، کتونی، اسنیکرز، صندل، صندل‌های مخصوص طبیعت گردی و .. وجود دارند که در بازار ایران بسیار محبوب هستند.
  6. واردات لاستیک از چین: در سال‌های اخیر تعداد بسیار زیادی از خودروهای چینی وارد بازار ایران شده‌اند. افزایش تعداد خودروهای چینی در بازار ایران و نداشتن دسترسی به لاستیک‌های اروپایی سبب شده تا مردم از لاستیک‌های چینی استقبال کنند.

*‌ از دیگر محصولاتی که وارد کردن آن‌ها از چین به ایران می‌تواند پر سود باشد، می‌توان به لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی (مانند موبایل و ..)، لوازم ورزشی، محصولات آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی و .. اشاره کرد.

حداقل سرمایه برای واردات از چین

سرمایه مورد نیاز برای واردات کالا از چین به ایران به عوامل بسیار زیادی مانند حجم کالا، نوع کالا، قیمت و .. بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان برای آن حداقلی مشخص کرد. تازه علاوه بر خرید کالا واردات از کشور چین به ایران هزینه‌های دیگری هم دارد که در ادامه به‌طور مفصل در خصوص آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
شما قبل از اینکه برای واردات کالا از چین به ایران اقدام کنید باید تمامی این هزینه‌ها را برآورد و بررسی‌های لازم را به عمل آورید که آیا وارد کردن کالا برای شما سودآور خواهد بود یا خیر. اگر قادر به انجام این کار نیستید می‌توانید از حسابداری شرکت‌های بازرگانی کمک بگیرید. البته راه‌های کم هزینه‌تری برای واردات از کشور چین به ایران مانند خرید اینترنتی از چین وجود دارد. معمولا با سرمایه‌های کم حتی در حد 40-50 میلیون تومان به این روش می‌توان از کشور چین به ایران کالا وارد کرد.

نحوه واردات از چین (واردات از چین بدون گمرک)

هزینه واردات از چین

وارد کردن کالا از چین برای تجار سود بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. این سود زمانی چشمگیرتر خواهد شد که واردات از کشور چین بدون گمرک هم باشد. اما آیا امکان واردات از چین بدون گمرک وجود دارد؟ پاسخ کوتاه به این سوال بله است. شما درصورتی که به عنوان مسافر کالایی را به ایران وارد کنید از پرداخت مالیات معاف خواهید بود. پس واردات کالا از چین به ایران با حجم زیاد به این روش امکان‌پذیر نخواهد بود.
البته برخی از شرکت‌ها وجود دارند که ادعا می‌کنند می‌توانند بدون هزینه گمرکی و کارت بازرگانی تمام کالاهای شما را از کشور چین به ایران وارد کنند. این موضوع بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شبیه است. چرا که انجام این کار در حال حاضر تقریبا محال است و هر شرکتی نمی‌تواند آن را بر عهده بگیرید. قبل از هر اقدام و پرداخت وجهی به این شرکت‌ها خود تحقیق کنید و از ماهیت و صحت گفتار آن‌ها مطمئن شوید.

محاسبه هزینه واردات از چین 

واردات کالا از چین به ایران هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت که در ادامه به‌طور کامل در خصوص آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • هزینه خرید کالا

هزینه‌ای که بطور مستقیم برای خرید کالا و اجناس از چین پرداخت می‌شود را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین و قابل توجه‌ترین هزینه واردات کالا از چین به ایران دانست. بسته به مقدار و نوع محصولی که خریداری می‌کنید، هزینه خرید کالای از کشور چین متفاوت خواهد بود. پس نمی‌توان برای آن رقم دقیقی مشخص کرد.

  • هزینه حمل و نقل کالا

یکی از اساسی‌ترین هزینه‌های واردات کالا از چین به ایران، حمل و نقل است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، برای حمل و نقل کالا از چین به ایران می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد. بسته به روش حمل و نقل و حجم محموله شما هزینه حمل و نقل کالای شما متفاوت خواهد بود.

  • هزینه بیمه کالا

شما باید محصولی که خریداری کرده‌اید را بیمه کنید تا بتوانید آن را وارد کشور کنید. هزینه بیمه برای کالاهای مختلف متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان برای آن رقم مشخصی اعلام کرد. با توجه به ارزش کالای که قصد وارد کردن آن به ایران را دارید، نوع بیمه، نوع حمل و نقل و دیگر عوامل هزینه بیمه کالای شما متفاوت خواهد بود.

  • هزینه‌های مربوط به انتقال وجه

انجام تراکنش‌های بین‌المللی با هزینه‌های برای شما همراه خود بود. شما برای انتقال وجه به حساب تامین کننده باید هزینه‌های مربوط به انجام تراکنش، تبدیل ارز، کارمزد و .. را پرداخت کنید. این هزینه‌ها معمولا مشخص هستند و شما می‌توانید به راحتی آن را برآورد کنید.

  • هزینه‌های بندری و انبارداری

تخلیه و برداشت کالا از بنادر هزینه‌هایی به همراه دارد که تامین آن‌ها نیز بر عهده خریدار است. هزینه‌های ترخیص و تخلیه کالا از بندر شامل کارمزد بندری، هزینه تخلیه و بارگیری و .. است. بسته به حجم کالای شما این هزینه‌ها می‌تواند برای شما متغییر باشد.

  • هزینه گمرکی

یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین هزینه‌های واردات کالا از چین به ایران بحث هزینه‌های گمرکی است. هزینه‌های گمرکی شامل مالیات واردات از کشور چین، حقوق و عوارض گمرکی و دیگر هزینه‌های مرتبط با ترخیص کالا از گمرک است. کالاهای مختلف نرخ گمرکی متفاوت دارند.
در بالا به برخی از مهمترین هزینه‌های واردات کالا از چین به ایران اشاره کردیم. اما واردات از کشور چین می‌تواند هزینه‌های دیگری هم روی دست شما بگذارد که در ادامه به‌طور تیتروار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. هزینه‌های مربوط به ثبت سفارش خرید
  2. هزینه‌های دریافت مجوزهای لازم برای واردات از کشور چین
  3. هزینه‌های مربوط به انبارداری در گمرک ایران
  4. هزینه‌های اقامت در کشور چین
  5. هزینه‌های استخدام مترجم در صورت نیاز

سخن پایانی

چین را می‌توان به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و مهم در بازارهای جهانی دانست. هزینه‌های تولید در کشور چین بسیار پایین است و همین موضوع سبب شده است تا قیمت محصولات ساخته شده توسط این کشور پایین و جذاب باشد. از آنجایی که کشور ایران رابطه بسیار خوبی با کشور چین دارد در سال‌های اخیر میزان واردات کالا از چین به ایران به‌ طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. واردات از کشور چین کار خیلی سختی نیست اما قاعده و قوانین خود را دارد که شما باید به آن مسلط باشید. استفاده از نرم افزار بازرگانی خارجی به شما در تحقق یک معامله پرسود کمک ویژه‌ای خواهد کرد.
در این مقاله به‌طور کامل در خصوص واردات از کشور چین به ایران صحبت کردیم و شما را تا حدود زیادی با روش انجام این کار و هزینه‌های مرتبط با آن آشنا کردیم. برای وارد کردن کالا از کشور چین نیاز به صرف هزینه و سرمایه زیادی نیست .
چنانچه شرکت بازرگانی فعال در حوزه واردات و صادرات هستید و یا شخصا قصد واردات کالا از چین یا هر کشور دیگر را دارید استفاده از سیستم‌های نرم افزاری قوی شما را در بهبود رویه‌های تجارت بین‌المللی کمک خواهد کرد. نرم افزار بازرگانی خارجی با امکانات و ماژول‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد یک گزینه اقتصادی و بصرفه در حوزه تجارت خارجی است.
با ثبت درخواست دموی رایگان از سایت می‌توانید بطور مستقیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید و با قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم افزار بازرگانی خارجی پارسان آشنا شوید.

سوالات متداول

1. واردات کالا از چین به ایران چه مراحلی دارد؟

مهمترین مراحل واردات کالا از چین به ایران عبارتند از:

  • انتخاب یک (یا چند) محصول پرفروش برای واردات
  • پیدا کردن تامین کننده مناسب
  • انجام مذاکره و عقد قرارداد خرید با تامین کننده
  • ثبت کردن سفارش خرید و گرفتن مجوزهای مورد نیاز
  • خرید کالا
  • حمل و بیمه کردن کالا
  • انجام کارهای مربوط ترخیص کالا

2. آیا امکان واردات از کشور چین بدون گمرکی وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید به عنوان مسافر از کشور چین به ایران کالا را بدون گمرک وارد کنید. با استفاده از این روش شما می‌توانید حجم کمی از کالاها را وارد کشور کنید. امکان وارد کردن حجم‌های زیاد کالا بدون پرداخت گمرک به هیچ عنوان وجود ندارد.

3. وارد کردن کالا از چین چه هزینه‌هایی دارد؟

از مهمترین هزینه‌های واردات کالا از چین به ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه‌های مربوط به خرید کالا از کشور چین
  2. هزینه حمل کالا از چین به ایران
  3. هزینه بیمه کالا
  4. هزینه انتقال ارز
  5. هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا از گمرک
  6. هزینه‌های بندری
  7. هزینه‌های مربوط به حمل کالا از گمرک تا انبار

4. بهترین کالا برای وارد کردن از کشور چین چیست؟

از بهترین کالاهایی که شما می‌توانید از کشور چین وارد کنید و به سود قابل توجهی دست پیدا کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • واردات لباس از چین
  • واردات پارچه از چین
  • قطعات خودرو
  • ماشین آلات صنعتی
  • واردات کفش از چین
  • وارد کردن لاستیک از چین
  • لوازم خانگی
  • لوازم بهداشتی
  • لوازم ورزشی
  • اسباب بازی

5. برای حمل کالا از کشور چین به ایران چه روش‌های وجود دارد؟

شما می‌توانید کالای خریداری شده خود را از کشور چین با استفاده از حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی به ایران برسانید. حمل با این روش‌ها هزینه‌های متفاوتی دارد و شما بسته بودجه یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.