صفر تا صد واردات از دبی

دبی در سال‌های اخیر به اندازه چند قرن پیشرفت کرده است و به یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا تبدیل شده است. ایران در مجاورت با کشور امارات قرار داد و همین موضوع بحث واردات از دبی را برای بسیاری از تاجران ایرانی جذاب کرده است. در دبی نزدیک به 27 منطقه آزاد تجاری وجود دارد که شما می‌توانید واردات خود را انجام دهید. وجود این تعداد از مناطق آزاد تجاری نشان می‌دهد که واردات از دبی کار چندان سختی نیست اما باید با قوانین آن آشنا باشید. به همین منظور در این مقاله از پارسان قصد داریم تا در خصوص واردات کالا از دبی صحبت و شما را با صفر تا صد انجام این کار آشنا کنیم.
قوانین واردات کالا از دبی به ایران

قوانین واردات از دبی

واردات کالا از دبی مانند واردات از سایر کشورها دارای قوانین و مقرراتی است که شما باید به‌طور کامل با آن‌ها آشنا باشید. هرگونه تخطی از این قوانین می‌تواند برای شما سنگین تمام شود و روند ترخیص کالای شما از گمرک را با مشکل روبه‌رو کند. پس قبل از هر توضیحی در خصوص نحوه واردات از دبی شما باید با قوانین واردات از دبی به ایران آشنا باشید. مهمترین قوانین واردات از دبی به ایران عبارتند از:

  • داشتن کارت بازرگانی

اولین شرط برای واردات و صادرات برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی داشتن کارت بازرگانی است. این کارت توسط اتاق بازرگانی به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود. به واسطه داشتن این کارت صادرات و واردات برای دارنده‌های کارت امکان‌پذیر خواهد بود، پس شما در اولین قدم برای واردات از دبی شما باید کارت بازرگانی خود را دریافت کنید.

  •  قوانین گمرکی

طبق کمیسیون ماده 1 حقوق گمرکی هر ساله توسط هیئت دولت به تصویب می‌رسد. حقوق گمرکی یا همان عوارضی به مبلغی گفته می‌شود که گمرک از وارد کننده یا صادر کننده به عنوان عوارضی و مالیات دریافت می‌کند. گمرکی مقدار ثابتی ندارد و بر اساس عوامل بسیار زیادی محاسبه می‌شود. اگر می‌خواهید یک وارد کننده موفق باشید باید به‌طور کامل به این قوانین آشنا باشید.

  • آشنایی با کالاهای ممنوعه

شما هر کالایی را نمی‌توانید از دبی به ایران وارد کنید. وارد کردن برخی کالاها به هیچ عنوان به ایران امکان‌پذیر نیست، اگر کالایی که قصد واردات آن را دارید توسط ایران ممنوع اعلام شده باشد. محموله شما به عنوان قاچاق شناخته می‌شود و برای شما مشکلات زیادی به‌وجود خواهد آمد. مهم‌ترین کالاهایی که واردات آن به ایران ممنوع است، عبارتند از:

  1. اجناسی که توسط دین اسلام ممنوع اعلام شده‌اند، مانند مشروبات الکلی و ..
  2. وارد کردن هرگونه سلاح و مواد منفجره
  3. کالاهای عکس برداری هوایی بدون داشتن مجوز نیروهای مسلح
  4. وارد کردن مواد مخدر و داروهای روان‌گردان

لیست کالاهای ممنوع‌ الورود به ایران زیاد است که در بالا تنها به برخی از آن‌ها اشاره شد. اگر قصد واردات از دبی را دارید به خوبی این لیست را مطالعه کنید تا مطمئن شوید، کالای شما در لیست محصولات ممنوعه قرار ندارد.

در بالا به برخی از قوانین واردات از دبی اشاره شد. واقعیت قضیه این است که این قوانین روز‌به‌روز در حال تغییر هستند و شما باید مدام دانش خود را به‌روز کنید تا به مشکل برنخورید.

مراحل واردات از دبی

هر شخصی که قصد واردات از دبی را دارد، باید به‌طور کامل با مراحل انجام این کار آشنا باشد. مراحل واردات از دبی عبارتند از:

  1. انتخاب یک محصول
  2. پیدا کردن تامین کننده
  3. دریافت لیست قیمت
  4. پیش فاکتور و خرید کالا
  5. بیمه کردن کالا
  6. ترخیص کالا از گمرک

مراحل ورادات کالا از دبی

در ادامه هر کدام از این مراحل را به‌طور توضیح خواهیم داد.

انتخاب یک محصول مناسب برای واردات

بی‌نهایت کالا در دبی وجود دارد که شما می‌توانید به کشور وارد کنید. اما شما که نمی‌توانید صدها محصول به کشور وارد کنید. شما باید بازار ایران را به خوبی آنالیز کنید تا نیازهای مردم را بشناسید. سپس محصولی را وارد کنید که به نیاز مردم پاسخ دهد. شناسایی نیاز و پاسخگویی به آن، تنها در این صورت یک تاجر موفق خواهید شد. در هنگام انتخاب محصول به لیست کالاهای ممنوعه توجه داشته باشید تا محصولی که وارد می‌کنید، مشکل قانونی برای ورود به کشور نداشته باشد.

پیدا کردن تامین کننده

واردات کالا هزینه‌های جانبی زیادی دارد، شما علاوه بر هزینه خرید کالا باید هزینه‌های دیگری مانند حمل کالا، گمرکی، مالیات و .. را نیز پرداخت کنید. پس باید تا جایی که امکان دارد، کالای خود را با قیمت کم خریداری کنید. دبی بازارهای عمده فروشی بسیار زیادی دارد که شما می‌توانید از بین آن‌ها یک تامین کننده مناسب برای تامین کالای مد نظر خود پیدا کنید. هرگز برای خرید عجله نکنید، تحقیقات خود را کامل کنید و سپس برای خرید اقدام کنید. بعد از پیدا کردن تامین کننده حتما از او درخواست کنید که نمونه کالا را برای شما ارسال کند. گاهی اوقات کیفیت خود محصول با کیفیت نمونه یا عکس تفاوت فاحشی دارد.

دریافت لیست قیمت

در این مرحله از واردات کالا از دبی شما باید از تامین کننده درخواست لیست قیمت کنید. بهتر است از دو یا چند تامین کننده لیست قیمت دریافت و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. این کار باعث می‌شود تا شما با مناسب‌ترین قیمت کالای خود را خریداری کنید.

پیش فاکتور

بعد از انتخاب محصول و تامین کننده درخواست پیش فاکتور کنید. در پیش فاکتور معمولا مواردی مانند نوع، تعداد و وزن محموله نوشته شده است. اگر پیش فاکتور با سفارش شما تطابق داشت، باید برای خرید اقدام کنید. شما باید هزینه‌های مربوط به خرید کالا را از طریق حواله ارزی برای مالک ارسال کنید.

بیمه و حمل کالا

بیمه کالا و بیمه‌نامه یکی از مدارک مهم برای واردات است که شما را از جبران خسارات احتمالی  حین حمل کالا مطمئن می‌سازد. پس از طی مراحل بیمه کالا شما باید روش حمل مناسب محموله خود از دبی به ایران را انتخاب کنید. انواع روش‌های حمل و نقل کالا (حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل زمینی) بسته به نوع و حجم کالا و عوامل  دیگر انتخاب می‌شود. مثلا حمل و نقل هوایی گران‌تر از حمل و نقل دریایی است. از ناوگان هوایی برای حمل کالاهای گران قیمت و فاسد شدنی استفاده می‌شود. اما اگر یک کالای معمولی دارید، برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید آن را از مسیر دریا به ایران برسانید.

ترخیص کالا از گمرک

یکی از مهمترین مراحل واردات از دبی، ترخیص کالا از گمرک است. برای ترخیص کالا شما باید از تمامی قوانین و مقررات گمرکی در خصوص محصول خود آگاه تا به مشکل برنخورید. برای ترخیص کالا به مدارک مختلفی مانند بیمه، بارنامه، گواهی مبدا و .. نیاز است. ترخیص کالا از گمرک یک کار تخصصی است و هر شخصی به راحتی قادر به انجام آن نخواهد بود. خوشبختانه شرکت‌های بسیار زیادی در این زمینه ترخیص کالا از گمرکات وجود دارند که می‌توانند به شما در این امر کمک کنند.

مدارک لازم برای واردات از دبی

مدارک لازم برای واردات از دبی عبارتند از:

دریافت مجوز

برای واردات هر کالایی به ایران شما نیاز به مجوز واردات دارید. بسته به نوع محصولی که قصد وارد کردن آن را دارید، این مجوزها متفاوت خواهد بود. برای مثال مجوز واردات کالاهای پزشکی با کالاهای الکترونیکی کالا متفاوت است. بدون وجود مجوز شما موفق به وارد کردن هیچ کالایی از دبی به ایران نخواهید شد.

ارائه فاکتور خرید

فاکتور خرید که حاوی اطلاعات و مشخصات مهم کالا مثل تعداد کالا، نوع کالا، قیمت، بسته‌بندی و غیره است، یکی از مدارک مهم در بحث واردات و ترخیص کالا است و بدون ارائه این مدرک پروسه واردات به مشکل برخواهد خورد. ارائه فاکتور خرید که در اصطلاحات تجاری  اینوویس (invoice) نامیده می‌شود از مدارک مهم واردات کالا از دبی می‌باشد.

گواهی مبدا یا certificate of Origin

این گواهی نشان می‌دهد که کالای شما از کدام کشور به دبی وارد شده است. پس گواهی مبدا را هم باید به مدارک لازم برای واردات از دبی اضافه کرد.

ارائه بارنامه یا Bill of Lading

این مدرک جزییات روش حمل و نقل محموله شما را به ایران نشان می‌دهد.

استاندارد

برخی از محصولات برای وارد شدن به ایران باید مجوز استاندارد داشته باشند. گاهی اوقات این مجوز توسط نماینده استاندارد در گمرک صادر می‌شود. اما برخی از محصولات باید برای دریافت مجوز باید در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار بگیرند.

دیگر مدارک

از دیگر مدارک لازم برای واردات از دبی می‌توان به پروفرما(پیش فاکتور)به همراه کپی آن، مجوز ثبت سفارش کالا، گواهی پرداخت مالیات، بیمه نامه، گواهی بهداشت، توضیح محصول و … اشاره کرد.

بهترین کالا برای واردات از دبی 

شرکت‌های بین‌المللی بسیار زیادی در دبی در حال فعالیت هستند. همین موضوع سبب شده است تا کالاهای جذاب بسیار زیادی در این شهر برای واردات وجود داشته باشد. در ادامه به برخی از بهترین کالاها برای واردات از دبی اشاره شده است.

موبایل و لوازم جانبی آن

کمپانی‌های بزرگ تولید کننده موبایل مانند اپل و .. در دبی عمده فروشی‌های خیلی بزرگ دارند. موبایل در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از ملزومات زندگی شده است و بازار آن همیشه داغ است. پس با وارد کردن موبایل و لوازم جانبی آن می‌توان گفت که مشکلی برای فروش نخواهید داشت، چرا که تقاضای این محصولات در بازار بسیار زیاد است.

طلا و زیورآلات

بسیاری از افراد دبی را به عنوان شهر طلا می‌شناسند. بازار طلا در دبی بی‌نهایت پر رونق است و طلافروشی‌هایی که در این شهر وجود دارند، در دنیا بی‌نظیر هستند. قوانین دبی برای صادر کردن طلا بسیار ساده است، همین موضوع سبب شده تا صادرات طلا در این دبی بسیار رایج باشد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بعد از صادرات نفت، صادرات طلا در دبی به عنوان پرسودترین تجارت شناخته می‌شود. پس شما هم می‌توانید روی واردات طلا از دبی به ایران حساب باز کنید.

لوازم آرایشی و بهداشتی

یکی از رایج‌ترین و عمومی‌ترین محصولاتی که شما می‌توانید از دبی وارد کنید، لوازم آرایشی و بهداشتی است. بسیاری از برندهای محبوب تولید کننده لوازم آرایشی در دنیا، در شهر دبی نمایندگی دارند. شما می‌توانید محصولات اصل این برندها را از دبی خریداری به کشور وارد کنید و از این طریق سود خوبی به دست آورید.

پوشاک

بازار پوشاک یکی از پررونق‌ترین و پویاترین بازارهای جهان است که هر ساله رشد قابل قبولی را تجربه می‌کند. دبی یکی از منابع اصلی واردات پوشاک به ایران است و هر ساله حجم قابل توجهی لباس از این شهر به بازار وارد می‌شود.

دیگر محصولات مناسب برای واردات از دبی

از دیگر محصولات مناسب برای واردات از دبی به ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پارچه
  • لوازم ورزشی
  • کفش
  • دوربین
  • قطعات یدکی خودرو
  • آهن و فولاد
  • ذرت علوفه‌ای
  • شکر
  • سنگ‌های گران قیمت و با ارزش
  • مواد پلاستیکی
  • عطر و ادکلن
  • لوازم خانگی

هزینه واردات از دبی

هزینه واردات از دبی
هزینه واردات از دبی تنها به خرید کالا محدود نمی‌شود. در پروسه‌ی واردات کالا از کشور امارات هزینه‌های دیگری هم وجود دارد که شما باید با آن‌ها آشنا باشید. در ادامه به برخی از مهمترین هزینه‌های واردات از دبی اشاره شده است.

  1. هزینه لازم برای خرید کالا
  2. هزینه‌های مربوط به بارگیری و حمل و نقل کالا
  3. هزینه‌های لازم برای انجام بیمه کالا
  4. هزینه‌ دریافت مجوز
  5. هزینه ثبت سفارش
  6. هزینه ترخیص کالا
  7. هزینه‌های مربوط به مالیات و گمرکی محصول
  8. هزینه حمل کالا از گمرک به انبار (هزینه انبارداری)

این‌ها برخی از مهمترین هزینه‌های واردات از دبی هستند. البته علاوه هزینه‌هایی مانند هزینه سفر به دبی، گرفتن مترجم، هزینه خورد و خوراک و .. نیز وجود دارند که در بالا به آن‌ها اشاره نشد. اگر قصد وارد کردن کالا از دبی را دارید، باید از تمامی این هزینه‌ها مطلع باشید چرا که این هزینه‌ها به قیمت تمام شده محصول شما اضافه خواهند شد.

واردات از دبی با سرمایه کم

به در بالا برخی از هزینه‌های واردات کالا از دبی اشاره کردیم. اگرچه هزینه واردات از دبی یا هر جای دیگری زیاد است اما آیا امکان واردات از دبی با هزینه کم وجود دارد؟ بله با رعایت نکاتی که در زیر برای شما گفته می‌شود با هر میزان سرمایه‌ای شما می‌توانید از دبی به کشور کالا وارد کنید.

  1. واردات به کشور کار سختی است و شما باید تجربه لازم برای این کار را داشته باشید. گاهی اوقات مشورت با یک انسان آگاه می‌تواند به شما در کاهش هزینه و واردات از دبی با سرمایه کم کمک کند.
  2. استفاده از مسیر حمل و نقل دریایی می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های مربوط به واردات کالا از دبی را کاهش دهد.
  3. شما باید تا جایی که می‌توانید هزینه‌های خرید خود را کاهش دهید، گاهی اوقات خرید عمده یک محصول به طرز شگفت‌انگیزی قیمت تمام شده محصول شما را پایین می‌آورد.
  4. شما می‌توانید به‌صورت چمدانی از دبی به ایران جنس وارد کنید. واردات چمدانی به معنی وارد کردن کالا تحت عنوان یک مسافر به کشور است. در این روش واردات شما تنها می‌توانید مقدار باری که در یک سفر هوایی می‌توانید با خود داشته باشید را به کشور وارد کنید. این روش برای افرادی که تجارت خود را تازه شروع کرده‌اند، موثر است.
    این موارد به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهید تا بتوانید با سرمایه کم از دبی به کشور کالا وارد کنید.

مزایای واردات از دبی به ایران

واردات کالا از دبی مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره شده است.

  1. حتما می‌دانید که حمل محموله یکی از فاکتورهای تعیین کننده بر قیمت تمام شده محصول وارداتی شما است. چون امارات از لحاظ جغرافیایی به کشور ایران نزدیک است، شما برای حمل کالا از این شهر نسبت به سایر کشورها، هزینه‌های کمتری پرداخت خواهید کرد. به این ترتیب هزینه تمام شده محصول شما کم و سود شما بیشتر خواهد شد.
  2. به واسطه نزدیکی دبی به ایران، واردات از این شهر سرعت بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید هرچه سریع‌تر محموله خود را در ایران تحویل بگیرید.
  3. در حال حاضر بسیاری از برندهای مطرح دنیا به دلیل تحریم‌ها از ایران رخت بر بسته‌اند. بسیاری از برندها در دبی در حال فعالیت هستند و شما می‌توانید با کیفیت‌ترین محصولات اروپایی را در دبی پیدا کنید و آن‌ها را به کشور وارد کنید.
  4. دبی برای تجار ایرانی نقش یک واسطه بسیار خوب را ایفا می‌کند. شما می‌توانید محصولات مورد نظر خود را از سرتاسر دنیا به مقصد دبی سفارش دهید. بعد رسیدن محموله به دبی شما می‌توانید محموله را تحویل و آن را به ایران بفرستید. این مورد یکی از بزرگترین مزایای واردات از دبی برای تجار ایرانی است.
  5. هزینه واردات از دبی نسبت به سایر کشورها کمتر است و شما معمولا با سرمایه کمتری می‌توانید کالاهای مورد نظر خود را از دبی وارد کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص واردات از دبی صحبت کردیم و شما را با صفر تا صد انجام این کار آشنا کردیم. واردات از دبی مزایای بسیار زیادی دارد و اگر کمی هوشمندانه عمل کنید، می‌توانید صاحب سود زیادی شوید. اگر یک شخص حقیقی هستید یا شرکتی در زمینه واردات دارید، استفاده از یک نرم‌افزار می‌تواند به شما در راه رسیدن به موفقیت کمک کند. با استفاده از نرم‌افزار بازرگانی خارجی پارسان امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما در امر تجارت خارجی کمک می‌کند.
اگر مایل به آشنایی با نرم‌افزار بازرگانی خارجی پارسان هستید، می‌توانید با ثبت درخواست دموی رایگان از طریق وب‌سایت پارسان از کارشناسان ما بخواهید که شما را با این نرم‌افزار و قابلیت‌های آن آشنا کنند. اگر تجربه کار با نرم‌افزار بازرگانی خارجی پارسان را دارید، تجربه کاربری خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. بهترین محصول برای واردات از دبی چیست؟

بهترین محصول برای واردات از دبی را بازار تعیین می‌کند، نه ما!. شما باید نیاز بازار را شناسایی کنید و محصولی وارد کنید که این نیاز را پاسخگو باشد. برای مثال ممکن است در یک شهر واردات کتونی بهترین محصول اما در شهر دیگر واردات آهن یا پلاستیک گزینه بهتری برای واردات باشد. در ادامه به برخی از مهمترین محصولاتی که می‌توان از دبی وارد کرد، اشاره شده است.

  • پارچه
  • لوازم ورزشی
  • کفش
  • دوربین
  • قطعات یدکی خودرو
  • آهن و فولاد
  • ذرت علوفه‌ای
  • شکر
  • سنگ‌های گران قیمت و با ارزش
  • مواد پلاستیکی
  • عطر و ادکلن

2. آیا می‌توان از دبی با سرمایه کم واردات انجام داد؟

اگرچه واردات از یک کشور به کشور دیگر کار بسیار پرهزینه است و شما به سرمایه هنگفتی برای انجام این کار نیاز دارید. اما با سرمایه کم هم می‌توان این کار را انجام داد. هر مسافر می‌تواند همراه خود از دبی مقدار مشخصی کالا به ایران حمل کند. این کالا شامل گمرک، مالیات، هزینه حمل و نقل و .. نخواهد شد. اگر تازه کار خود را شروع کرده‌اید، می‌توانید از این روش برای وارد کردن کالا از دبی استفاده کنید. البته باید بدانید که وارد کردن کالا با حجم زیاد به این روش امکان‌پذیر نخواهد بود.

3. واردات از دبی چه مراحلی دارد؟

مهمترین مراحل واردات از دبی عبارتند از:

  • انتخاب یک محصول
  • پیدا کردن تامین کننده
  • دریافت لیست قیمت
  • پیش فاکتور و خرید کالا
  • بیمه کردن کالا
  • ترخیص کالا از گمرک

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.