صفر تا صد صادرات به روسیه

یکی از کشورهای پرجمعیت اروپا با جمعیتی نزدیک به 144 میلیون نفر، روسیه است. همه ما با شنیدن نام روسیه اولین چیزی که در ذهنمان عبور می‌کند، سرمای کشنده و برف بسیار زیاد است. این اقلیم سبب شده است تا امکان کاشت بسیاری از محصولات کشاورزی در این کشور وجود نداشته باشد. همین موضوع روسیه را مجبور کرده تا برای تامین این محصولات به وارد کردن مواد غذایی مورد نیاز از کشورهای مختلف روی آورد. بسیاری از کشورها از جمله ایران در زمینه صادرات به روسیه فعال هستند.

روسیه در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است و سالانه بخش بسیار زیادی از محصولات. و مواد غذایی مورد نیاز خود را از کشور ایران خریداری و وارد می‌کند.روسیه به ایران نزدیک است و خیلی راحت می‌توان محصولات مختلفی مانند پسته، خرما و دیگر محصولات کشاورزی را به آن صادر کرد. در ادامه به‌طور کامل در خصوص صادرات به روسیه صحبت خواهیم کرد و شما را با صفر تا صد روش انجام این کار آشنا خواهیم کرد.

مراحل صادرات ایران به روسیه

مراحل صادرات به روسیه (نحوه صادرات به روسیه)

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، فاصله روسیه تا ایران کم است و همین موضوع سبب شده تا به راحتی بتوان محصولات کشاورزی و اقلام خوراکی را به این کشور صادر کرد. صادرات و واردات از هر کشوری قوانین خاص خود را دارد و شما برای موفقیت در این راه باید به خوبی از این قوانین آگاه باشید. یکی از قوانین و مدارک مهم برای انجام امور صادرات و واردات دریافت کارت بازرگانی است. این کارت توسط اتاق بازرگانی به افراد حقوقی و حقیقی واگذار می‌شود و افراد با اخذ کارت بازرگانی می‌توانند عملیات خرید خارجی (واردات) و یا فروش خارجی (صادرات) را انجام دهند. 

  • شناسایی کالاهای قابل صادرات از ایران به روسیه

شما می‌توانید محصولات مختلفی را به روسیه صادر کنید، اما بهترین محصول برای صادرات به روسیه چیست؟ در واقع بهترین محصول برای صادرات ایران به روسیه محصولی است که خریدار خارجی داشته باشد و سود بیشتری به شما برساند. پس قبل از هر اقدامی در خصوص بازار روسیه تحقیق کنید و ببینید که کدام محصولات در این کشور حاشیه سود بالاتری دارند.

  • پیدا کردن یک روش مناسب برای بسته‌بندی

بسته بندی زیبا و مناسب یکی از نکات کلیدی فروش و بازاریابی در تجارت بین‌المللی است. مشتری ابتدا ظاهر محصول شما را می‌بیند و چنانچه بسته‌بندی مناسبی داشته باشد در مورد محصول و کیفیت آن کنجکاو خواهد شد. بنابراین بسته به نوع محصول صادارتی، انتخاب یک روش بسته‌بندی مناسب به شما در فروش بیشتر و کسب سهم بازارهای روسیه و دیگر بازارهای تجاری بین‌المللی کمک خواهد کرد.

  •  اجتناب از هرگونه واسطه‌گری و رشوه به خارج از قرارداد

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با رشوه و واسطه‌گری می‌توانند در امر صادرات به روسیه موفق باشید. باید بدانید که این کار کاملا ممنوع است و در صورت مشاهده این موارد به شدت با آن مخالفت خواهد شد.

  • تحقیقات بازاریابی، بررسی کیفیت محصولات صادراتی دیگر رقبا و یادگیری اصول مذاکره

شما تنها زمانی به سود خواهید رسید که بتوانید محصول خود را به راحتی بفروشید. بازاریابی محصول خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا به سود و درآمد مورد نظر خود برسید. شما در صادرات به روسیه تنها نخواهید بود، رقبای خود را در انجام این کار شناسایی کنید و آن‌ها را زیر نظر بگیرید. با زیر نظر گرفتن فعالیت‌های آن‌ها می‌توانید در رقابت از آن‌ها پیشی بگیرید. برای اینکه یک قرارداد موفق با تاجران روسی ببندید شما باید با روش‌های انجام مذاکره آشنا باشید. پس حتما اصول مذاکره را یاد بگیرید تا بتوانید در امر صادرات موفق باشید.

  • پیدا کردن مشتری برای محصولات

اکنون که محصول خود را انتخاب کرده‌اید، باید به دنبال یک مشتری برای آن بگردید. افراد بسیار زیادی مایل به خرید محصولات ایرانی هستند که شما باید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. بهتر است به سراغ افرادی بروید که خوشنام هستند تا در هنگام انجام معامله برای شما مشکلی ایجاد نکنند.

  • ثبت کسب و کار در دفتر ثبت تجارت

اکنون شما باید مدارک خود را در دفاتر ثبت تجارت ثبت کنید.

  • ثبت نام در مقامات مالیاتی

بعد از ثبت کردن مدارک ثبت نام در دفتر، صادر کننده باید برای پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اقدام کند. اگر محصولی که قصد صادر کردن آن را دارید، جز کالاهای خاص باشد. شما برای صادر کردن آن نیاز به مجوز صادرات دارید، اما بیشتر محصولات برای صادرات نیازی به این مجوز ندارند و شما بدون مشکل می‌توانید آن‌ها را از کشور خارج کنید.

  • ثبت نام در گمرک برای ترخیص کالا از گمرک

اکنون نوبت به ثبت نام و ترخیص کالا از گمرک رسیده است. شما در این مرحله از صادرات به روسیه باید اظهارنامه خروج را تنظیم کنید. بعد از تنظیم اظهارنامه، گمرک کالاهای شما را مورد بررسی و پس از تایید آن‌ها را پلمپ می‌کند. بعد از پلمپ شدن کالا گمرک به شما مجوز خروج کالا از کشور را می‌دهد و شما می‌توانید آن را از گمرک ترخیص کنید. ترخیص کالا از گمرک کار راحتی نیست و قوانین مربوط به خود را دارد. اگر به قوانین مسلط نیستید، بهتر از یک شرکت بخواهید که در این زمینه به شما کمک کند.

  • دریافت مجوز صادرات از وزارت صنعت و تجارت روسیه

برای اینکه تاجران ایرانی بتوانند به روسیه کالایی صادر کنند، نیاز به دریافت مجوز صادرات از وزارت صنعت و تجارت روسیه دارند.

  •  دریافت گواهی بازرسی کالا

قبل از اینکه شما محموله را به مقصد روسیه ارسال کنید، باید فاکتور فروش و شناسه کالا را آماده و آن را در اتاق بازرگانی تایید کنید. در این مرحله مسئول گمرک کالای شما را بازرسی می‌کند و در صورت تایید بودن کالا، به شما گواهی بازرسی را اهدا می‌کند.

  • جواز خروج و ارسال محموله

با انجام تمامی مراحل بالا، برای شما جواز خروج کالا از کشور صادر می‌شود. اکنون تمام کارهای لازم برای ارسال محموله را انجام داده‌اید و کالای شما آماده صادرات به روسیه است. یک شرکت حمل و نقل معتبر پیدا کنید و محموله خود را به او تحویل دهید تا در روسیه به خریدار تحویل دهد. شاید فکر کنید که بیمه محصول امری اختیاری است و شما می‌توانید این کار را انجام ندهید. اما برای صادرات به روسیه بیمه محموله الزامی است. پس از یک شرکت بیمه‌ای معتبر کمک بگیرید تا محموله خود را بیمه کنید.

لیست کالاهای پرسود برای صادرات به روسیه

به‌طور کلی می‌توان گفت محصولات کشاورزی مختلف بیشترین سهم را در صادرات ایران به روسیه به خود اختصاص داده‌اند. همان‌طور که گفته شد روسیه یکی از سردترین نقاط جهان است و امکان کاشت بسیاری از محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گرمسیری در این کشور به هیچ عنوان وجود ندارد. پس برای تامین این مواد غذایی راهی به جز واردات ندارد. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و اقلام خوراکی مختلفی که در ایران به وفور وجود دارند را به این کشور صادر کنید. در ادامه به لیست کالاهای پرسود برای صادرات به روسیه اشاره شده است.

صادرات میوه به روسیه

رایچ ترین کالاهای صادرات ایران به روسیه
یکی از مهمترین اقلام صادراتی به کشور روسیه میوه است. سالانه مقدار قابل توجهی از میوه‌های مختلف به روسیه صادر می‌شود. ارسال میوه به روسیه سود قابل توجهی دارد اما ارسال آن قاعده و اصول خود را دارد که شما باید آن‌ها را برای رسیدن به سود بیشتر رعایت کنید. برای مثال نوع و کیفیت بسته‌بندی میوه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که از خرابی میوه تا رسیدن به مقصد جلوگیری می‌کند. سیب، پرتقال، گیلاس، کیوی انار و .. از مهمترین میوه‌های هستند که از ایران به سمت روسیه صادر می‌شوند.

صادرات میوه خشک به روسیه

میوه خشک ماندگاری بیشتری نسبت به میوه تازه دارد و همین موضوع سبب شده است تا حمل و صادر کردن آن کار راحت‌تری باشد. هر ساله مقدار قابل توجهی میوه خشک در کشور عزیزمان تولید می‌شود. تولیدات زیاد میوه خشک در کشور سبب شده است تا قیمت تمام شده این محصول برای خرید پایین باشد. همین موضوع سبب شده است تا صادرات میوه خشک به روسیه یک گزینه پر سود و منطقی به‌نظر برسد.

صادرات خرما به روسیه

یکی از مهمترین گزینه‌های صادرات ایران به روسیه، خرما است. ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خرما در دنیا است و روسیه هم یکی از بزرگترین خریداران خرما در جهان به شمار می‌رود. پس صادرات خرما به روسیه یک گزینه منطقی و پرسود به شمار می‌رود. خرماهای مضافتی، خرمای پیارم و خرمای کبکاب از مهم‌ترین انواع خرمای صادراتی ایران به روسیه هستند.

صادرات پیاز به روسیه

پیاز یکی دیگر از محصولاتی است که صادرات آن به روسیه در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته باشد. معمولا صادرات این محصول در فصل‌های پاییز و زمستان به اوج خود می‌رسد. بسته‌بندی پیاز و کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی در قیمت آن دارد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که پیازهای مرغوبی مانند پیاز بناب تهیه کنید و آن را در تورهای 2.5 تا 5 کیلویی بسته‌بندی کنید. با توجه به اینکه تولید پیاز در ایران بسیار بالا است، به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده صادرات پیاز به روسیه با شدت بیشتری نیز انجام شود.

صادرات خشکبار به روسیه

باید بدانید که حدود 50 درصد خشکبار کشور روسیه از طریق واردات تامین می‌شود. ایران یکی از بزرگترین تولید کننده‌های خشکبار در دنیا است و به همین دلیل صادرات خشکبار به روسیه مورد توجه بسیاری از بازرگانان قرار گرفته است. صادرات خشکبارهای مختلف مانند پسته، کشمش و .. سود بیشتری نسبت به تره بار دارد. در ادامه به‌طور مختصر در خصوص صادرات این محصولات به روسیه صحبت می‌کنیم.

  • صادرات کشمش به روسیه

اگر کشمش باکیفیتی ندارید، بیخیال صادرات به روسیه شوید. چرا که در بازار صادرات کشمش به روسیه رقبای گردن کلفتی مانند آمریکا و ترکیه وجود دارد. اما اگر محصول باکیفیتی دارید، می‌توانید از صادرات کشمش به روسیه سود خوبی به جیب بزنید.

  • صادرات پسته به روسیه

ایران در جوامع بین‌المللی به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صادر کننده پسته در جهان شناخته می‌شود. پسته ایران از نظر کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد و قیمت مناسب آن سبب شده است تا در بازارهای جهانی برای خریداران بسیار جذاب باشد. در سال‌های اخیر روسیه نسبت به پسته ایران علاقمند شده است و به یکی از خریدار پروپاقرص پسته ایرانی در دنیا تبدیل شده است. پسته خندان، بادامی و فندقی از جمله انواع پسته‌هایی هستند که شما روی صادرات آن‌ها به روسیه می‌توانید حساب کنید.

صادرات زعفران به روسیه

مهمترین مواد غذایی که کشور ایران به دنیا صادر می‌کند، زعفران است. زعفرانی که در ایران تولید می‌شود از نظر کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد و تمام دنیا از جمله روسیه خواهان خرید آن هستند. زعفران نگهداری راحتی دارد و به همین دلیل یک کالای استراتژیک برای صادرات به روسیه به شمار می‌رود. بسیاری از افراد زعفران خود را به صورت فله به روسیه صادر می‌کنند. اما شما زمانی به سود بیشتری دست پیدا خواهید کرد که محصول خود را در بسته‌بندی‌های جذاب به روسیه صادر کنید.

صادرات انگور به روسیه

ایران در زمینه تولید انگور ید بیضایی دارد و استان‌های شمال غربی از جمله بزرگترین تولید کننده‌های انگور در ایران و حتی دنیا به شمار می ‌روند. معمولا در فصل پاییز صادرات انگور به روسیه شدت می‌گیرد. برای صادرات این محصول به روسیه باید آن‌ها را در بسته‌بندی‌های جذاب 1 تا 2 کیلوگرمی در سردخانه‌های استاندارد نگهداری کرد تا انگور آسیب نبیند. روسیه علاوه بر ایران از کشورهای دیگری مانند ترکیه و چین هم انگور وارد می‌کند، پس برای اینکه بتوانید گوی سبقت را از این رقبا بدزدید. باید یک محصول باکیفیت در بسته‌بندی فوق جذاب داشته باشید.

صادرات پرتقال به روسیه

در استان‌های شمالی کشور پرتقال‌های بسیار باکیفیتی وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را به روسیه صادر کنید. دو نوع پرتقال والنسیا و تامسون جز پرتقال‌هایی به شمار می‌روند که شما می‌توانید روی صادرات آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید. حشمت فردوس در سریال ستایش را به یاد بیاورید که برای صادرات پرتقال از چه ترفندی استفاده کرد، این بخش از سریال عین واقعیت است. اگر یک پرتقال باکیفیت دارید، با آن مثل یک گنج رفتار کنید تا مشتری حاضر شود برای خرید آن پول خرج کند.

صادرات گوجه فرنگی

روسیه یکی از بزرگترین وارد کننده‌های گوجه فرنگی در دنیا است. از آنجایی که گوجه فرنگی در بیشتر بخش‌های ایران کشت می‌شود، می‌توان روی صادرات آن به این کشور فکر کرد. شما می‌توانید گوجه فرنگی را هم به‌صورت خشک و هم به صورت تر به کشور روسیه صادر کنید. نکته‌ای که صادرات گوجه به روسیه را جذاب‌تر می‌کند، هزینه صادر کردن آن نسبت به سایر اقلام کشاورزی است. یکی از رقبای گردن کلفت ایران برای صادرات گوجه به روسیه، کشور ترکیه بود که در سال‌های اخیر صادرات گوجه از ترکیه به روسیه لغو شد. این موضوع فرصت خوبی را در اختیار بازرگانان ایرانی قرار داده است تا بازار روسیه را به دست بگیرند.

صادرات برنج به روسیه

در سال‌های اخیر دفتر برنج ایران در کشور روسیه راه‌اندازی شده است. این موضوع سبب شده است تا صادرات برنج ایرانی به روسیه به راحتی و بدون داشتن دردسر خاصی انجام شود.

دیگر محصولات صادراتی به روسیه
در بالا به برخی از مهمترین محصولات صادرات ایران به روسیه اشاره کردیم. علاوه بر موارد بالا برخی محصولات دیگر هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. صادرات بادمجان به روسیه
  2. صادرات پوشاک به روسیه
  3. صادرات توربین به روسیه
  4. صادرات حلزون به روسیه
  5. صادرات حبوبات به روسیه
  6. صادرات خودرو به روسیه
  7. صادرات گیاهان دارویی به روسیه

حداقل سرمایه برای صادرات به روسیه

هزینه صادرات به روسیه به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد، پس صحبت کردن از حداقل سرمایه برای صادرات کار اشتباهی است. حداقل سرمایه شما برای صادرات به روسیه به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در ادامه به‌طور کامل در خصوص این عوامل صحبت کرده‌ایم.

هزینه حمل ونقل صادرات به روسیه

عوامل موثر بر هزینه و سرمایه صادرات به روسیه:

  1. همان‌طور که دیدید محصولات بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید به روسیه صادر کنید. بسته به نوع کالا سرمایه شما متفاوت خواهد بود. برای مثال سرمایه مورد نیاز برای صادر کردن خودرو به مراتب بیشتر از سبزیجات است.
  2. حجم صادرات شما نیز یکی از عوامل موثر بر سرمایه صادرات به روسیه است. هرچه صادرات شما در ابعاد بزرگتری باشد، شما نیاز به سرمایه بیشتری خواهید داشت.
  3. حمل و نقل یکی از مهمترین فاکتور در صادرات است. بسته به نوع مسیر حمل و نقل محموله هزینه صادرات شما متفاوت خواهد بود.
  4. میوه و سبزیجات به سرعت خراب می‌شوند و نیاز به نگهداری دارند. هزینه‌های نگهداری کالا می‌تواند بر روی سرمایه مورد نیاز شما برای صادرات تاثیرگذار باشد.
  5. هزینه‌های دیگری مانند گمرک، ورودی و .. نیز بر روی سرمایه صادرات موثر هستند.

احتمالا با شنیدن موارد بالا قصد دارید که به خاطر نبود سرمایه قید صادرات ایران به روسیه را بزنید. عجله نکنید چرا که امکان دریافت تسهیلات صد میلیون یورویی از بانک ملی روسیه برای تاجران ایرانی وجود دارد. بله درست دیدید، صد میلیون یورو، اگر می‌خواهید با شرایط استفاده از این تسهیلات آشنا شوید با ما همراه بمانید.

شرایط گرفتن تسهیلات 100 میلیون یورویی برای تجار ایرانی

روسیه توافقنامه‌ای با ایران منعقد کرده است تا بازرگان ایرانی بتوانند به راحتی صادرات به روسیه را انجام دهند. بر اساس این توافقنامه بانک توسعه صادرات ایران دو قرارداد با بانک ملی روسیه یا همان RFC بسته است. بر اساس این قرارداد تجاری اشخاصی که قصد صادر کردن محصول به روسیه را دارند، می‌توانند حدود 100 میلیون یورو تسهیلات دریافت کنند. اما دریافت این تسهیلات مستلزم رعایت شرایط زیر است.

  1. نوشتن یک قرارداد کتبی بین صادر کننده و وارد کننده
  2. ارسال یک کپی از این قرارداد برای بانک ملی روسیه
  3. بعد از اینکه بانک ملی روسیه این قرارداد را تایید کرد. صادر کننده باید این تاییدیه را به همراه یک درخواست به بانک توسعه صادرات ایران تقدیم کند.
  4. صادر کننده برای دریافت تسهیلات باید مدارک لازم مربوط به حمل این محموله به کشور روسیه را به بانک ارائه دهد.
  5. در مرحله بعد معامله اسناد بین بانک روسیه و ایران انجام می‌شود.
  6. در مرحله آخر بعد از تایید تمامی مراحل مبلغ مورد نظر به حساب تجار صادر کننده از ایران واریز می‌شود.
    به همین راحتی شما می‌توانید صاحب 100 میلیون یورو شوید و تجارت خود را گسترش دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص صادرات ایران به روسیه صحبت کردیم. شرایط سخت اقلیمی و آب و هوایی روسیه، سبب شده است تا بخش مهمی از مواد غذایی این کشور از طریق واردات تامین می‌شود. ایران یکی از بزرگترین صادر کننده‌های مواد غذایی به کشور روسیه است و سالانه میلیون‌ها تن مواد غذایی شامل میوه، خشکبار و .. به این کشور صادر می‌کند.
صادرات به کشور روسیه کار سختی نیست، اما قوانین و قاعده‌های خاص خود را دارد که شما باید حتما به آن‌ها توجه کنید. اگر یک شرکت بازرگانی در زمینه صادرات به روسیه دارید استفاده از سیستم‌های نرم افزار بازرگانی خارجی شما را در رسیدن به اهدافتان و بهبود فرایند واردات و صادرات کمک خواهد کرد، نرم افزار بازرگانی خارجی پارسان یکی از انواع نرم افزارهای بازرگانی خارجی موجود در بازار است که با ارائه ماژول‌های مختلف شما را در پروسه تجارت بین‌المللی یاری می‌کند.

سوالات متداول

1. صادرات به روسیه شامل چه مراحلی می‌شود؟

مهم‌ترین مراحل صادرات به روسیه عبارتند از:

  • انتخاب محصول مناسب برای صادرات به روسیه
  • بازاریابی و پیدا کردن مشتری برای محصول
  • ارسال پیش فاکتور برای خریدار
  • دریافت مجوزهای لازم برای صادرات ایران به روسیه
  • تنظیم اظهارنامه خروجی و ترخیص کالا از گمرک
  • بیمه کردن محموله صادراتی
  • بستن قرارداد با مشتری
  • دریافت تاییدیه از اتاق بازرگانی
  • حمل محصول به روسیه

2. بهترین محصولات برای صادرات به روسیه کدام‌اند؟

از بهترین محصولاتی که شما می‌توانید از ایران به روسیه صادر کنید، می‌توان به میوه، میوه خشک، مرکبات، مواد غذایی، سیب زمینی، پیاز، سیر، بادمجان، پوشاک، توربین، حلزون، حبوبات، خودرو، انگور، پرتقال و .. اشاره کرد.

3. هزینه‌های لازم برای صادرات به روسیه چقدر است؟

از مهمترین هزینه‌های لازم برای صادرات به روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه لازم برای خرید محصولی که قصد صادرات آن را دارید. این هزینه بسته به نوع محصولی که قصد خرید آن را دارید، متفاوت خواهد بود.
  2. هزینه‌های مربوط به حمل و نقل محموله از ایران به روسیه یکی از مهمترین هزینه‌های صادرات ایران به روسیه است. بسته به نوع وسیله‌ای که شما برای حمل محموله انتخاب می‌کنید، این هزینه متفاوت خواهد بود. البته اینکه این هزینه حمل و نقل را فروشنده باید پرداخت کند یا خریدار، یک توافق است که بین دو طرف صورت می‌گیرد.
  3. شما برای بیمه کردن محموله خود باید هزینه‌ای پرداخت کنید.
  4. شما برای دریافت مجوزهای صادرات و خارج کردن محموله خود از گمرک باید هزینه‌هایی پرداخت کنید.
  5. نگهداری مواد قبل از ارسال نیز برای شما هزینه دارد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.