مدیریت منابع انسانی چیست + اهداف و چالش‌ها

اصطلاح منابع انسانی به عناون دارایی و سرمایه تجاری هر کسب و کار خصوصا کسب و کارهای بزرگ در دهه 1900 و سپس بطور گسترده در دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفت.
مفهوم مدیریت منابع انسانی برای مدیریت کارای این سرمایه یعنی نیروی کار در سازمان‌ها به کار می‌رود. واحد مدیریت منابع انسانی در سازمان به منظورکاهش ریسک و افزایش بهروه‌وری و حداکثر بازده کارکنان استفاده می‌شود.
با توجه به اهمیت سرمایه انسانی و واحد مدیریت منابع انسانی(hrm) در سارمان‌ها در این مقاله به چیستی مدیریت منابع انسانی، اهداف مدیریت منابع انسانی و چالش‌های پیش روی این واحد می‌پردازیم.

مدیریت منابع انسانی

تعریف مدیریت منابع انسانی HRM

مدیریت منابع انسانی که به انگلیسی ( Human resource management) گفته می‌شود با توانمندی افراد در سازمان‌ها سروکار دارد.
مدیریت منابع انسانی به عنوان یک فرآیند تمام رویه‌های جستجو، استخدام، آموزش، کسب مهارت جدید و تقبل مسئولیت های جدید در رابطه با افراد و کارکنان سازمان را پوشش می‌دهد.
وظیفه اصلی مدیرت منابع انسانی نظارت بر شیوه‌های مدیریت منابع انسانی یک سازمان و توسعه واجرای برنامه‌هایی است که به افزایش بهره‌وری و اثربخشی می‌انجامد.
موارد زیر ازجمله فرآیندهایی است که به عنوان زیرمجموعه واحد مدیریت منابع انسانی تعریف می‌شوند:

  • استخدام و اخراج نیروی کار
  • ارزیابی و مدیریت عملکرد
  •  تدوین سیاست‌هایی برای حفظ کارمندان
  •  یادگیری و توسعه
  • حقوق و دستمزد و پاداش و مزایا
  • سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان
  • تحلیل داده‌های منابع انسانی

اهداف مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی یک واحد از واحدهای مختلف سازمان است که در راستای دستیابی به اهداف واحد سازمان گام برمی‌دارد. در نتیجه اهداف مدیریت منابع انسانی تا حد زیادی به اهداف و استانداردها و ارزش‌های سازمان بستگی دارد.

  • بهینه‌سازی روابط سازمانی در سطوح مختلف
  • مدیریت دانش در سازمان و قراردادن اطلاعات کافی در اختیار کارکنان
  • شناسایی کارکنان وظیفه‌شناس و ارائه پاداش‌ها و مزایای تشویقی مناسب با توانمندی آنها
  • افزایش رفاه و بهداشت سازمانی در جنبه‌های مختلف جسمی و روانی برای نیروی انسانی سازمان
  • ارائه برنامه‌های استخدام و آموزش نیروی انسانی مناسب و حفظ آنها
  • ارائه فرصت‌های برابر در سازمان
  • ایجاد فرهنگ سازمانی مشترک و حفظ آن در سطوح سازمان
  • ایحاد انگیزه و رضایت شغلی کارکنان
  • حمایت از اهداف کلی سازمان

بطور خلاصه هدف واحد مدیریت منابع انسانی ایجاد انسجام بین کارکنان سازمان و هدایت آنها به سمت اهداف فردی و سازمانی است.

اهمیت مدیریت منابع انسانی

سرمایه‌های سازمان شامل انواع مختلف سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی، تکنولوژی و نیروی انسانی می‌شود که مجموع این سرمایه‌ها در راستای دستیابی به اهداف سازمان مدیریت می‌شوند.
نیروی انسانی یکی از مهمترین سرمایه هر سازمان محسوب می‌شود که حیات سازمان به بهبود رضایت و اثربخشی نیروی انسانی بستگی دارد. به همین دلیل مدیرت منابع انسانی از اهمیت ویژه ای در سازمان برخوردار است.

دلایل اهمیت مدیریت منابع انسانی

  1. مدیریت منابع انسانی اهمیت دارد چون منابع انسانی از مهمترین سرمایه سازمان است
  2. افزایش بهروه‌وری و کارایی نیروی انسانی
  3. مزیت رقابتی نیروی انسانی و ایجاد وضعیت رقابت‌پذبری سازمان در بازار کار
  4. افزایش رضایت مشتری از دیگر دلیل اهمیت مدیریت منابع انسانی است.
  5. دستیابی به ماموریت سازمان و تقویت فرهنگ سازمانی از طریق آموزش و توسعه مهارت‌های کارکنان
  6. حفظ و بهبود سلامت کسب و کار با مدیریت صحیح منابع انسانی

10 مورد اصول مدیریت منابع انسانی

  • ایجاد محیط کاری مناسب

محیط کاری پویا و امکانات مناسب تاثیر مستقیم بر روحیه و شوق کارکنان برای حضور در محل کار دارد و ایجاد یک محیط کاری سالم یکی از مهمترین اصول مدیریت منابع انسانی است.

  • احترام به کارکنان

نیاز به احترام یکی از مهمترین نیازهای هر انسان در هر محیطی می‌باشد. احترام گذاشتن به کارکنان و تامین این نیاز به بهبود روابط سازمانی و افزایش بهره‌وری افراد می‌انجامد.

  • شرح وظایف به صورت شفاف

یک محیط کاری کارامد و موثر مستلزم این است که کارمندان تاثیر و ارتباط تلاش‌های خود در دستیابی به اهداف سازمان را درک کنند بنابراین تعریف و شفاف‌سازی وظایف در سازمان باید در الویت قرار گیرد تا نیروی انسانی از کارشان لذت ببرند.

  • آموزش و توانمندسازی کارکنان

آموزش و توانمندسازی کارکنان با دادن اختیار به آنها امکانپذیر است. مدیران باید بر اصل تفویض اختیار به کارکنان به جای تقسیم کار در سازمان توجه کنند و ابتدا با دادن مسئولیت‌های کوچک و دستیابی به موفقیت‌، سپس سطح اختیارات کارکنان را افزایش دهند.

  • پرداخت حقوق منصفانه

پرداخت حقوق منصفانه و مناسب با عرف جامعه از دیگر اصول مهم مدیریت منابع انسانی است و شما نمی‌توانید حقوق پایین پرداخت کنید و انتظار داشته باشید افراد بطور موثر در اختیار سازمان باشند.

  • تعریف استانداردهای واضح

یک مدیر در سازمان باید استانداردهای کاری برای سطوح مختلف سازمان تعریف کند و این استانداردها باید شفاف و قابل درک و قابل دستیابی باشند. همچنین باید سطح استانداردها را افزایش دهد و تحرک و پویایی در تیم ایجاد کند.

  • ارزیابی عملکرد کارکنان

یک سیستم ارزیابی عملکرد صحیح در سازمان از اشتباهات بسیاری در پرداخت‌ها، تشویق‌ها و تنبیه‌ها جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد انگیزه در کارکنان می‌شود.

شما با ارزیابی عملکرد کارکنان می‌توانید عملکرد خوب افراد توانمند و همچینین عملکرد ضعیف افراد را شناسایی کنید و متناسب با عملکرد سیاست‌های پرداختی و تشویقی تعیین کنید و باعث انگیزه در کاکنان شوید.

  • بازخورد مناسب

در برابر عملکرد کارکنان بازخورد مناسب دهید زیرا که عدم بازخورد موجب سوء‌تفاهم در سازمان می‌شود و در عوض بازخورد مناسب باعث ایجاد انگیزه در کارکنان می‌شود.

  • ایجاد فضای امن و حس امنیت برای کارکنان

حس ناامنی در فضای کار نابود کننده انگیزه کارکنان است و هیچوقت نیروی انسانی را تهدید به اخراج و بیکار شدن نکنید زیرا که موجب ازبین رفتن انگیزه کارکنان می‌شود.ایجاد فضای امن و امنیت شغلی مهمترین عامل انگیزشی کارکنان است.

  • الگو باشید

کارکنان از رفتار مدیران الگوبرداری می‌کنند بنابراین با رفتارهایی مثل وقت‌شناسی، وفاداری به سازمان، رفتار مودب الگوی خوبی برای کارکنان باشید و سازمانی پویا بسازید.
چالش های مدیریت منابع انسانی hrm

چالش‌های مدیریت منابع انسانی

هر جایگاه شغلی در سازمان با چالش‌های بسیاری روبرو است و واحد منابع انسانی هم از این اصل مستثنی نیست. دراین بخش قصد داریم مهمترین چالش‌های پیش روی مدیریت منابع انسانی در سازمان را بررسی کنیم

  • گستردگی جایگاه شغلی در سازمان

لایه‌ها و سطوح مختلف شغلی در سازمان‌ها وجود دارد که یک فرد به عنوان مدیر منابع انسانی نمی‌تواند همزمان به تمامی تخصص‌های موجود در سازمان اشراف داشته باشد و ارتباط موثر با تمامی فعالیت‌های سازمان یکی از چالش‌های مدیریت منابع انسانی است.
مدیر منابع انسانی برای حل این چالش بهتر است با سرپرستان هر واحد ارتباط بگیرد و در جریان جزییات هر بخش قرار گیرد

  • تغییرات سازمانی

تغییرات در یک سازمان پویا امری اجتناب‌ناپذیر است و همزمان با پیشرفت و تحولات درون سازمان تغییرات گوناگونی در فرایندها، قوانین و مسئولیت‌ها ایجاد خواهد شد که مدیر منابع انسانی موظف است پرسنل را در جریان تغییرات قرار دهد و با راه‌کارها و راه‌حل‌هایی مثل جلسات توجیهی برای کارمندانی که در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند به یک زبان مشترک سازمانی با پرسنل دست یابند.

  • سرمایه‌گذاری بر روی کارکنان کم تجربه

سیاست‌های گزینش و استخدام نیروی انسانی در هر سازمانی متفاوت است و برخی از مدیران عقیده دارند که نیروی انسانی کم تجربه را به خدمت بگیرند تا در روند آموزش بتوانند آنها را مطابق با ارزش‌های سازمان تربیت کنند.
آموزش کارکنان کم تجربه یکی از چالش‌های مدیرت منابع انسانی hrm است زیرا که آموزش چنین افرادی مستلزم نظارت و پیگیری‌ها مداوم است و نیاز به صرف زمان دارد.
مدیر منابع انسانی برای رفع این چالش می‌تواند بخشی از فرآیند آموزش این افراد را به سرپرستان هر واحد بسپارد.

نوآوری

پیشرفت‌های تکنولوژی و استفاده ازنرم‌افزار و فضای دیجیتال در قرن جدید یک امر اجتناب‌ناپذیر در سازمان‌ها است و همواره با چالش‌های فراوانی روبرو است. آموزش و یادگیری تکنولوژی‌های جدید در سازمان برای برخی از کارکنان مخصوصا افراد میانسال با دشواری همراه است و این موضوع یک چالش جدی پیش روی مدیریت منابع انسانی HRM است.
واحد منابع انسانی که وظیفه آموزش را برعهده دارد می‌تواند با جذب و استخدام افرادی که با تکنولوژی و نوآوری‌های دنیای دیجیتال آشنا هستند این چالش را رفع کنند.

  • حفظ کامندان مستعد

نیروی انسانی یکی از ارزشمندترین دارایی‌های هر سازمان است که گاها به دلایلی مثل فرسودگی شغلی، مسائل مالی، پیشنهادات دیگر شرکت‌ها، پرسنل اقدام به قطع همکاری با سازمان می‌کنند.
حفظ نیروی انسانی مفید و مستعد یکی از چالش‌های( Human resource management) است و این واحد با بهبود شرایط سازمان از لحاظ مالی، رفاهی و ارتباطی می‌تواند از خروج کارمندان مستعد از سازمان جلوگیری کند.

  • تفکر اشتباه مدیران

یکی از سخت‌ترین چالش‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان، برخورد مناسب با تفکر اشتباه مدیران است. برخی از مدیران به جای مدیریت مشارکتی و تفویض اختیار به کارکنان، اعتقاد دارند که پرسنل به تنهایی توانایی انجام وظایف سازمانی خود را ندارند و نیاز به کنترل و پیگیری مداوم است.
در اینجا متخصصان منابع انسانی با نشان دادن نتایج مطلوب فعالیت‌های کارکنان می‌توانند نظر و تفکرات مدیران را نسبت به توانایی پرسنل در انجام کارها تغییر دهند.

  • تطابق با قوانین و مقررات

ارتباط پرسنل با سازمان‌ها در قالب قوانین و مقررات سازمانی و قوانین اداره کار و مقررات حقوقی شکل می‌گیرد که منابع انسانی موظف است بر این قوانین و مقررات تسط کافی داشته باشند.
از آن جهت که این قوانین و مقررات مرتبا دستخوش تغییرات قرار می‌گیرند، مدیر منابع انسانی باید اطلاعات خود را به روز نگه دارد و در جریان تحولات قرار گیرد.

  • تنوع نیروی انسانی

سازمان‌ها متشکل از نیروهای انسانی هستند که هر کدام خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی منحصر به خود را دارند. تضاد عقاید پرسنل با هم در سازمان امری‌اجتناب‌ناپذیر است و مدیریت اختلاف عقاید بین کارکنان برعهده واحد مدیریت منابع انسانی است.
واحد منابع انسانی برای مدیریت فضای حاکم بر سازمان می‌تواند با تنظیم آیین‌نامه‌های ارتباطی درون سازمان به رفع تعارضات بین پرسنل بپردازد.

  • عدم دسترسی به بودجه

دراختیار نداشتن بودجه کافی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های درون سازمان یکی از دیگر چالش‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها است.
برخی از مدیران بر این باور هستند که با بودجه کم هم می‌توان برنامه‌ها و طرح‌ها را عملی کرد. در این جا واحد منابع انسانی با رایزنی ومذاکره با مدیریت و شفاف‌سازی تمام جزییات هزینه می‌تواند این چالش را مدیریت کند.

  • بی توجهی ار سوی سایر واحدها

در برخی از سازمان‌ها اهمیت وجود واحد منابع انسانی و تاثیر مدیریت منابع انسانی در پیشبرد اهداف و افزایش بهره‌وری به خوبی شناخته نیست و جدی گرفته نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است کارکنان دیگر بخش‌ها واحد منابع انسانی را جدی نگیرند و با آنها همکاری نکند که یک چالش بسیار جدی پیش روی مدیریت منابع انسانی است.
در چنین شرایطی بهتر است مدیران ارشد در سازمان اهمیت حضور واحد مدیریت منابع انسانی را به افراد سازمان شرح دهند.

کاربرد نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی در رفع چالش‌ها

با کاربرد نرم‌افزارهای منابع انسانی در سازمان می‌توان بسیاری از چالش‌ها مدیریت منابع انسانی را رفع کرد و استفاده از نرم‌افزار به عنوان راه‌کاری برای بهبود فرآیندهای HR در سازمان شناخته شده است.
فرایند جذب و استخدام نیروی مستعد در سازمان یکی از چالش‌هایی است که به کمک نرم‌افزار منابع انسانی حل می‌شود و در بخش مهمی از هزینه و زمان صرفه‌جویی خواهد شد.
مدیریت اطلاعات کارکنان و شناسایی توانمندی‌های آنها و در نتیجه بهبود عملکرد و کارایی سازمان یکی دیگر از تاثیر کاربرد نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی در سازمان است.
پیچیدیگی‌های فرایند محاسبه حقوق و دستمزد و پرداختی‌های متناسب با عملمرد کارکنان از دیگر چالش‌های مدیرن منابع انسانی است که با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی مثل نرم‌افزار حقوق و دستمزد به راحتی می‌توان حقوق و دستمزد کارکنان را مدیریت کرد.

کلام آخر
مدیریت منابع انسانی به عنوان یک عنصر کلیدی در موفقیت سازمان‌ها بر اساس یکسری اصول و قواعدی استوار است که باید توسط مدیران و پرسنل رعایت شود تا بهترین نتیحه حاصل شود.
همچنین مدیریت منابع انسانی یک رویکرد داده محور است که با تجزیه و تحلیل داده‌های سازمانی و اتخاذ تصمیمات مهم سازمانی مربوط به ارتقاء شغلی کارکنان، افزایش حقوق پرسنل، ارزیابی و حفظ کارکنان مستعد به افزایش بهره‌وری و ایجاد سازمانی پویا و کارا کمک می‌کند.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.