کاربردها و مزایای نرم‌ افزار تحت وب چیست؟

با گسترش اینترنت و تمرکز بر استفاده از فضای مجازی تقریباً همه کسب‌وکارها از نرم‌افزارهای تحت وب (Web Based) بهره می‌برند. در این مقاله کاربردها و مزایای نرم‌ افزار تحت وب را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنیم با انتخابی درست و هوشمندانه، دستیابی به اهدافتان را محقق کنید.

نرم‌ افزار تحت وب چیست؟

نرم‌افزاری که با استفاده از مرورگر وب فعالیت‌های خاص خود را انجام می‌دهد، سامانه تحت وب (Web Application) یا نرم‌افزار تحت وب می‌گویند.

نرم‌افزارهای تحت وب از جمله سامانه‌های کلاینت – سرور است. کلاینت آن بخش است که افراد برای اجرای اپلیکیشن‌ها از آن استفاده می‌کنند و سرور بخشی از فضای وب است که در آن کامپیوترها اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند.

پس به زبان ساده نرم‌ افزار تحت وب پلتفرمی است که در آن صاحبان کسب‌وکار می‌توانند به‌راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. از این سامانه برای ارتباط میان کارمندان یک سازمان نیز می‌توان استفاده کرد.

مزیت نرم‌افزارهای تحت وب آن است که از طریق مرورگرهایی مثل گوگل قابل دسترسی هستند و لازم نیست تا مخاطب همه آن‌ها را بر روی دسکتاپ خود نصب کند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم‌ افزار حسابداری پارسان حتما دیدن فرمایید.

انواع نرم‌ افزارهای تحت وب

  • باتوجه‌ به عملکرد نرم‌افزارهای تحت وب می‌توان آن‌ها را ۵ دسته تقسیم کرد.
    1- استاتیکاین سامانه‌ها با استفاده از CSS و HTML طراحی شده است. کارکردن با نرم‌افزارهای استاتیک برای اکثر افراد مشکل است زیرا برای هر تغییر باید کد جدیدی را در سیستم تعریف کنند.2- دینامیکبرنامه‌های تحت وب دینامیک به‌منظور نگهداری از پایگاه داده یا فروم‌ها (تالارهای گفتمان) به جهت بروز رسانی مداوم اطلاعات و تبادل آن استفاده می‌شود. مثلاً سیستم‌های مدیریت محتوا از انواع دینامیک هستند.3- فروشخریدوفروش آنلاین با نام E-Commerce  یا وب‌سایت فروشگاهی گره‌خورده است. این نرم‌افزارها نسبت به دو نوع قبل پیچیده‌تر هستند چرا که در برنامه‌نویسی آن‌ها از چند نرم‌افزار مختلف استفاده شده است تا عملیات بانکی جهت خریدوفروش صورت بگیرد.4- پرتابلانجمن‌ها، مرورگرها و سرویس‌های ارسال ایمیل به دلیل دسترسی از صفحه اصلی در دسته نرم‌افزارهای تحت وب پرتابل قرار گرفته‌اند.5- متحرکنرم‌ افزارهای تحت وب متحرک یا Animated با استفاده از فناوری FLASH طراحی می‌شوند که پیچیدگی باعث محدودیت در میزان استفاده آن‌ها شده است.

پیشنهاد می کنیم مقاله فضای ابری چیست را نیز حتما مطالعه کنید.

طریقه کار نرم‌ افزار تحت وب چگونه است؟

کاربر از طریق رابط کاربری درخواست خود را به سرور از طریق اینترنت یا اینترانت اعلام می‌کند. سرور وب درخواست را به سرور برنامه وب مناسب می‌فرستد. سرور برنامه وب به درخواست پاسخ می‌دهد. این سرور اطلاعات یا داده‌های پردازش شده را به سرور وب می‌فرستد. در نهایت سرور وب اطلاعات درخواستی کاربر را در صفحه‌ی او نمایش می‌دهد.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

مزایای استفاده از سرویس‌ های تحت وب چیست؟

مزایای سرویس‌ های تحت وب روزبه‌روز بیشتر کاربران اینترنت را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین این مزایا شامل موارد زیر است:

  • سرویس های تحت وب خود به‌ خود به‌ روزرسانی می‌ شوند مهم‌ترین ویژگی سرویس های تحت وب آن است که کاربر درگیر به‌روزرسانی آن‌ها نخواهد بود. در نسخه‌های دسکتاپ همواره باید برای جلوگیری از ایجاد خطا نرم‌افزار را به‌روز نگه دارند. با وجود نرم‌افزارهای تحت وب هر ارائه‌دهنده به یک نسخه واحد برای ارائه نیاز دارد و کاربران نیز دیگر وقت خود را صرف نصب نسخه‌های جدید نخواهند کرد.
  • سرویس های تحت وب هزینه‌ ها را کاهش می‌ دهند شاید قبلاً با این موضوع مواجه شده‌اید که نرم‌افزاری می‌خواستید نصب کنید اما ورژن آن برای دستگاه‌های با مدل بالاتر از سیستم شما تعریف شده باشد. نرم‌ افزارهای تحت وب این مشکل را رفع کرده‌اند و دیگر برای استفاده از آن‌ها نیاز به ارتقای سیستم خود ندارید.
  • سرویس های تحت وب از امنیت بالاتری برخوردار هستند نرم‌افزارهای تحت دسکتاپ به‌روزرسانی دائمی را به همراه خود دارند. اگر این کار را انجام ندهید امنیت شما دچار اخلال خواهد شد. چرا که اغلب به‌روزرسانی‌ها به‌خاطر ازبین‌بردن حفره‌های امنیتی تعریف می‌شوند.وقتی نرم‌افزار مورد استفاده شما خودبه‌خود به‌روزرسانی می‌شود به آن معنا است که امنیت شما نیز به شکل خودکار در حال افزایش است. نرم‌افزارهای تحت وب سرور‌های اختصاصی دارند که به طور مداوم تحت کنترل است و احتمال رخنه امنیتی در سیستم شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
  • سرویس های تحت وب محدودیت‌ ها را کم می‌ کنند فرق نمی‌کند با چه سیستم عاملی و یا چه دستگاهی می‌خواهید از نرم‌افزارهای تحت وب استفاده کنید. چرا که آن‌ها بر اساس نوع مرورگر مورد استفاده شما کدگذاری شده‌اند و هیچ محدودیتی در استفاده از آن‌ها وجود ندارد. ازآنجایی‌که سامانه‌های تحت وب برای عملکرد خود فقط به اینترنت نیاز دارند؛ پس کاربران دیگر محدودیتی برای حضور در یک مکان مشخص برای انجام کارهایشان ندارند. این ویژگی باعث شد در طول دوره کرونا و دورکاری، بسیاری از کسب‌وکارها از ورشکستگی قطعی نجات پیدا کرده و حتی عملکردی با بازدهی بیشتر داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه مربوط به نرم افزار خزانه‌ داری حتما دیدن فرمایید.

  • نرم‌ افزارهای تحت وب داده‌ ها یکجا و بهینه ذخیره می‌ کنندسامانه‌های مبتنی بر وب با ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری امکان دسترسی یکجا و آسان به اطلاعات را فراهم می‌کنند.
  • انتقال آسان اطلاعات از طریق نرم‌ افزارهای تحت وب فرض کنید که شما نیاز دارید اطلاعات را از یک نرم‌افزار به دیگری منتقل کنید. با وجود سامانه‌های مبتنی بر دسکتاپ این کار بسیار پیچیده و حتی گاهی ناممکن می‌بود. اما با استفاده از نرم‌ افزارهای تحت وب شما به‌راحتی می‌‌توانید اطلاعات را منتقل و یا ادغام کنید.

نرم‌ افزار تحت وب چه‌ کارهایی می‌ تواند انجام دهد؟

اگر شما مدیر یک سازمان هستید، نرم‌ افزار تحت وب می‌تواند در امور زیر به شما کمک کند:

    • ردیابی سوابق و عملکرد کارمندان
    • نظارت بر سیستم حمل‌ونقل
    • نظارت بر فرایندهای مالی سازمان
    • کنترل و پیگیری نحوه انجام هر پروژه و چگونگی تقسیم‌کار میان کارمندان

نرم افزار تحت وب چیست

کلام آخر

نرم‌ افزارهای تحت وب نیاز به دانش فنی خاصی ندارند و استفاده از آن‌ها برای همه آسان است. با استفاده از این سامانه شما همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌روید و وقت و هزینه کمتری صرف آموزش نیروها، ارتقای سیستم‌ها و به‌روزرسانی نرم‌افزارها خواهید کرد. شاید یک نرم‌افزار تحت وب همان راه کلیدی موفقیت کسب‌وکار شما باشد!

سوالات متداول:

نرم‌ افزار تحت وب چیست؟

نرم‌افزاری که با استفاده از مرورگر وب فعالیت‌های خاص خود را انجام می‌دهد، سامانه تحت وب (Web Application) یا نرم‌افزار تحت وب می‌گویند.

مزایای استفاده از سرویس‌ های تحت وب چیست؟

سرویس های تحت وب خود به‌ خود به‌ روزرسانی می‌ شوند، سرویس های تحت وب هزینه‌ ها را کاهش می‌ دهند، سرویس های تحت وب محدودیت‌ ها را کم می‌ کنند و…

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.