روش‌های رفع تعهد ارزی

رفع تعهد ارزی یک روش مصوب از سوی دولت برای برگشت ارز حاصل از صادارت به چرخه اقتصاد کشور است. در سال 1397 با خارج شدن امریکا از برجام و از سر گرفتن تحریم‌ها و فشار اقتصادی موجود در کشور، جلسه هیئت وزیران دولت وقت، مصوبه رفع تعهد ارزی را تصویب کرد. بر مبنای این مصوبه صادر کنندگان کالا و خدمات موظف هستند بخشی از ارز حاصل از صادارت کالا و خدمات را به شیوه‌هایی که دولت مقرر کرده است به نظام اقتصادی و ارزی کشور برگردانند.
با توجه به اهمیت رفع تعهد ارزی در بازگشت ارز به اقتصاد کشور در این مقاله از راهکارهای نرم‌افزاری پارسان به روش‌های رفع تعهد ارزی و مراحل انجام این مصوبه می‌پردازیم.

آموزش انجام رفع تعهد ارزی در سامانه نیما

رفع تعهد ارزی صادرات چیست

مصابق با ماده 146 قانون مالیات‌های کشور، 100% درآمد حاصل از صادارت از پرداختهای مالیاتی معاف می‌باشند که این معافیت مالیاتی منوط به تزریق ارز حاصل از صادرات به چرخه نظام ارزی و اقتصادی کشور است.
مطابق با قانون رفع تعهد ارزی که در سال 1397 توسط هیئت وزیران تصویب شد و بانک مرکزی اعلام کرد، تمامی صادر کنندگان موظف هستند درصد خاصی از ارز حاصل از صادارت و ارزش پروانه گمرکی صادارتی اعلام شده از سوی گمرک را به روش‌های اعلامی دولت در سامانه نیما به اقتصاد برگردانند تا مشمول معافیت مالیاتی شوند.

روش‌های رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

صادرکنندگان کالا و خدمات برای برخورداری از معافیت مالیاتی موظف هستند به یکی از روش‌های زیر نسبت به رفع تعهد ارزی و برگرداندن مالیات پرداخت شده اقدام کنند:

  1. فروش ارز صادراتی در سامانه نیما
  2. انتقال ارز صادارتی به شخص دیگر
  3. انتقال ارز حاصل از صادارت به صرافی‌ها و بانک‌ها بصورت اسکناس
  4. واردات در مقابل صادرت

از آنجا که فروش ارز در قالب حواله در سامانه نیما یکی از رایج ترین روش‌های رفع تعهد ارزی است و بصورت اینتنرتی و حضوری انجام‌پذیر است در ادامه مراحل انجام رفع تعهد ارزی در سامانه نیما را آموزش خواهیم داد.

آموزش نحوه انجام رفع تعهد ارزی در سامانه نیما

 آدرس سامانه جامع تجارت را در مرورگر دستگاه خود جستجو کنید و با وارد شدن به سامانه از سمت چپ تصویر گزینه ورود را کلیک کنید.
در کارد باز شده نام کاربری و رومز عبور خود را وارد کنید و بر روی دکمه ورود کلیلک کنید.
 از منوی عملیات ارزی، زیرمنوی مدیریت عملیات ارزی گزینه فروش ارز را انتخاب کنید.
گزینه ایجاد عرضه جدید را در صفحه باز شده بزنید و مشخصات ارزی را که قصد فروش آن دارید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه ثبت را کلیک کنید.
در ادامه برای پیگیری فروش ارز خود، در جدول پایین صفحه بر روی دکمه جزییات در ردیف معامله کلیک کنید تا پیشنهاد‌های احتمالی صرافی‌ها را مشاهده کنید.
برای قبول پیشنهاد صرافی‌ها، اطلاعات مبلغ ارزی که قصد فروش دارید را با نام بانک، شماره حساب، شماره شبا و نام صاحب حساب وارد کنید و با کلیک بر روی دکمه انتخاب، پیشنهاد صرافی را قبول کنید.
به صفحه اصلی حساب کاربری خود برگردید و از قسمت معاملات و جدول پایین صفحه، دکمه جزئیات در ردیف معامله را کلیک کنید تا در صفحه جدید اطلاعات واریز وجه حواله از سمت صرافی را مشاهده کنید و در صورت تایید، دکمه تایید حواله ارزی را کلیک نمایید.

با انجام این مراحل فروش ارز صادراتی در قالب حواله در سامانه نیما مطابق با روند قانونی رفع تعهد ارزی صادارت انجام می‌گیرد

مهلت رفع تعهد ارزی صادارت

یکی از سوالات مهم دیگر درباره رفع تعهد ارزی، مسئله مهلت رفع تعهد ارزی و استفاده از مزایای آن است
بصورت کلی رفع تعهد ارزی برای صادرات کالا 4 ماه پس از صدور پروانه گمرکی است و برای صادارت خدمات 6 ماه پس از ارائه صورتحساب و صدور پروانه گمرکی از سوی گمرک است.
مطابق با آیین نامه اجرایی رفع تعهدات ارزی، افزایش یا کاهش مهلت رفع تعهد ارزی بر اساس جدول تنظیمی از سوی وزارت صمت و متناسب با عوامل زیر تعیین می‌شود:

  • نوع کالا
  • مقصد کالا
  • رتبه و اعتبار صارد کنند
  • زمان دریافت ارز بر اساس الگوی فروش صادرکننده خریدار خارجی

برای اطلاع از مهلت و جزئیات جدید رفع تعهد ارزی صفحه جزئیات روش‌های جدید رفع تعهد ارزی صادرات را در سایت ایسنا مطالعه کنید.

چهار پیامد عدم انجام رفع تعهد ارزی

1. جریمه نقدی
2. ممنوع شدن از صادرات
3. ضبط وثیقه
4. عدم امکان استفاده از تسهیلات بانکی

کلام آخر
نظام اقتصادی هر کشوری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که مسئولین و دست‌اندرکارن اقتصادی در راس حکومت انواع راه‌حل‌های اقتصادی را تصویب می‌کنند. رفع تعهد ارزی یکی از روش‌های موصوب دولت در سال 97 است که به موجب آن صادرکننده کالا و خدمات موظف هستند 4 الی نهایت 6 ماه پس از صدور پروانه گمرکی، نسبت به رفع تعهد ارزی خود و باز گرداندن بخشی از سود حاصل از صادرات به نظام ارزی کشور اقدام کنند تا بتوانند از معافیت مالیاتی بهره ببرند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.