اتوماسیون فناوری اطلاعات چیست؟

اتوماسیون فناوری اطلاعات  فرآیند ایجاد نرم افزار و سیستم هایی برای جایگزینی فرآیندهای تکرارپذیر و کاهش مداخله دستی است. با خودکار کردن فرآیندهای دستی که قبلاً نیاز به لمس انسانی داشتند، تحویل زیرساخت‌ها و برنامه‌های فناوری اطلاعات را تسریع می‌بخشد. بااستفاده از اتوماسیون، از نرم‌افزار برای تنظیم و تکرار دستورالعمل‌ها، فرآیندها یا خط‌مشی‌هایی استفاده می‌شود. همین موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان و آزادسازی کارکنان فناوری اطلاعات برای کارهای استراتژیک‌تر می‌شود.

باظهور شبکه‌های مجازی و سرویس‌های ابری که نیاز به تدارک سریع و پیچیده دارند، اتوماسیون یک استراتژی ضروری برای کمک به تیم‌های فناوری اطلاعات در ارائه خدمات با سرعت، ثبات و امنیت بهتر است.

 

اتوماسیون اطلاعاتی

 

اتوماسیون فناوری اطلاعات ابزار قدرتمندی است که می تواند یک کسب و کار را افزایش دهد، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها داشته باشد و به کارکنان فناوری اطلاعات اجازه دهد تا بر کارهای استراتژیک و نه اداری تمرکز کنند.

طیف وسیعی از عملیات مرکز‌داده و ابر را می‌توان خودکارکرد که در نتیجه عملیات سریعتر انجام می‌شود. به لطف اتوماسیون، محیط های IT می‌توانند با سرعت بیشتری با خطاهای کمتر مقیاس‌شوند و به نیازهای کسب و کار پاسخگوترهستند. یک محیط کاملاً خودکار می‌تواند زمان تحویل منابع آماده تولید را از هفته ها به کمتر از یک روز کاهش‌دهد.

چرا از اتوماسیون فناوری اطلاعات استفاده می شود؟

اتوماسیون فناوری اطلاعات برای جایگزینی وظایف وقت گیر مفید است و به کارکنان فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا با مقیاس و پیچیدگی روزافزون عملیات فناوری اطلاعات و زیرساخت ابری هماهنگی داشته باشند. در یک محیط فناوری اطلاعات مدرن، سرعت و مقیاس خدمات حتی برای یک تیم بزرگ و اختصاصی برای مدیریت بسیار زیاد است. اتوماسیون فناوری اطلاعات به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا در شرایطی کار کنند که در آن نیاز به (مثلا) تنظیم و پیکربندی هزاران سرور غیر معمول نیست.

 

نرم افزار ای آر پی تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

کاربردهای بالقوه اتوماسیون تقریبا بی نهایت است، اما برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

 

  • اتوماسیون ابری
  • تامین منابع
  • پیکربندی
  • مدیریت شبکه
  • اتوماسیون امنیتی (مانند نظارت و پاسخ)

اتوماسیون فناوری اطلاعات چگونه کار می کند؟

نرم افزارِاتوماسیون‌فناوری‌اطلاعات می‌تواند طیف وسیعی از وظایف و فرآیندهای فناوری اطلاعات را از ساده تا پیچیده انجام‌دهد. به عنوان مثال، اتوماسیون را می‌توان برای ایجاد شبکه یا الگوهای امنیتی و نقشه‌ها و پیکربندی برنامه‌ها و ارائه زیرساخت‌های آماده تولید استفاده‌کرد.

 

روندهای اخیر اتوماسیون فناوری اطلاعات شامل استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (دو فناوری متفاوت اما مرتبط) برای ایجاد فرآیندهای هوشمندتر‌است که با موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی‌تری سروکار دارند. این فناوری‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند، اما می‌توانند به فرآیندهای خودکار اجازه یادگیری و بهبود را در حین پیش ببرند. خود ابزارهای اتوماسیون نیز در حال قدرتمندتر شدن هستند و به کارکنان فناوری اطلاعات اجازه می‌دهند تا گردش‌های کاری را سریع‌تر ایجاد کنند.

مزایای اتوماسیون فناوری اطلاعات چیست؟

به طور فزاینده‌ای، اتوماسیون فناوری اطلاعات برای شرکت‌ها برای هدایت و مدیریت چشم‌انداز پیچیده فناوری مدرن به یک ضرورت تبدیل‌می‌شود. همچنین چندین مزیت مشخص دارد:

 

صرفه جویی در هزینه

با اتوماسیون فناوری اطلاعات، ساعات کار کمتری برای تکمیل وظایف معمول مورد نیاز است. اتوماسیون همچنین می تواند بهره وری را افزایش دهد، هزینه های زیرساخت را با بهینه سازی استفاده از منابع کاهش و هزینه‌های مرتبط با خطای انسانی را کاهش دهد.

صرفه جویی در زمان

با خودکارسازی تکراری ترین و وقت گیرترین وظایف، کارکنان فناوری اطلاعات زمان خود را برای صرف کارهای سطح بالاتر آزاد می کنند.

عملیات سریعتر

اتوماسیون فناوری اطلاعات می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت عملیات مرکز‌داده و ابر را افزایش و زمانِ تحویل خدمات و منابع را از هفته ها به ساعت ها کاهش دهد.

خطاهای کاهش‌یافته

اتوماسیون ثبات را در مقیاس بزرگ تضمین می کند، کاری که انجام آن با افرادی که وظایف را به صورت دستی انجام می دهند غیرممکن است.

امنیت بهتر

فرآیندهای خودکار به افراد کمتری برای مشاهده و محافظت از اطلاعات حساس نیاز دارند که احتمال نقض را کاهش می دهد. علاوه بر این، اتوماسیون فناوری اطلاعات می‌تواند برای کمک به تیم‌های فناوری اطلاعات در پاسخگویی به حادثه استفاده شود.

معایب اتوماسیون فناوری اطلاعات چیست؟

اگرچه اتوماسیون مزایای زیادی دارد، اما چند نکته مهم وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

 

انعطاف ناپذیری

یک فرآیند خودکار به خودی خود تغییرات را به خوبی مدیریت نمی‌کند و بسیاری از ابزارهای اتوماسیون برای یک هدف خاص و باریک ساخته‌شده‌اند و آنها را به آن عملکرد محدود می‌کند.

هزینه سرمایه گذاری

اگرچه اتوماسیون فناوری اطلاعات می‌تواند در هزینه ها صرفه جویی کند، اما می تواند سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی برای خرید نرم افزار و راه اندازی اتوماسیون نیز داشته باشد. یک کسب‌وکار باید استراتژی اتوماسیون فناوری اطلاعات خود را به دقت در نظر بگیرد تا مطمئن شود که فرآیندهایی که می‌خواهد خودکار کند، بازگشت سرمایه قابل‌توجهی را فراهم می‌کنند. کارهای معمولی که زمان قابل توجهی از کارکنان فناوری اطلاعات را می خورند ارزش خودکارسازی را دارند. فرآیندهایی که یک بار در ماه اجرا می شوند احتمالاً نیستند.

افزایش عواقب خطاها

اتوماسیون تا حد زیادی احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد. اما از آنجایی که اتوماسیون بسیار سریع و قدرتمند است، هر خطای خودکاری که رخ دهد می تواند آسیب بسیار بیشتری نسبت به خطاهای دستی ایجاد کند. این بدان معنی است که تنظیم صحیح ابزارهای اتوماسیون و آزمایش آنها قبل از استقرار بسیار مهم است.

در تمام این موارد، کلید اجتناب از مشکلات این است که در مورد استراتژی اتوماسیون فناوری اطلاعات و استقرار خود متفکر باشید. اتوماسیون ابزار قدرتمندی است، اما به اندازه تیمی که آن را اجرا می کند خوب است.

آیا اتوماسیون فناوری اطلاعات باعث صرفه جویی در هزینه می شود؟

اتوماسیون فناوری اطلاعات می تواند به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها منجر شود – هم به روش های ساده و هم به روش های کمتر آشکار. اتوماسیون فناوری اطلاعات سازمانی تعداد ساعات کار مورد نیاز برای انجام وظایف را کاهش می دهد و می تواند بهره وری کارکنان فناوری اطلاعات را افزایش دهد، این همان چیزی است که اکثر مردم هنگام صحبت در مورد صرفه جویی در هزینه اتوماسیون به آن فکر می کنند. اما فراتر از آن، ثبات را نیز تضمین می‌کند، خطاها را کاهش می‌دهد (صرفه‌جویی در زمان اضافی کارکنان فناوری اطلاعات که معمولاً برای کنترل آسیب صرف می‌شود)، استفاده از منابع را بهبود می‌بخشد (کمک به صرفه‌جویی در هزینه‌های زیرساخت)، و حتی به صرفه‌جویی در هزینه‌های امنیتی با جلوگیری از داده‌های پرهزینه کمک می‌کند.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می‌توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید. همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ارائه‌ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.