نرم افزار بودجه و اعتبارات

نرم‌ افزار بودجه و اعتبارات

در شرکت‌ها، مؤسسات و کارخانه‌های مختلف، داشتن یک برنامه مالی دقیق و حساب شده از اهمیت بالایی برخوردار است. راهکارهای بسیاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب برای برنامه‌ریزی بودجه و اعتبارات وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از نرم‌افزارهای بودجه و اعتبارات است.

فرآیند استقرار و آموزش

فرایند استقرار و آموزش پارسان
استقرار نرم افزار

قابلیت‌ های نرم‌ افزار بودجه بندی و اعتبارات پارسان

در خصوص قابلیت‌ها و امکانات نرم‌ افزار بودجه‌ بندی و اعتبارات تحت وب پارسان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

خدمات پشتیبانی

سطوح خدمات پشتیبانی

سوالات متداول

با استفاده از یک سیستم برنامه مالی می‌توان خطاهای احتمالی را در حین گزارش‌گیری بودجه کم کرد و دقت کار را تا میزان زیادی افزایش داد.

استفاده از یک برنامه بودجه سازمان‌دهی شده و دقیق می‌تواند سیستم مالی یک شرکت را ارتقا داده و میزان سودآوری آن را به میزان خوبی افزایش دهد. ضمن اینکه نظم دقیقی به سیستم مالی شرکت می‌بخشد.

در نرم‌افزار بودجه و اعتبارات پارسان امکان ارائه گزارش تحلیلی بودجه و گزارش برنامه‌های بودجه به شکلی دقیق وجود دارد. به این ترتیب می‌توان مغایرت بین بودجه را مشاهده کرد و برای عملکرد بهتر برنامه‌ریزی متناسبی را ایجاد کرد.

با استفاده از این سیستم مالی شما می‌توانید استفاده مجددی از بودجه مالی سال قبل خود داشته باشید و آن را بر روی سیستم خود پیاده‌سازی کنید و اصلاحات لازم را بر روی آن انجام دهید.

با استفاده از این سیستم مالی می‌توان کارتابل بودجه را تعریف کرد و برای آن، ارائه پیش‌نمایش و امکان ویرایش سند را ایجاد کرد.

زیرسیستم‌ های مرتبط

تازه‌ های کافه دانش

در حال حاضر، سازماندهی و رسیدگی به بودجه و اعتبارات، بخش مهمی از وظایف هر سازمان به شمار می‌آید؛ چرا که مسائل مالی از جمله مهم‌ ترین مسائلی هستند که هر سازمانی با آن درگیر است. برخی از سازمان‌ ها برای مدیریت و انجام امور مالی خود از نرم‌افزار‌هایی مثل نرم‌افزار حسابداری بهره می‌برند؛ چرا که این نرم‌ افزار‌ها به افزایش سرعت رسیدگی به امور و دقت در انجام آن‌ها کمک بسیاری می‌کنند. البته در بعضی از سازمان‌ ها در کنار نرم‌ افزار حسابداری، برای رسیدگی به مسائلی مثل بودجه و اعتبارات از نرم‌ افزار‌های تخصصی‌تری هم استفاده می‌ شود که یکی از مهم‌ ترین آن‌ها، نرم‌ افزار بودجه و اعتبارات است.

بنابراین، اگر تصمیم دارید در شرکت یا مؤسسه خود بودجه‌ بندی منظمی داشته باشید و می‌خواهید از یک نرم‌ افزار جامع، کاربردی و مناسب بودجه‌ بندی برخوردار شوید، با ما همراه باشید تا نرم‌ افزار تحت وب بودجه‌ بندی و اعتبارات پارسان را به شما معرفی کنیم، نرم‌افزاری که کاربرد‌های فراوانی دارد از جمله:

چرا استفاده از نرم‌ افزار بودجه و اعتبارات برای سازمان‌ ها و شرکت‌ ها امری مهم و ضروری است؟

معمولاً سازمان‌ هایی که برای انجام کار‌های مختلف سازمانی برنامه‌ ریزی دارند و با برنامه و تصمیمات دقیق روبرو هستند، اغلب برای کنترل و برنامه‌ ریزی بودجه‌ ای را در نظر می‌ گیرند. علاوه بر این، گستردگی سیستم‌ های سازمانی باعث شده که استفاده از یک نرم‌افزار هوشمند با قابلیت طبقه‌بندی، جمع‌ آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور مدیریت سازمان‌ها در عملیات بودجه‌ بندی، لازم و کاربردی باشد. در صورتی که نرم‌ افزار بودجه‌ بندی به صورت متناسب با نیاز‌های سازمان تعریف شده باشد، می‌تواند به مدیران کمک کند تا به راحتی امور محاسباتی، تخصیص و کنترل اعتبارات در سازمان را انجام دهند و همچنین می‌ تواند مدیریتی منسجم و یکپارچه را برای منابع سازمانی به ارمغان بیاورد. به عبارت دیگر، یک نرم‌ افزار بودجه‌ بندی در حوزه صدور اسناد مالی مربوط به اموری همچون دریافت و پرداخت، خرید کالا، تنخواه، پیمان و قرارداد‌ها می‌شود و می‌تواند کنترل اعتبارات در کلیه امور را به دست گیرد.

در نرم‌ افزار بودجه‌ بندی مالی؛

  • می‌ توان برآورد هزینه‌ های عمرانی را ثبت نمود و به پروژه‌ ها منابع اختصاص داد.
  • تعبیه دوره‌ های زمانی مختلف در بودجه را از طریق مشخص کردن تاریخ شروع و تاریخ پایان انجام داد.
  • می‌ توان چند پروژه را با تعیین منابع تأمین اعتبار تعریف کرد و همچنین امکان چاپ مراحل پروژه در آن وجود دارد.
  • می‌ تواند به صورت مستقیم پیش‌بینی بودجه‌ های درآمدی را ثبت نمود و همچنین امکان فراخوانی از بودجه‌های درآمدی سال‌ های قبل وجود دارد.
  • امکان ثبت پیش‌ بینی هزینه‌ های جاری به صورت مستقیم یا فراخوانی از بودجه‌های جاری سال‌ های قبل وجود دارد.
  • امکان ثبت پیش‌ بینی هزینه‌ های عمرانی به صورت مستقیم یا فراخوانی از بودجه‌ های عمرانی سال‌ های قبل وجود دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌ های نرم‌ افزار بودجه و اعتبارات این است که می‌ تواند تخصیص اعتبار لازم به سرفصل‌ های هزینه‌ ای و درآمدی را در سازمان به راحتی انجام دهد و کنترل‌ های لازم در طی دوره نسبت به بودجه مصوب را فراهم می‌ کند. این نرم‌ افزار با ساختار انعطاف‌ پذیری که دارد، ابزار‌ها و امکانات لازم را برای انجام امور مربوط به بودجه‌ ریزی عملیاتی در اختیار مدیران قرار می‌ دهد و باعث می‌ شود تا سازمان به طرف ارزیابی بهای تمام شده کالا و خدمات پیش برود. علاوه بر این، با استفاده از این نرم‌ افزار کاربردی مدیران می‌توانند با توجه به منابع، مصارف بودجه و صدور سند‌های حسابداری به صورت اتوماتیک و به تفکیک فعالیت‌ های مالی و بودجه‌ ای سازمان، گزارش‌ گیری اعتبارات را به راحتی انجام دهند.

از طرف دیگر، یکی از مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین فرایند‌های درون سازمانی مربوط به پیش‌ بینی اعتبار لازم در هر سال مالی می‌ شود تا بتوانند از این طریق زمینه تأمین این بودجه را فراهم کنند که این امر مهم تنها به وسیله بررسی و ارزیابی کارشناسی دقیق سوابق مالی سنوات قبلی سازمان امکان‌ پذیر خواهد بود. از آنجایی که گردآوری اطلاعات سازمانی، تجزیه و تحلیل دقیق و همچنین طبقه‌ بندی اطلاعات به راحتی توسط نرم‌ افزار بودجه‌ بندی مالی امکان‌ پذیر خواهد بود، این امر باعث می‌شود تا شما بتوانید پیش‌بینی بودجه را از راه ارتباط با سیستم حسابداری مالی انجام دهید. به دلیل عملکرد یکپارچه سیستم بودجه‌ بندی و انعکاس اطلاعات مالی نرم‌ افزار حسابداری، می‌توان به اطلاعات مورد نیاز برای پیش‌ بینی بودجه سال‌ های آینده و بازه‌ های زمانی گوناگون دست پیدا کنید.

با استفاده از این نرم‌ افزار می‌ توان کنترل درستی از سرفصل‌ های بودجه در سازمان داشت و از انحرافات جلوگیری کرد. همچنین می‌توان به صورت اتوماتیک در زمان ثبت اسناد مالی، مانع از ثبت سند‌های خارج از طیف تعریف شده برای بودجه و اعتبارات سازمانی شد. یک نرم‌افزار بودجه و اعتبارات کارآمد و مناسب به مدیران سازمان این امکان را می‌دهد که عملیات بودجه و اعتبارات مربوط به سازمان را ثبت کنند و کنترل انحرافات احتمالی از سقف‌های بودجه‌ای سازمان را انجام دهند، البته بهتر است بدانید که این نرم‌افزار طبق نیاز‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیران در سازمان‌های مختلف منعطف می‌باشد.

با توجه به اینکه فناوری اطلاعات روز به روز در حال رشد و پیشرفت می‌شود، این امر باعث شده تا امور حسابداری و کنترل اعتبارات مربوط به سازمان‌ها به راحتی و به کمک نرم‌افزار‌های تخصصی نظیر نرم‌افزار بودجه‌بندی و اعتبارات قابل انجام شدن و نظارت باشد. همچنین، با وجود این پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها، برای انجام امور دشوار محاسباتی دیگر نیازی نیست مثل گذشته کارشناسان مالی و مدیران سازمان وقت زیادی را صرف کنند. در واقع، شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار برای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و نظارت بر روی منابع سازمان، وقت بیشتری را در نظر بگیرید.

در سازمان‌های بزرگ برای طی شدن مراحلی از جمله کنترل بودجه تخصیص داده شده و ثبت دقیق اطلاعات نیاز است تا مدیران به طور دائم بر روی کارکرد مالی سازمان مدیریت و نظارت کامل و دقیق داشته باشند تا منابع موجود به اهداف سازمانی تخصیص داده شده و در این مسیر مصرف شود. بودجه‌ریزی در واقع از مهم‌ترین و رایج‌ترین روال‌ها در مدیریت مالی به شمار می‌آید که مواردی نظیر نظارت و کنترل دقیق و مستمر بر فرایند‌های مربوط به بودجه‌بندی و در نظر گرفتن محدودیت‌های اعمال شده را شامل شود و از مرحله تصویب بودجه تا مرحله پرداخت اعتبارات لازم در سازمان می‌باشد. به همین دلیل و با توجه به آنکه انجام تمامی این امور یا نظارت و کنترل بر آن‌ها کاری دشوار و زمان‌بر است، لذا پیشنهاد می‌شود در چنین شرایطی از یک نرم‌افزار یکپارچه همچون نرم‌افزار بودجه‌بندی مالی تحت وب پارسان برای سازمان استفاده شود.

بنابراین؛ به کار‌گیری نرم‌افزار بودجه و اعتبارات در سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند نتایج زیر را برای آن‌ها به همراه داشته باشد:

  • کنترل بودجه؛ اجرا و کنترل بودجه توسط این نرم‌افزار، می‌تواند سازمان را به اهدافی نظیر مدیریت منابع و مصارف سازمانی، شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی برساند.
  • دقت در پیش‌بینی بودجه؛ بر اساس پیش‌بینی بودجه مطابق با سوابق موجود در سازمان، این نوع بودجه‌بندی به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود و مدیریت دقیق، اصلاح و تقویت نظام مالی را برای سازمان به ارمغان می‌آورد.
  • افزایش بازخورد‌های مدیریتی؛ می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی نظیر داشبورد مدیریتی و گزارش اطلاعات موجود در این نرم‌افزار، بودجه و اعتبارات سازمان را به راحتی پیش‌بینی و کنترل کرد که این امر باعث افزایش بازخورد‌های مدیریتی در سازمان می‌شود.
  • در بر گرفتن کلیه سطوح مدیریتی؛ پیش‌بینی بودجه تحت گردش که توسط نرم‌افزار بودجه‌بندی مالی انجام می‌شود، یک فرایند پیش رونده است که در یک سازمان تمام مدیران از بالاترین سطح تا مدیران برنامه و بخش را در بر می‌گیرد. این فرایند یک حلقه بازخورد دارد و می‌تواند اطلاعات مناسبی را در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار دهد تا آن‌ها بتوانند مدیریت فعالیت‌ها را بهتر و راحت‌تر انجام دهند.

و در پایان؛ خرید نرم‌افزار بودجه و اعتبارات یکپارچه در مقابل نرم‌افزار‌های جزیره‌ای، برای کسب و کار‌های مزیت‌های فراوانی همچون گزارش‌های تحلیلی و ترکیبی در لحظه، مدیریت صحیح برنامه‌ریزی بودجه، جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تجربه و تحلیل دقیق اطلاعات را به همراه دارد. همچنین، این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند با ایجاد بودجه و اعتباری مصوب در دوره‌های متفاوت ماهانه، سالانه، فصلی و سفارشی یا تعیین حساب‌های بودجه و اعتبار‌پذیر به دو صورت تخصیص یافته “کل به جز” و “جز به کل”، نیاز‌های سازمان را در زمینه بودجه و اعتبارات به صورت کامل مرتفع سازند.

با توجه به اینکه نرم‌افزار بودجه و اعتبارات طراحی شده توسط شرکت پارسان، تحت وب است، می‌تواند به صورت کاملاً یکپارچه با سیستم‌های مدیریت فروش، مدیریت شعب و حتی نرم‌افزار‌های حسابداری مالی در ارتباط باشد و بر فرایند‌های مرتبط با بودجه‌بندی و پرداخت اعتبار نظارت هوشمندانه دارد. در صورتی که شما هم برای شرکت یا مجموعه خود به دنبال بهترین نرم‌ افزار بودجه‌ بندی مالی می‌گردید که از امکانات و قابلیت‌ های مختلفی برخوردار باشد، می‌توانید از شرکت پارسان نرم‌ افزار تحت وب بودجه و اعتبارات را خریداری نمایید.

در شرکت‌ها، مؤسسات و کارخانه‌های مختلف، داشتن یک برنامه مالی دقیق و حساب شده از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه محیط و تعداد افراد و کارکنان یک مجموعه بیشتر می‌شود و فعالیت گسترده‌‌تری برای آن‌ها تعریف می‌شود، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. راهکارهای بسیاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب برای برنامه‌ریزی بودجه و اعتبارات وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از نرم‌افزارهای بودجه و اعتبارات است. این نرم‌افزارها که به‌عنوان سیستم‌های مالی مشغول به فعالیت هستند، در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند. از آنجایی که هریک از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند، لازم است تا پیش از انتخاب از امکانات هریک آگاه شوید.  در ادامه به دنبال آن هستیم تا اطلاعاتی دقیق و کامل را در ارتباط با نرم‌افزار بودجه و اعتبارات پارسان به دست آوریم.

فرآیند کار در نرم افزار بودجه و اعتبارات پارسان

ده ویژگی که در بالا خواندید، بخشی از توانایی‌های نرم‌افزار بودجه و اعتبارات پارسان بود. سیستم مالی که مطابق با استانداردهای روز دنیا پیشرفت کرده است و امکانات مناسبی را برای افراد و شرکت‌ها به وجود آورده است. این امکانات تنها به ده مورد ذکر شده بسنده نمی‌شود و قابلیت‌های دیگری نیز در این سیستم مالی وجود دارد. قابلیت‌هایی که به سه دسته اطلاعات پایه، عملیات اصلی و گزارش‌های پایه تقسیم‌بندی می‌شوند.

در نرم‌افزار بودجه و اعتبارات پارسان، امکان معرفی برنامه و تعریف پارامترهای مختلف آن به‌راحتی و سادگی وجود دارد. با استفاده از این امکان می‌توان اطلاعات جدیدی را به سیستم اضافه کرد و بر اساس اطلاعات شخصی‌سازی شده، سیستم مالی را طراحی کرد.

این نرم‌افزار با داشتن عملیات اصلی مانند امکان استفاده مجدد از بودجه مالی سال قبل، نمایش نموداری بودجه و اصلاحیه‌های آن و دسترسی به اطلاعات کارتابل بودجه شرایطی را برای ساده‌تر کردن سیستم مالی هر مجموعه فراهم می‌کند. ضمن اینکه در این سیستم امکان دریافت انواع و اقسام گزارش‌گیری‌های مختلف بر اساس هریک از سرفصل‌های بودجه و در بازه‌های زمانی متفاوت وجود دارد. این امکانات تمامی مزایای استفاده از نرم‌افزار بودجه و اعتبارات پارسان هستند و به‌عنوان ویژگی‌ منحصربه‌فرد این سیستم مالی شناخته می‌شوند.

  • فرایندی بودن مراحل تدوین بودجه پیشنهادی ، تصویب بودجه ، تشخیص ، تامین اعتبار و مصرف بودجه 
  • تعریف برنامه کلان با سطوح نا محدود 
  • تعریف سرفصل های بودجه با سطوح نامحدود 
  • یکپارچه سازی سر فصل های بودجه و حسابداری 
  • کنترل و تخصیص بودجه 
  • قابلیت اجرا در سطح هلدینگ ها 
  • امکان تعریف برنامه و تخصیص آن به بودجه
  • امکان تعریف پارامتر و تخصیص آن به سرفصل های بودجه 
  • تخصیص سرفصل های بودجه به سرفصل های حساب 
  • کپی (استفده مجدد) از بودجه سال مالی قبل
  • امکان نمایش نموداری  بودجه و اصلاحیه آن در   دوره های مالی 
  • امکان نمایش نموداری عملکرد دوره های مالی 
  • کارتابل بودجه 
  • گزارش تحلیلی بودجه (مقایسه بودجه مصوب با عملکرد سال جاری )
  • ارائه گزارش مقایسه ای بودجه و عملکرد واقعی دوره های مالی مختلف 
  • گزارش برنامه های بودجه 
  • گزارش تفصیلی براساس هریک از سرفصل های بودجه 
  • امکان خروجی اکسل و pdf از تمامی گزارشات 
  • تجمیع سرفصل های بودجه در سطح هلدینگ 
  • ارائه پیش نمایش بودجه در کارتابل بودجه 
  • امکان ویرایش سند درکارتابل بودجه 
  • اتصال زیر سیستم های (حقوق و دستمزد ، خرید و تدارکات ، بازرگانی و…) به زیر سیستم اعتبارات و تایید فرایندی تامین اعتبار 
  • ارتباط حساب های مالی به حساب های بودجه ای و مقایسه عملکرد بودجه ای و واقعی 
  • ثبت بودجه براساس سال ، نوع اعتبار  ، نوع منبع ، برنامه ، فعالیت ، ریز فعالیت و…
  • گزارش جامع بودجه سنواتی/برنامه/فعالیت/نوع اعتبار و…
  • تهیه گزارشات مربوط به دیوان محاسبات کشور(سنا) و وزارت اقتصاد و دارایی (سناما)