صورت سود و زیان چیست؟

حساب سود و زیان شما (که به عنوان صورت درآمد نیز شناخته می شود ) یکی از سه سند کلیدی است که سلامت مالی شرکت شما را به شما نشان می دهد. این به شما تصویر واضحی از درآمد و هزینه‌هایتان در یک دوره زمانی معین می‌دهد و زمینه‌هایی را که در آن در حال برتری یا مشکل هستید برجسته می‌کند. و اگر سلامت بلندمدت شرکت خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید، می‌تواند ابزار مهمی باشد که به شما در شناسایی روندها کمک می‌کند – چه خوب و چه بد.

صورت سود و زیان چیست؟

صورت سود و زیان / صورت سود چیست؟

حساب سود و زیان (P&L) را می توان با نام های زیادی (از جمله صورت سود و زیان، صورت سود و زیان و صورت هزینه) نام برد. در اصل، این یک صورت مالی است که درآمدها، هزینه ها و هزینه های متحمل شده در یک دوره معین را مشخص می کند. معمولاً ایجاد حساب P&L به صورت فصلی و دوباره در پایان سال مالی است. همراه با ترازنامه و صورت جریان نقدی، P&L قدرت عملکرد مالی یک شرکت را نشان می دهد.

حساب سود و زیان چگونه کار می کند؟

برای ایجاد حساب سود و زیان خود، باید تعدادی دسته بندی را در محاسبات خود لحاظ کنید. این شامل:

  • درآمد (درآمد حاصل از فروش محصولات یا خدمات شما)
  • هزینه‌های فروش، عمومی و اداری (که به آن SG&A نیز گفته می‌شود) که می‌تواند همه چیز را از هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی گرفته تا هزینه‌های اجاره و سفر را پوشش دهد.
  • هزینه های بهره
  • مالیات
  • درآمد خالص

اگر عدد مثبت باشد، شما سود کرده اید. اگر منفی باشد، کسب و کار شما ضرر کرده است. و البته، هر چه تفاوت بین این دو رقم بیشتر باشد، سود شما بهتر یا زیان شما بدتر است.

مثال صورت سود و زیان

در اینجا یک نمونه بیانیه فصلی P&L آورده شده است تا به شما ایده دهد که در عمل چگونه به نظر می رسد.  ما هزینه‌ها را در یک ردیف ادغام کرده‌ایم تا هضم آن آسان‌تر شود، اما معمولاً این هزینه‌ها به دسته‌های هزینه‌ای مانند بیمه، اجاره، تبلیغات، حقوق و غیره تقسیم می‌شود.

چرا حساب سود و زیان مهم است؟

حساب P&L شما به شما نشان می دهد که آیا شرکت شما در دوره مورد نظر سود داشته است (به این معنی که درآمد بیشتری نسبت به مجموع هزینه های خود داشته اید) یا ضرر (هزینه های شما بیشتر از درآمد شما بوده است). اما چندین راه برای استفاده از آن برای تجزیه و تحلیل سلامت مالی عملیات شما وجود دارد. تو می توانی:

  • مناطقی را که سود شما را افزایش می دهند شناسایی کنید و برای اطمینان از تداوم آن در بلندمدت اقدام کنید
  • عملکرد خود را سال به سال تجزیه و تحلیل کنید و روندهای کلیدی (هم مثبت و هم منفی) را در عملکرد شرکت خود شناسایی کنید.
  • حاشیه های مهم، از جمله حاشیه سود ناخالص و خالص، حاشیه عملیاتی و حاشیه EBITDA (سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک) را محاسبه کنید و برای بهبود آنها (برای افزایش بازده یا جلوگیری از مشکلات مالی آینده) اقدام کنید.
  • محاسبه نرخ بازده، از جمله بازده حقوق صاحبان سهام (که برای آن به ترازنامه نیز نیاز دارید) و بازده دارایی ها

صورت سود و زیان شرکت بازرگانی

بررسی سود و زیان شرکت بازرگانی مانند هر شرکت و فعالیت تجاری دیگری از اهمتی بالایی برخوردار است که واحد حسابداری و مالی شرکت باید به خوبی و با شناخت کافی سود و زیان شرکت بازرگانی را محاسبه کند.
صورت سود و زیان شرکت بازرگانی در واقع یک صورت‌حسابی است که درآمدها و هزینه‌‎های شرکت بازرگانی در آن ثبت می‌شود و بصورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه انجام می‌شود.
صورت سود و زیان شرکت بازرگانی تمام هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم تولید کالا یا یک فعالیت تجاری را نشان می‌دهد

درواقع صورت سود و زیان شرکت بازرگانی تمامی هزینه‌ها، درآمدها و سود و زیان در انتهای یک دوره مالی است که تمام فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی را در برمی‌گیرد. و این سود و زیان طبق چارچوب و قواعدی محاسبه می‌شوند.

برای تهیه صورت سود و زیان شرکت بازرگانی باید اقلام زیر محاسبه شوند:

  •  فروش خالص

فرمول بدست آوردن فروش خالص:
مانده حساب فروش در دفاتر – (مانده تخفیفات فروش / برگشت از فروش / تخفیفات)
حال درآمد فروشی که بدست آمده در بالای صورت سود و زیان نوشته می‌شود یک عدد ناخالص است و هزینه‌های مربوط به تولید کالای فروخته شده با خدمات در آن لحاظ نمی‌شود.

  • بهای تمام شده کالای فروش رفته

فرمول محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته یا هزینه‌های فروش:
موجودی ابتدای دوره و خرید خالص دوره (خرید منهای برگشت از خرید و تخفیفات نقدی خرید) + هزینه‌های حمل کالای خریدداری شده – موجودی کالای پایان دوره
هزینه‌های فروش در واقع هزینه‌ کالاهای فروخته شده و خدمات ارائه شده است

  • سود یا زیان ناخالص

فرمول سود یا زیان ناخالص :
فروش خالص – بهای تمام شده کالای فروش رفته
سود و زیان ناخالص با کم شدن میزان فروش کالا از هزینه‌های تمام شده بدست می‌آید.

  • هزینه عملیاتی

فرمول محاسبه هزینه عملیاتی:
هزینه‌های عملیاتی شامل هزینه‌های فروش، هزینه‌های ادرای و تشکیلاتی، هزینه‌های مالی و ادرای (هزینه حقوق و دستمزد، هزینه قبض تلفن، هزینه رفت و آمد، هزینه‌های پذیرایی) – سود و زیان ناخالص = سودو زیان خالص

  • سود یا زیان خالص

فرمول محاسبه سود یا زیان خالص:
مالیات – درآمدهای غیرعملیاتی (سود بانکی) + هزینه‌های عملیاتی – سود عملیاتی

پس از بدست آوردن هر یک از اقلام بالا شما به عدد درآمد ناخالص خود می‌رسید که فقط نشان دهنده خدمات یا کالاهایی که فروش رفته است و درآمد ناخالص را نشان نمی‌دهد.

به کمک نمودار سود و زیان می‌توانید صورت سود و زیان شرکت بازرگانی خود را محاسبه کنید. صورت سود و زیان در شرکت بازرگانی یک سند مالی مشترک است که به کمک آن افراد در بازه زمانی مشخصی می‌توانند درآمدشان را محاسبه کنند.

حساب سود و زیان چه تفاوتی با ترازنامه دارد؟

یک حساب P&L به شما نشان می دهد که آیا کسب و کار شما به طور کلی سودآور است و روش خوبی برای قضاوت عملکرد مالی آن در یک دوره معین است. چه بخواهید سود را افزایش دهید یا زیان را کاهش دهید یا هر دو، به راحتی می توانید نحوه ایجاد این تغییرات را بر اساس اطلاعات یک حساب P&L مشاهده کنید.

ترازنامه به شما نشان می دهد که آیا دارایی های شما بیشتر از بدهی های شما است یا خیر. به جای نگاه کردن به تقاضای مشتری، به شما نشان می دهد که یک شرکت چقدر به طور موثر از منابعی که در اختیار دارد استفاده می کند.

اگر ترازنامه تعادل نداشته باشد – یا ارزش دارایی ها کمتر از بدهی هایی است که باید پرداخت شود – اگر کاری انجام نشود، شرکت شما می تواند به سرعت دچار ورشکستگی شود.

روش دیگری برای بررسی آن این است که بگوییم حساب P&L شما سلامت کسب و کار شما را در یک دوره زمانی ردیابی می کند، در حالی که ترازنامه شما تصویری فوری از یک مقطع زمانی خاص است. بنابراین این دو سند با هم مفید هستند، اما قابل تعویض نیستند.

آیا باید از حسابدار برای تهیه حساب سود و زیان خود استفاده کنم؟

برای انجام این کار، باید حساب های خود را با دقت زیادی در طول سال نگهداری کنید، در غیر این صورت ممکن است اطلاعاتی که باید اضافه کنید بلافاصله مشخص نباشد.

استفاده از خدمات یک حسابدار به شما این امکان را می دهد که روی اداره کسب و کار خود تمرکز کنید. در حالی که آنها اعداد را از طرف شما به هم می ریزند. همچنین اطمینان حاصل می کند که چیزی تولید می کنید که شامل تمام اطلاعات مورد نیاز برای مطابقت کامل با الزامات HMRC و سهامداران باشد.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.