ترازنامه چیست؟

ترازنامه بیانیه ای است که وضعیت مالی کسب و کار را نشان می دهد. دارایی ها و بدهی های کسب و کار را در پایان دوره حسابداری پس از تهیه حساب های تجاری و سود و زیان ثبت می کند.

 

سازمان های ” غیر انتفاعی” ترازنامه را برای تعیین وضعیت مالی موسسه طراحی می کنند. تهیه ترازنامه همانند واحدهای تجاری است. بدهی ها و دارایی ها را در پایان سال نشان می دهد. دارایی ها در سمت راست نشان داده می شوند، در حالی که بدهی ها در سمت چپ نشان داده می شوند.

 

با این حال، به جای سرمایه، یک صندوق عمومی یا صندوق سرمایه وجود خواهد داشت و کسری یا کسری بر اساس درآمد و هزینه A/c که طبق سناریو ممکن است از صندوق سرمایه کسر یا به آن اضافه شود. افزودن برخی از اقلام یارانه ای مانند هزینه ورودی، میراث و حق عضویت مادام العمر دقیقاً در صندوق سرمایه امری رایج است.

ترازنامه چیست؟

ویژگی های ترازنامه

ویژگی های ترازنامه به شرح زیر است:

 

  1. به عنوان آخرین مرحله در ایجاد حساب های نهایی در نظر گرفته می شود
  2. این یک بیانیه است و نه یک حساب
  3. این شامل معاملات ثبت شده در دو طرف یعنی دارایی ها و بدهی ها است. دارایی ها در سمت چپ و بدهی ها در سمت راست قرار می گیرند
  4. مجموع هر دو طرف باید همیشه برابر باشد
  5. ترازنامه وضعیت مالی شرکت را افشا می کند
  6. پس از انجام معاملات و تنظیم حساب سود و زیان تهیه می شود.

سامانه یکپارچه ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

اهمیت ترازنامه

تجزیه و تحلیل ترازنامه می تواند چیزهای زیادی در مورد دستاورد یک شرکت بگوید. چند فاکتور اساسی ترازنامه در زیر ذکر شده است:

 

  • اعتبار دهندگان، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان از این ابزار مالی برای اطلاع از وضعیت مالی یک کسب و کار استفاده می کنند.
  • برای تجزیه و تحلیل رشد یک شرکت با مقایسه سال های مختلف استفاده می شود.
  • در هنگام درخواست برای وام تجاری، یک شرکت باید ترازنامه را به بانک ارائه کند.
  • سهامداران می توانند دستاوردهای تجاری و موقعیت نقدینگی یک شرکت را دریابند.
  • تجزیه و تحلیل ترازنامه شرکت می تواند گسترش تجارت و هزینه های آتی را تشخیص دهد.

هدف از ترازنامه چیست؟

هدف اصلی ترازنامه نشان دادن وضعیت مالی یک شرکت است. این برگه دارایی ها و بدهی های یک شرکت به همراه پول سرمایه گذاری شده در کسب و کار را نشان می دهد. این بیانیه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات وضعیت مالی برای چندین دوره متوالی مورد نیاز است.

به طور کلی، سرمایه گذاران و اعتباردهندگان به ترازنامه شرکت نگاه می کنند تا بفهمند که یک شرکت چقدر به طور موثر از منابع خود استفاده می کند و چقدر می تواند در ازای آن بدهد. اگرچه ترازنامه را می توان در هر زمانی تهیه کرد، اما بیشتر در پایان دوره حسابداری تهیه می شود. ترازنامه را می توان در هر زمان ایجاد کرد. با این حال، اغلب در پایان سال مالی تهیه می شود.

چگونه ترازنامه تهیه کنیم؟

در زیر مراحل ذکر شده برای تهیه ترازنامه آورده شده است.

 

  • یک تراز آزمایشی بنویسید – این یک گزارش منظم است که در هر برنامه حسابداری گنجانده شده است. اگر حالت دستی است، با انتقال مانده پایانی هر حساب دفتر کل به یک صفحه گسترده، یک موجودی آزمایشی ایجاد کنید.
  • ترتیب تراز آزمایشی- مهم است که تراز آزمایشی اولیه را ترتیب دهید تا اطمینان حاصل شود که ترازنامه مشابه ساختار حسابداری مربوطه است. در حین استفاده از ورودی‌های تعدیل‌کننده برای تنظیم تراز آزمایشی، همه ورودی‌ها باید کاملاً ثبت شوند تا حسابرسان بتوانند دلیل ایجاد آن را بفهمند.
  • تمام حساب‌های هزینه و درآمد را کنار بگذارید – تراز آزمایشی شامل هزینه‌ها، درآمدها، زیان‌ها، سودها، بدهی‌ها، حقوق صاحبان سهام و دارایی‌ها می‌شود. همه را از تراز آزمایشی به جز حقوق صاحبان سهام، بدهی ها و دارایی ها حذف کنید. با این حال، حساب های حذف شده برای ایجاد صورت درآمد استفاده می شود.

حساب های باقیمانده را محاسبه کنید- در این مرحله تمام حساب تراز آزمایشی مورد استفاده برای ایجاد ترازنامه را جمع آوری کنید. اقلام خط معمولی مورد استفاده در ترازنامه عبارتند از:

  • پول نقد
  • حساب های دریافتنی
  • فهرست
  • دارایی های ثابت
  • دارایی های دیگر
  • حساب های پرداختنی
  • بدهی های تعهدی
  • بدهی
  • سایر بدهی ها
  • منابع مشترک
  • سود انباشته

اعتبار ترازنامه-  کل دارایی های ثبت شده در ترازنامه باید مشابه حساب بدهی ها و حقوق صاحبان سهام باشد.

ذخیره در ترازنامه چیست؟

اندوخته ، سود انباشته ای است که توسط یک شرکت برای تقویت موقعیت مالی شرکت، تسویه بدهی و اعتبارات، خرید دارایی های ثابت، توسعه شرکت، الزامات قانونی، سرمایه گذاری و سایر برنامه ها تضمین می شود . اینها معمولاً برای صرفه جویی در مصرف پول نقد در مقاصد دیگر انجام می شود. صندوق های ذخیره هیچ گونه محدودیت قانونی ندارند تا شرکت بتواند از آن برای هر منظوری استفاده کند. به عنوان مثال: بیایید در نظر بگیریم که شرکت ABC مجبور است یکی از محصولات خود را به حالت تعلیق درآورد و طی دوره های شش ماهه به خریداران خود بازپرداخت کند.

 

برای اطمینان از اینکه شرکت پول کافی برای بازپرداخت دارد، ذخیره ترازنامه ای به مبلغ 100000 روپیه ایجاد می شود. از آنجایی که مشتریان تقاضای بازپرداخت می کنند، شرکت ABC ذخیره 1,00,000 روپیه را کاهش می دهد. به خصوص شرکت های بیمه به طور مرتب ذخایر ترازنامه ای ایجاد می کنند تا مطمئن شوند که وجوه کافی برای پرداخت خسارت دارند. ذخایر معمولاً هزینه درخواست هایی را که ثبت شده اند اما هنوز پرداخت نشده اند را برآورده می کند. ذخایر ترازنامه به عنوان بدهی در ترازنامه ثبت می شود.

 

تلفیقی ترازنامه

ترازنامه تلفیقی هم بدهی ها و هم دارایی های یک شرکت اصلی را به همراه شرکت های تابعه آن در یک سند نشان می دهد، بدون اینکه ذکر خاصی در مورد اینکه کدام یک با کدام شرکت مرتبط است. یک صورت مالی تلفیقی زمانی توسط شرکتی صادر می شود که 50 درصد از سهام کنترلی یا کسب و کار شرکت دیگری را به دست آورد. برای مثال: اگر سازمانی ۱ میلیون روپیه به عنوان دارایی داشته باشد و شرکت‌های تابعه را به ترتیب ۴۰۰،۰۰۰ روپیه و ۳۰۰،۰۰۰ روپیه بخرد، دارایی‌ها. در این سناریو، ترازنامه تلفیقی 1.7 میلیون روپیه به عنوان دارایی منعکس خواهد شد.

 

هنگام ثبت ترازنامه تلفیقی، اصلاح ارقام دارایی های شرکت های تابعه به گونه ای ضروری است که ارزش بازار دقیق را نشان دهد. همچنین، درآمد شرکت مادر نباید در این برگه لحاظ شود زیرا خالص تغییر 0 روپیه است.

 

چگونه ترازنامه تلفیقی تهیه کنیم؟

برای تهیه ترازنامه تلفیقی، ابتدا نام سند، زیرمجموعه و تاریخ آن در رأس ترازنامه است. در ستون سمت چپ، بخشی برای دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام ایجاد کنید. تمام اعداد موجود در برگه باید با تراز آزمایشی تلفیقی کاربرگ مطابقت داشته باشد. پس از درج اعداد از کارنامه خود، ترازنامه تلفیقی را بررسی کنید.

کل دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام باید مشابه شرکت مادر باشد. در نهایت، شرکت فرعی را اضافه کنید و همه موارد تکراری را حذف کنید.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.