صورت سود و زیان دیدی از درآمد، هزینه و درآمد را در یک بازه زمانی مشخص به کسب و کارها ارائه می دهد. این مقاله راهنمای گام به گام نحوه ایجاد صورت سود و زیان را توضیح می دهد.

صورت سود و زیان یا صورت حساب P&L که برای ارائه جزئیات درآمد و هزینه به صاحبان کسب و کار طراحی شده است، برای صاحبان مشاغل ضروری است، خواه شما یک حسابدار کسب و کار کوچک باشید یا رئیس یک شرکت جهانی.

بررسی اجمالی: صورت سود و زیان چیست؟

مانند صورت جریان نقدی، صورت سود و زیان اطلاعات دقیقی در مورد درآمدها و هزینه های کسب و کارتان در اختیار شما قرار می دهدکه در اصطلاح حسابداری به عنوان صورت سود و زیان نیز شناخته می شود، حتی یک صورت سود و زیان اساسی می تواند پنجره ای مناسب برای شما فراهم کند که از طریق آن بتوانید درآمد و هزینه های شرکت خود را مشاهده کنید. علاوه بر این، صورت سود و زیان نیز می تواند ابزار مفیدی برای ایجاد بودجه یا محاسبه سرمایه در گردش شما باشد.

نحوه نوشتن صورت سود و زیان:

این به شما بستگی دارد که می خواهید صورت سود و زیان را هر چندوقت اجرا کنید. برخی از شرکت ها به صورت ماهانه تهیه می کنند، در حالی که برخی دیگر صورت سود و زیان سه ماهه را ترجیح می دهند.

درهرصورت ، بهترین راه برای ایجاد صورت سود و زیان استفاده از نرم افزار حسابداری است که کل فرآیند را برای شما انجام می دهد. اگر در حال حاضر از نرم افزار حسابداری استفاده نمی کنید، می توانید از یک الگو برای ایجاد صورت سود و زیان استفاده کنید.

در اینجا مراحل تهیه صورت سود و زیان برای کسب و کار را توضیح می دهیم :

مرحله 1: محاسبه درآمد

اولین قدم در ایجاد صورت سود و زیان محاسبه تمام درآمدی است که کسب و کار شما دریافت کرده است. شما می توانید مانده حساب های جاری را از دفتر کل خود مانند وجوه نقد و مانده حساب های دریافتنی جمع آوری کنید.

اگر در حال ایجاد یک صورت سود و زیان ماهانه هستید، تمام درآمدهای دریافتی در آن بازه زمانی را لحاظ می کنید، چه کسب و کار شما آن درآمد را جمع آوری کرده باشد یا خیر. اگر تصمیم به اجرای یک صورت‌حساب فصلی گرفته‌اید، فقط درآمد دریافتی را در آن بازه زمانی سه ماهه اضافه کنید.

هنگام محاسبه درآمد، مطمئن شوید که همه درآمدهای دریافتی را شامل می‌شود.

 

مرحله 2: محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده:

بهای تمام شده کالای فروخته‌شده شما بخش مهمی از هر صورت سود و زیان است. اگر کیف پول می‌فروشید، باید هزینه خرید کیف پول ها را از سازنده در نظر بگیرید.

یا اگر در حال ساخت کیف پول هستید، باید مواد و لوازم مورد نیاز برای ساخت آنها را در آن قراردهید. اگر در حال فروشِ خدمات هستید، باید هزینه زمان خود یا زمان کارمند خود را که خدمات را ارائه کرده‌است، لحاظ‌کنید.

مرحله 3: بهای تمام‌شده کالای فروخته‌شده را از درآمد کم‌کنید تا سود ناخالص مشخص شود:

هنگامی که درآمد و هزینه کالای فروخته‌شده خود را محاسبه کردید، فقط باید هزینه کالاهای فروخته‌شده را کم‌کنید تا به عدد سود ناخالص خود برسید. سود ناخالص سودی است که کسب و کار شما از فروش محصولات و/یا خدمات شما به دست آورده‌است.

 

درآمد – بهای تمام شده کالای فروخته شده = سود / زیان ناخالص

مرحله 4: محاسبه هزینه های عملیاتی:

کار بعدی که باید انجام دهید این است که تمام هزینه های عملیاتی خود را محاسبه کنید. هزینه های عملیاتی شامل اجاره، سفر، حقوق و دستمزد، تجهیزات، آب و برق و هزینه پست و …….. است.

مرحله 5: برای بدست آوردنِ سود عملیاتی، هزینه‌های عملیاتی را از سود ناخالص کم کنید:

هنگامی که هزینه های عملیاتی شما محاسبه شد، می‌خواهید کل آن را کم کنید تا کل سود عملیاتی خود را بدست آورید. این روش به شما سود یا زیان عملیاتی کل را نشان می‌دهد.

سود ناخالص – هزینه های عملیاتی = سود / زیان عملیاتی

مرحله 6: درآمد اضافی را به سود عملیاتی خود اضافه کنید:

اگر درآمد اضافی دارید که در مجموع درآمد شما در بالا لحاظ نشده است، مانند درآمد بهره یا سود سهام از سرمایه‌گذاری‌ها، باید آنها را در اینجا درج کنید.

مرحله 7: محاسبه بهره، مالیات و استهلاک

مرحله‌ی بعدی محاسبه هر گونه سود پرداختی، مالیات متعلق و همچنین هزینه‌های استهلاک است.

 

مرحله 8: برای به دست آوردنِ سود خالص، هزینه‌های بهره، مالیات و استهلاک را از درآمد مازاد کم کنید.

مرحله‌ی آخر شما کم‌کردنِ سود، مالیات و هزینه‌های استهلاک است تا به درآمد خالص یا سود خالص خود برسید.

 

نرم افزار ای آر پی تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

صورت سود و زیان در مورد کسب و کار شما چه می گوید؟

صورتِ سود و زیان به شما امکان می دهد دقیقاً بدانید که کسب و کار شما چگونه است. صورت سود و زیان که اغلب برای تعیین نقاط قوت و ضعف در مشاغل استفاده می شود، می تواند موارد زیر را نیز به شما بگوید:

 

– کدام محصولات یا خدمات شما سودآور می باشد:

همه ما به دنبال کسب سود هستیم، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از مهم ترین نشانه ها برای کسب و کار شما سود ناخالص شما باشد. سود ناخالص شما با کم کردن بهای تمام شده کالای فروخته‌شده از درآمد به دست‌آمده محاسبه می‌شود.این عدد می تواند به شما بگوید که محصولات شما چقدر خوب عمل می‌کنند یا خدمات شما سودآور هستند یا خیر. اگر سود ناخالص شما کم است، به دنبال افزایش فروش باشید.

– اینکه آیا کسب و کار شما در جهت درستی در حال پیشرفت است

هنگام بررسی صورتِ سود و زیان خود، مهم است که به روندها نگاه کنید. چه سود و زیان را به‌صورت ماهانه یا سه ماهه محاسبه کنید، مقایسه گزارش‌ها می‌تواند به شما کمک کند دقیقاً روند کسب و کارتان را درک کنید.اگر سود ناخالص ثابت مانده است اما سود خالص کاهش یافته است، این نشان دهنده افزایش هزینه‌های عملیاتی است. بنابراین باید شروع به جستجوی راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها کنید. در حالی که یک گزارش سود و زیان مفید است، مقایسه آنها می تواند حتی مفیدتر باشد.

– در کل کسب و کار شما چقدر سالم است

وقتی اسناد مالی را به سرمایه گذاران یا مؤسسات مالی تحویل می دهید، چشم آنها به نتیجه نهایی می رود: سود خالص. در حالی که زیان پایان دنیا نیست، اما نشان می دهد که چیزی اشتباه است.

در هر صورت، صورتِ سود و زیان به شما این امکان را می دهد که ببینید دقیقاً کسب و کار شما از نظر سود در کجا قرار دارد، که به نوبه خود به شما امکان می دهد تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.

 

سخن پایانی در مورد صورتِ سود و زیان:

ایجاد یک صورت سود و زیان برای کسب و کار کوچک شما حیاتی است زیرا یکی از بهترین گزارش ها برای تعیین سودآوری کسب و کار شما است.

صورت سود و زیان که توسط مؤسسات وام دهنده و سرمایه گذاران به طور یکسان مورد نیاز است، می تواند به شما کمک کند تا زمینه های موفقیت و همچنین نقاطی را که کسب و کار شما ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشد، مشخص کنید.

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.