سیستم اموال و دارایی ثابت

سیستم اموال و دارایی ثابت،  هنگامی که به دنبال محاسبه و پیش بینی استهلاک دارایی های ثابت خود مانند: تجهیزات و ماشین آلات هستید، نرم افزار مدیریت دارایی ثابت یکی از ضروریات است.

نرم افزار حسابداری داراییهای ثابت قدرتمند و با کاربرد آسان با انعطاف پذیری برای مدیریت اطلاعات پیچیده دارایی در هر صنعت و شرکتها، کشورها و کتابهای متعدد است.

دارایی های ثابت FMIS بخشی از مجموعه مدیریت دارایی جامع   است که شامل ردیابی، نگهداری (CMMS) و حسابداری دارایی می شود. ماژول دارایی های ثابت که برای حرفه ای های حسابداری طراحی شده است، محاسبات حسابداری دارایی های ثابت از جمله استهلاک و استهلاک را برای اهداف نظارتی و مالیاتی خودکار می کند.

مدیریت دارایی چیست؟

مدیریت دارایی ثابت فرآیند ردیابی و نگهداری دارایی ها و تجهیزات فیزیکی یک سازمان است. انواع دارایی ها شامل وسایل نقلیه، کامپیوتر، مبلمان و ماشین آلات است.

با استفاده از یک سیستم مدیریت دارایی، سازمان ها می توانند:

  • ردیابی و نظارت بر دارایی های ثابت
  • نظارت بر تجهیزات و ماشین آلات در چندین مکان
  • هزینه های نگهداری کمتر
  • بهبود بهره وری عملیاتی
  • سابقه داراییهای بازنشسته، فروخته شده، دزدیده شده یا ازدست رفته را حفظکنید

مدیریت دارایی های ثابت سازمان ها را قادر می سازد تا تجهیزات و وسایل نقلیه را تحت نظر داشته باشند، وضعیت آنها را ارزیابی کنند و آنها را در شرایط کار خوب نگه دارند. به این ترتیب، موجودی از دست رفته، خرابی تجهیزات و زمان خرابی را به حداقل می‌رسانند – و ارزش طول عمر دارایی را بهبود می‌بخشند.

چرا مدیریت دارایی ثابت مهم است؟

دارایی های ثابت مانند سرورها، کامیون های حمل و نقل و آسانسور نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارند. آنها ممکن است بخش بزرگی از دارایی خالص یک شرکت را تشکیل دهند. در برخی مشاغل، 40 درصد سرمایه گذاری صرف خرید تجهیزات و وسایل نقلیه می شود.

هرچه یک شرکت دارایی های خود را بهتر و مؤثرتر مدیریت کند، چشم انداز حداکثر کردن ارزش از این سرمایه گذاری ها بیشتر می شود. بدون مدیریت دارایی ثابت، یک سازمان ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • توقف برنامه ریزی نشده
  • خرابی تجهیزات
  • موجودی نابجا یا گم شده
  • نقض ایمنی یا محیط زیست
  • عدم رعایت انطباق یا استانداردهای نظارتی

برای شرکت هایی با موجودی های بزرگ، نتایج ممکن است به میلیون ها دلار در بهره وری از دست رفته، تعمیرات، جایگزینی یا جریمه تبدیل شود. فراتر از هزینه های فوری، تجهیزات نامرغوب می تواند بر کیفیت خدمات یا محصولات سازمان تأثیر بگذارد – به نوبه خود بر رضایت مشتری و شهرت تجاری تأثیر می گذارد.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

ویژگی های کلیدی

مدیریت دارایی‌های ثابت می‌تواند پیچیده باشد، به‌ویژه برای شرکت‌های جهانی یا شرکت‌هایی با موجودی‌های بزرگ مانند یک کسب‌وکار اجاره خودرویا تولیدچندملیتی.

سازمان‌های کوچک ممکن است از صفحات گسترده یا ابزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی   برای ردیابی دارایی‌ها استفاده کنند. با این حال، ورود اطلاعات دستی مستعد خطا است. همچنین زمانی که ناوگان وسایل نقلیه بین مکانها جابجا میشوند یا فناوری پیچیده است، می‌تواند روشی کند برای ماندن در بالای موجودی دارایی‌های ثابت باشد.

سارا دادلی، مدیر محتوای اینترنت اشیاء  ، در  وبلاگ مدیریت دارایی خود ، سناریوی رایجی را بیان می‌کند: «شما پنج وسیله نقلیه دارید. شاید یک دفترچه یادداشت داشته باشید که در آن پیگیری کنید که هر کدام به تعویض روغن، تیغه های برف پاک کن جدید یا مجموعه ای از لاستیک های جدید نیاز دارند… اکنون شما 500 وسیله نقلیه دارید. شما شروع به دیدن مسائلی می کنید که شروع به ایجاد می کنند. اگر فقط پایگاه داده ای داشتید که می توانستید به راحتی این اطلاعات را بدون خطر گم شدن یا گم شدن آن ها ردیابی کنید. این هدفی است که یک سیستم مدیریت دارایی در خدمت آن است.»

نرم افزار ردیابی دارایی و راه حل های مدیریتی روشی قابل اعتماد برای نظارت بر دارایی های ثابت ارائه می دهد. شامل ویژگی هایی مانند ردیابی مکان، پردازش سفارش کار و مسیرهای حسابرسی است.

مراحل استقرار و راه اندازی نرم افزار اموال و دارایی ثابت :

  • شناخت ، عارضه یابی و آنالیز سیستم اموال و دارایی ثابت فعلی
  • کانورت و انتقال اطلاعات از سیستم های قبلی به نرم افزار اموال و دارایی ثابت پارسان
  • آموزش
  • تنظیمات و پیکربندی
  • استفاده آزمایشی از زیرسیستم های اموال و دارایی ثابت
  • تحلیل فرآیند و ارتباط زیرسیستم ها با اموال و دارایی ثابت
  • توسعه منطقی و یکپارچه سازی
  • تحویل دائم

پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت اموال و دارایی ثابت را حتما مطالعه نمایید.

شناخت ، عارضه یابی و آنالیز سیستم اموال و دارایی ثابت فعلی:

کارشناسان پارسان پس از بررسی پرسش نامه (استقرار) مربوط به شرایط فعلی سیستم اموال و دارایی ثابت خریدار اقدام به آنالیز کرده تا در صورت نیاز نسبت به ارائه یک راهکار استاندارد نرم افزاری اقدام نمایند.

کانورت و انتقال اطلاعات از سیستم قبلی به نرم افزار اموال و دارایی ثابت پارسان :

واحد استقرارفرمت کانورت و فایل راهنمای ” نحوه تکمیل فرمت کانورت ” را در اختیار واحد مالی خریدار قرار میدهد و سپس در صورت درخواست و نیاز، به صورت آنالین یا حضوری نحوه تکمیل فایل کانورت را تشریح نمایند.

آموزش :

کارشناسان تیم آموزش شرکت پارسان به ازای سرفصل های آموزشی در بازه های مختلف و مشخص زمانی محتوای آموزشی را از مسیر رسمی و مشخص در اختیار شرکت خریدار قرار میدهد.

3-1- آموزش اطلاعات پایه:

 شامل آموزش مباحث پایه ( تعریف مرکز هزینه ، تعریف قوانین استهلاک ، تعریف گروه دارایی ، جمعدار ، قوانین ایجاد پلاک و ………….)   می باشد.

3-2- آموزش مباحث عملیاتی:

  آموزش مباحث عملیاتی ( اسقاط ، بلا استفاده کردن ، سرشماری دارایی، محاسبه استهلاک ، اموال گردانی ، انتقال از انبار و ……)

3-3- آموزش مربوط به گزارشات:

  آموزش نحوه دریافت گزارشات تخصصی ( ماتریسی مرور دارایی ، کاردکس اموال ، اموال تحویلی ، جابجایی ، جامع دارایی و ……..)

پیشنهاد می کنیم مقاله جبران خدمات را حتما مطالعه نمایید.

تنظیمات و پیکربندی عمومی و تخصصی:

کارشناسان استقرار و پشتیبانی شرکت پارسان ریز دسترسی های موجود در نرم افزار پارسان را به تفکیک هرزیرسیستم به واحد مربوطه در شرکت خریدار ارائه میدهد و همچنین فرمت کانورت خاص تعریف نقش، تعریف جزئیات دسترسی هر نقش و همچنین نحوه انتساب نقش به کاربران را ارائه میدهد.

 

استفاده آزمایشی از زیرسیستم اموال و دارایی ثابت :

واحد استقرار و پشتیبانی شرکت پارسان طبق جدول زمانبندی، شرایطی را فراهم می آورند تا تمامی قابلیت های موجود در زیرسیستم های اموال و دارایی ثابت نرم افزار پارسان در اختیار کاربران قرار گیرد . کارشناسان نیاز های اولیه کابران در جهت استفاده آزمایشی اعم از کانورت اطلاعات و وجود اطلاعات واقعی و آشنا به ذهن کاربران، آموزش با کیفیت و خروجی قابل قبول، تعاریف درست نقش ها و دسترسی های مختلف، ارائه مشخصات کاربری هر نفر و همچنین پشتیبانی به موقع را فراهم می سازند.

تحلیل فرآیند و ارتباط زیرسیستم ها با اموال و دارایی ثابت:

کارشناسان واحد استقرار و پشتیبانی شرکت نرم افزاری پارسان همواره می کوشند شرایطی را فراهم آوردند تا استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی زیرسیستم اموال و دارایی ثابت ، همواره در رابطه با گزارش گیری مشکلی نداشته و در ارائه به موقع گزارشات دچار چالش های غیرمعمول نشوند.

توسعه منطقی و یکپارچه سازی:

هدف از این کار تحلیل و امکان سنجی درخواست های کارفرما مبنی بر توسعه نرم افزار از طریق تهیه مستندات فنی و پیاده سازی و ارائه خواسته ها براساس جدول زمانبندی می باشد.

تحویل دائم:

پیاده سازی نهایی قابلیت های زیرسیستم اموال و دارایی ثابت نرم افزار پارسان از جمله تحویل موقت، تحلیل و پیاده سازی فر آیندهای خاص و همچنین تحویل قابلیت های مرتبط در بازه زمانی مشخص یا کیفیت مطلوب ارائه  شود.

نرم‌ افزار اموال و دارایی ثابت

عملیات های کوچکتر ممکن است از یک سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری  بهره مند شوند . نرم افزار اتوماسیون به برنامه ریزی، مدیریت و گزارش فعالیت های تعمیر و نگهداری کمک می کند. ویژگی ها عبارتند از رسیدگی به گردش کار، منابع و مسیریابی، راهنمایی عملیاتی و تعمیر، و گزارش و ممیزی.

برای عملیات بزرگ، یک سیستم مدیریت دارایی سازمانی مانند   یک پلت فرم مرکزی برای مدیریت همه دارایی های ثابت فراهم می کند. این دادهای دارایی را از سراسر چرخه عمر دارایی ادغام می کند: اکتساب، عملیات، نگهداری، استهلاک و تجدید یا جایگزینی.

بایک دیدکامل، سازمانها بینشی نسبت به محیط دارایی های پیچیده خود به دست میآورند. آنها برای مدیریت سلامت دارایی بهتر آگاه هستند. ویژگی ها و گردش کار به آنها کمک می کند تا وظایف مدیریتی را بهینه کنند و زمان خرابی را کاهش دهند. تیم ها همچنین دیدگاه سازمانی نسبت به ایمنی و کنترل های زیست محیطی دارند، بهتر است به مسائل و خطرات رسیدگی کنند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم افزار سامانه مودیان نیز حتما دیدن فرمایید.

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

اینترنت اشیا (IoT) بینش عمیقی ارائه می دهد و امکان کنترل بیشتر بر دارایی های ثابت را فراهم می کند.  برای مثال، نرم‌افزار  ، داده‌های حسگرها و دستگاه‌ها را به هم مرتبط می‌کند تا به موقع سلامت و عملکرد دارایی را مشاهده کند. مدیریت دارایی را با تجزیه و تحلیل وضعیت، ارزیابی ارزش و ریسک و پیش‌بینی شکست‌ها بهبود می‌بخشد.

هوش مصنوعی از یادگیری ماشین برای سنجش وضعیت دارایی و فعال کردن تعمیر و نگهداری پیش‌بینی استفاده می‌کند. این فناوری داده‌های دارایی را جمع‌آوری می‌کند (از حسگرها، تله‌متری، سفارش‌های کاری، حتی رویدادهای آب و هوایی) و از الگوریتم‌هایی برای مشاهده الگوها یا روندها و توسعه مدل‌های پیش‌بینی استفاده می‌کند. اطلاعات، همراه با امتیازدهی پیش‌بینی، سیستم را قادر می‌سازد تاکتیک‌ها یا استراتژی‌های پیشگیرانه را تجویز کند.

بلاک چین

بلاک چین یک دفتر کل امن و مشترک است که هر تراکنش را در یک شبکه تجاری ثبت می کند. از نظر ردیابی دارایی های ثابت، این فناوری کمک می کند:

  • منشا تجهیزات و خدمات را در سراسر زنجیره تامین دارایی ایجاد کنید
  • معاملات مربوط به ایمنی مانند مجوزها و حوادث را ثبت کنید
  • یک مسیر حسابرسی در سراسر شبکه ارائه دهید
  • نظارت بر ادعاهای مربوط به خسارت و ضمانت را فراهم کنید

راسل بی، معمار اصلی محصول در وبلاگ مدیریت دارایی خود می گوید

بلاک چین به این معنی است که تمام فعالیتهایی که روی یک دارایی انجام شده است

تأییدمیشود و یکرکورددقیق برای استفاده مدیران دارایی ایجادمیکند .  آنها از این سوابق برای تجزیه و تحلیل عملکرد، ریسک ها و تصمیم گیری استراتژیک در مورد تجهیزات خود به عنوان بخشی از چرخه برنامه ریزی خود استفاده می کنند.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد. شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نمایید

و در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید. همچنین کارشناسان ما در واحد فروش،

مشتاقانه آماده پاسخگویی

به تمامی سوالات شما مشتریان

گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.