تفاوت بین اموال و دارایی های ثابت چیست؟

تفاوت اموال و دارایی ثابت، دارایی ها منابعی هستند که در نتیجه معاملات متعلق به یک شرکت است. نمونه هایی از دارایی ها عبارتند از وجه نقد، حساب های دریافتنی، فهرست، بیمه اعتباری، زمین، ساختمان ها، تجهیزات، علائم تجاری و لیست مشتریان خریداری شده از یک شرکت دیگر و برخی هزینه های معوق.

عبارت دارایی های ثابت به طور کلی به دارایی های بلند مدت دارایی های مشهود مورد استفاده در یک تجارت که طبقه بندی می شوند. نمونه ها یی از دارایی های ثابت عبارتند از زمین، ساختمان، تجهیزات تولیدی، تجهیزات اداری، مبلمان، وسایل و وسایل نقلیه.

دارایی ها چیست؟

تفاوت اموال و دارایی ثابت دارایی مخارجی است که در چندین دوره حسابداری آتی مفید است. اگر هزینه ای چنین مطلوبیتی نداشته باشد، در عوض هزینه محسوب می شود. نمونه هایی از دارایی ها عبارتند از وجه نقد، مطالبات تجاری، موجودی کالا و هزینه های پیش پرداخت.

دارایی های ثابت چیست؟

دارایی ثابت اموالی است که عمر مفید آن بیشتر از یک دوره گزارشگری است و از حداقل سقف سرمایه واحد تجاری فراتر می رود. یک دارایی ثابت با هدف فروش مجدد فوری خریداری نمی شود، بلکه برای استفاده مولد در واحد تجاری خریداری می شود. همچنین انتظار نمی رود تا یک سال پس از خرید آن به طور کامل مصرف شود. نمونه هایی از دارایی های ثابت ساختمان ها، سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر، مبلمان و تجهیزات، زمین، تجهیزات تولیدی، تجهیزات اداری و وسایل نقلیه هستند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم‌ افزار اموال و دارایی ثابت نیز حتما دیدن فرمایید.

مقایسه دارایی ها و دارایی های ثابت

به طور خلاصه، دارایی‌های ثابت زیرمجموعه‌ای از همه دارایی‌ها هستند که از نظر مقدار بزرگ‌تر هستند و در یک دوره زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت دیگر این است که دارایی های ثابت در طول عمر مفید خود به میزان قابل توجهی مستهلک می شوند که در مورد سایر دارایی ها صدق نمی کند.

ویژگی های کلیدی یک دارایی ثابت

1. عمر مفید آنها بیش از یک سال است

دارایی های ثابت دارایی های غیرجاری هستند که عمر مفید آنها بیش از یک سال است و به صورت دارایی، ماشین آلات و تجهیزات در ترازنامه شرکت درج می شود.

2. قابل استهلاک هستند

به استثنای زمین، دارایی های ثابت مستهلک می شوند تا منعکس کننده فرسودگی استفاده از دارایی ثابت باشند.

3. در عملیات تجاری مورد استفاده قرار می گیرند و سود مالی بلندمدت ارائه می دهند

دارایی های ثابت توسط شرکت برای تولید کالا و خدمات و ایجاد درآمد استفاده می شود. آنها به مشتریان فروخته نمی شوند یا برای اهداف سرمایه گذاری نگهداری نمی شوند.

4. فاقد نقدینگی هستند

دارایی های ثابت دارایی های غیرجاری در ترازنامه شرکت هستند و به راحتی قابل تبدیل به وجه نقد نیستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین نرم افزار مدیریت منابع انسانی را نیز حتما مطالعه نمایید.

اهمیت دارایی های ثابت

دارایی های ثابت برای هر شرکتی حیاتی است. جدا از اینکه برای کمک به کسب و کار در تولید درآمد استفاده می شود، سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک شرکت به دقت به آنها نگاه می کنند. به عنوان مثال، نسبت گردش دارایی ثابت برای تعیین کارایی دارایی های ثابت در ایجاد فروش استفاده می شود.

شرکت هایی که کارآمدتر از دارایی های ثابت خود استفاده می کنند از مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود برخوردار هستند. درک اینکه چه چیزی یک دارایی ثابت است و چه چیزی نیست برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد، زیرا بر ارزیابی یک شرکت تأثیر می گذارد.

نمونه هایی از دارایی های ثابت

  • زمین
  • دستگاه
  • ساختمان ها و تأسیسات
  • وسایل نقلیه (خودروهای شرکتی، کامیون، لیفتراک و …)
  • مبلمان
  • تجهیزات کامپیوتر
  • ابزار

پیشنهاد می کنیم مقاله جبران خدمات چیست را نیز حتما مطالعه نمایید.

اگرچه فهرست بالا شامل نمونه هایی از دارایی های ثابت است، اما آنها لزوما برای همه شرکت ها جهانی نیستند. به عبارت دیگر، آنچه برای یک شرکت دارایی ثابت است ممکن است برای شرکت دیگر دارایی ثابت تلقی نشود.

به عنوان مثال، یک شرکت تحویل خودرو وسایل نقلیه خود را به عنوان دارایی های ثابت طبقه بندی می کند. با این حال، شرکتی که وسایل نقلیه تولید می کند، همان وسایل نقلیه را به عنوان موجودی طبقه بندی می کند . بنابراین، هنگام طبقه بندی دارایی های ثابت، ماهیت کسب و کار یک شرکت را در نظر بگیرید.

[

سامانه یکپارچه ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

دارایی های جاری

دارایی‌های جاری اقلامی با ارزش هستند که برنامه‌های کسب‌وکار شما برای استفاده یا تبدیل به پول نقد در طی یک سال می‌باشند. شما این دارایی ها را در طول فعالیت های تجاری روزانه خود می فروشید، مصرف می کنید و از آنها استفاده می کنید. دارایی‌های جاری شما سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت هستند زیرا ظرف یک سال از آنها استفاده می‌کنید یا به پول نقد تبدیل می‌کنید.

برخی از دارایی های جاری ممکن است دارایی های نقدی در نظر گرفته شوند. دارایی های نقدی دارایی هایی هستند که می توانید به سرعت آنها را به پول نقد تبدیل کنید (مثلاً سهام). دارایی های نقدی نقدشوندگی بیشتری نسبت به دارایی های جاری در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، می توانید دارایی های نقدی را در مدت زمان بسیار کوتاهی مانند یک ماه یا 90 روز به پول نقد تبدیل کنید.

دارایی های جاری برای عملیات تجاری شما ضروری است. می‌توانید از دارایی‌های جاری برای پرداخت هزینه‌های عملیاتی روزانه استفاده کنید، که باعث می‌شود کسب‌وکار شما به خوبی کار کند. درک ارزش دارایی های فعلی شما برای برنامه ریزی آینده کوتاه مدت کسب و کار شما بسیار مهم است.

پیشنهاد می کنیم مقاله BPM چیست؟ را حتما مطالعه نمایید.

چرا طبقه بندی دارایی مهم است؟

چرا طبقه بندی دارایی هایی مانند زمین به دارایی های جاری و دارایی های ثابت مهم است؟

طبقه بندی دارایی برای دارایی هایی مانند زمین به دارایی های جاری و دارایی های ثابت به دلایل متعدد برای یک تجارت مهم است. یکی از دلایل این است که درک کنیم که کدام دارایی‌ها را می‌توان به سرعت تسویه کرد (دارایی‌های جاری) در صورت نیاز فوری به وجوه برای عملیات روزانه.

طبقه بندی دارایی هایی مانند زمین به دارایی های جاری و دارایی های ثابت به شرکت کمک می کند سرمایه در گردش خالص خود را ارزیابی کند. این امر برای فعالیت شرکت در صنایع پرخطر بسیار مهم است. ارزیابی اینکه کدام دارایی‌ها جاری و ثابت هستند به ارزیابی پرداخت بدهی و ریسک شرکت کمک می‌کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله حسابداری اموال و دارایی ثابت را حتما مطالعه نمایید.

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد. شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نمایید و در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید. همچنین کارشناسان ما در واحد فروش،مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

سوالات متداول:

تفاوت دارایی ثابت و جاری چیست؟

تفاوت اموال و دارایی ثابت،  دارایی ها منابعی هستند که در نتیجه معاملات متعلق به یک شرکت است. نمونه هایی از دارایی ها عبارتند از وجه نقد ،حساب های دریافتنی، فهرست، بیمه اعتباری، زمین، ساختمان ها، تجهیزات، علائم تجاری و لیست مشتریان خریداری شده از یک شرکت دیگر و برخی هزینه های معوق. عبارت دارایی های ثابت به طور کلی به دارایی های بلند مدت دارایی های مشهود مورد استفاده در یک تجارت که طبقه بندی می شوند. نمونه ها یی از دارایی های ثابت عبارتند از زمین، ساختمان، تجهیزات تولیدی، تجهیزات اداری، مبلمان، وسایل و وسایل نقلیه.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.