تفاوت نرم‌ افزار ابری با تحت وب چیست؟

گسترش اینترنت باعث به‌وجودآمدن نرم‌افزارهای مختلفی شده است که هرکدام از آن‌ها به‌نوعی در زندگی ما تأثیر دارند. تحت وب و ابری دودسته از این نرم‌افزارها هستند که هر روز میزان استفاده از آن‌ها بیشتر می‌شود. برخی به دلیل آن که این دو بر پایه اینترنت کار می‌کنند، آن‌ها را یکسان فرض می‌کنند. اما در اساس نرم‌افزار تحت وب با ابری فرق دارد. در این مقاله تفاوت نرم‌ افزار ابری با نرم‌ افزار تحت وب را بررسی می‌کنیم.

نرم‌ افزار ابری چیست؟

فضای ابری (Cloud Storage) یک هارد اینترنتی با فضایی نامحدود است که اطلاعات را ذخیره می‌کند.  این فضا با استفاده از اینترنت فعالیت می‌کند و شما در هر زمان و مکان که بخواهید می‌توانید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

نرم‌افزارهای ابری (Cloud Based) نرم‌افزارهای هستند که بر روی سرور نهاد ارائه‌کننده خدمات نصب می‌شوند و مخاطبان (که معمولاً کارمندان شرکت‌ها هستند) برای استفاده از آن‌ها به این سرورها متصل می‌شوند. نرم‌افزارهای ابری با استفاده از فضای ابری خدمات خود را ارائه می‌دهند.

نکته مهم در انتخاب کار با این نرم‌افزارها حفظ امنیت اطلاعاتی است. کاربران پیش از کار با این نرم‌افزارها باید از حفظ اطلاعاتشان توسط سرور ارائه‌دهنده مطمئن شوند.

مزایای نرم‌افزارهای ابریبرای آشنایی بیشتر با فضای ابری مقاله فضای ابری چیست و چه کاربردی در دنیای امروز دارد؟ را مطالعه کنید.

  • این نرم‌افزارها با اینترنت کار می‌کنند و به جغرافیای کارمندان یا مخاطبان وابسته نیستند.
  • نرم‌افزارهای ابری Cross Device هستند. به این معنی که بر روی همه وسایل الکترونیکی از قبیل لپ‌تاپ، موبایل، تبلت، تلویزیون و… قابل‌اجرا هستند.
  • موجب کاهش هزینه‌ها می‌شوند.
  • فضای سیستم شخصی را برای ذخیره اطلاعات اشغال نمی‌کنند.
  • اطلاعات در آن‌ها هرگز از بین نمی‌روند. (مگر آنکه با آگاهی آن را خودتان حذف کنید)
  • قابلیت بازیابی اطلاعات را دارند.

نرم‌ افزار تحت وب چیست؟

نرم‌افزارهای تحت وب (Web Based) برای اجرا از طریق یک مرورگر وب طراحی شده‌اند. به زبان ساده این نرم‌افزارها در هر سیستمی قابل‌اجرا هستند. مشروط بر اینکه از راه مرورگرها به آن‌ها وارد شوید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله کاربردها و مزایای نرم‌ افزار تحت وب چیست را مطالعه کنید.

مزایای نرم‌ افزارهای تحت وب

  • به به‌روزرسانی توسط کاربر نیازی ندارند.
  • در هر سیستم عاملی قابل‌اجرا هستند.
  • موجب کاهش هزینه‌ها در طراحی نرم‌افزارها می‌شوند.
  • هیچ محدودیت سخت‌افزاری برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.
  • از امنیت بالایی برخوردارند.
  • در آن داده‌ها مرتب و بهینه ذخیره می‌شوند.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

تفاوت نرم‌ افزار تحت وب با نرم‌ افزار ابری چیست؟

همه نرم‌ افزارهای ابری مبتنی بر وب هستند اما همه نرم‌ افزارهای مبتنی بر وب، ابری نیستند. این مهم‌ترین تفاوت این دو نرم‌افزار با یکدیگر است.

اگرچه این دو سیستم بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت‌های بسیار ظریفی میان آن دو حاکم است:

  • تفاوت اصلی در ساختار این دو است. هر دو نرم‌افزار نیاز به دسترسی به خدمات آنلاین از طریق اینترنت دارند؛ برنامه‌های ابری برای عملکرد همیشه به مرورگر وب وابسته نیستند و از هرجایی قابل استفاده هستند.
  • نرم‌افزارهای تحت وب چند اجاره‌ای (Multi Tenency) نیستند، درحالی‌که نرم‌افزارهای ابری دارای قابلیت چند اجاره‌ای هستند و برای کاربران کاربردی‌تر تلقی می‌شوند.
  • نرم‌افزارهای ابری قابلیت سفارشی‌سازی برای کاربر دارند. نرم‌افزارهای تحت وب برای همه‌ی کاربران خدمات یکسانی ارائه می‌دهد و قابل سفارشی‌سازی نیست.
  • برنامه‌های ابری توسط Back-END پشتیبانی می‌شوند و از امنیت بالایی برخوردارند. روش‌های دسترسی چندگانه و مقیاس‌پذیری را پشتیبانی می‌کنند. این موضوع به قابلیت Data Miroring و همگام‌سازی سریع داده‌ها نیاز دارد. برنامه‌های نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ زیرا از طریق یک سرور راه دور و مرورگر کار می‌کنند.
  • نرم‌افزارهای تحت وب اطلاعات را از سرورهای داده یک شرکت بازیابی و تأیید می‌کنند. نرم‌افزارهای ابری می‌توانند اقدامات امنیتی را برای اطلاعات حساس افزایش دهند و محیط را ایمن‌ تر کنند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه مربوط به نرم افزار پرسنلی پارسان حتما دیدن فرمایید.

نرم‌ افزارهای ابری بهترند یا نرم‌ افزارهای تحت وب؟

ارائه‌دهندگان نرم‌افزارها باید از امکانات مختلفی استفاده کنند تا به نیازهای کاربران پاسخ دهند. در حال حاضر نرم‌افزارهای تحت وب به‌یقین بخش اعظمی از نیازها را برطرف می‌کنند و در سال‌های آتی غالباً باقی می‌مانند. کسب‌وکارهایی که از طریق نرم‌افزارهای تحت وب فعالیت می‌کنند؛ باتوجه‌به تفاوت‌های برنامه‌های ابری با تحت وب، باید مطمئن شوند که نرم‌افزارشان حداکثر کارایی را دارد و هزینه‌ای که کرده‌اند با بازخورد آن برابری می‌کند.

اما حقیقت این است که آینده در دستان نرم‌افزارهای ابری است. این نرم‌افزارها روزبه‌روز بیشتر وارد زندگی و کسب‌وکار ما می‌شوند و دوری از آن‌ها تقریباً اجتناب‌ناپذیر است.

نرم‌افزارهای ابری بهترند یا نرم‌افزارهای تحت وب؟

سوالات متداول:

تفاوت نرم‌ افزار تحت وب با نرم‌ افزار ابری چیست؟

نرم‌ افزارهای تحت وب چند اجاره‌ای (Multi Tenency) نیستند، درحالی‌که نرم‌افزارهای ابری دارای قابلیت چند اجاره‌ای هستند و برای کاربران کاربردی‌تر تلقی می‌شوند، نرم‌افزارهای ابری قابلیت سفارشی‌سازی برای کاربر دارند. نرم‌افزارهای تحت وب برای همه‌ی کاربران خدمات یکسانی ارائه می‌دهد و قابل سفارشی‌سازی نیست و…

نرم‌ افزارهای ابری بهترند یا نرم‌ افزارهای تحت وب؟

حقیقت این است که آینده در دستان نرم‌افزارهای ابری است. این نرم‌افزارها روزبه‌روز بیشتر وارد زندگی و کسب‌وکار ما می‌شوند و دوری از آن‌ها تقریباً اجتناب‌ناپذیر است.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.