فضای ابری چیست؟

(Cloud storage) یک فناوری مهم و کاربردی است که بی‌آنکه حتی متوجه باشیم در زندگی تک‌تک ما وجود دارد. از زیر ساخت‌های بانکی گرفته تا شبکه‌های نمایش فیلم و اپلیکیشن‌های پخش موسیقی همه از فضای ابری استفاده می‌کنند.

به زبان ساده و خلاصه، فضای ابری یک ابرهارد مجازی است که فضای نامحدود آن باعث شده تا میلیون‌ها محتوا در لحظه میان کاربران یک شبکه ردوبدل شود.

شما چند مدل وسیله ذخیره‌سازی اطلاعات را به یاد می‌آورید؟ از نوارهای کاست قدیمی گرفته تا فلاپی دیسک، سی دی، فلش و هارد اکسترنال همه یک وسیله فیزیکی هستند برای ذخیره اطلاعات. اما فضای ابری یک پله بالاتر از همه این‌ها قرار گرفته و به شما اجازه می‌دهد در یک فضای مجازی با استفاده از اینترنت اطلاعات دیجیتال خود را ذخیره کنید.

شاید با تکنولوژی گوگل، دراپ‌باکس یا آی کلود و اسپاتیفای آشنا باشید. تمام این‌ها با استفاده از فضای ابری اطلاعات و محتوایی را به شما ارائه می‌کنند و می‌توانند اطلاعات شما را در خود ذخیره کنند.

مزیت فضای ابری نسبت به ابزارهای ذخیره‌سازی معمول آن است که از آسیب فیزیکی در امان بوده و با استفاده از اینترنت در همه‌جا قابل‌استفاده و دسترسی است.

شرکت‌هایی هستند که این فضای ابری را تعبیه کرده و با مسئولیت خود در قبال دریافت حق عضویت از اطلاعات شما حفاظت و پشتیبانی می‌کنند. البته سرویس‌های ابری رایگانی نیز وجود دارند. مثلاً در صورت داشتن حساب کاربری در گوگل یک فضای ۱۵ گیگابایتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با وجود آن می‌توانید اطلاعات خود را در جی‌میل، گوگل درایو و گوگل فتوز ذخیره کنید. البته برای داشتن فضای بیشتر باید حق عضویت ماهانه به این سرویس پرداخت کنید.

انواع فضای ابری کدام است؟

افراد مختلف نیازهای مختلفی برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود دارند. یک فرد ممکن است بخواهد عکس‌ها و فیلم‌های روزمره خود را ذخیره کند، شخص دیگری نیاز به ذخیره پروژه‌های تحقیقاتی دارد. بانک‌ها نیز نیاز به فضایی ویژه برای ذخیره تراکنش‌های متعدد مشتریان خود دارند. به همین دلیل، فضای ابری متناسب با نیاز همه افراد تبدیل به چند دسته شده و خدمات ارائه می‌دهد:

  • فضای ابری عمومی

متداول‌ترین نوع فضای ابری، عمومی (Public) است. در این فضا همه افراد می‌توانند از محتوای ذخیره شده بر روی آن استفاده کنند اما کنترل و ذخیره‌سازی آن به عهده شخص سومی است که به‌صورت خصوصی می‌تواند اطلاعات را ذخیره یا حذف کند.

مثلاً شبکه نتفلیکس از یک فضای ابری عمومی استفاده می‌کند.

  • فضای ابری خصوصی

فضای ابری داخلی یا خصوصی (Private) همان گونه که از اسمش پیداست یک فضای اختصاصی است که ارائه‌دهندگان، در محل مشتری یا هرجا که او تعیین کرده باشد، سرورها را قرار می‌دهند و دسترسی به آن فقط برای اعضای مشخص و از طریق فایروال ممکن است. بانک‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود از فضای ابری خصوصی استفاده می‌کنند.

  • فضای ابری هیبریدی

فرض کنید یک شرکت اطلاعات خود را بر روی فضای ابری خصوصی ذخیره کرده است. بعد از مدتی فعالیت این شرکت گسترش پیدا کرده و نیاز دارد تا بخشی از دستاوردها و اطلاعات خود را با مخاطبان و عموم مردم به اشتراک بگذارد. برای محقق شدن این خواسته، سیستم خدمات ابری یک فضای ابری هیبریدی (Hybird) را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد.

فضای ابری هیبریدی از ترکیب زیر ساخت‌های فضای ابری عمومی و خصوصی تشکیل شده است.

پیشنهاد می کنیم مقاله پروپوزال چیست را حتما مطالعه کنید.

فضای ابری چگونه کار می‌ کند؟

ارائه‌دهندگان فضای ابری با توجه نیاز کاربران دیتابیس‌های بسیاری را در سراسر جهان دارند. فضای ابری باتوجه‌به نوع ذخیره‌سازی عملکرد متفاوتی دارد.

ذخیره‌ سازی فایل (File Storage)

در این سرویس داده‌ها با استفاده از یک سیستم متشکل از پوشه‌ها و پرونده‌ها به‌صورت سلسله‌مراتبی ذخیره می‌شوند. شما با این حالت بسیار آشنا هستید. چرا که چیزی شبیه به ذخیره‌سازی اطلاعات در درایوهای ویندوز است. در این سیستم کافی است آدرس ذخیره‌سازی فایل موردنظر خود را بدانید تا به آن دسترسی داشته باشید. فایل‌های شما (با هر فرمتی که داشته‌اند) در دایرکتوری اصلی و فرعی مرتب شده‌اند.

ذخیره‌ سازی بلوکی (Block Storage)

حجم بالایی از داده‌ها در دسته‌بندی کوچک‌تری با عنوان بلوک قرار می‌گیرند. هر بلوک یک هارد درایو مستقل است و می‌تواند اطلاعات بسیاری را تفکیک کرده و با تأخیر بسیار کم محتوای موردنظر را در اختیار مخاطب یا مصرف‌کننده قرار دهد.

ذخیره‌ سازی اشیا (Object Storage)

وقتی حجم زیادی از داده‌ها درهم دارید که تفکیک و طبقه‌بندی آن‌ها مشکل است می‌توانید از ذخیره‌سازی اشیا استفاده کنید. در این روش اطلاعات شما به شکل یک واحد مجزا اما در کنار هم نگهداری می‌شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله اتوماسیون اداری چیست را حتما مطالعه کنید.

مزایای فضای ابری

  • دسترسی آسان و در همه‌جا از طریق اینترنت
  • مقرون‌به‌صرفه
  • امنیت اطلاعات
  • اتوماتیک بودن
  • به‌اشتراک‌گذاری آسان اطلاعات
  • استفاده آسان
  • چندکاربره
  • قدرتمند بودن
  • پشتیبان‌گیری فایل‌ها
  • بازیابی
  • دارای سیستم‌های رایگان
  • متعلق به هیچ شخص خاصی نیست
  • انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر

فضای ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

معایب فضای ابری

  • استفاده از گزینه Drag and Drop ممکن است اطلاعات شما را به‌جای دیگری منتقل کنید.
  • برای فضای بیشتر باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
  • فقط از طریق اینترنت کار می‌کند.
  • برخی ارائه‌دهندگان فضای ابری ممکن است امنیت را به‌خوبی تأمین نکنند و اطلاعات شما فاش شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله مدیریت زمان از دیدگاه برایان تریسی را حتما مطالعه کنید.

آینده فضای ابری چه خواهد بود؟

شک نکنید که فضای ابری روزبه‌روز بیشتر به زندگی شما داخل خواهد شد! حتی در همین لحظه هم با کمی دقت در اطراف خود می‌توانید ببینید بدون آنکه به‌صورت تخصصی با این تکنولوژی آشنا باشید در حال استفاده روزانه از آن هستید.

استفاده از فضای ابری علاوه بر مزایایی که قبلاً ذکر کردیم، به حفظ محیط‌زیست نیز کمک بسیاری کرده است. حذف ابزارهای فیزیکی ذخیره اطلاعات یعنی صرفه‌جویی بسیار در منابع.

در دهه گذشته فضای ابری پیشرفت شگفت‌انگیزی کرده و باعث انتشار سریع‌تر اطلاعات در دنیا شده است. هر فرد یا سازمانی بدون متحمل شدن هیچ زحمت یا شرایط خاصی تنها با اتصال به اینترنت و از طریق فضای ابری می‌تواند با تمام دنیا به تبادل اطلاعات بپردازد.

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد. شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نمایید و در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید. همچنین کارشناسان ما در واحد فروش،مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

سوالات متداول:

1- فضای ابری چیست؟

(Cloud storage) یک فناوری مهم و کاربردی است که بی‌آنکه حتی متوجه باشیم در زندگی تک‌تک ما وجود دارد. از زیر ساخت‌های بانکی گرفته تا شبکه‌های نمایش فیلم و اپلیکیشن‌های پخش موسیقی همه از فضای ابری استفاده می‌کنند.

2- انواع فضای ابری کدام است؟

فضای ابری عمومی، فضای ابری خصوصی، فضای ابری هیبریدی

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.