برای بسیاری از کسب و کارها، مرحله رشد و گسترش مجموعه زمان هیجان انگیزی است. فرصت‌های جدید ایجاد می‌شود، مشتریان جدید به مجموعه اضافه‌شده و بالطبع درآمد بیشتر و سود بیشتری ایجاد می‌شود . با این حال، اگر تیم شما فاقد توانایی‌های مهم گزارش‌گیری مالی و تجزیه و تحلیل اطلاعات باشد، تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد چگونگی مدیریت و رشد کسب‌وکار کاری دشوار است.

گزارشگیری مالی دقیقاً چیست؟

گزارشگیریِ مالی یکی از حیاتی ترین فرآیندهای تجاری‌است که حسابداری، امور مالی و کسب و کار باید آن را درک کنند. گزارش گیری مالی بررسی جامع داده‌های مالی ماهانه، سه ماهه یا سالانه‌است تا عملکرد و نتایج بهتر کسب و کار را هدایت کند. یک فرآیند گزارشگیری مالی به موقع و دقیق به شما کمک‌می‌کند تا عملکرد شرکت خود را درک کنید و فرصت هایی را برای اتخاذ تصمیمات تجاری درست جهت رشد آینده تجارت خود شناسایی‌کنید.

حتماً بخوانید: چگونه نرم افزار حسابداری متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنیم ؟

چرا گزارشگیری مالی برای همه مهم است؟

هدف اصلی گزارشگیری مالی کمک به امور مالی، شرکای تجاری، مدیران و ذینفعان برای تصمیم گیری استراتژیک در مورد عملیات، رشد و سودآوری آینده شرکت بر اساس سلامت و ثبات مالی کلی آن است.
حداقل، گزارش های مالی سه ماهه و گزارش های سالانه برای شرکت های دولتی مورد نیاز است، در حالی که اندازه گیری داخلی معمولاً ماهانه انجام می شود.ارزیابی دوره ای عملکرد مالی و ثبات شرکت به انجام موارد زیر کمک می کند:

1- چابکی و پیشرفت تجاری خود را بهبود ببخشید

ردیابی و تجزیه و تحلیل دقیق امور مالی یک کسب و کار، چابکی آن کسب و کار را بهبود می بخشد، زیرا به تیم های تجاری و مالی دید دقیق تری از عملکرد شرکت می دهد. صورت‌های مالی شامل اطلاعات دقیق در مورد درآمدها، هزینه‌ها، سود، سرمایه و جریان نقدی یک سازمان می‌ باشدکه می‌تواند برای بررسی عملکرد گذشته ، شناسایی حوزه‌های کلیدی هزینه‌ها و ایجاد پیش‌بینی کمک ویژه ای نماید .
همچنین، این صورت‌های مالی معمولاً نقطه شروعی هستند که از طریق آن تیم‌های مالی می‌توانند با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کنند. ارتباطات مالی و همسویی و توانایی تبدیل پیچیدگی به بیانیه های روشن کلیدی برای بهبود نقش امور مالی در بهبود میزان بهره وری و پیشرفت تجارت شما نقش مهمی را ایفا میکند. صورت های مالی می تواند به درک، ارتباط و اقدام تجاری تبدیل شود. هدف یک تیم مالی، متحد کردن تجارت است، نه فقط ارائه گزارش اعداد.گزارش های مالی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا روندهای پیشرفت را شناسایی کنند، خطرات بالقوه را کاهش دهند، از موانع اجتناب کنند، از رقبا جلوتر بمانند و از هر فرصتی برای رشد و سرمایه‌گذاری که ممکن است ایجاد شود، استفاده کنند.

2- حفظ شفافیت

دسترسی آزاد و کامل به داده های مالی یک شرکت به ایجاد اعتماد و استحکام روابط درکسب و کار کمک می کند. دلیل این اتفاق این است که بخش‌ها، تیم‌ها و مدیران کسب‌وکار در تمام سطوح برای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی بودجه و پیگیری نتایج به داده‌های مالی فعلی متکی هستند.

از نظر خارجی، گزارش‌های مالی درک بهتری برای ذینفعان خارجی فراهم می‌کند تا از جهت‌گیری و عملکرد شرکت شما ایده بگیرند. شفافیت در تمام زمینه‌های یک شرکت حیاتی است، بنابراین تیم‌های مالی باید با برقراری ارتباط فعالانه با ذینفعان خارجی وکلیدی خود، راه بهتری را جهت موفقیت بیشتر انتخاب کنند.

3- بهینه سازی و بازرسی جریان نقدی

پول نقد یکی از مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) است که سلامت مالی یک کسب و کار بر اساس آن سنجیده می شود.
گزارشگیری مالی به تیم‌های مالی و کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا جریان‌های نقدی ورودی و خروجی را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند تا به شناسایی ریسک‌های جریان نقدی جاری و آتی کمک کنند. این ویژگی تضمین می‌کند که سازمان دارای جریان نقدی کافی برای رشد کسب‌وکار و استفاده از فرصت‌ها در زمان بروز آنهاست.همچنین، تیم‌های مالی نقش کلیدی در کمک به کسب‌وکار دارند تا بفهمند که چرا جریان نقدی اهمیت دارد، چگونه آن را ردیابی می‌کند و فرصت‌ها، تهدیدها، چالش‌ها و خطرات ممکن است در کجا وجود داشته باشد.


مشاهده نرم افزار ERP


مشاوره نرم افزارِ بازرگانی خارجی


درخواست دمو

انواع کلیدی گزارش های مالی

صورت های مالی و گزارش ها اسنادی هستند که تصویری از وضعیت مالی یک سازمان نسبت به کسب و کار ارائه می دهند. به طور کلی، چهار نوع صورت های مالی وجود دارد:

1. ترازنامه

ترازنامه تصویری از سلامت مالی یک سازمان در یک مقطع زمانی خاص ارائه می دهد. به این ترتیب، این مهم ترین صورت از چهار صورت مالی است. ترازنامه ها به یک کسب و کار کمک می کند تا ارزش خالص واقعی خود را تعیین کنند، زیرا دارایی ها (آنچه که یک شرکت دارد)، بدهی ها (آنچه یک شرکت بدهکار است) و حقوق صاحبان سهام را نشان می دهد.

2. صورت سود و زیان

این صورت مالی که به عنوان گزارش P&L یا صورت درآمد نیز شناخته می شود، درآمد و هزینه های شرکت شما و همچنین سود یا زیان شرکت شما را در یک دوره مشخص نشان می دهد. این صورت به شما تصویر واضحی از سودآوری شرکت شما می دهد.واعتبار دهندگان و سرمایه گذاران اغلب اطلاعات حاصل از P&L را با بینش سه صورت مالی دیگر ترکیب می کنند تا تعیین کنند آیا کسب و کار ارزش سرمایه گذاری یا ارائه کمک مالی را دارد یا خیر.

3. صورت جریان نقدی

صورت جریان وجوه نقد نشان می دهد که چه مقدار وجه نقد توسط یک کسب و کار در یک دوره زمانی معین تولید و خرج می شود که بر اساس فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی یک شرکت است. این صورت به کسب و کار بینشی در مورد نقدینگی و پرداخت بدهی یک شرکت می دهد و به آنها اجازه می دهد تا بدانند چگونه یک کسب و کار پول نقد خود را برای عملیات، پرداخت بدهی و تامین مالی هزینه های جاری یا سرمایه گذاری های آتی مدیریت می کند. صورت جریان نقدی همچنین به وام دهندگان و سرمایه گذاران کمک می کند تا امکان بازپرداخت را تعیین کنند.

4. حقوق صاحبان سهام

این صورت مالی تغییرات یک شرکت را در سود انباشته پس از انتشار سود سهام به سهامداران گزارش می کند. در حقیقت این صورت مالی به ذینفعان اجازه می‌دهد تا ببینند چه عواملی باعث تغییر در حقوق صاحبان سهام در طول دوره حسابداری شده‌است.
صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام نیز مهم است زیرا شامل معاملاتی است که در صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت ثبت نشده است، مانند برداشت از حقوق صاحبان سهام و پرداخت سود سهام. به این ترتیب، به سهامداران و سرمایه گذاران کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد سرمایه گذاری های خود بگیرند.

اصلاح گزارشگیری مالی از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات :

رشد موفقیت‌آمیز یک کسب‌وکار مستلزم نگاه به آینده، چابک بودن و انجام تنظیمات پیشگیرانه با تصمیمات بهتر است. استفاده از فناوری که گزارشگیری مالی را به یک کار تیمی تبدیل می کند، جایی که امور مالی با کسب و کار شریک می شود، چیزی است که به ایجاد تحول مالی و کسب و کار کمک می کند.


مشاهده نرم افزار ERP


مشاوره نرم افزار بازرگانی خارجی


درخواست دمو

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.