همه چیز درباره شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌ های دانش‌ بنیان

شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان با معرفی سال ۱۴۰۱ به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و اعلام حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان افراد زیادی به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند شدند.

مهم‌‌ترین نکته در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان آن است که از پرداخت مالیات معاف هستند. البته این معافیت از سال ۱۳۹۲ به تمام ارگان‌ها ابلاغ شده است. در این مقاله تمامی شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد بررسی و معرفی قرار خواهیم داد.

تعریف شرکت دانش‌ بنیان و انواع آن

شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان ماده ۱ آیین‌نامه معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان را چنین تعریف می‌کند: شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاددانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و باارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود. (منبع: متن قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوبه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی)

به بیان ساده شرکتی که سرمایه و دارایی اساسی آن «دانش» باشد در تعریف شرکت دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان عبارت است از:

  • تجاری‌سازی نتایج پژوهشی
  • توسعه‌ی اقتصاددانش محور
  • کمک به افزایش درآمدهای دانشگاهی و واحدهای پژوهشی
  • تولید فناوری‌های به‌روز و پیشرفته

شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر مالکیت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • شرکت دانش‌بنیان دولتی: سهام دانشگاه به‌عنوان مالک در این شرکت‌ها بیش از ۵۰ درصد است.
  • شرکت دانش‌بنیان خصوصی: اعضای هیئت‌علمی از سهام‌داران این شرکت‌ها هستند و سهام دانشگاه از ۵۰ درصد کمتر است.

از طرف دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس محصولاتی که ارائه می‌دهند به دو سطح مختلف نیز تقسیم می‌شوند:

  • سطح ۱: محصولاتی که فناوری و تکنولوژی پیشرفته‌ای دارند و از ارزش‌افزوده بالایی برخوردارند.
  • سطح ۲: محصولاتی که پیچیدگی و فناوری کمتری نسبت به دسته اول دارند.
  • نوپا

پیشنهاد می کنیم مقاله اتوماسیون اداری چیست را حتما مطالعه کنید.

معافیت مالیاتی شرکت‌ های دانش‌ بنیان

همان گونه که پیش‌ازاین گفتیم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند. اما نکته مهم آن است که این معافیت در بین شرکت‌‌هایی که در پارک علم و فناوری مستقر هستند و دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است.

معافیت مالیاتی شرکت‌ های مستقر در پارک علم و فناوری هستند

ماده ۹ قانون معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صراحت اعلام می‌کند: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری که از مدیریت پارک مجوز استقرار و فعالیت را دریافت کرده‌اند می‌توانند از مزایای مناطق آزاد از جمله معافیت مالیاتی به مدت ۲۰ سال استفاده کنند.

معافیت مالیاتی شرکت‌ های دانش بنیانی که در پارک علم و فناوری مستقر نیستند

ماده ۳ قانون معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در مورد شرکت‌هایی که در پارک علم فناوری مستقر نیستند این‌گونه عمل می‌کند: شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، به مدت ۱۵ سال از زمان تأیید شرکت از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

این شرکت‌ها باید در تأییدیه مجوز نوپا و یا تولید سطح ۱ را دریافت کنند. سپس به‌صورت سالانه باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند و به مدت ۱۵ سال، هرسال معافیت دریافت کنند.

نکته مهم آن است که ممکن است یک شرکت ۵ فناوری تولید کند. اما کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان فقط به ۲ محصول آن‌ها سطح ۱ ارائه کرده باشد. در نتیجه این شرکت فقط برای همان ۲ محصول از پرداخت مالیات به مدت ۱۵ سال معاف است و برای ۳ محصول دیگر باید هر سال مالیات پرداخت کند.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

نکاتی که شرکت‌ ها باید برای معافیت مالیاتی در اصول حسابداری و مالی خود رعایت کنند

شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید مانند دیگر شرکت‌ها نسبت به رعایت اصول مالی و حسابرسی توجه کنند و همه موارد لازم را انجام دهند. شامل:

  • دفاتر مالی خود را پیش از شروع سال مالی پلمب کنند.
  • دفاتر مالی مطابق آیین‌نامه تحریر دفاتر مالی وزارت امور اقتصاد و دارایی، نوشته شود.
  • اظهارنامه، ترازنامه، سود و زیان و اظهارنامه دوره‌ای را مرتب نوشته و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.
  • لیست حقوق کارکنان و صورت معاملات فصلی نوشته به سازمان مربوطه ارائه شود.

این بدان معنا است که در صورت معافیت مالیاتی شرکت‌ها باز هم باید حتماً دفاتر و حساب‌های مالی خود را به‌درستی و در زمان مقرر به سازمان مربوطه ارائه کنند و فقط از پرداخت وجه معاف هستند نه از اعلام فعالیت‌های خود.

شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری نیز باید ردیف ۳۰ جدول شماره ۶ اظهارنامه مالیاتی سازمان را در مورد فعالیت‌های خود پر کنند. همچنین ردیف ۲۹ جدول مذکور در مورد درآمد‌ها و هزینه‌های محصولات این شرکت‌هاست که باید پر شود.

چگونگی اعطای معافیت مالیاتی و سقف آن

شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری برای تولیدات خود معافیت را از خود پارک و شرکت‌هایی که مستقر نیستند معافیت مالیاتی محصولات خود را از سازمان دانش‌بنیان و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در ۳ماهه اول هرسال دریافت می‌کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان که به تأیید کارگروه ارزیابی رسیده‌اند بدون هیچ سقف یا محدودیتی می‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. معافیت مالیاتی این شرکت‌ها به دو بخش مساوی تقسیم می‌شود. نیمی از آن به افزایش سرمایه اصلی شرکت و نیم دیگر به تحقیق و توسعه فعالیت‌ها اختصاص می‌یابد.

همه چیز درباره شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌ های دانش‌ بنیان

بیمه و گمرک شرکت‌ های دانش‌ بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت حقوق گمرکی برای کالاهای سرمایه‌ای که وارد می‌کنند، معاف شوند. توجه کنید که چیزی به‌عنوان معافیت گمرکی برای هیچ‌کس وجود ندارد و این حقوق گمرکی است که شرکت پرداخت نمی‌کند.

برای حمایت بیشتر از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، آن‌ها از پرداخت حق بیمه قراردادها معاف هستند.

معافیت از مالیات حقوق

حقوق کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی نیست و این مالیات باید پرداخت شود.

شرکت‌ها و مؤسسات مستقر در پارک علم و فناوری با هماهنگی مدیریت می‌توانند از پرداخت مالیات بر حقوق کارکنان معاف شوند.

نتیجه‌ گیری

دولت حمایت‌های بسیاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است. علاوه بر معافیت مالیاتی، بیمه و حقوق گمرکی، امکان گذراندن خدمت سربازی در قالب امریه نیز در این شرکت‌ها وجود دارد.

برای استفاده از شرایط تعریف شده حتماً قوانین را به‌دقت مطالعه کرده و به تاریخ اعلام بخشنامه آن توجه کنید که اگر قانون جدیدی تصویب شده است؛ دچار اشتباه نشوید.

سوالات متداول:
1- شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌ های دانش‌ بنیان چگونه است؟

این شرکت ها باید دفاتر مالی خود را پیش از شروع سال مالی پلمب کنند.، دفاتر مالی مطابق آیین‌نامه تحریر دفاتر مالی وزارت امور اقتصاد و دارایی، نوشته شود.، اظهارنامه، ترازنامه، سود و زیان و اظهارنامه دوره‌ای را مرتب نوشته و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.، لیست حقوق کارکنان و صورت معاملات فصلی نوشته به سازمان مربوطه ارائه شود.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.