کرونا ، تجربه ای به قیمت جان

کرونا ، مهمون نا خونده ای که این روز ها در شهرهایمان جا خشک کرده و قرار نیست که به این راحتی از بین برود.

ویروسی  که امسال بجای عمو فیروز هر ساله ی ما آمده و ترس بر جان همه هموطنانمان انداخته.

ویروس کرونا همان برادر بزرگتر و به طبع خطرناک تر ویروس سرماخوردگی خودمان است که امسال ننه سرما رو هم با ترس و ناراحتی بدرقه کرد.

روزهای خاکستری پایان سال آنقدر نفس گیر میگذرند که میتوان بار سنگین روانی این حالت را بر چشمان تک تک هموطنان و جامعه خودمان به وضوح مشاهده کرد.

ناخوانده مهمانی که انبوه مشکلات و چالش های روزمره این سرزمین را به حاشیه کشانده و دیده نمیشود و میکُشد و یکه تازی میکند ، چنان که گویی قهرمانان این مرز و بوم هم توان متوقف کردن این عضو جدید خاندان ویروس کرونا را ندارند.

اثرات مخرب ویروس کرونا

کسب و کارهای نیمه تعطیل و یا تعطیل ، دولت ، مجلس و سایر نهادهای تصمیم گیر که عملا تعطیل شده اند ، لغو اغلب سفرهای حتی ضروری ، خانه نشینی اغلب مردمان نگران بخشی از نتایج هولناک این ویروس کرونا ناشناخته است.

بی شک این روزها نیز میگذرد و امیدواریم که پروردگار مهربان خود ، ما را در گذر از این گذرگاه پر مهیب بهبود دهد.اما آنچه که غیر از تبعات جانی و مالی آن برایمان باقی خواهد ماند درس آموزها و تجربه هایی است که تاریخ چند ساله اخیر ما نشان میدهد ، بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده میشود.

تجربه و درس آموزه های کرونا در حوزه مردم ، مسئولان و کسب کارها قابل بررسی است که در ادامه هریک را جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بی توجهی مردم نسبت به سایر خطرات

قبل از صحبتی توجه شما را به آماری نامربوط به ویروس کرونا که در چند سال اخیر اتفاق افتاده و منتشر شده جلب میکنم.
۱ – تعداد کشته شدگان  در حادثه رانندگی                        ۱۵ هزار مرگ و ۳۰۷ هزار مصدومیت
۲ – تعداد کشته شدگان بر اثر ابتلا به انفولانزا                 ۳۴۲ مورد مرگ از ۱۳۵۰ مورد شناسایی شده
۳ – تعداد گشته شدگان بر اثر حمله قلبی                         مرگ روزانه ۳۰۰ نفر در ایران

تکرار ترس

آیا حتما باید ترس از مرگ اینقدر مداوم تکرار شود و در بوق کَرنا باشد و کمپین های مختلفی ایجاد شود تا اصول اولیه زنده ماندن را رعایت کنیم؟

چرا برای کاهش آمار کشته شدگان حوادث جاده ای که هرسال تکرار میشود و هرسال گریبان تعداد بیشتری از هموطنانمان را میگیرد و حتی تلفاتی به مراتب بیشتر از کرونا تازه به دوران رسیده دارد اقدامی انجام نمیدیم؟

چرا حاضر نیستیم اندکی ار عجول بودنمان ، اندکی از خودخواهی ها و رفتارهای احساسی هنگام رانندگی خودمان را کم کنیم و قانون مندتر برانیم؟

چرا حاضر نیستیم در شرایط عدم وجود ویروس کرونا که بجای مصرف بیش از اندازه و مضر گوشت ، روغن ؛ برنج سرانه مصرف سبزیجان ت و غذاهای گیاهی را افزایش دهیم ، حتما باید اتفاق مرگبار و خطرناکی مثل کرونا حادث شود که به خودمان بیاییم و شروع به رعابت رژیم غذایی و استفاده از سبزیجات را برای خود تعریف کنیم؟

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.