شرکت ها مسئول تهیه صورت های مالی مانند ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد هستند. با این حال، هنگام تدوین یک استراتژی حسابداری، مهم است که جنبه حسابداری مالیاتی را فراموش نکنید. جهت ردیابی و مدیریت پرداخت ها ، باید یک حساب مالیاتی برای کسب و کار خود راه اندازی کنید.

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیات به مجموعه ای از اطلاعات حسابداری اطلاق می شود که بیشتر به محاسبه و گزارش مالیات مربوط می شود تا نمایش صورت های مالی عمومی .
وقتی نوبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی می‌رسد، هم افراد و هم شرکت‌ها باید از رویه‌های مشخصی که در کد درآمد مشخص شده است پیروی کنند. این کد برای کنترل استانداردهای حسابداریِ مالیاتی نیز کاربرد دارد. حسابداری مالیاتی به گونه ای طراحی شده‌است که امکان نظارت بر پولی (اعم از ورودی و خروجی)که بین افراد و شرکت ها مبادله می شود را فراهم می‌کند. به طور کلی حسابداریِ مالیاتی زیربخشی از حسابداری است که بر تهیه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت تعهدات مالیاتی تمرکز دارد.
چارچوب سیستم های حسابداری که به عنوان حسابداریِ مالیاتی شناخته می شود، عمدتاً به مالیات ها مربوط می شود تا ارائه بیرونی حساب های مالی به مردم. حسابداریِ مالیات توسط کد درآمد داخلی مدیریت می شود که استانداردهای خاصی را که مشاغل و افراد ملزم به رعایت آنها در هنگام تکمیل اظهارنامه مالیاتی هستند، مشخص می کند. این کد همچنین بر حسابداریِ مالیات ها نظارت دارد. حسابداری مالیات به فرآیند نگهداری سوابق مالی برای استفاده در تهیه مالیات اشاره دارد. این برای همه انواع نهادها، از جمله افراد، شرکت ها اعمال می شود. حتی افرادی که از پرداخت مالیات معاف هستند باید در فرآیند حسابداری مالیات شرکت کنند. حسابداری مالیات به منظور نظارت بر جریان پول مرتبط با افراد و شرکت ها شکل گرفته است و توسط حسابدارِ مالیاتی انجام می شود.

 

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

حسابداری مالیات بر درآمد

حسابداریِ مالیات بر درآمد برای تعیین میزان مالیاتی که باید پرداخت شود ضروری است. این امر با تغییر سود دفتری که با استفاده از اصول حسابداری تعیین شده است انجام می شود. این صورت‌ها برای اهداف حسابرسی مالیاتی حفظ می‌شوند و همه این کارها و تنظیمات در اظهارنامه مالیاتی گنجانده شده است.
هنگام محاسبه درآمد مشمول مالیات شرکت شما، حسابداری مالیاتی درآمد حاصل از کسب و کار شما و هر گونه کسر و اعتبار دولتی را که می توانید واجد شرایط آن باشید در نظر می گیرد. به همین دلیل، درآمد ثبت شده در صورت سود و زیان ممکن است لزوماً با درآمد مشمول مالیات یکسان نباشد. درآمد مشمول مالیات تابع آخرین مقررات صادر شده توسط اداره مالیات است که از یک سال به سال دیگر قابل تغییر است.

عناصر تشکیل دهنده حسابداری مالیاتی :

دو مورد اصلی در حسابداریِ مالیاتی به شرح زیر می باشد:
1- بدهی سال جاری:که بر اساس مالیات بر درآمد شما برای سال مالیاتی فعلی تعیین میشود.

2- بدهی سال آینده: که نیاز به برنامه ریزی و برآورد دارد تا در موعد مقرر قابل وصول باشد.

 

نحوه مدیریت حساب مالیاتی کسب و کار:

در حالی که مالیات بر درآمد کارمندان به طور خودکار از دستمزدها و حقوق بازنشستگی کسر می شود، دیگران باید اظهارنامه مالیاتی خود ارزیابی را مستقیماً به اداره مالیات ارسال‌کنند. این سوابق باید حداقل برای مدت پنج سال در حساب های مالیاتی مشاغل نگهداری شود. اگر از روش حسابداری تعهدی استفاده می کنید، باید مانده های بانکی پایان سال خود را به همراه هر مقدار موجودی باقیمانده جمع آوری کنید.

مالیات شرکت عامل دیگری است که در حسابداریِ مالیاتی باید در نظر گرفته‌شود. افرادی که مسئولیت بررسی مالیاتِ شرکت را دارند باید اظهارنامه مالیاتی شرکت را در پایان هر دوره حسابداری به مالیات ارسال کنند. این شامل اطلاعاتی از جمله سود و زیان و همچنین پرداخت های بدهی خواهد بود.

چه زمانی باید از حسابدار مالیاتی استفاده کرد؟

در حالی که اکثر مسائل مالیاتی را می‌‎‌توان مستقیماً در حسابِ مالیاتی به صورت آنلاین مدیریت کرد، ارزش استخدام یک حسابدار مالیاتی شرکتی برای شرکت هایی که نیازهای حسابداری پیچیده‌تری دارند غیرقابل چشم پوشی است. آنها می‌توانند به مدیریت مسائل حساب مالیاتی مانند:

  • کاهش ریسک
  • رشد کسب و کار
  • مالیات شرکت
  • تحلیل کارایی
  • رویه های حسابرسی داخلی
  • تغییرات در رویه های مالیاتی

رسیدگی کنند که همه این‌ها می‌توانند روی درآمد شما تأثیر بگذارند. حسابداران همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا راه‌هایی را برای پرداخت‌های حساب مالیاتی آینده بیابید، به طوری که در بودجه‌بندی سال مالیاتی آینده عملکرد بهتری داشته باشید.

 

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.