معرفی اهمیت و مزایا هوش تجاری (BI)

پیشرفت فناوری، زندگی را از هر لحاظ برای ما ساده‌تر کرده است. یکی از فناوری‌های نسبتا نوظهوری که فعالیت صاحبان کسب‌کار و مدیران شرکت‌ها را بهبود بخشید، BI یا هوش تجاری است. BI پایگاه داده‌ای در اختیار صاحبین مشاغل قرار می‌دهد که در آن اطلاعات ارزشمندی درباره کسب‌وکارشان ذخیره شده است؟

BI چیست؟ مدیران و صاحبین مشغال چگونه می‌توانند از آن بهره ببرند؟ مزایای استفاده از BI چیست؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی بیشتر با هوش تجاری تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هوش تجاری چیست؟

به زبانی ساده، هوش تجاری یا  Business intelligence (BI)، با استفاده از نرم‌افزارها و سرویس‌ها، داده‌های مربوط به یک کسب‌وکار را به اطلاعات عملی تبدیل می‌کند. این اطلاعات، مدیران یک کسب‌وکار را در اتخاذ تصمیم‌های تاکتیکی و استراتژیک تجاری یاری می‌رسانند.

برای درک درست‌تر هوش تجاری، فرض کنید که مدیر یک کتاب‌فروشی هستید و ماهانه صدها و هزاران جلد کتاب را می‌فروشید. BI به شما کمک می‌کند که میزان فروش تک‌تک اقلام کتاب‌فروشی‌تان را در یک پایگاه داده یک‌جا مشاهده کنید و بررسی کنید که کتاب‌های کدام نشر فروش بیشتری داشته، مشتریان به کدام‌یک از ابزارهای جانبی کتاب توجه بیشتری نشان داده‌اند و غیره.

BI اطلاعات را دریافت می‌کند و سپس آن‌ها را به‌صورت نمودار، گزارش، خلاصه عملکرد، نقشه و… در اختیار مدیران و صاحبین کسب‌وکار قرار می‌دهد. از این طریق، آن‌ها می‌توانند به اطلاعات دقیقی درباره وضعیت کسب‌وکارشان دست پیدا کنند. هوش تجاری ابزارهایی را که دسترسی سریع به اطلاعاتی قابل فهم درباره وضعیت یک کسب‌وکار را فراهم می‌کنند هم شامل می‌شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله مدیریت زمان از دیدگاه برایان تریسی را حتما مطالعه کنید.

چرا هوش تجاری مهم است؟

هوش تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند که با مشاهده اطلاعات جدید و قدیمی درباره کسب‌وکارشان، تصمیم‌های بهتری بگیرند. همچنین، تحلیل‌گران با استفاده از BI می‌توانند معیارهایی برای عملکرد خودشان و رقبا تعیین کنند و از این طریق، عملکرد کلی سازمان را بهبود بخشند.

علاوه بر این، اطلاعاتی که BI در اختیار تحلیل‌گران و صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد، برای تدوین استراتژی در راستای افزایش فروش و درآمد سازمان هم قابل استفاده است. استفاده کارامد از هوش تجاری حتی می‌تواند فرایندهای استخدام را هم بهبود بخشد. از دیگر کاربردهای BI برای کسب‌وکارها به شرح زیر است:

  • شناسایی راه‌های افزایش سود و درآمد
  • تجزیه‌وتحلیل رفتار مشتری
  • مقایسه داده‌ها با رقبا
  • پیگیری عملکرد
  • بهینه‌سازی فعالیت‌ها
  • پیش‌بینی موفقیت
  • شناسایی ترندهای اسپات مارکت (Spot market)
  • شناسایی مسائل و مشکلات

پیشنهاد می کنیم مقاله حریم خصوصی در محیط کار را حتما مطالعه کنید.

BI چه جنبه‌ هایی از یک کسب‌ و کار را بهبود می‌ بخشد؟

از جمله مهم‌ترین جنبه‌هایی از یک کسب‌وکار که BI آن‌ها را بهبود می‌بخشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجربه مشتری

BI پایگاه داده ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد که حاوی اطلاعات مربوط به مشتریان شما است. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید از منابع خود در راستای افزایش تعامل با مشتریان، بهبود تجربه آن‌ها و پشتیبانی از آنان استفاده کنید.

فروش و بازاریابی

BI این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که عملکرد فروش و بازاریابی سازمان، رفتار مصرف‌کنندگان و روند خرید توسط آنان را مورد بررسی قرار دهید و از آن‌ها برای تدوین استراتژی بازاریابی و افزایش سودآوری شرکتتان در آینده بهره ببرید.

فعالیت‌های شرکت

BI با خودکارکردن وظایفی که به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تصحیح فرایندها، کاهش ناکارآمدی‌ها و افزایش بهره‌وری مربوط هستند، فعالیت‌های یک شرکت را بهبود می‌بخشد.

سلامت مالی شرکت

داشبوردهای سفارشی BI به شما کمک می‌کنند که دیدی جامع از سلامت مالی شرکت داشته باشید، داده‌ها قدیمی را مطالعه کنید، ریسک را محاسبه و روندها را پیش‌بینی کنید.

کنترل موجودی

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و گزارش‌دهی خودکار به شما کمک می‌کنند که مدیریت موجودی را بهبود، سرعت تامین را افزایش دهید و روند خرید از سوی مصرف‌کننده را پیش‌بینی کند.

امنیت و سازگاری

داده‌های متمرکز به شما کمک می‌کنند که دقت و شفافیت را بهبود بخشید و شناسایی خطاها را آسان‌تر کنید و خطرات سازگاری با تغییرات موجود را کاهش دهید.

پیشنهاد می کنیم مقاله عوامل موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری را حتما مطالعه کنید.

مزایای استفاده از BI چیست؟

از آن‌جایی که ابزارهای هوش تجاری تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و ارزیابی عملکرد را تسریع می‌بخشند، ابزاری عالی و کاربردی برای کمک به کاهش ناکارآمدی در شرکت‌ها، شناسایی مشکلات احتمالی، یافتن جریان‌های درآمدی جدید و شناسایی زمینه‌های رشد کسب‌وکار در آینده محسوب می‌شوند.

بعضی از مهم‌ترین مزایای استفاده از BI برای کسب‌وکارها عبارت است از:

  • افزایش کارآیی و فرایندهای عملیاتی
  • شناخت رفتار مشتری و الگوی خرید او
  • پیگیری دقیق فروش، بازاریابی و عملکرد مالی شرکت
  • دستیابی به معیارهای شفاف و دقیق بر اساس داده‌هایی قدیمی و جدید
  • شناسایی سریع نامتداول‌بودن داده‌ها و مشکلات مشتریان
  • اشتراک‌گذاری آنی تجزیه‌وتحلیل‌ها با بخش‌های مختلف

در گذشته تنها تحلیل‌گران داده و کاربران فناوری اطلاعات می‌توانستند از ابزارهای هوش مالی استفاده کنند. اما در حال حاضر طیف گسترده‌ای از افراد از جمله مدیران اجرایی و تیم‌های عملیاتی می‌توانند از BI استفاده کنند.

پیشنهاد می کنیم صفحه مربوط به نرم‌ افزار اموال و دارایی ثابت را حتما مشاهده نمایید.

هوش تجاری

کلام پایانی

هوش تجاری یا BI، ابزاری‌ست که با ارائه اطلاعات ارزشمند و شفاف درباره عملکرد یک شرکت، صاحبان مشاغل را در اتخاذ تصمیم‌های راهبری موثر و رشد کسب‌وکارشان یاری می‌رساند. در مقاله حاضر، به زبانی ساده با شما درباره BI و مزایا، اهمیت و کاربرد آن صحبت کردیم. آیا شما در سازمانتان از BI استفاده می‌کنید؟ مزایای آن برای رشد کسب‌وکارتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی هوش تجاری و موارد مرتبط با آن، سامانه یکپارچه هوش تجاری تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد. شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل این نرم افزار را مطالعه نمایید و در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید. همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.