مدیریت دارایی در کسب و کار

دارایی ها به کسب و کار شما ارزش قابل توجهی می دهند، بنابراین منطقی است که آنها را با دقت نظارت و مدیریت کنید. این امر در مورد دارایی های مشهود و نامشهود صدق می کند .

مدیریت دارایی چیست؟

به طور کلی، مدیریت دارایی ترکیبی از فرآیندها و شیوه‌های عملیاتی و مالی است که می‌تواند به شما کمک کند بیشترین بهره را از دارایی‌های تجاری خود ببرید. این شامل مراقبت از همه چیزهایی است که ارزش واقعی یا بالقوه برای کسب و کار شما دارند.

 

مدیریت دارایی در کسب و کار

مدیریت دارایی شامل:

  • مدیریت دارایی فیزیکی که به عنوان مدیریت دارایی سازمانی نیز شناخته می شود
  • مدیریت دارایی های ثابت
  • مدیریت دارایی فناوری اطلاعات
  • مدیریت دارایی دیجیتال
  • مدیریت دارایی های نامشهود مانند مالکیت معنوی

دارایی های تجاری متفاوت از مدیریت دارایی های مالی است که به افراد و شرکت هایی مربوط می شود که سرمایه گذاری ها را به نمایندگی از دیگران مدیریت می کنند.

مدیریت چرخه عمر دارایی

تمرکز در مدیریت دارایی‌ها از هر نوعی، بر دارایی‌های واقعی نیست، بلکه بر ارزشی است که دارایی خاص در کل چرخه عمر خود، از پیش خرید تا واگذاری، به کسب‌وکار ارائه می‌کند.

چرخه عمر دارایی به دنبال بهینه سازی سودی است که از دارایی های خود به دست می آورید با به حداقل رساندن هزینه های خرید، بهره برداری، نگهداری، تمدید یا دفع آنها.

ثبت دارایی های خود

اکثر کسب و کارها دارایی های خود را با نگه داشتن یک ثبت دارایی به روز مدیریت می کنند . این به سادگی یک رکورد است که به وضوح تمام دارایی های ثابت یک کسب و کار را شناسایی می کند. این به شما امکان می دهد تا به سرعت اطلاعات یک دارایی را بازیابی کنید، از جمله:

شرح آن
  • تاریخ خرید و قیمت
  • محل
  • استهلاک انباشته
  • ارزش نجات تخمینی

ثبت دارایی های ثابت به ردیابی ارزش صحیح دارایی ها کمک می کند، که می تواند برای اهداف مالیاتی و همچنین برای مدیریت و کنترل دارایی ها مفید باشد. شما می توانید ثبت دارایی را خودتان ایجاد و مدیریت کنید، یا می توانید از حسابدار خود بخواهید که یکی از آنها را برای شما نگه دارد.

نرم افزار ردیابی دارایی می تواند به شما در نظارت و مدیریت موجودی، نگهداری سوابق دقیق و محاسبه استهلاک دارایی کمک کند. اگر می خواهید یک کسب و کار را بفروشید یا بخرید، ثبت دقیق دارایی اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

سیستم های مدیریت دارایی

استانداردهای ISO 55000 ، ISO 55001 و ISO 55002 بهترین شیوه ها در مدیریت دارایی را پوشش می دهند. آنها الزامات ایجاد، اجرا، نگهداری و بهبود یک سیستم مدیریت دارایی موثر در یک کسب و کار را مشخص می کنند.

چرا مدیریت دارایی مهم است؟

مدیریت مؤثر دارایی ها تقریباً برای هر کسب و کاری مهم است، زیرا می تواند هزینه ها را کاهش دهد، بهره وری را افزایش دهد، کالاها یا خدمات شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا از تعهدات قانونی پیروی کنید.

مدیریت چرخه عمر  نیز می تواند کمک کند:
  • کاهش هزینه های مالکیت دارایی
  • جلوگیری از اتلاف و سرقت
  • افزایش تولید و در عین حال کاهش هزینه های عملیاتی
  • کاهش زمان توقف برنامه ریزی شده
  • بهبود شهرت کسب و کار در بین مشتریان، تنظیم کننده ها و تامین کنندگان
  • بهبود انگیزه و عملکرد نیروی کار
  • بهبود فرآیندهای کسب و کار
  • ارزیابی دارایی های تجاری

راهنما

ارزش گذاری دارایی فرآیند تعیین ارزش فعلی دارایی های یک شرکت مانند سهام، ساختمان ها، تجهیزات، برندها، سرقفلی و غیره است. این فرآیند اغلب به عنوان بخشی از یک ارزیابی تجاری گسترده تر یا قبل از خرید، فروش یا بیمه کردن دارایی

ارزش گذاری مبتنی بر دارایی به شما امکان می دهد ارزش خالص یک کسب و کار را با جمع کردن ارزش فعلی دارایی ها منهای ارزش بدهی های آن محاسبه کنید.

چگونه دارایی های تجاری را ارزش گذاری کنیم؟

اولین گام در ارزیابی دارایی، درک انواع مختلف دارایی های تجاری است که مالک آن هستید. به منابع خود نگاه کنید و فهرستی از همه موارد زیر ایجاد کنید:

  • دارایی های جاری
  • دارایی های ثابت
  • دارایی های نامشهود، از جمله مالکیت معنوی (IP)

هم دارایی های مشهود و هم دارایی های نامشهود خود را در نظر بگیرید . می تواند به ارزیابی انواع مختلف دارایی ها به طور جداگانه کمک کند.

 

چگونه ارزش دارایی های مشهود را محاسبه کنیم؟

نقطه شروع برای تعیین ارزش دارایی های مشهود، خالص ارزش دفتری (NBV) است که ارزش دارایی های مندرج در حساب ها است. این روش عمدتاً برای مشاغل پایدار با دارایی های مشهود قابل توجه مناسب است.

هنگام ارزش گذاری دارایی های مشهود، می توانید ارقام NBV را برای در نظر گرفتن واقعیت های اقتصادی مانند:

اموال یا سایر دارایی های ثابت که ارزش آنها تغییر کرده است

دارایی یا سهام قدیمی که باید با تخفیف فروخته شود

بدهی های بد به کسب و کار

ارزش بسیاری از انواع دارایی های مشهود – مانند ماشین آلات و تجهیزات – اغلب در طول زمان به دلیل فرسودگی کاهش می یابد. هنگام ارزش گذاری چنین دارایی هایی باید این را در نظر بگیرید. در مورد استهلاک دارایی ها بیشتر ببینید .

علاوه بر سن و استفاده، عوامل دیگری نیز می توانند بر ارزش دارایی ها تأثیر بگذارند. یک مثال ورشکستگی است که ارزش انحلال دارایی معمولاً کمتر از ارزش بازار منصفانه آن خواهد بود.

چگونه ارزش دارایی های نامشهود را محاسبه کنیم؟

دارایی های نامشهود اغلب مزیت رقابتی را به کسب و کارها می دهد. با این حال، از آنجایی که آنها هیچ ویژگی فیزیکی ندارند، تعیین ارزش آنها می تواند دشوار باشد.

یک روش متداول برای ارزش گذاری دارایی های نامشهود ، از جمله IP، اما به استثنای سرقفلی، با استفاده از یکی از موارد زیر است:

بر اساس شواهد بازار از آنچه اشخاص ثالث برای دارایی های نامشهود قابل مقایسه پرداخت کرده اند (در عمل، اعمال این روش می تواند دشوار باشد)

فرض می‌کند که ارزش یک دارایی، ارزش فعلی درآمدهای آتی از دارایی است

رویکرد بهای تمام شده – بر اساس برآورد هزینه های ساخت یا کسب یک دارایی نامشهود جدید که کم و بیش همان استفاده از دارایی موجود را دارد.

این روش‌ها به مواردی مانند معاملات قابل مقایسه، درآمدهای مازاد، رهایی از حق امتیاز، هزینه‌های جایگزینی یا بازتولید و تحلیل شبیه‌سازی نگاه می‌کنند.

شما به طور کلی می توانید ارزش سرقفلی را بر اساس محاسبه ارزش باقیمانده، با کم کردن ارزش خالص دارایی ها از ارزش حقوق صاحبان سهام، تعیین کنید.

برخلاف دارایی‌های مشهود که در طول زمان مستهلک می‌شوند، دارایی‌های نامشهود (و به ویژه مالکیت معنوی) اغلب با گذشت زمان ارزششان افزایش می‌یابد . با این حال، قوانین حسابداری اجازه نمی دهد که چنین افزایش ارزشی در ترازنامه لحاظ شود. هنگام ارزش گذاری دارایی های نامشهود، به دنبال مشاوره حرفه ای باشید یا با یک حسابدار مشورت کنید.

 

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.