0 تا 100 طبقه بندی اموال و دارایی ثابت

دارایی یک منبع است، با ایجاد ارزش مالکیت برای یک واحد اقتصادی که می‌تواند بصورت مشهود و ملموس مثل ساختمان شرکت یا نامشهود مثل سرقفلی و مطالبات از اشخاص باشد. واحد امور مالی و حسابداری که حسابداری اموال و دارایی‌های سازمان را انجام می‌دهد وظیفه کنترل و نظارت بر انواع دارایی شرکت از جمله (اموال و دارایی ثابت، دارایی جاری ، دارایی مشهود و نامشهود) را دارد.
با توجه به اهمیت شناسایی و درک انواع دارایی‌ها در یک شرکت در این مقاله به تعریف و طبقه‌بندی اموال و دارایی‌ ثابت می‌پردازیم

انواع اصلی دارایی چیست؟

در حسابداری اموال، دارایی مجموعه اموال، منابع اقتصادی و حقوقی تعریف می‌شوند که تحت مالکیت یک فرد، سازمان یا دولت است و در ترازنامه شرکت ثبت می‌شوند.
دارایی در واقع منبعی است ایجاد ارزش مالکیت که می‌تواند به پول نقد تبدیل شود و به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شود.
دارایی منبعی است که تحت مالکیت یا کنترل یک فرد، شرکت یا دولت است با این انتظار که سود اقتصادی مثبتی ایجاد کند . انواع متداول دارایی ها شامل جاری، غیرجاری، فیزیکی، نامشهود، عملیاتی و غیرعملیاتی است. شناسایی و طبقه‌بندی صحیح انواع دارایی‌ها برای بقای یک شرکت، به ویژه پرداخت بدهی و ریسک‌های مرتبط با آن، حیاتی است.

دارایی های ثابت چیست؟

دارایی های ثابت دارایی های بلندمدتی هستند که یک شرکت خریداری کرده و برای تولید کالاها و خدمات خود از آنها استفاده می کند.آنها گاهی اوقات به عنوان دارایی های غیرجاری نامیده می شوند. در مقابل دارایی های جاری، که شامل مواردی مانند سهام است. دارایی ها را نیز می توان به صورت فیزیکی یا نامشهود و عملیاتی یا غیرعملیاتی طبقه بندی کرد. شناسایی و طبقه‌بندی صحیح انواع دارایی‌ها برای حسابداری دارایی‌های ثابت و به طور گسترده‌تر برای انطباق با تمام استانداردهای اصلی حسابداری ضروری است.

طبقه‌بندی اموال و دارایی ثابت

اهمیت دارایی ثابت برای کسب و کارها چیست؟

گزارشات مربوط به دارایی‌های ثابت برای صاحبان کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که با این گزارشات سلامت کسب و کار خود را می‌سنجند.
اموال و دارایی ثابت که در واقع سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت سازمان هستند نقش مهمی در تصمیم‌گیری های مربوط به کسب و کارها ایفا می‌کنند. در زیر به چند مورد از اهمیت دارایی ثابت برای کسب و کارها اشاره می‌کنیم

  1. کمک به تولید محصولات یا ارائه خدمات
  2. افزایش راندمان و کارایی
  3. ایجاد مزیت رقابتی
  4. افزایش ارزش شرکت
  5. ابزاری برای دریافت وام
  6. منبع درآمد شرکت

مدیریت دارایی‌های ثابت به استفاده بهینه از منابع و سرمایه شرکت کمک می‌کند لذا استفاده از سیستم‌ها و روش‌های نرم‌افزاری مالی و حسابداری مثل نرم‌افزار اموال و دارایی ثابت در طبقه‌بندی اموال و دارایی ثابت، بررسی و ارزیابی منظم این دارایی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

درک دارایی های ثابت

دارایی های ثابت را نمی توان به راحتی به پول نقد تبدیل کرد. آنها دارایی های غیرجاری هستند که قرار نیست توسط یک شرکت فروخته یا مصرف شوند. در عوض، یک دارایی ثابت برای تولید کالاهایی استفاده می‌شود که شرکت برای کسب درآمد می‌فروشد.

از سوی دیگر، دارایی های جاری دارایی هایی هستند که شرکت قصد دارد در مدت یک سال از آنها استفاده کند و به راحتی قابل تبدیل به پول نقد است. یکی از نمونه‌های دارایی جاری، حساب‌های دریافتی است. در حالی که دارایی های جاری به ایجاد حس نقدینگی کوتاه مدت یک شرکت کمک می کند، دارایی های ثابت بلندمدت به دلیل طول عمر بیشتر آنها و ناتوانی در تبدیل سریع آن ها به پول نقد، این گونه نیست.

دارایی های مشهود ثابت در طول عمر خود مستهلک می شوند تا منعکس کننده استفاده از آنها و کاهش ارزش آنها باشد. استهلاک هزینه ثبت شده دارایی در ترازنامه شرکت را کاهش می دهد. هزینه استهلاک در صورت سود و زیان ثبت می شود و درآمد مشمول مالیات را جبران می کند.

اکثر دارایی های مشهود مانند ساختمان ها، ماشین آلات و تجهیزات مستهلک می شوند. با این حال، زمین را نمی توان مستهلک کرد زیرا در طول زمان نمی توان آن را کاهش داد مگر اینکه دارای منابع طبیعی باشد.

دارایی ثابت با دارایی چه تفاوتی دارد؟

در حسابداری اموال، دارایی یک مفهوم و اصطلاح کلی است که به هر چیزی که برای فرد یا سازمان ایجاد ارزش می‌کند اطلاق می‌شود. دارایی انواع مختلفی منابع اقتصادی در اختیار فرد یا سازمان هستند.
دارایی ثابت یک نوع خاصی از طبقه‌بندی اموال و دارایی است که ویژگی‌‌های زیر را دارد:
1. عمر مفید بیش از یک سال
2. به راحتی نقد نمی‌شود
3. در عملیات و تولید محصولات شرکت استفاده می‌شود.

تفاوت‌های کلیدی دارایی با دارایی ثابت

ویژگی‌های کلیدی دارایی دارایی ثابت
قابلیت نقد شوندگی قابلیت نقد شوندگی بالا قابلیت نقدشوندگی پایین
عمر مفید عمر مفید کوتاه عمر مفید بیشتر
نحوه استفاده در عملیات شرکت و همچنین سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند صرفا در عملیات شرکت به‌کار می‌روند.

نمونه هایی از دارایی های ثابت عبارتند از:

  • وسایل نقلیه مانند کامیون های شرکت
  • مبلمان اداری
  • دستگاه
  • ساختمان ها
  • زمین

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

طبقه بندی اموال و دارایی ثابت

دارایی ها به طور کلی به سه روش طبقه بندی می شوند:

  1. قابلیت تبدیل: طبقه بندی دارایی ها بر اساس آسانی تبدیل آنها به پول نقد.
  2. وجود فیزیکی: طبقه بندی دارایی ها بر اساس وجود فیزیکی آنها (به عبارت دیگر، دارایی های مشهود در مقابل دارایی های نامشهود).
  3. استفاده: طبقه بندی دارایی ها بر اساس استفاده/هدف عملیات تجاری آنها.

تعاریف مهم در استانداردهای دارایی ثابت

محاسبه بهای تمام شده دارایی ثابت چیست؟

استانداردهای دارایی ثابت، مجموع قیمت خرید، هزینه‌های حمل و نقل، نصب و راه‌اندازی و هزینه‌های آماده‌سازی دارایی را محاسبه بهای تمام شده دارایی ثابت می‌گوید

استهلاک دارایی ثابت چیست؟

کاهش ارزش دارایی ثابت در طول زمان استهلاک دارایی ثابت گفته می‌شود

بازیابی ارزش دارایی ثابت چیست؟

افزایش ارزش دارایی ثابت در طول زمان را بازیابی ارزش دارایی ثابت می‌گویند که به صورت‌های خط مستقیم، نزولی متغیر و نزولی دو برابر، مجموع سنوات محاسبه می‌شود.

فروش یا واگذاری دارایی ثابت چگونه است؟

استانداردهای دارایی ثابت، درآمد حاصل از فروش اموال و دارایی ثابت را به عنوان درآمد تقلی می‌کند و ارزش دفتری دارایی ثابت را در صورت واگذاری بهعنوان هزینه شناسایی می‌کند.

چه زمانی یک دارایی را به عنوان دارایی ثابت طبقه بندی کنیم

هنگامی که دارایی ها تحصیل می شوند، در صورتی که دارای  معیار زیر باشد باید به عنوان دارایی های ثابت ثبت شود:

دارای عمر مفید بیش از یک سال؛

معیارهای طبقه بندی دارایی های ثابت

اگر دارایی دارای هر دو معیار قبلی باشد، مرحله بعدی تعیین طبقه بندی حساب مناسب آن است. رایج ترین طبقه بندی های مورد استفاده در زیر ذکر شده است.

ساختمان ها

حساب ساختمان ها ممکن است شامل هزینه اکتساب یک ساختمان یا هزینه ساخت آن باشد (در این صورت از حساب ساخت و ساز در حال انجام انتقال می یابد). اگر قیمت خرید یک ساختمان شامل هزینه زمین باشد، مقداری از هزینه را به حساب زمین (که مستهلک نمی شود) تقسیم کنید.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم‌ افزار حسابداری پارسان حتما دیدن فرمایید.

تجهیزات کامپیوتر

حساب تجهیزات کامپیوتری می تواند شامل مجموعه وسیعی از تجهیزات کامپیوتری مانند روترها، سرورها و ژنراتورهای برق پشتیبان باشد. مفید است که حد سرمایه گذاری را بالاتر از هزینه رایانه های رومیزی و لپ تاپ تعیین کنید تا این موارد به عنوان دارایی ردیابی نشوند.

ساخت و ساز در حال انجام

حساب ساخت و ساز در حال انجام یک حساب موقت است و برای ذخیره هزینه های جاری ساخت یک ساختمان در نظر گرفته شده است. پس از تکمیل، موجودی این حساب را به حساب ساختمان ها منتقل کنید و شروع به استهلاک کنید. علاوه بر مصالح و نیروی کار مورد نیاز برای ساخت و ساز، این حساب می تواند شامل هزینه های معماری، هزینه پروانه های ساختمانی و غیره نیز باشد.

مبلمان و وسایل

حساب مبلمان و وسایل یکی از گسترده‌ترین دسته‌های دارایی‌های ثابت است، زیرا می‌تواند شامل دارایی‌های متنوعی مانند قفسه‌های انبار، کابین‌های اداری و میز باشد.

دارایی های نامشهود

حساب دارایی های نامشهود شامل دارایی های غیر فیزیکی است که نمونه هایی از آنها علائم تجاری، فهرست مشتریان، آثار ادبی، حقوق پخش و فناوری ثبت شده است.

زمین

زمین تنها دارایی است که مستهلک نمی شود، زیرا عمر مفید آن نامشخص است. تمام مخارج برای آماده سازی زمین برای هدف مورد نظر خود، مانند تخریب ساختمان موجود یا درجه بندی زمین را در این دسته قرار دهید.

بهسازی زمین

بهبود زمین شامل هزینه هایی است که به یک قطعه زمین کارایی می بخشد، مانند سیستم های آبیاری، حصار کشی، و محوطه سازی.

بهبود مال الاجاره

بهبودهای اجاره ای، بهبود فضای اجاره ای است که توسط مستاجر انجام می شود و معمولاً شامل فضای اداری، تهویه مطبوع، سیم کشی تلفن و وسایل دائمی مرتبط است.

تجهیزات اداری

حساب تجهیزات اداری شامل تجهیزاتی مانند دستگاه های کپی، چاپگر و تجهیزات ویدئویی است. برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند این حساب را در حساب مبلمان و وسایل ادغام کنند، به‌ویژه اگر موارد کمی از تجهیزات اداری داشته باشند.

نرم افزار

حساب نرم افزاری شامل انواع بزرگتر نرم افزارهای دپارتمان یا شرکتی است، مانند نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی یا نرم افزار حسابداری. بسیاری از بسته‌های نرم‌افزار دسک‌تاپ به اندازه‌ای گران نیستند که از حد مجاز سرمایه شرکت تجاوز کنند.

چه دارایی‌هایی را دارایی مستهلک می‌گویند؟

استهلاک یکی از ویژگی‌های دارایی‌های ثابت است که در واقع فرآیند تخصیص بهای تمام شده دارایی ثابت به دوره‌های مختلف عمر مفید این دارایی گفته می‌شود. دارایی‌های ثابت به مررو زمان و با استفاده‌های مکرر دچار فرسودگی و استهلاک می‌شوند و از ارزش‌ آنها کاسته‌ می‌شود و در نهایت به دارایی مستهلک تبدیل می‌شوند.

دلایل استهلاک دارایی‌های ثابت

  • فرسودگی
  • پیشرفت تکنولوژی
  • آسیب‌های طبیعی

روش‌های محاسبه استهلاک اموال و دارایی ثابت

رایج‌ترین روش‌های محاسبه استهلاک اموال و دارای‌های ثابت عبارتند از:

  • روش خط مستقیم

روش خط مستقیم محاسبه استهلاک دارایی ثابت، به هر سال مقدار مساوی از استهلاک تخصیص داده می‌شود.

  • محاسبه نزولی یا جمع ارقام

در این روش در سال‌های ابتدایی و عمر مفید دارایی ثابت مقدار استهلاک بیشتری ثبت می‌شود و در سال‌های پایانی تعاد کمتری

  • روش مجموع سنوات

روش مجموع سنوات استهلاک را بر اساس مجموع سنوات عمر مفید دارایی ثابت محاسبه می‌کند.

  • روش میزان تولید

هزینه متغیر استهلاک سالانه را براساس خروجی تولیدات محاسبه می‌کند و با این روش می‌توان خروجی واقعی استهلاک را با هزینه‌ها مقایسه کرد

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.