کرونا

ویروس کرونا ، مهمان ناخوانده

کرونا ، حتما اسم این ویروس جدید که چند روزی هم هست مهمان ناخوانده کشور ما شده را شنیدید.

ویروس کرونا که به تازگی از ووهان یکی از شهرهای کشور چین منتشر شده و تقریبا میشه گفت کل دنیا رو درگیر خودش کرده.

این ویروس نوع جهش یافته ویروس آنفولانزا است که نسبت به آنفولانزا قدرت کنشدگی کمتر اما در عین حال قدرت سرایت بالاتری دارد که این عامل ، باعث خطرناک شدن این ویروس می باشد.

یکی دیگر از عوامل خطر بالای کرونا ، نبود واکسن و داروی درمان این ویروس است که تا به الان درمان قطعی برای مبتلایان این ویروس پیدا نشده است.

علائم ویروس کرونا

این ویروس که با نام اختصاری Covid-19 شناسایی میشود در ابتدای ابتلای علائمی دقیقا مشابه علائم سرماخوردگی دارد و با تب و سرفه شروع شده و کم کم دست به تخریب سیستم تنفسی میزند که بیمار مبتلا به کرونا ، اگر سیستم دفاعی بدن به کمکش نیاید به دلیل فیبرونیزه شدن ریه ها منجر به فوت بیمار میشود.

تا اینجا با ویروس کرونا و علائم ابتلا به این بیماری آشنا شدیم و حتما راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به کَرات از طریق شبکه های اجتماعی و صدا سیما شنیده اید.

باید و نباید ها

درست از روز اول پیداشدن سروکله این مهمان ناخوانده ی چینی همه پزشکان و متخصصان استفاده از ماسک ، دستکش و شستشوی هر ۲۰ دقیقه یکبار دست هارو به مردم توصیه کردند.

خب به طبع در اول یک سری این راهنمایی هارو جدی گرفتند و انجام دادن و یه سری هم کلا به این کرونا جدید اهمیتی ندادند و مسیر قبلی خودشان را ادامه دادند.

اما امروز که نزدیک به ۲هفته از شیوع کرونا میگذرد به جرات میتوان گفت ۹۰% مردم را با ماسک و دستکش در محیط میبینیم و همه در حال رعایت بهداشت فردی و پیشگیری کرونا هستند.

ترس یا احتیاط

وضعیت طوری شده که برای یک سری این پیشگیری ها تبدیل به وسواس شده.

کرونا باعث شد دیگه خبری از اون دست دادن و روبوسی های مرسوم ما ایرانی ها نباشد در صورتی که خیلی قبل تر از ماجرای کرونا متخصیصن و سازمان بهداشت جهانی به دفعات تاکید کرده بودند که این حرکت باعث انتقال بیماری میشود و از انجام این کار بپرهیزید.

درست بعد از شیوع کرونا همه فست فودها ، مراکز خرید مخصوصا الان که بازار شب عید به راه هست و طبیعتا همه مکان های تجاری تفریحی باید مملو از جمعیت و شلوغ باشد ، خلوت شده وحتی بازاری ها را از این وضعیت ناراحت کرده.

هرکسی را که ببینید دیگر حتی به خودرو شخصی خودش هم اعتماد ندارند و تا به هرچیزی و هرجایی که میرسند شروع به ضدعفونی کردن محیط اطراف خود بوسیله الکل و یا هرماده ضدعفونی کننده دیگری میکنند.

درس آموز کرونا برای ما

واقعا سوالی که امروز پیش اومده اینه که ، با اینکه قبلا هم تمام این توصیه های پزشکی وجود داشت ، چرا هیچکدام از ما اهمیتی به این موارد نمیدادیم؟
چرا مثل الان بهداشت فردی واجتماعی خودمان را رعایت نمیکردیم؟
چرا الان که خریدی برای شب عید انجام نمیشود برای کسی اتفاقی پیش نیامده؟
چرا با شیوع Covid-19 و عدم استفاده از سفرهای هوایی ، قیمت بلیط تمام شرکت های هواپیمایی به ۱/۴ قیمت اصلای رسیده است؟
تازه با این وجود که خطر کشندگی کرونا خیلی خیلی کمتر از تصادفات جاده ای هست ، اما ما کرونا رو نسبت به هر خطری جدی تر گرفته ایم و ترس بیشتری از این ویروس داریم؟
تصادفات جاده ای ، بی احتیاطی های فردی ما در هر زمینه ای خطر بیشتری برای ما درست میکنند اما چرا بی توجه هستیم؟
یعنی حتما باید خطری به این شکل در بوق کَرنا سروصدا کنه که جدی بگیریم؟
این ویروس کرونا هر بدی که داشت برای ما یک خوبی داشت که به خودمون بیایم و بفهمیم هر خطری چه کوچک چه بزرگ باید جدی گرفته شود.
اطلاعات رسمی از این بیماری : WHO سازمان بهداشت جهانی

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.