دارایی و بدهی ها چیست؟

دارایی ها می توانند فیزیکی یا نامشهود باشند، در حال حاضر برای فروش در دسترس هستند یا برای فروش بلندمدت در دسترس هستند، یا برای عملیات روزانه یک تجارت استفاده می شوند. شما می توانید حقوق صاحبان سهام، توان پرداخت بدهی یا سلامت مالی یک شرکت را با کم کردن بدهی های آن – به معنای بدهی های معوق یا حساب های پرداختنی – از ارزش کل دارایی های آن محاسبه کنید.

دارایی و بدهی ها چیست؟

بدهی ها چیست؟

در حسابداری تجاری، بدهی ها تعهدات مالی نسبت به اشخاص خارجی هستند. رایج ترین نوع بدهی شرکت ها و مشاغل کوچک، بدهی های پولی است که عمدتاً تحت حساب های پرداختنی در صورت جریان نقدی گروه بندی می شود.

تحت شرایط خاصی باید پرداخت شود. بدهی بلند مدت، بدهی کارت اعتباری، استهلاک ماشین آلات، مالیات فروش و مالیات بر درآمد همه انواع بدهی ها هستند.

دارایی ها در مقابل بدهی ها: چگونه با هم ارتباط دارند؟

دارایی ها نشان دهنده سود خالص از نظر ارزش هستند، در حالی که بدهی ها نشان دهنده کاهش خالص ارزش هستند. یک معادله استاندارد حسابداری کل دارایی های یک شرکت را در مقابل کل بدهی های آن قرار می دهد و سرمایه گذاران از این نسبت دارایی ها در مقابل بدهی ها برای ارزیابی شرکت استفاده می کنند.سمت راست صفحه شامل انواع مختلفی از بدهی ها، کوتاه مدت و بلند مدت است.

6 نوع دارایی

 

1. دارایی های جاری: دارایی های جاری دارایی هایی با نقدشوندگی بالا هستند که می توانند به سرعت فروخته شوند و به ارز تبدیل شوند. دارایی‌های مالی مانند وجه نقد، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سهام و سایر اوراق بهادار قابل بازار به عنوان نقدشونده‌ترین دارایی‌های جاری در نظر گرفته می‌شوند – به این معنی که یک دارایی می‌تواند به راحتی و به سرعت بدون تأثیر بر قیمت آن فروخته شود. دارایی‌های جاری برای کسب‌وکارها می‌تواند شامل وجه نقد، حساب‌های دریافتنی، موجودی کالا و هزینه‌های پیش‌پرداخت شده باشد.

2. دارایی‌های ثابت: دارایی‌های ثابت که به آن دارایی‌های سخت یا دارایی‌های بلندمدت نیز گفته می‌شود، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا ارزش نقدی به دست آید و عموماً با نقدشوندگی پایین در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که اغلب نمی‌توان آن‌ها را به سرعت به ارزش دلخواه فروخت. . برخی از نمونه‌های دارایی‌های ثابت شامل ساختمان‌ها، زمین، مبلمان یا هر نوع دارایی دیگری است که برای فروش در طول سال در نظر گرفته نشده است.

3. دارایی های مشهود: دارایی های مشهود دارایی های واقعی هستند – مانند موجودی کالا، املاک و مستغلات، ماشین آلات، پول نقد یا اثاثیه که از نظر فیزیکی قابل لمس هستند و اغلب در اختیار مالک هستند. اکثر دارایی های مشهود نیز دارایی های جاری محسوب می شوند.

4. دارایی های نامشهود: دارایی های نامشهود اقلام یا کالاهایی هستند که به صورت تئوری وجود دارند تا فیزیکی. برخی از نمونه‌های دارایی‌های نامشهود شامل مجوزها، مالکیت معنوی، ثبت اختراع، شهرت برند و علائم تجاری است که به نوبه خود ارزش خود را از طریق استفاده موفق افزایش می‌دهند.

5. دارایی های عملیاتی: دارایی های عملیاتی هر دارایی است که از طریق عملیات روزانه کسب و کار درآمد ایجاد می کند و به حفظ گردش کار کمک می کند. برخی از نمونه‌های دارایی‌های عملیاتی عبارتند از حق چاپ، مجوزها، موجودی‌ها یا ماشین‌آلات.

6. دارایی‌های غیرعملیاتی : دارایی‌های غیرعملیاتی اقلامی هستند که متعلق به کسب‌وکار هستند که درآمد ایجاد می‌کنند، اما لزوماً برای عملیات روزمره، مانند زمین‌های خالی یا سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت مورد نیاز نیستند.

5 نمونه از دارایی ها

شرکت هایی که به خوبی مدیریت می شوند دارایی هایی در تمام زوایای تجارت خود دارند.

سامانه یکپارچه ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار خرید نرم افزار erp کلیک کنید

1. پول نقد، دارایی کوتاه مدت نهایی است . شرکتی با فروشگاه‌های بزرگ پول نقد، انعطاف‌پذیری مالی برای پاسخ سریع به مشکلات را دارد.

2. مالکیت معنوی می تواند یک دارایی بلند مدت باشد . یک شرکت با پتنت های با کیفیت بالا و مطالب دارای حق چاپ می تواند به خوبی برای موفقیت های آینده راه اندازی شود.

3. املاک و مستغلات یک دارایی بالقوه انعطاف پذیر است . املاک و مستغلات با گذشت زمان افزایش می یابد. با داشتن ساختمان های خود، یک شرکت از منبع درآمد آتی برخوردار می شود، اگر در نهایت املاک را بفروشد. در کوتاه مدت، ممکن است وام نقدی در برابر ارزش املاک نیز امکان پذیر باشد، اگرچه وام بانکی یک بدهی بلند مدت ایجاد می کند.

4. ماشین آلات یک دارایی استهلاک پذیر است . ماشین آلات به عنوان یک دارایی شرکت به حساب می آید، اما ماشین آلات در طول زمان مستهلک می شوند. مشاغل می توانند این استهلاک ها را به عنوان کسر مالیات مطالبه کنند.

5. دارایی های نامشهود می تواند منجر به حفظ کارکنان شود . فرهنگ قوی شرکت را نمی توان در بازار خرید و فروش کرد، اما می تواند حفظ کارکنان را بهبود بخشد و باعث می شود که کارکنان در دراز مدت با شرکت رشد کنند.

3 نمونه از بدهی ها

بدهی ها نیز در تمام زوایای عملیات یک کسب و کار ظاهر می شوند.

 

1. پرداخت به وام دهندگان بدهی های بلند مدت هستند.با این حال، این وام ها باید به عنوان بدهی های بلندمدت در ترازنامه گزارش شوند.

2. مالیات بر درآمد سالانه بدهی های کوتاه مدت است. مالیات بر درآمد یک امر سالانه است. طبق تعریف، آنها به عنوان بدهی های کوتاه مدت به حساب می آیند.

3. درآمد به دست نیاورده می تواند یک بدهی باشد. شرکت ها برای سطح معینی از جریان نقدی سالانه بودجه بندی می کنند و زمانی که درآمدها انتظارات را برآورده نمی کند، به عنوان بدهی به سمت راست ترازنامه می روند.

در مورد سرمایه گذاری های مالی

همه سرمایه گذاری ها و استراتژی های سرمایه گذاری مستلزم ریسک های ذاتی هستند و احتمال زیان مالی یا استهلاک دارایی ها را معرفی می کنند. قبل از هر گونه تعهد مالی با یک مشاور سرمایه گذاری حرفه ای مشورت کنید.!

 

 

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.