ترازنامه در حسابداری

ترازنامه در حسابداری، هر کسب و کاری به سه صورت مالی اساسی نیاز دارد: صورت سود و زیان، صورت جریان نقدی و ترازنامه، ابزار ارزشمندی است. با ثبت دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام یا مالک، ارزش خالص و سلامت مالی کلی کسب و کار شما را نشان می دهد .

 

هنگامی که در خواندن ترازنامه کسب و کار خود مهارت داشتید، به شما امکان می دهد عملکرد کسب و کار خود را به طور دقیق پیگیری کنید، امور مالی خود را بهینه کنید و حتی به شما امکان دسترسی به بودجه، وام و سایر اشکال اعتبار را می دهد.

 ترازنامه در حسابداری

ترازنامه چیست؟

ترازنامه یک صورت مالی است که در حسابداری استفاده می شود. این شامل سه جزء اصلی است: دارایی ها، بدهی های شما و حقوق صاحبان سهام. به عبارت دیگر، مالکیت شما (دارایی ها) و مالکیت آن – یا شخص ثالث مانند بانک (بدهی) یا شرکت و سهامداران آن (صاحب صاحبان سهام) را ثبت می کند. ترازنامه ها با در نظر گرفتن تمام دارایی های جاری و حتی بدهی های معلق، دقیق ترین دید را از ارزش مالی کسب و کارتان به شما ارائه می دهند.

 

ترازنامه برای همه مشاغل اجباری نیست. فقط شرکت های تجاری عمومی ملزم به داشتن آنها هستند. اما اگر یک تاجر انحصاری یا شرکت کوچک هستید، حتی اگر از نظر قانونی ملزم به داشتن ترازنامه برای مقاصد مالیاتی یا نظارتی نباشید، ممکن است آنها را برای ارائه یک نمای کلی واضح از وضعیت مالی خود بسیار مفید بدانید.

 

ترازنامه چگونه کار می کند؟

ترازنامه از یک فرمول ساده و اساسی استفاده می کند:

 

دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام

 

تحت دارایی‌ها، همه چیزهایی را که کسب‌وکارتان در اختیار دارد، از پول نقد در بانک گرفته تا تجهیزات و دارایی‌ها ثبت می‌کنید (جزئیات بیشتر در این مورد در زیر). تحت بدهی ها، آنچه را که باید بپردازید، از جمله وام، دستمزد و مالیات، ثبت می کنید. و تحت حقوق صاحبان سهام، چیزهایی مانند سهام عادی و سود انباشته را ثبت خواهید کرد.

 

برای اینکه صورت‌حساب شما تعادل داشته باشد (از این رو نام)، کل دارایی‌های شما باید همیشه برابر بدهی‌ها به اضافه حقوق صاحبان سهام باشد. اگر این دو عدد یکسان نیستند، یا مشکلی در سیستم حسابداری شما رخ داده است یا یک مشکل جدی (مانند مسئله جریان نقدی) وجود دارد که می‌تواند به سرعت منجر به ورشکستگی شود.

سامانه یکپارچه ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

تفاوت بین ترازنامه و صورت سود و زیان چیست؟

ترازنامه شباهت هایی به صورت سود و زیان دارد (که به عنوان حساب سود و زیان نیز شناخته می شود ). هر دو درآمد و هزینه ها را گزارش می دهند، اما ترازنامه خلاصه ای گسترده تر از وضعیت مالی کلی کسب و کار شما است. هر دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام را در یک مقطع زمانی خاص بررسی می کند. بیانیه درآمد – یا سود و زیان – بر آنچه که در یک دوره زمانی معین خریده و خرج کرده اید تمرکز دارد. برای مثال، ممکن است هر ماه یک صورت درآمد برای اهداف بودجه بندی تهیه کنید، که مانند ترازنامه، بدهی های بلندمدت شما را در نظر نگیرد.

 

چرا داشتن ترازنامه مهم است؟

ترازنامه از یک جهت به شما سود می رساند: همچنین می تواند ابزاری عالی برای جذب سرمایه گذاران و وام دهندگان باشد. اگر آنها را به طور منظم جمع آوری کنید، یک عکس فوری از نحوه عملکرد کسب و کارتان در حال حاضر، نحوه عملکرد آن در گذشته و اینکه چگونه می توانید انتظار عملکرد آن را در آینده داشته باشید، خواهید داشت.

 

برای سرمایه گذاران، سهامداران یا تنظیم کننده ها، این – همراه با صورت درآمد شما – می تواند اعتماد زیادی را در کسب و کار شما ایجاد کند. آن‌ها می‌توانند ببینند که چگونه بدهی‌ها را مدیریت می‌کنید، چگونه دارایی‌ها را به درآمد تبدیل می‌کنید، چقدر خوب بازده ایجاد می‌کنید و چقدر اهرم دارید. برعکس، اگر این اسناد را نداشته باشید، بعید است که اعتماد سرمایه گذار یا تامین مالی بانک را تضمین کنید.

 

اکنون بیایید با جزئیات بیشتری به اجزای تشکیل دهنده ترازنامه نگاه کنیم: دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام.

 

دارایی ها چیست؟

هنگام استفاده از ترازنامه، تمام دارایی های خود را در ستون اول ثبت می کنید. دارایی هر چیزی با ارزش است که شرکت شما مالک آن است. دارایی ها به دو دسته تقسیم می شوند: دارایی های جاری و دارایی های غیرجاری.

 

دارایی‌های جاری وجه نقد یا معادل‌های نقدی هستند که می‌توانند به راحتی در یک سال یا کمتر به وجه نقد تبدیل شوند. ابتدا این موارد را در ترازنامه خود فهرست می کنید و شامل موارد زیر می شود:

 

  • حساب های دریافتنی : این پولی است که مشتریان به شما بدهکار هستند
  • موجودی: هر اقلام، کالا یا کالایی است که برای کسب سود می فروشید
  • اوراق بهادار قابل بازار: اینها سرمایه گذاری هایی هستند که به راحتی قابل خرید، فروش یا معامله هستند
  • هزینه های پیش پرداخت: اگر برای کالاها یا خدماتی مانند اجاره یا بیمه از قبل پرداخت کرده اید، تا زمانی که تمام شود یا منقضی شود، دارایی محسوب می شود.

دارایی های غیرجاری یا بلندمدت دارایی هایی هستند که ارزش کامل خود را در یک سال مالی محقق نمی کنند. اینها شامل دارایی‌های ثابت مشهود مانند زمین، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات است – هر چیزی که نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی داشته باشد. آنها همچنین می توانند دارایی های نامشهود مانند اختراعات، مجوزها و مالکیت معنوی را شامل شوند ، اما به شرطی که آنها را به دست آورده باشید و خودتان آنها را توسعه نداده باشید. از آنجا که دارایی های غیرجاری سرمایه گذاری های بلندمدت هستند، شما همیشه استهلاک را در ترازنامه لحاظ می کنید.

 

بدهی ها چیست؟

هر پولی که به یک طرف خارجی بدهکار باشید، خواه بستانکار یا تامین کننده باشد، یک بدهی محسوب می شود. در ترازنامه، بدهی های خود را در ستون دوم، در کنار دارایی های خود ثبت می کنید.

 

مشابه دارایی ها، بدهی های جاری و بدهی های بلندمدت وجود دارد. بدهی های جاری شامل هر چیزی است که ظرف یک سال قابل پرداخت است، از جمله:

 

بخش هایی از بدهی شما
  • اضافه برداشت
  • علاقه
  • دستمزد
  • مالیات
  • اجاره
  • خدمات رفاهی

حساب های پرداختنی (پولی که برای کالاها یا خدمات خریداری شده به صورت اعتباری به تامین کنندگان بدهکار هستید)

بدهی‌های بلندمدت یا غیرجاری شامل مواردی است که نمی‌توانید ظرف یک سال پرداخت کنید، مانند اوراق قرضه قابل پرداخت و بدهی‌های بلندمدت یا بهره (یعنی کل مبلغ بدهی منهای آنچه در سال جاری پرداخت خواهید کرد).

 

سهام عدالت چیست؟

حقوق صاحبان سهام – که اغلب در ترازنامه حقوق صاحبان سهام یا مالک نامیده می شود – دو چیز را نشان می دهد. اول، شامل مبلغی است که توسط مالکان یا سهامداران یک شرکت برای راه اندازی اولیه کسب و کار تامین می شود. همچنین شامل پول قابل انتساب به صاحبان مشاغل پس از بدهی می شود. به عبارت دیگر، حقوق صاحبان سهام، ارزشی است که پس از کسر بدهی ها از دارایی ها باقی می ماند. به این ترتیب، مشابه حقوق صاحبان سهامی است که هنگام مالکیت یک خانه با وام مسکن دارید: حقوق صاحبان سهام نسبت اموالی است که مستقیماً مالک آن هستید.

 

در ترازنامه، حقوق صاحبان سهام در زیر بدهی ها ثبت می شود. سهام می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  1. سهام عادی: نشان دهنده سهم مالکیت در یک شرکت است. این مقدار بر اساس عملکرد تجاری افزایش یا کاهش می یابد.
  2. سهام ممتاز: این شبیه به سهام عادی است، با این تفاوت که در مورد درآمد یک شرکت، سهامدار نسبت به سهامداران عادی اولویت دارد.
  3. سود انباشته: درآمد خالصی است که پس از پرداخت سود سهام به سهامداران توسط شرکت باقی می ماند. این سود می تواند به سهامداران پرداخت شود یا برای رشد دوباره در کسب و کار سرمایه گذاری شود.
  4. من یک صاحب کسب و کار کوچک هستم – آیا برای ثبت ترازنامه خود به حسابدار نیاز دارم؟
  5. ترازنامه می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر با حسابداری آشنا نباشید. ارزش دارد که از یک حسابدار کمک بگیرید، یا برای شروع کار یا صرفه جویی در وقت و دردسر انجام آنها.
کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.