صورت های مالی ابزاری کلیدی برای اداره کسب و کار شما هستندو تصویری از وضعیت مالی شرکت شما می باشند و اطلاعات مهمی در مورد عملکرد کسب و کار شما می دهند. آنها همچنین پایه ای برای برنامه ریزی دوره آینده شما هستند.صورت های مالی همچنین توسط بانکداران، سرمایه گذاران و دیگران برای ارزیابی سلامت و نقدینگی کسب و کار شما و اتخاذ تصمیماتی که بر آن تأثیر می گذارد استفاده می شود.

گرانت گادفری، مدیر ارشد حساب در BDC می‌گوید: «صورت‌های مالی پایداری کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تصمیمات مالی موفقی بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که امکان دارد باعث پیروزی شما می شود.» در حقیقت صورت‌های مالی می‌توانند نشان دهند که آیا در مسیر درستی قرار دارید یا نه، بنابراین می‌توانید زودتر به این نتیجه برسید که درست ترین تصمیم و راه برای پیشرفت کاری شما کدام است.

صورت مالی چیست؟

صورت های مالی مجموعه ای از اسناد است که وضعیت مالی شرکت شما را در یک مقطع زمانی خاص نشان می دهد. آنها شامل داده های کلیدی در مورد مالکیت و بدهی شرکت و همچنین میزان پولی که به دست آورده و  یا خرج کرده اید می باشد.

چهار صورت مالی اصلی وجود دارد:

  • ترازنامه
  • صورت حساب درآمد
  • صورت جریان نقدی
  • صورت سود انباشته

صورت های مالی ممکن است برای بازه های زمانی مختلف تهیه شود. صورتهای مالی سالانه ، آخرین سال مالی شرکت را پوشش می دهد. شرکت ها همچنین می توانند صورت های مالی میان دوره ای را به صورت ماهانه، سه ماهه یا شش ماهه تهیه کنند.

صورت های میان دوره ای گاهی اوقات شامل اجزای کمتری نسبت به صورت های پایان سال است. برای مثال، ممکن است فاقد صورت جریان نقدی و صورت سود انباشته باشند.صورت های مالی عموماً اطلاعاتی را برای آخرین دوره و دوره قبل ارائه می دهند تا مقایسه را آسان تر کنند.

 

 

 

ارکان صورت های مالی :

  1. ترازنامه:

ترازنامه نشان دهنده میزان سود و زیان شرکت است به معنی دیگر بیانگر میزان بدهی حساب های شرکت است.

  1. صورت درآمد:

صورت درآمد سودآوری کسب و کار شما را نشان می دهد. نشان می دهد که کسب و کار شما چقدر پول به دست آورده و هزینه کرده است. صورت سود و زیان گاهی اوقات به عنوان صورت سود نیز شناخته می شود.

این صورت مالی کمک میکند تا :

  • درآمد حاصل از فروش محصولات یا خدمات
  • هزینه های ایجاد درآمد و مدیریت کسب و کار شما
  • درآمد خالص (یا سود) که پس از هزینه های شما باقی می ماند را به راحتی بدست بیارید.
  • برای تکمیل صورت سود و زیان، یک واحد تجاری ممکن است نیاز باشد تا صورت سود و زیان جامع را نیز تهیه کنید. این گزارش ، درآمدها و هزینه‌هایی را که هنوز محقق نشده‌اند، مانند سودها یا زیان‌های تحقق نیافته ناشی از( سرمایه گذاری های مالی ، تعدیل ارز خارجی،بدهی های بازنشستگی) را نشان میدهد.
  1. صورت جریان وجوه نقد:

صورت جریان نقدی، که گاهی اوقات صورت تغییرات وضعیت مالی نیز نامیده می شود، نشان می دهد که چگونه پول طی یک دوره مشخص در کسب و کار شما در حال حرکت کرده است.

  1. صورت سود انباشته:

این صورت مالی ،  سود انباشته کسب و کار را پس از هر گونه تقسیم سود یا توزیع بین سهامداران نشان می دهدبه این صورت مالی گاهی اوقات صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام نیز گفته می شود،از طرفی این گزارش میزان تغییر در حساب سود انباشته بین دوره های افتتاح و پایان هر ترازنامه را نیز نشان می دهد.

  1. یادداشت های صورت های مالی:

یادداشت های همراه صورت های مالی مفروضات انجام شده در تهیه صورت ها را افشا می کند و به تفسیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات کمک می کند. این یادداشت ها معمولاً توضیح می دهندکه :

 

– رویه‌های حسابداری، قضاوت‌ها و برآوردهای دخیل در تهیه صورت‌ها

– اطلاعات تکمیلی در مورد موارد خطی خاص، مانند:تفکیک حساب های پرداختنی و دریافتنی، تقسیم درآمد بر اساس بخش یا منطقه ، عمر اقتصادی باقی مانده دارایی ها را در اختیار صاحبان شرکت قرار میدهد همچنین اطلاعات کاملتری مانند :

– خطرات کسب و کار، مانند ریسک نرخ ارز

– پیمان های بدهی

– بدهی های احتمالی

– درآمد و سود یا زیان کسب و کار به دست آمده یا سرمایه گذاری استراتژیک

و اینکه شرکت از کدام استانداردهای حسابداری پیروی می کند (به عنوان مثال استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی یا استانداردهای حسابداری برای شرکت های خصوصی) را بیان میکند.

 

انواع صورت های مالی :

1-  صورت های مالی داخلی:

صورت های داخلی تهیه شده توسط یک شرکت بدون دخالت یک متخصص حسابداری خارجی تهیه می شود. صورتهای مالی میان دوره ای اغلب به صورت داخلی تهیه می شود.

 

2- اطلاعیه با اخطاریه ها :

این مدل از ابتدایی ترین نوع صورت های مالی است که توسط یک حسابدار تهیه می شود. این نوع از صورت های مالی معمولاً به طور کامل بر اطلاعات ارائه شده توسط شرکت متکی است.با این حال، بسته به حسابدار، آنها ممکن است وظایف محدودی را انجام دهند، مانند:

– بررسی برخی ارقام

– تفکیک هزینه ها

– حصول اطمینان از اینکه کمک هزینه ها به درستی محاسبه شده است

– اطمینان از پرداخت صحیح مبلغ مالیات بر درآمد

– تهیه یادداشت های ابتدایی صورت های مالی

 

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

3- صورت های مالی تعاملی :

این نوع از صورت های مالی که به تائید حسابدار می رسد  می تواند شامل:

شیوه های حسابداری

رویه های ثبت اطلاعات مالی

کنترل های مدیریتی

صورت های تعاملی ممکن است برای مشاغل متوسط و پیچیده‌تر مناسب باشد. این نوع صورت های مالی ممکن است برای وام دهندگان، سرمایه گذاران، سایر شرکا یا شخصی که علاقه مند به خرید شرکت است نیز مورد نیاز باشد.

 

4- صورتهای مالی حسابرسی شده:

صورتهای مالی حسابرسی شده بالاترین سطح اطمینان از اعتبار اطلاعات را فراهم می کند. حسابدار ممکن است برای :

درخواست مدارک پشتیبان

بررسی کنترل های داخلی

بررسی صحت اعداد

انجام بررسی های در محل

صورت های مالی حسابرسی‌شده ممکن است برای مشاغل بزرگتر و کسانی که به وام یا سرمایه گذاری قابل توجهی فکر میکنند مناسب باشد.

 

 

چرا صورت های مالی مهم هستند و چگونه از صورت های مالی برای ایجاد کسب و کار خود استفاده کنم؟

صورت های مالی به دلایل زیادی مهم هستند و ابزاری کلیدی برای ایجاد کسب و کار شما هستند.آنها برای مدیریت کسب و کار شما و برنامه ریزی آینده آن ضروری هستند. صورت های مالی در برنامه ریزی استراتژیک، بودجه بندی و پیش بینی ها استفاده می شود. می‌توانید صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و سالانه را برای مشاهده عملکرد کسب‌وکارتان بررسی کنید، روندهای مهم را مشاهده کنید و امور مالی واقعی خود را با اهداف، بودجه‌ها و پیش‌بینی‌ها مقایسه کنید.

صورت های مالی توسط وام دهندگان، سرمایه گذاران و سایر شرکا برای درک یک تجارت و سلامت آن استفاده می شود.همچنین برای ارزیابی پرونده های مالیاتی سالانه نیز به ما کمک میکنند.

 

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

 

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.