نرم افزار مودیان مالیاتی

نرم‌ افزار پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ ای است که با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه‌اندازی شده است.

فرآیند استقرار و آموزش

فرایند استقرار و آموزش پارسان
استقرار نرم افزار

قابلیت‌ های نرم‌ افزار پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان پارسان

لازم به ذکر است که نرم‌افزار مودیان تنها به یک یا چند قابلیت محدود نشده و به‌وسیله آن می‌توان از طیف وسیعی از قابلیت‌ها بهره‌مند شد. همچنین این نرم‌افزار دستان افراد و شرکت‌ها را در انجام امور حسابداری بهتر در مورد پرداخت مالیات باز گذاشته و امکانات کاربردی زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. از قابلیت‌های کاربردی و مثال‌زدنی این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

خدمات پشتیبانی

سطوح خدمات پشتیبانی

سوالات متداول

از آنجایی که شرکت پارسان با توجه به اندازه کسب‌و‌کارهای مختلف، نسخه‌های متفاوت تولید کرده‌است، پس از ارتباط کارشناسان واحد مهندسی فروش راهکار پیشنهادی که می‌تواند ترکیبی از نسخه‌های از قبل تعیین شده و قابلیت‌های سایر نسخه‌های نرم‌افزار پارسان باشد.

با توجه به سطوح متنوع ارایه خدمات پشتیبانی می‌توان از حالت‌های مختلف پشتیبانی استفاده کرد. در ضمن پشتیبانی و گارانتی در سال اول بصورت کاملا رایگان می‌باشد.

بعد از خریداری نرم‌افزار حسابداری هم می‌توان سایر فیچرها و قابلیت‌هایی به خود نرم‌افزار حسابداری پارسان اضافه کرد و هم می‌توان سایر نرم‌افزارهایی مانند خزانه‌داری، بازرگانی و حقوق و دستمزد را در کنار نرم‌افزار حسابداری استفاده کرد.

نرم افزار مدیریت تردد پارسان در بستر وب طراحی و تولید شده است و می‌توان با استفاده انواع مرورگرهای معتبر در هر زمان و مکان از آن استفاده کرد.

در تعریف یوزر و استفاده‌کننده به هیچ وجه محدودیتی وجود ندارد و از بابت آن نیز هیچ‌گونه هزینه‌ای از مشتریان گرامی دریافت نمی‌شود.

ساختار حساب و کدینگ، لیست اشخاص و شرکت‌ها و سایر اطلاعات را می‌توان از سایر نرم‌افزارها به نرم‌افزار حسابداری پارسان کانورت کرد.

در نرم‌افزار پارسان دو نوع گزارش‌ساز وجود دارد. یک گزارش‌ساز صورت‌های مالی و یک گزارش‌ساز جامع برای ساخت و تولید گزارشات بین سیستمی. در طراحی این گزارشات نوع نحوه نمایش خروجی در دست کاربر می‌باشد و می‌تواند با هر نوع نیاز و سلیقه‌ای که دارد از این  خروجی‌ها استفاده کند.

زیرسیستم‌ های مرتبط

تازه‌های کافه دانش

 همان‌طور که می‌دانید، بر اساس قانون پایانه فروشگاهی، تمام کسانی که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، باید در سامانه مودیان عضو شوند. انواع صورت‌حساب‌های الکترونیکی بر اساس فعالیت‌های مالی که افراد انجام می‌دهند، باید به‌صورت منظم و پیوسته به سامانه مودیان فرستاده شوند. برای اینکه پروسه ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود، به نرم‌ افزار سامانه مودیان احتیاج داریم.

 

مطمئناً با استفاده از این قابلیت‌ها، مشمولین پرداخت مالیات، دیگر نگران پرداخت به‌موقع و دقیق مالیات نبوده و می‌توانند از این نرم‌افزار در جهت سهولت بیشتر انجام کارها، بهره‌مند شوند.

خرید نرم‌ افزار سامانه مودیان

 برای استفاده از قابلیت های و ویژگی های ذکر شده در بخش های قبل، می بایست نرم افزار مودیان را خریداری کرد.. قیمت نرم‌افزار سامانه مودیان آن‌چنان بالا نبوده و همه افراد و شرکت‌ها می‌توانند با پرداخت مبلغی ناچیز، از امکانات این نرم‌افزار استفاده کرده و با این روش از قانون پایانه فروشگاهی، در خصوص پرداخت مالیات، پیروی کنند.

اهمیت استفاده از نرم‌ افزار مودیان

 همان‌طور که می‌دانید پرداخت مالیات یکی از سفت و سخت‌ترین قوانینی است که باید توسط تمامی افراد و شرکت‌ها رعایت شود. اینکه پروسه محاسبه و پرداخت مالیات به‌درستی انجام شده و مشکلی نداشته باشد نیز امر مهمی تلقی می‌شود. در نتیجه استفاده از نرم‌افزاری که بتوان به‌وسیله آن تمامی امور مربوطه و مورد انتظار سامانه مودیان را به‌درستی و طبق استانداردهای مشخص شده پی برد، بسیار حائز اهمیت است. ناگفته نماند که استفاده از این نرم‌افزار علاوه بر مزایای گفته شده معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم افزار انبارداری حتما دیدن فرمایید.

مزایا و معایب نرم‌ افزار سامانه مودیان

 شاید بتوان گفت: تنها ایراداتی که این نرم‌افزار دارد، به هزینه و آموزش آن باز می‌گردد. افراد می‌بایست برای استفاده از این نرم‌افزار آن را خریداری کنند که این امر ایراد بزرگی محسوب نمی‌شود. اما این که افراد ندانند چگونه از این نرم‌افزار استفاده کرده و به امور مختلف مالیاتی بپردازند، می‌تواند آن‌ها را دچار مشکل سازد. در واقع استفاده‌کردن از نرم‌افزار مودیان نیازمند آموزش اولیه‌ای است که به‌سادگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. فراموش نکنید که ایرادات گفته شده در مقابل مزایا و امکاناتی که این نرم‌افزار در اختیارتان می‌گذارد بسیار ناچیز به‌حساب می‌آیند. با این تفاسیر، پیشنهاد می‌شود که برای انجام امور خواسته شده توسط سامانه مودیان، حتماً از این نرم‌افزار بهره‌مند شده تا با مشکلی روبرو نشوید.

سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مؤدی، کارپوشه ویژهای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصراً از طریق آن کارپوشه انجام میشود. به کلیه مودیان دارای ثبت نام کامل در نظام مالیاتی کارپوشه تخصیص داده شده است. مؤدیان میتوانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانههای ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند.
پایانه فروشگاهی
رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.
حافظه مالیاتی:
ü نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان مورد استفاده قرار می گیرد.
ü حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد.
ü حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مؤدی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا باشد و قسمت عضویت در کارپوشه قابل اخذ می باشد
شناسه یکتای حافظه مالیاتی
شناسه ای است یکتا دارای مقداری ثابت و منحصر به فرد که به هر حافظه مالیاتی در سطح کشور اختصاص داده میشود، این شناسه از مولفه های تشکیل دهنده شماره مالیاتی میباشد که پس از درخواست مودی در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
صورتحساب الکترونیکی:
ü صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود
ü در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.
شماره منحصر به فرد مالیاتی:
شماره ای است یکتا و 22 کاراکتری در سامانه مودیان که به ازای هر صورتحساب تولید شده و به صورت منحصر به فرد به آن صورتحساب تخصیص داده میشود.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

ü اطلاعات کامل خریدار و فروشنده ثبت می گردد. این اطلاعات شامل : نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا یا خدمت می باشد. در این نوع صورتحساب امکان پرداخت به صورت نقد و نسیه وجود دارد.
ü نوع فروش شامل مواردی از قبیل: بورس کالا، بورس انرژی، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، حق العمل کاری، پیمانکاری داخلی، صادراتی و نظیرآن، انواع معاملات طلا، جواهر و پلاتین، قبوض خدماتی، بلیط هواپیما و بارنامه می باشد.
ü با توجه به اینکه در این نوع صورتحساب الکترونیکی اطلاعات هویتی خریدار درج می شود، در صورتیکه شماره اقتصادی ( در خصوص اشخاص حقیقی شماره اقتصادی دریافتی از درگاه سازمان امور مالیاتی کشور و درخصوص اشخاص حقوقی شناسه ملی) درج شده جهت خریدار در سامانه مودیان دارای کارپوشه باشد، صورتحساب مذکور پس از ارسال توسط فروشنده و اعتبارسنجی و پذیرش توسط سامانه مودیان، در کارپوشه خریدار درج گردیده و در صورت تایید خریدار به عنوان اعتبار مالیاتی خریدار محسوب خواهد گردید.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

ü این صورتحساب با اطلاعات کامل فروشنده و اطلاعات کامل کالا / خدمت و بدون اطلاعات خریدار است.این نوع صورتحساب صرفا نقدی است.
ü از بابت این صورت حساب اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.
ü

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

ü این نوع از صورتحساب الکترونیکی، همان رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده(مودی) پذیرفته می‌شوند، می‌باشد.
ü در این نوع از صورتحساب های الکترونیکی صرفا مبلغ پرداختی و مشخصات پذیرنده (شماره سوئیچ، شماره پذیرنده، شماره پایانه) ، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.

ü صورتحساب نوع چهارم

ü صورتحسابی غیر الکترونیکی میباشد که این نوع صورتحساب برای اشخاصی است که حسب مقررات و مهلت های قانونی مربوط امکان صدور صورتحساب غیر الکترونیکی را دارند، موضوعیت داشته و اقلام آن شامل کلیه اقلام صورتحساب الکترونیکی است به استثنای اقلام اطلاعاتی که از طریق سامانه مودیان نظیر: شماره منحصر به فرد مالیاتی به صورتحساب اضافه می شود.

الگوهای صورتحساب الکترونیکی

بر اساس معاملات و فعالیت های مختلف و متناسب با نوع کسب و کار مودیان، الگوهایی برای صورتحساب های الکترونیکی متصور میباشد. هر الگوی صورتحساب الکترونیکی دارای برخی اقلام اختصاصی و برخی اقلام مشترک با سایر الگوها میباشد. شایان ذکر است، این اقلام مختص صورتحسابهای الکترونیکی بوده و اقلام دیگری را شامل نمیشود.

الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول
الگوی اول (فروش کالا و خدمات)
الگوی دوم ( فروش ارز) : این الگو صرفا توسط صرافی ها مورد استفاده قرار می گیرد
الگوی سوم ( صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین): این الگو صرفا توسط فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می گیرد
الگوی چهارم ( قرارداد پیمانکاری)
الگوی پنجم ( قبوض خدماتی)
الگوی ششم ( بلیط هواپیما)
الگوی هفتم ( صادرات)

الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
الگوی اول (فروش کالا و خدمات)
الگوی دوم ( صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین): این الگو صرفا توسط فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می گیرد

الگوی صورتحساب الکترونیکی نوع سوم
رسید یا گزارش الکترونیکی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی

صفر تا صد ارسال صورتحساب الکترونیکی (قواعد اجرایی)​

  • ورود به کارپوشه مالیاتی (مودی مالیاتی)
  • دریافت گواهی امضا الکترونیکی از سایت gica.ir (مودی مالیاتی)
  • استخراج کلید عمومی یا امضای عمومی با نصب برنامه openssl (مودی مالیاتی)
  • بارگذاری امضا دیجیتال در کارپوشه مودیان و دریافت شناسه یکتای مالیاتی  (مودی مالیاتی)
  • دریافت شناسه کالا و خدمت (مودی مالیاتی و شرکت پارسان)
  • ثبت پایانه فروش استاندارد و حافظه مالیاتی استاندارد (مودی مالیاتی)
  • معرفی حساب بانکی (مودی مالیاتی)
  • انتخاب نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط خود مودی یا شرکت معتمد (مودی مالیاتی و شرکت پارسان)
  • شناسایی درآمد در نرم افزارهای مالی و بازرگانی و فروش و درآمد شرکت مودی ( ثبت فاکتور ) (مودی مالیاتی و شرکت پارسان)
  • صدور صورتحساب الکترونیکی ( تبدیل فاکتور به صورتحساب الکترونیکی از طریق رمز نگاری و درج امضای دیجیتال و ثبت و نگهداری آن ) (مودی مالیاتی و شرکت پارسان)
  • فرخوانی API و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان (شرکت پارسان)
  • اعتبار سنجی ضوابط و شاخص های سامانه بر روی صورتحساب های ارسالی و تایید یا رد آنها توسط سامانه  (سامانه مودیان مالیاتی)
  • بارگذاری یک نسخه از صورتحساب درکارپوشه فروشنده (سامانه مودیان مالیاتی)
  • بارگذاری یک نسخه از صورتحساب در کارپوشه خریدار (سامانه مودیان مالیاتی)
  • محاسبه بدهی مالیات ارزش افزوده در دوره های سه ماه (سامانه مودیان مالیاتی )

واکنش سامانه مودیان به صورتحساب های ارسالی​

در صورتیکه صورتحساب الکترونیکی با شاخص ها و ضوابط سامانه مودیان همخوانی داشته باشد و در آن بارگذاری گردد رویدادهای زیر اتفاق خواهد افتاد :

  • بارگذاری یک نسخه در کارپوشه فروشنده :
  • خریدار مصرف کننده نهایی است که کد اقتصادی ندارد
  • خریدار مصرف کننده نهایی نباشد یعنی فعال اقتصادی باشد :
  • خریدار عضو سامانه مودیان نیست : تثبیت صورتحساب برای خریدار
  • خریدار عضو سامانه مودیان است : 30 روز از تاریخ بارگذاری ( نه از تاریخ صدور ) امکان واکنش وجود دارد
  • بارگذاری یک نسخه در کارپوشه خریدارکه عضو سامانه مودیان است :
  • تایید صورتحساب : صورتحساب تثبیت می شود.
  • رد صورتحساب : با ذکر دلیل – صورتحساب ملغی می شود.
  • بدون واکنش : بعد از 30 روز تایید صورتحساب به صورت زیرسیستمی
  • محاسبه سیستمی مالیات
  • در پایان هر دوره سه ماهه ، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودی که عبارت است از ما به التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی ) وی در طول دوره ، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می شود.
  • در صورتیکه مالیات فروش مودی بیشتر از مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی ) وی باشد ، مودی موظف است مابالتفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، به حساب سازمان واریز کند.
  • متقابلا در صورتی که مالیات فروش مودی کمتر از مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی ) وی باشد، سازمان موظف است با رعایت ترتیبات قانونی مربوطه مابه التفاوت را به مودی مسترد نماید.

ویژگی های حافظه مالیاتی از دیدگاه سازمان امور مالیاتی کشور ​

ویژگی های مرتبط به تولید صورتحساب :

امکان تولید شماره مالیاتی

امکان نمایش و ارائه صورتحساب به صورت چاپ و یا فایل الکترونیکی

ارسال هشدارهای هوشمند

امکان محاسبات مربوط به حد مجاز فروش

امکان اتصال و دریافت اطلاعات پرداخت الکترونیکی صورتحساب

تولید، صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی

امکان بهره گیری از اطلاعات سرور

امکان بهره گیری از اطلاعات حافظه مالیاتی

امکان بهره گیری از شناسه کالا /  خدمت و نرخ مالیاتی

ویژگیهای مرتبط به ارسال صورتحساب :

امکان اتصال به سامانه مودیان

امکان فراخوانی اطلاعات سرور سازمان

تامین شاخص های امنیتی مورد نیاز سامانه مودیان

امکان استعلام اطلاعات حافظه مالیاتی

امکان فراخوانی شناسه کالا / خدمت و نرخ مالیاتی

امکان استعلام وضعیت صورتحسابهای ارسالی

امکان استعلام شماره اقتصادی