دوره گردش موجودی کالا چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

دوره گردش موجودی کالا  (Inventory Turnover) در حسابداری یک نسبت مالی است که نشان می‌دهد موجودی کالا و مواد شرکت در یک دوره مالی مشخص مثل یک سال مالی چند بار به‌فروش رسیده و مجددا جایگزین شده است. گردش موجودی یا نسبت گردش موجودی، بهای تمام شده کالای فروخته شده را نسبت به میانگین موجودی آن برای یک سال یا در هر دوره زمانی معینی در نظر می گیرد.

بطور خلاصه دوره گردش موجودی کالا یعنی (مدت زمانی که مواد خام و اولیه به کالا تبدیل می‌شود و به فروش می‌رسد)

موجودی چیست ؟ تمام کالاهای خام یا تمام شده که شرکت پس از فروش در انبار نگهداری می‌کند.

گردش کامل موجودی چیست؟

یعنی شرکت کل موجودی خود را که خریده به فروش رسانده است و این موجودی می‌تواند شامل کالای خراب شده یا ازبین رفته هم باشد

گردش موجودی کالا مطابق با فرمول زیر محاسبه می‌شود

فرمول دوره گردش موجودی کالا

محاسبه دوره گردش موجودی کالا = بهای تمام شده کالای فروش رفته / میانگین موجودی کالا

بر اساس این فرمول بهتر است گردش موجودی کالا با میانگین صنعت مقایسه شود. به این صورت که گردش موجودی کالا پایین نشان‌دهنده فروش ضعیف و افزایش موجودی کالا است و نسبت گردش موجودی کالا بالا دال بر توان بالای فروش شرکت دارد.

فرمول متوسط دوره گردش موجودی کالا

محاسبه متوسط گردش موجودی کالا = موجودی ابتدای دوره + موجودی انتهای دوره / 2

فرمول دفعات گردش موجودی کالا

محاسبه دفعات گردش موجودی کالا = قیمت تمام شده کالای فروخته شده / متوسط موجودی کالا

فرمول دوره گردش موجودی کالا

محاسبه دوره گردش موجودی کالا = 360 / دفعات گردش کالا

گردش موجودی کالا برای شرکت‌های بزرگ ممکن است در چندین دوره اتقاق بیافتد و بنا بر دسته محصولات و نوع صنایعی  که دارند گردش متفاوتی داشته باشند. مثلا کالاهای بسته‎بندی مصرفی گردش بالاتری دارند زیرا فروش بالاتری دارند و کالاهای لوکس دیرتر به فروش می‌رسند و گردش پایین‌تری دارند.

گردش موجودی بالا به طور کلی به این معنی است که کالاها سریعتر فروخته می شوند و نرخ گردش پایین نشان دهنده فروش ضعیف و موجودی های اضافی است که ممکن است برای یک تجارت چالش برانگیز باشد.

گردش موجودی کالا چگونه محاسبه می‌شود؟

فرمول نسبت گردش موجودی کالا چیست و چه کاربردی دارد؟

نسبت گردش موجودی کالا تعداد دفعاتی است که شرکت در یک دوره موجودی خود را به فروش رسانده و مجددا شارژ کرده است. فرمول نسبت گردش موجودی کالا برابر است با بهای تمام شده همه کالاهای فروخته شده تقسیم بر میانگین موجودی کالا

ازفرمول نسبت گردش موجودی کالا برای محاسبه تعداد روزهایی که نیاز است تا کالا به فروش برسد استفاده می‌شود و روزهای مورد نیاز برای فروش کالای موجود طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود

میانگین موجودی تقسیم بر قیمت تمام شده کالای فروخته شده ضربدر 365

نسبت گردش موجودی = (بهای تمام شده کالای فروخته شده)/(میانگین موجودی)

به عنوان مثال:

شرکت تولیدی جمهوری خواه برای سال جاری 5 میلیون دلار بهای تمام شده کالا دارد. هزینه موجودی اولیه شرکت 600000 دلار و هزینه موجودی نهایی 400000 دلار بود. با توجه به موجودی موجودی، میانگین بهای تمام شده موجودی در طول سال 500000 دلار محاسبه شده است. در نتیجه گردش موجودی 10 بار در سال رتبه بندی می شود.

عوامل موثر بر محاسبه نسبت دوره گردش موجودی کالا

دو عامل مهم در فرمول محاسبه نسبت دوره گردش موجودی کالا تاثیرگذار هستند که در زیر اشاره می‌کنیم

متوسط موجودی کالا

متوسط موجودی کالا در واقع موجودی ابتدای دوره بعلاوه موجودی انتهای دوره تقسیم بر دو می‌باشد.

فرمول متوسط گردش موجودی کالا= موجودی اولیه + موجودی پایانی / 2

دوره گردش کالا

360 تقسیم بر دفعات گردش کالا

آمار فروش روزانه واقعی = فروش کل در طی یک دوره زمانی مشخص / تعداد روزهای مشخص در آن دوره

نسبت دوره گردش موجودی کالا به کمک دو عامل بالا و فرمول‌هایی که تعریف شد به شکل زیرمحاسبه می‌شود

فرمول محاسبه نسبت گردش موجودی کالا = موجودی متوسط کالا / آمار فروش روزانه قطعی

میانگین موجودی کالا چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

میانگین موجودی کالا نسبتی است که برای تعیین گردش موجودی کالا در یک دوره به‌کار می‌رود

میانگین موجودی ، میانگین هزینه مجموعه ای از کالاها در دو یا چند دوره زمانی مشخص است. این موجودی موجودی اولیه در شروع سال مالی به اضافه مانده موجودی پایانی همان سال را در نظر می گیرد.سپس این دو مانده حساب به نصف تقسیم می شوند تا میانگین بهای تمام شده کالایی که منجر به فروش می شود به دست آید.

فرمول محاسبه میانگین موجودی کالا 

نسبت دوره گردش موجودی کالا چیست و چه کاربردی دارد؟
میانگین موجودی کالا = موجودی ابتدایی کالا + موجودی پایانی کالا / 2

لازم نیست میانگین موجودی به صورت سالانه محاسبه شود. بسته به تحلیل خاص مورد نیاز برای ارزیابی حساب موجودی، ممکن است به صورت ماهانه یا فصلی محاسبه شود.

بهای تمام شده کالای فروخته شده چیست؟

بهای تمام شده کالای فروخته شده هزینه ای است که از ایجاد مستقیم یک محصول متحمل می شود، شامل مواد اولیه و هزینه های نیروی کار اعمال شده برای آن. با این حال، در یک تجارت تجاری، هزینه متحمل شده معمولاً مبلغ واقعی محصول نهایی است (به اضافه هزینه حمل و نقل در صورت وجود) که توسط یک فروشنده از یک تولید کننده یا تامین کننده پرداخت می شود.

در هر دو نوع کسب و کار، بهای تمام شده کالای فروخته شده با استفاده از حساب موجودی یا فهرستی از مواد اولیه یا کالاهای خریداری شده که توسط صاحب شرکت نگهداری می شود، به درستی تعیین می شود.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

روزهای گردش مالی در مدل سازی مالی

در زیر نمونه ای از محاسبه روزهای گردش موجودی در یک مدل مالی آورده شده است. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، روزهای گردش موجودی کالا در سال 2015 برابر با 73 روز است که برابر است با تقسیم موجودی بر بهای تمام شده کالا، ضربدر 365. شما می توانید نسبت گردش موجودی را با تقسیم نسبت روزهای موجودی بر 365 و برگرداندن عدد محاسبه کنید. نسبت در این مثال، نسبت گردش موجودی = 1 / (73/365) = 5. این بدان معنی است که شرکت می تواند پنج بار در سال موجودی کالاهای خود را بفروشد و جایگزین کند.
اهمیت و هدف محاسبه دوره گردش موجودی کالا

اهمیت گردش موجودی برای یک تجارت

یکی از راه‌های ارزیابی عملکرد کسب‌وکار این است که بدانیم موجودی کالا با چه سرعتی به فروش می‌رسد، چقدر به طور موثری تقاضای بازار را برآورده می‌کند، و چگونه فروش آن به سایر محصولات در رده کلاس خود می‌رسد. کسب‌وکارها برای ارزیابی اثربخشی محصول به گردش موجودی تکیه می‌کنند، زیرا این منبع اصلی درآمد کسب‌وکار است.

چرخش سهام بالاتر مطلوب است زیرا به بازارپسندی محصول و کاهش هزینه های نگهداری مانند اجاره، خدمات آب و برق، بیمه، سرقت و سایر هزینه های نگهداری کالا در موجودی اشاره دارد.

هدف دیگر از بررسی گردش موجودی، مقایسه یک کسب و کار با سایر مشاغل در همان صنعت است. شرکت‌ها کارایی عملیاتی خود را بر اساس این که آیا گردش موجودی‌شان همتراز با میانگین معیار تعیین‌شده در هر صنعت است یا از آن فراتر می‌رود، ارزیابی می‌کنند.

فرمول گردش موجودی و محاسبه

مقدار متوسط موجودی برای جبران اثرات فصلی استفاده می شود. با افزودن ارزش موجودی در پایان دوره به ارزش موجودی در پایان دوره قبل و تقسیم مجموع آن بر 2 محاسبه می شود.

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) همچنین به عنوان هزینه فروش شناخته می شود. تحلیلگران از COGS به جای فروش در فرمول گردش موجودی استفاده می کنند. زیرا موجودی معمولاً به قیمت تمام شده ارزیابی می شود، در حالی که رقم فروش شامل نشانه گذاری شرکت است. برخی از شرکت ها ممکن است از فروش به جای COGS در محاسبات استفاده کنند، که می تواند نسبت حاصل را افزایش دهد.

آنچه گردش موجودی می تواند به شما بگوید

گردش موجودی اندازه گیری می کند که یک شرکت چند وقت یکبار موجودی را نسبت به هزینه فروش خود جایگزین می کند. به طور کلی هر چه این نسبت بیشتر باشد بهتر است.

نسبت گردش موجودی پایین ممکن است نشانه ای از فروش ضعیف یا موجودی بیش از حد باشد که به نام مازاد موجودی نیز شناخته می شود. این می تواند نشان دهنده یک مشکل در استراتژی تجاری زنجیره خرده فروشی یا بازاریابی ناکافی باشد.

از سوی دیگر، نسبت گردش موجودی بالا، فروش قوی را نشان می دهد. از طرف دیگر، می تواند نتیجه موجودی ناکافی باشد. همانطور که مشکلات پیش می روند، اطمینان از داشتن موجودی کافی برای پشتیبانی از فروش قوی، بهتر از نیاز به کاهش موجودی است. زیرا کسب و کار عقب مانده است.

گردش موجودی و سهام مرده

گردش موجودی یک قطعه داده بسیار مهم برای به حداکثر رساندن کارایی در فروش کالاهای فاسد شدنی و سایر کالاهای حساس به زمان است. به عنوان مثال می توان به مواد غذایی، مد، خودروها و نشریات دوره ای اشاره کرد.

فراوانی ژاکت های کشمیری ممکن است به موجودی فروخته نشده و سود از دست رفته منجر شود، به خصوص با تغییر فصل و خرده فروشان بر این اساس.

چنین سهام فروخته نشده ای به عنوان موجودی منسوخ یا سهام مرده شناخته می شود.

نسبت موجودی مرتبط

به مقدار معکوس نسبت گردش موجودی است، با این تمایز اضافی که موجودی ها را با فروش خالص مقایسه می کند تا هزینه فروش.

نسبت دیگر معکوس به گردش موجودی، روز فروش موجودی (DSI) است که میانگین تعداد روزهایی را که برای تبدیل موجودی به فروش طول می‌کشد مشخص می‌کند. DSI به عنوان ارزش متوسط موجودی تقسیم بر هزینه فروش یا COGS محاسبه می شود و در 365 ضرب می شود.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.