نقشه راه فن آوری اطلاعات

هر پروژه ، تغییر یا برنامه ای نیاز به نقشه راه دارد به معنی که حتی برای یک سفر درون شهری هم مبدا و مقصد و مسیر باید روشن باشد وگرنه نتیجه حاصل نمی شود!

کاخ وینچستر

اهمیت وجود نقشه راه فن آوری اطلاعات

کاخ وینچستر (Winchester House)، ‌ از مشهورترین کاخهای ساخته شده در کالیفرنیاست که به دست سارا وینچستر یک اشراف زاده آمریکای بیوه ، ‌ به اسم ویلیام وینچستر بنا شده است ولی  رموز جالبی در مورد این عمارت وجود دارد که موحب شده شهرت این کاخ خیلی بیش از یک بنای تاریخی باشد!

نکته عجیبی که در مورد این کاخ وجود داشت این بود که نقشه راه و ساخت نداشت و فقط تعدادی از اتاقها نقشه داشت که سارا آن را طراحی کرده بود. ‌قسمتهایی از این کاخ ساخته می‌شد، اما بعد اصلاح می‌شد یا کلا تغییر شکل می‌داد، ‌ تخریب و ساخت دوباره و این روند ۳۸ ساله تا تاریخ مرگ سارا ادامه پیدا کرد. سارا وینچستر در سال ۱۹۲۲ در حدود هشتاد سالگی فوت کرد و تیم ساختمانی او، ‌ سریعا کار ساخت و سازی که بدون هیچی نقشه ای در پیش بود را تعطیل کردند و تا امروز تعدادی از اتاقها و دیوارها نیمه تمام رها شده است.

منبع : ویکیپدیا

نقشه راه فناوری اطلاعات

در صورتی که یک سازمان بخواهد تغیرات بنیادین در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد نماید و به سرنوشت خانم وینچستر دچار نگردد ، مجبور به تهیه مستندی به نام نقشه راه فن آوری اطلاعات اما مهم چه اجزایی دارد :

۱ – وضعیت موجود

در این بخش باید وضعیت موجود کلیه فرآیندهای کسب و کار ، نرم افزار ، زیرساخت نیروی انسانی ، چارت سازمانی و استراتژی سازمان هستند روشن گردد.

همچنین مشکلات ، عوارض  و نیازمندیهای کاربران در حوزه زیرساخت نرم افزار فرآیند مستند و تدوین گردد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مدیریت زمان از دیدگاه برایان تریسی را حتما مطالعه کنید.

۲ – وضعیت مطلوب

در این بخش وضعبت مطلوب و مورد توقع کاربر در حوزه های فرآیند نرم افزار و زیرساخت تدوین میگردد و به گونه ای که کلیه نیازمندیهای کاربر با ریز قابلیت های هر سیستم موردنیاز هر بخش مشخص گردد.

روابط بین زیرسیستم ها ، قابلیت های عملکردی و غیرعملکردی هر زیرسیستم ، نقشه راه مرجع فرآیندی و وضعیت مطلوب  زیرساختی همگی براساس یک چارچوب و معماری استاندار تدوین میگردد.

۳ – برنامه اجرایی

تحقق وضعیت مطلوب براساس چه برنامه زمانبندی ، با چه اولویت یندی ، با چه پیشنیازها و به کمک چه یسیتمی و با چه ساختار سازمانی صورت می پذیرد؟

پاسخ پرسش فوق چیزی جز یک برنامه اجرایی نیست ، اضافه براین تشخیص ریسک های اجرایی جزیی لاینفک هر برنامه اجراییست.

داستان جالب و آموزشی اهمیت نقشه راه را از این لینک بخوانید!

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.