معادله حسابداری چیست؟

معادله حسابداری نشان‌دهنده رابطه بین دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه یک کسب‌وکار است و برای استفاده از حسابداری دوطرفه که در آن هر معامله اثر دوگانه بر صورت‌های مالی دارد، اساسی است. هدف این مقاله در نظر گرفتن مبانی معادله حسابداری و نشان دادن نحوه کارکرد آن هنگام اعمال در معاملات مختلف است.

 

شما باید برای جزئیات بیشتر به مواد آموزشی خود مراجعه کنید و در مورد ورودی های مجله که برای ثبت تراکنش های ذکر شده در زیر لازم است، اطلاعات کسب کنید.

معادله حسابداری چیست؟

معادله حسابداری یک اصل اساسی حسابداری و عنصر اساسی ترازنامه است. معادله به صورت زیر است:

 

دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام

 

این معادله پایه و اساس حسابداری دو طرفه را تنظیم می کند که به عنوان حسابداری دو ورودی نیز شناخته می شود و ساختار ترازنامه را برجسته می کند. حسابداری دو ورودی سیستمی است که در آن هر تراکنش حداقل دو حساب را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

برای مثال، افزایش یک حساب دارایی را می توان با افزایش مساوی با بدهی مرتبط یا حساب حقوق صاحبان سهام مطابقت داد، به طوری که معادله حسابداری در تعادل باقی بماند. از طرف دیگر، افزایش یک حساب دارایی را می توان با کاهش مساوی در حساب دارایی دیگر مطابقت داد. مهم است که معادله حسابداری را هنگام انجام ثبت های مجله در نظر داشته باشید.

 

بدهی

مدخل های مجله اغلب از زبان بدهی (DR) و اعتبار (CR) استفاده می کنند. بدهی به افزایش دارایی یا کاهش بدهی یا حقوق صاحبان سهام اشاره دارد. در مقابل اعتبار به کاهش دارایی یا افزایش بدهی یا حقوق صاحبان سهام اشاره دارد.

 

همانطور که در بالا ذکر شد، معادله حسابداری مبنای ترازنامه را تشکیل می دهد . ترازنامه گاهی اوقات به عنوان صورت وضعیت مالی نیز شناخته می شود. ترازنامه به سه بخش عمده و اقلام مختلف زیربنایی آن تقسیم می شود: دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام.

 

شما می توانید نحوه خواندن ترازنامه و سایر صورت های مالی را با جزئیات بسیار زیاد با دوره رایگان  خواندن صورت های مالی CFI یاد بگیرید !

در زیر چند نمونه از مواردی که در هر بخش قرار می گیرند آورده شده است:

 

  • دارایی ها: حساب های دریافتنی ،  موجودی ،  اموال، کارخانه و تجهیزات
  • بدهی ها: حساب های پرداختنی ، بدهی های بلند مدت
  • حقوق صاحبان سهام: سرمایه سهام ،  سود انباشته
  • معادله حسابداری رابطه بین این اقلام را نشان می دهد.
  • تنظیم مجدد معادله حسابداری
  • معادله حسابداری را می توان به شکل زیر نیز بازآرایی کرد:
  • حقوق صاحبان سهام = دارایی ها – بدهی ها

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

در این شکل، به راحتی می توان رابطه بین حقوق صاحبان سهام و بدهی (بدهی ها) را برجسته کرد. همانطور که می بینید، حقوق صاحبان سهام پس از کسر بدهی ها از دارایی ها باقی مانده است. این به این دلیل است که طلبکاران – احزاب وام می دهند مانند بانک ها – اولین ادعا را نسبت به دارایی های یک شرکت دارند.

تنها پس از تسویه بدهی ها، سهامداران حق دارند از هر یک از دارایی های شرکت برای بازیابی سرمایه خود تلاش کنند.

 

صرف نظر از نحوه نمایش معادله حسابداری، مهم است که به یاد داشته باشید که معادله باید همیشه متعادل باشد.

 

نمونه هایی از معادله حسابداری

برای هر معامله، هر دو طرف این معادله باید اثر خالص یکسانی داشته باشند.

خرید ماشین با پول نقد

شرکت XYZ مایل است یک دستگاه 500 دلاری را فقط با پول نقد خریداری کند. این معامله منجر به بدهکاری (افزایش یک دارایی) به تجهیزات (+500 دلار) و اعتبار (کاهش دارایی) به پول نقد (-500 دلار) می شود. اثر خالص بر معادله حسابداری به صورت زیر خواهد بود:

 

ماشین معادلات حسابداری خرید نقدی

 

این معامله فقط بر دارایی های معادله تأثیر می گذارد. بنابراین هیچ اثر متناظری در بدهی ها یا حقوق صاحبان سهام در سمت راست معادله وجود ندارد.

 

  1. خرید ماشین با پول نقد و اعتبار

شرکت XYZ مایل به خرید یک دستگاه 500 دلاری است اما فقط 250 دلار پول نقد در دارایی های خود دارد. این شرکت مجاز به خرید این دستگاه با پرداخت اولیه 250 دلار است اما مابقی مبلغ را به سازنده بدهکار است. منجر به بدهکاری (افزایش دارایی) به تجهیزات (+500 دلار)، اعتبار (افزایش بدهی) به حساب های پرداختنی (+ 250 دلار) و اعتبار (کاهش دارایی) به وجه نقد ( -250 دلار). اثر خالص بر معادله حسابداری به صورت زیر خواهد بود:

 

اعتبار خرید ماشین معادله حسابداری

 

این معامله بر هر دو طرف معادله حسابداری تأثیر می گذارد. هر دو سمت چپ و راست معادله 250+ دلار افزایش می یابد.

 

خلاصه

صرف زمان برای یادگیری معادله حسابداری و شناخت جنبه دوگانه هر معامله به شما کمک می کند تا اصول حسابداری را درک کنید. اگر مطمئن نیستید که چه حساب‌هایی تحت تأثیر یک معامله خاص قرار می‌گیرند، گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد که فقط به یکی از حساب‌هایی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد فکر کنید، مثلاً پول نقد (دارایی)، و سپس از دانش خود در مورد معادله حسابداری استفاده کنید. دیگری را کار کن هر اتفاقی بیفتد، معامله همیشه منجر به تعادل معادله حسابداری می شود.

 

 

 

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.