صورت درآمد چیست؟

صورت درآمد ( سود و زیان ) ،صورت مالی است که توسط یک سازمان صادر می شود. صورت‌درآمد عملکرد مالی شرکت در یک دوره زمانی خاص را گزارش میدهد. بیشتر صورت های درآمد منعکس کننده دوره های حسابداری است که توسط هر شرکت استفاده می شود.
عملکرد مالی که از طریق صورت درآمد ارزیابی می شود شامل خلاصه ای از درآمدها و هزینه های ایجاد شده از فعالیت های عملیاتی و غیرعملیاتی است. هنگامی که این ارقام با هم مقایسه می شوند، نشان می دهد که آیا سود خالص یا زیان خالص در طول دوره مورد بررسی اتفاق افتاده است یا خیر.
شرکت ها در هر اندازه می توانند از تولید صورت سود و زیان بهره مند شوند.

 

در اینجا مزایا و معایب صورت های سود و زیان را بررسی می کنیم:

1. اطلاعات خلاصه ای ازدرآمد شرکت ارائه می دهد:

یکی از مزیت های اولیه صورت درآمد این است که اطلاعات ارائه شده ارتباط مستقیمی با درآمدهای سازمان دارد.درحقیقت یک سند کامل است که حساب ها را از طریق تمام درآمدها و هزینه هایی که در طول دوره ارزیابی متحمل شده اند، بررسی می کند. از جمله مالیات، هزینه ها و پرداخت ها. هیچ سندی بهتر از صورت درآمد برای کسب و کار وجود ندارد.

2. امکان تحلیل برای سرمایه گذاری را فراهم می کند:

به کمک صورت درآمد به راحتی می‌توانید ببینید که یک شرکت در یک دوره زمانی خاص چقدر از نظر مالی سالم بوده است. برخی ارقام کلیدی، مانند درآمد خالص یا سود هر سهم، مستقیماً در سند ذکر شده است که میزان تحقیقات مورد نیاز سرمایه گذار را کاهش می دهد. زمانی که سود هر سهم یا درآمد خالص بالاتر باشد، شرکت در یک روند سلامت قرار دارد. در غیر اینصورت نیاز به اندکی تحقیق وجود دارد

3. کمکی برای پیگیری عملکرد شرکت است:

آنچه صورت درآمد در نهایت ارائه می دهد، نگاهی به نتیجه کلی است. کسب و کاری که سودده باشد نشان می دهد امور درست انجام شده است اگر نه، ممکن است امور درست انجام نمیشود. هنگامی که صورت های درآمد را در یک دوره زمانی طولانی بررسی می کنید، می توانید شروع به پیگیری عملکرد کلی شرکت کنید.

4. می توان از آن به عنوان ابزاری برای پیش بینی استفاده کرد:

صورت درآمد پایه ای برای پیش بینی دوره های حسابداری آتی می شود. این پیش بینی ها برای ایجاد بودجه شرکت استفاده می شود که ممکن است بسته به آنچه در حال ارزیابی است، به 12 ماه، 5 سال یا حتی 10 سال برسد. این اظهارات برای پیش‌بینی مشکلاتی که ممکن است در آینده ایجاد شوند نیز استفاده می‌شود و به شرکت اجازه می‌دهد تا یک طرح واکنش به موقعیت‌هایی که صورت درآمد نشان می‌دهد ایجاد کند. این کار مقابله با یک مشکل را قبل از اینکه خیلی جدی شود آسان تر می کند.

 

5. می تواند مسئولیت های گزارش مالیاتی شما را بسیار آسان تر کند:

این مزیت بیشتر برای مالکان انحصاری، شرکت های تضامنی اعمال می شود. هنگامی که درآمد کسب و کار خود را با مالیات بر درآمد شخصی خود گزارش می دهید، صورت درآمد یک سند بسیار مفید است. اطلاعات مورد نیاز را که باید در گزارشات مالیات خود پر کنید به شما می دهد.

6. ابزاری است که وام دهندگان برای فرصت های تامین مالی آتی از آن استفاده می کنند:

صورت درآمد یکی از صورت های مالی است که وام دهندگان می خواهند بررسی کنند. اگر نیاز به تامین مالی خارجی برای یک پروژه دارید، این صورت مالی به وام دهندگان دید کلی از شرکت شما خواهد داد. آنها می خواهند روندهای مالی شرکت را ببینند تا میطان ریسک موجود در سرمایه گذاری را بررسی کنند. اگر بتوانید رشد درآمد خالص ثابت و سودی را که همچنان در حال افزایش است نشان دهید، احتمالاً محصول وام دهی با نرخ بهره کمتر دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت، با نرخ های بهره بالا مواجه خواهید شد یا به طور کامل از تامین مالی محروم خواهید شد.

 

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

7. می تواند ارزش شرکت را نادرست معرفی کند:

صورت درآمد همچنین شامل پولی است که از حساب های دریافتنی سررسید می شود. اینها وجوهی هستند که هنوز دریافت نشده اندو شامل بدهی ها به عنوان هزینه خواهد شد، حتی اگر پرداخت نشده باشد. زمانی که هزینه‌های یک‌باره یا افزایش درآمد یک‌باره‌ای وجود داشته باشد، سطوح درآمد به شدت به سمت بالا یا پایین‌تر ، هدایت می‌شود. این امر باعث نمایش عملکرد ضعیف یک شرکت در دوره مورد بررسی شود.

8. عوامل غیر درآمدی را برای موفقیت ارزیابی نمی کند:

صورت درآمد فقط به نتایج درآمد فعالیت ها نگاه می کندو به چگونگی کسب درآمد شرکت از مشتریان خود توجه نمی کند. روش های زیادی وجود دارد که می تواند شهرت یک کسب و کار را بهبود بخشد یا تنزل دهد که در داده های ارائه شده در درآمد منعکس نمی شود.

9. گزارشی است که بسیار مکرر تولید می شود:

اگرچه برخی از شرکت ها فقط یک بار در سال یک صورت درآمدتهیه می کنند،اما صورت سود سه ماهه بسیار رایج است. برخی از شرکت ها هر ماه یک صورت سود و زیان تهیه می کنند. به لطف گزینه‌های نرم‌افزاری متعدد و سیستم‌های حسابداری رایانه‌ای که امروزه در دسترس مشاغل مختلف است، صورت سود و زیان می‌تواند اطلاعات را در زمان واقعی گزارش کند. اگر بلوک های زمانی کوچک در حال تجزیه و تحلیل باشد، اطلاعات می تواند گمراه کننده باشد زیرا نمونه داده ای به اندازه کافی بزرگ برای مشاهده وجود ندارد.

10. ممکن است هزینه های واقعی را گزارش نکند:

هنگامی که دارایی ها در ترازنامه نگهداری می شوند، در طول عمر مفید خود مستهلک می شوند.به طور مثال از مثالی استفاده می اگر یک شرکت کامپیوتری بخواهد میزان استهلاک تجهیزات خود را بررسی کند. اگر 100 میلیون دلار تجهیزات کامپیوتری برای کارمندان خود خریداری کند که طی 24 ماه مستهلک شود، صورت درآمد برای دو سال آینده 50 میلیون دلار هزینه خواهد داشت. در واقع، این تجهیزات بیش از 24 ماه دوام خواهند آورد، به این معنی که هزینه های استهلاک در صورت درآمد همیشه انعکاسی واقعی از هزینه های انجام شده نیست.

11. زمانبر بودن تهیه صورت درآمد :

حتی اگر نرم افزار بتواند فوراً یک صورت درآمد برای شما ایجاد کند، تهیه این صورت حساب به زمان نیاز دارد. برای تولید گزارش در وهله اول، ارقام باید در نرم افزار پیاده سازی شوند، رسیدها ممکن است نیاز به اسکن داشته باشندو ممکن است لازم باشد از صورت درآمد بخواهید موارد خاصی را در گزارش لحاظ کنید. از آنجایی که هر دسته بر اساس درآمد تفکیک شده است، تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در گزارش نیز به زمان نیاز دارد تا دقت و مزایای آن مشخص شود.

12. ممکن است همیشه اطلاعات مفیدی ارائه نکند:

اگرچه اطلاعات صورت درآمد عموماً به نوعی مفید است، اما مشاغل بسیار کوچک ممکن است نیاز زیادی به تهیه این سند مالی به طور منظم پیدا نکنند. اگر درآمد شما از یک منبع اصلی تامین می شود و 1الی3 هزینه اساسی دارید که ثابت هستند، پس تصویر مالی شما بسیار قابل پیش بینی است. اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید، حتی نمی توانید آن را ارائه دهید.

مزایا و معایب صورت درآمد نگاهی به سلامت مالی یک سازمان می کند. اگرچه این سند تمام جنبه های کسب و کار را پوشش نمی دهد، اما تمام ردیف های بودجه را پوشش می دهد. به همین دلیل است که این ابزار بسیار مفید است، اما باید با سایر اسناد ارزیابی استفاده شود تا اثربخشی آن به حداکثر برسد.

 

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.