اظهارنامه مالیات بر درآمد چیست؟

زمانی که درآمد شما از حد معینی فراتر رفت، مالیات دریافت می شود. برای پرداخت مالیات، باید اظهارنامه مالیات بر درآمد را ارسال کنید.

ITR فرمی است که در آن جزئیات مربوط به درآمدی که در سال مالی گذشته (اول آوریل تا 31 مارس) به دست آورده اید را وارد می کنید . ثبت یک ITR مهم است و برای همه افراد اعم از حقوق بگیر، شراکت یا حتی HUF کاربرد دارد.
تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اغلب توسط اکثر مردم به عنوان یک فرآیند دست و پا گیر تلقی می شود. به همین دلیل است که بسیاری تصمیم می گیرند از ثبت اظهارنامه صرف نظر کنند.

به عنوان یک شهروند مسئول، باید مطمئن شوید که هر سال اظهارنامه خود را ثبت می کنید. این وظیفه اخلاقی هر هندی شاغل است.

ثبت ITR می تواند برای شما نیز مفید باشد. در اینجا روش‌های مختلفی وجود دارد که ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد می‌تواند برای شما مفید باشد.

1. به عنوان یک سند قانونی عمل می کند

اظهارنامه مالیات بر درآمد دارای ارزش قانونی بسیار زیادی است. با دولت ثبت می شود. از دو جهت به عنوان مدرک قانونی عمل می کند،

آ. اثبات هویت

بازگشتی که پر می کنید می تواند به عنوان مدرک هویت در حالات مختلف مانند درخواست کارت AADHAR یا هر مدرک دیگری استفاده شود. دولت نیز آن را به عنوان دلیلی بر خطاب می پذیرد.

ب اثبات درآمد

همانطور که بحث شد، فرم ITR حاوی لیستی دقیق از تمام درآمدها و هزینه های شما است. بر این اساس مالیاتی که باید ثبت کنید محاسبه می شود.

بنابراین، ITR همچنین می تواند به عنوان اثبات درآمد مورد استفاده قرار گیرد، زیرا برخی از معاملات مانند خرید ملک نیاز به نشان دادن مدرک درآمد دارند.

این می تواند برای کسانی که خوداشتغال هستند و فرم 16 را دریافت نمی کنند مفید باشد.

2. می تواند به شما کمک کند ادعای کسر

برای کاهش بار مالیات دهندگان و تشویق افراد بیشتر به پرداخت مالیات، دولت کسورات خاصی را به شما اجازه می دهد.

الف) از این کسرها و معافیت ها می توان در برخی سرمایه گذاری ها استفاده کرد و در نتیجه به کاهش مالیاتی که در نهایت پرداخت می کنید کمک کرد.

ب) TDS و تخفیف ها نیز قابل مطالبه هستند.

اما برای دسترسی به این مزایای مالیاتی، باید اظهارنامه مالیات بر درآمد را ارائه دهید . اگر ITR را ثبت نکرده باشید، نمی توانید کسورات را نیز درخواست کنید.

3. سند مهم هنگام درخواست وام

وقتی تصمیم می‌گیرید برای خرید چیزی مثلاً ماشین یا خانه جدید برای خانواده یا تجارت خود درخواست وام بدهید، بانک از شما می‌خواهد اسنادی مانند

الف) کارت آذار

ب) کارت PAN

ج) گواهینامه رانندگی

د) شناسه عکس و غیره

یکی از مدارک مهمی که از شما خواسته می شود اثبات درآمد شما است. بانک ها به طور کلی برای سه سال گذشته درخواست ITR داشتند. این کار برای ارزیابی وضعیت مالی گذشته و فعلی شما و اینکه آیا قادر به پرداخت وام خواهید بود یا خیر انجام می شود.

نه تنها هنگام درخواست وام از بانک، بلکه ITR می تواند برای دریافت کارت اعتباری نیز مفید باشد. شرکت های کارت اعتباری نیز قبل از صدور کارت، حقوق و دستمزد گذشته شما را درخواست می کنند.

 

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

4. در صورت برنامه ریزی برای رفتن به خارج کمک می کند

رفتن به خارج مستلزم رعایت برخی از مراحل است. اگر ITR خود را ثبت نکنید، می تواند از برنامه های شما برای رفتن به خارج جلوگیری کند. فرم ITR یکی از موارد در لیست اسناد مورد نیاز کشورهایی است که می خواهید بازدید کنید.

این به دلیل موارد زیر است:

آ. داشتن سابقه ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد به پرونده شما کمک می کند و شانس شما را برای دریافت تاییدیه ویزا افزایش می دهد.

ب جزئیاتی در مورد وضعیت مالی شما به سفارت می دهد.

5. از مجازات و تنبیه بپرهیزید

مالیات هایی که برای شما اعمال می شود توسط قانون مالیات بر درآمد 1961 اداره می شود . بنابراین، اگر بالاتر از معیارهای معاف هستید، ملزم به پرداخت مالیات هستید.

بنابراین، اگر واجد شرایط پرداخت مالیات بر درآمد خود هستید و هنوز هم اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را ارسال نمی کنید، هزینه هایی را جذب می کنید

افسر مالیات بر درآمد می تواند جریمه ای تا سقف 5000 روپیه وضع کند. در صورت عدم ارسال اظهارنامه، مجازات های جدی دیگری نیز ممکن است رخ دهد.

بنابراین، باید ITR را ثبت کنید تا از چنین مجازات‌ها و مجازات‌هایی در امان باشید.

6. ضررها را می توان به جلو برد

بخش 70 و 71 قانون مالیات بر درآمد 1961 حاوی مقرراتی برای حمل زیان یک سال خاص به سال بعد است. این بدان معنی است که شما می توانید ضرر خود را به سال ارزیابی بعدی منتقل کنید.

در اینجا چند نمونه هستند:

آ. خسارات ناشی از دارایی خانه را می توان تا 8 سال ارزیابی بعدی منتقل کرد و می توان از درآمد حاصل از دارایی خانه جبران کرد.

ب زیان ناشی از کسب و کار را می توان به آینده منتقل کرد و با درآمد آتی کسب و کار پرداخت کرد.
اگر اظهارنامه مالیات بر درآمد را ارسال نکنید، نمی توانید زیان های خود را به جلو یا تسویه حساب کنید.
ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد نه تنها به شما کمک می کند بلکه به ملت نیز کمک می کند. مالیاتی که می پردازید توسط دولت برای ایجاد زیرساخت ها و بهبود سایر امکانات کشور مانند پزشکی، دفاعی و غیره استفاده می شود.

هر چه مردم بیشتر پرونده کنند، دولت می تواند بیشتر هزینه کند و کشور خوبی برای ما فراهم کند.

 

سلب مسئولیت: این مقاله برای منافع عمومی منتشر شده است و فقط برای اهداف اطلاعات عمومی در نظر گرفته شده است. به خوانندگان توصیه می شود احتیاط خود را به کار گیرند و به محتوای مقاله به عنوان ماهیت قطعی اعتماد نکنند. خوانندگان باید بیشتر تحقیق کنند یا با یک متخصص در این زمینه مشورت کنند.

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.