مدیریت قراردادها در زنجیره تامین

هدف مدیریت قراردادها در زنجیره تامین همکاری نزدیک با مشتریان داخلی است:

  • برای حداقل رساندن کل هزینه مالکیت
  • برای به حداکثر رساندن کارایی زنجیره تامین

مدیریت قرارداد و تامین کننده باید منجر به بهبود رویه قرارداد و فرآیند شود. همچنین باید دانش و تجربه عملکرد تدارکات را افزایش دهد. سپس می تواند برای سود قراردادهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیریت قرارداد در زنجیره تامین چیست؟

مدیریت قرارداد یک ضرورت برای شرکت های تدارکاتی است، اما همیشه انرژی و منابع مشابه سایر فرآیندها را دریافت نمی کند. از آنجایی که زنجیره‌های تامین متنوع می‌شوند، یافتن راه‌هایی برای کاهش ریسک و تضمین سطوح بهره‌وری بالا و در عین حال به حداکثر رساندن ارزش شرکت، اولویت اصلی بسیاری از متخصصان تدارکات است.

مدیریت قرارداد و ریسک برای متخصصان مدیریت زنجیره تامین، جزء حیاتی این فرآیند است. این می تواند، مزیت رقابتی شما را تقویت کند و سازگاری را افزایش دهد و در عین حال نتیجه کار شما را بهبود بخشد. با سرمایه گذاری منابع برای درک و بهینه سازی مدیریت قرارداد و مذاکره قرارداد در مدیریت زنجیره تامین، می توانید اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما برای استفاده از هر فرصتی که در راه است، مجهز است.

اهمیت مدیریت قرارداد و مذاکره در مدیریت زنجیره تامین

اهمیت مدیریت قرارداد اغلب توسط شرکت های تدارکات کنار گذاشته می شود. اما، ایجاد قرارداد قوی و مدیریت ریسک برای متخصصان مدیریت زنجیره تامین، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش ریسک و انجام معاملاتی است که به نفع کسب‌وکار شما باشد.

مدیریت قراردادها در زنجیره تامین

استفاده از مدیریت قرارداد برای بهبود عملکرد زنجیره تامین

اگر به درستی انجام شود، فرآیند مدیریت قرارداد فرصت هایی را برای افزایش ارزش شرکت و کاهش مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض خطر ارائه می دهد. این به این معنی است که CLM مؤثر مستقیماً با سلامت و عملکرد شرکت شما مرتبط است. بنابراین شما می خواهید زمان و انرژی خود را برای اطمینان از عالی بودن فرآیند مدیریت خود اختصاص دهید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید خطرات احتمالی زنجیره تامین را کاهش دهید و بهترین معاملات را با شرکای خود انجام دهید.

در اینجا برخی از راه‌هایی که شرکت‌های زنجیره تامین می‌توانند از شیوه‌های بهینه مدیریت قرارداد سود ببرند، آورده شده است:

  • ارائه چارچوبی برای استانداردسازی و بهینه سازی تهیه اسناد، مذاکره قرارداد در مدیریت زنجیره تامین، تمدید و موارد دیگر.
  • با بهبود چرخه عمر قرارداد خود، هزینه های کسب و کار خود را کاهش دهید و سود خود را افزایش دهید.
  • حصول اطمینان از اینکه شما و شرکایتان به تمام تعهدات و تعهدات خود از طریق نظارت بر توافق پیشرفته عمل می کنند.
  • کاهش مواجهه با ریسک قانونی و مالی شرکت شما و همچنین ساده‌سازی فرآیند ایجاد سیاست‌ها و موارد احتمالی برای شناسایی و کاهش موارد جدید.
  • روابط خود را با شرکت های دیگر با افزایش عملکرد معامله خود تقویت کنید و احتمال ایجاد شراکت با شما را در آینده افزایش دهید.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها، ایجاد گزارش‌های دقیق و اطمینان از بهترین قیمت‌ها و شرایط از سوی فروشندگان آسان‌تر می‌شود.

انواع قراردادهای زنجیره تامین

 

درک انواع مختلف قراردادها در زنجیره تامین ضروری است. زیرا همه آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. مدیران پروژه که از انواع مختلف قراردادها در مدیریت زنجیره تامین مطلع هستند، می دانند که از کدام یک استفاده کنند.

استفاده تصادفی از نوع نادرست قرارداد تدارکات منجر به مذاکرات معیوب قرارداد در مدیریت زنجیره تامین می شود و ممکن است در درازمدت برای شرکت شما هزینه بیشتری داشته باشد. بنابراین، در اینجا برخی از رایج ترین قراردادهای زنجیره تامین و بهترین موقعیت ها برای استفاده از هر یک از آنها آورده شده است.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

قراردادهای قیمت ثابت

 

وقتی دامنه دقیق کار را می دانید، این سودمندترین نوع توافق برای استفاده است.  سه زیرمجموعه از قراردادهای قیمت ثابت، قیمت شرکت ثابت، کارمزد تشویقی با قیمت ثابت و قیمت ثابت با تعدیل قیمت اقتصادی وجود دارد که هر کدام در موقعیت‌های متفاوتی استفاده می‌شوند.

قراردادهای قابل جبران هزینه

 

زمانی که محدوده پروژه به وضوح تعریف نشده است، یا احتمال تغییر وجود دارد. بهتر است.  هنگامی که از آنها استفاده می شود، هزینه پروژه پس از اتمام در حالی که هزینه سود دریافت می کند به فروشنده بازپرداخت شود. انواع فرعی این معامله شامل هزینه به اضافه کارمزد ثابت، هزینه به اضافه کارمزد تشویقی، هزینه به اضافه هزینه جایزه و درصد هزینه به اضافه هزینه است.

سفارشات خرید

 

هر کسی در صنعت تدارکات احتمالاً با PO ها آشنایی دارد. این قراردادها معمولاً برای تعریف رابطه بین یک شرکت و فروشنده آن استفاده می شود و هر طرف را مسئول می داند. به عنوان مثال، خریدار قانوناً موظف است قیمت توافقی را بپردازد تا مبادا اقدام به امتناع از پرداخت کند.

قراردادهای زمان و مواد

 

زمانی که فروشنده نیروی کار را فراهم می کند، معمولاً از قرارداد T&M استفاده می شود. در این ترتیب، ریسک به طور مساوی بین دو طرف تقسیم می شود. زمانی استفاده می شود که نیروی کار خود را به فروشنده یا متخصص دیگری برون سپاری می کنید و صلاحیت های لازم را فهرست می کند. سپس متقاضیان پیشنهادات خود را برای پروژه ارسال می کنند.

نکاتی برای مدیریت قرارداد در مدیریت زنجیره تامین

 

به طور سنتی، مدیریت قرارداد و مذاکره قرارداد در مدیریت زنجیره تامین به صورت دستی با استفاده از کاغذ، ایمیل و فایل های کامپیوتری سازماندهی نشده انجام می شود.  همانطور که می بینید، این روشی ناکارآمد برای تامین کنندگان برای مدیریت قراردادهایشان است و سازمان هایی که هنوز به مدیریت دستی متکی هستند باید به دنبال سرمایه گذاری در یک پلت فرم اتوماسیون باشند که فرآیند CLM آنها را بهبود بخشد .

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.