مدل سازی مالی چیست؟

فرآیند ترکیب اطلاعات مالی تاریخی و پیش بینی شده برای تصمیم گیری های تجاری

مدل‌سازی مالی  یکی از باارزش‌ترین مهارت‌ها در تحلیل مالی است، اما کاملاً قابل درک است. هدف مدل‌سازی مالی ترکیب معیارهای حسابداری، مالی و تجاری برای ایجاد پیش‌بینی از نتایج آینده یک شرکت است.

مدل مالی چیست؟

یک مدل مالی صرفاً یک صفحه گسترده است که معمولاً در مایکروسافت اکسل ساخته می شود و عملکرد مالی یک کسب و کار را در آینده پیش بینی می کند. این پیش‌بینی معمولاً بر اساس عملکرد تاریخی شرکت و مفروضات مربوط به آینده است و نیاز به تهیه صورت سود و زیان، ترازنامه، صورت جریان نقدی و برنامه‌های پشتیبان دارد (که به عنوان  مدل 3 صورته شناخته می‌شود ). از آنجا می توان انواع پیشرفته تری از مدل ها مانند تجزیه و تحلیل جریان نقدی با تخفیف ( مدل DCF )، خرید اهرمی ( LBO )، ادغام و خرید ( M&A ) و تجزیه و تحلیل حساسیت ایجاد کرد. در زیر نمونه ای از مدل سازی مالی در اکسل آورده شده است.

مدل سازی مالی چیست؟

نکات برجسته کلیدی

مدل‌سازی مالی معیارهای حسابداری، مالی و تجاری را برای پیش‌بینی نتایج آتی شرکت ترکیب می‌کند.

هدف اصلی مدل‌سازی مالی، پیش‌بینی دقیق عملکرد مالی آینده یک شرکت است.

مدل‌سازی می‌تواند برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها، تعیین اینکه آیا یک شرکت باید سرمایه خود را افزایش دهد یا کسب‌وکار را به صورت ارگانیک یا از طریق تملک رشد دهد، مفید باشد.

مدل مالی برای چه مواردی استفاده می شود؟

انواع  مختلفی از مدل های مالی  با طیف وسیعی از کاربردها وجود دارد. خروجی یک مدل مالی برای تصمیم گیری و انجام تجزیه و تحلیل مالی، چه در داخل یا خارج از شرکت استفاده می شود. از مدل های مالی برای تصمیم گیری در مورد موارد زیر استفاده می شود:

  • افزایش سرمایه (بدهی و/یا حقوق صاحبان سهام)
  • خرید (کسب و کار و/یا دارایی)
  • رشد کسب و کار به صورت ارگانیک (به عنوان مثال، افتتاح فروشگاه های جدید، ورود به بازارهای جدید و غیره)
  • فروش یا واگذاری دارایی ها و واحدهای تجاری
  • بودجه بندی و پیش بینی (برنامه ریزی برای سال های آینده)
  • تخصیص سرمایه (اولویت پروژه های سرمایه گذاری)
  • ارزش گذاری یک کسب و کار
  • تجزیه و تحلیل صورتهای مالی / تجزیه و تحلیل نسبت
  • حسابداری مدیریت

چه نرم افزاری برای مدل سازی مالی بهترین است؟

پیش بینی عملیات یک شرکت در آینده می تواند بسیار پیچیده باشد. هر کسب و کاری منحصر به فرد است و به مجموعه ای بسیار خاص از مفروضات و محاسبات نیاز دارد. اکسل به این  دلیل استفاده می شود که انعطاف پذیرترین و قابل تنظیم ترین ابزار صفحه گسترده موجود است. سایر برنامه های نرم افزاری ممکن است خیلی سفت و سخت و تخصصی باشند، در حالی که دانش Excel عموماً جهانی تر است.

 

نرم افزار ای آر پی تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

چه کسی مدل های مالی می سازد؟

انواع مختلفی از حرفه ای ها وجود دارند که مدل های مالی می سازند. رایج ترین انواع مسیرهای شغلی عبارتند از: بانکداری سرمایه گذاری ، تحقیقات سهام، توسعه شرکتی، FP&A ، و حسابداری (سنجش دقیق، مشاوره تراکنش، ارزیابی و غیره).

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاغل و مشاغلی که نیاز به ساخت مدل‌های مالی دارند، نقشه شغلی تعاملی ما را کاوش کنید .

چگونه می توانید مدل سازی مالی را یاد بگیرید؟

بهترین راه برای یادگیری مدل سازی مالی، تمرین است. برای تبدیل شدن به یک متخصص در  ساخت مدل‌های مالی ، سال‌ها تجربه لازم است ،  و واقعاً باید با این کار یاد بگیرید. خواندن گزارش‌های تحقیقات حقوق صاحبان سهام می‌تواند مفید باشد، زیرا آنها چیزی را به شما می‌دهند تا نتایج خود را با آن مقایسه کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای تمرین این است که اطلاعات مالی تاریخی یک شرکت بالغ را در نظر بگیرید، مدلی برای آینده بسازید، ارزش فعلی خالص هر سهم را محاسبه کنید، و پیش‌بینی‌های خود را با قیمت‌های فعلی سهم یا قیمت‌های هدف در گزارش‌های تحقیقات حقوق صاحبان سهام مقایسه کنید.

گذراندن یک دوره آموزشی مدل سازی مالی حرفه ای   همچنین درک پایه ای از مفاهیم و مهارت های مربوطه را ارائه می دهد. در عین حال، ممکن است علاقه مند به کاوش در دستورالعمل های مدل سازی مالی رایگان CFI باشید یا به ساخت مدل های مالی خود بپردازید.  قبل از شرکت در یکی از دوره‌های ما، می‌توانید از الگوهای موجود ما  برای شروع سریع استفاده کنید.

چقدر دانش حسابداری برای مدلسازی مالی مورد نیاز است؟

برای ایجاد یک مدل مالی، به درک کاملی از اصول حسابداری نیاز دارید . شما باید بدانید که همه حساب های مختلف به چه معنا هستند، چگونه آنها را محاسبه کنید، و چگونه آنها به هم متصل می شوند. توصیه می کنیم حداقل چند دوره آموزشی حسابداری داشته باشید. از آنجایی که حسابداری پیش نیاز مدل سازی مالی است، ما  دوره های خرابی حسابداری خود را به صورت رایگان ارائه می دهیم!

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.