فرمول گردش موجودی چیست؟

فرمول گردش موجودی میزان استفاده از موجودی در یک دوره اندازه گیری را اندازه گیری می کند. می توان از آن برای مشاهده اینکه آیا یک کسب و کار در مقایسه با فروش خود سرمایه گذاری بیش از حد موجودی دارد یا خیر که می تواند نشان دهنده فروش کم غیرمنتظره یا برنامه ریزی ضعیف موجودی باشد، استفاده شود. مسائل زیر می تواند بر میزان گردش موجودی تاثیر بگذارد:

فرمول گردش موجودی

ساخت فصلی

موجودی ممکن است قبل از فصل فروش فصلی ایجاد شود.

منسوخ شدن

ممکن است بخشی از موجودی قدیمی باشد و بنابراین نمی توان آن را فروخت.

حسابداری بهای تمام شده

روش حسابداری موجودی مورد استفاده، همراه با تغییرات قیمت های پرداخت شده برای موجودی، می تواند منجر به نوسانات قابل توجهی در مقدار گزارش شده موجودی شود.

روش جریان استفاده شده است

یک سیستم کششی که فقط بر حسب تقاضا تولید می‌کند، به موجودی بسیار کمتری نسبت به سیستم فشاری که بر اساس تقاضای تخمینی تولید می‌کند، نیاز دارد.

شیوه های خرید

مدیر خرید ممکن است از خرید عمده برای به دست آوردن تخفیف خرید حجمی حمایت کند. انجام این کار می تواند به طور قابل توجهی سرمایه گذاری در موجودی را افزایش دهد. در هر دو مورد، خطر پیری موجودی زیاد است که در این صورت منسوخ می شود و ارزش باقیمانده کمی دارد.

هنگامی که نرخ بالایی از گردش موجودی وجود دارد، این نشان می دهد که عملکرد خرید به شدت مدیریت می شود. با این حال، ممکن است به این معنا باشد که یک کسب و کار دارای ذخایر نقدی برای حفظ سطح موجودی عادی نیست، و به همین دلیل فروش احتمالی را کنار می‌زند. سناریوی دوم به احتمال زیاد زمانی است که میزان بدهی به طور غیرعادی بالا باشد و ذخایر نقدی کمی وجود داشته باشد.

فرمول گردش موجودی

برای محاسبه گردش موجودی، رقم نهایی موجودی را به هزینه سالانه فروش تقسیم کنید. اگر رقم موجودی پایانی یک عدد معرف نیست، به جای آن از یک رقم متوسط ​​استفاده کنید، مانند میانگین مانده موجودی ابتدایی و پایانی. فرمول این است:

دوره گردش موجودی

همچنین می توانید نتیجه محاسبه گردش موجودی را به 365 روز تقسیم کنید تا به روزهای موجودی موجودی دست پیدا کنید که ممکن است رقم قابل درک تری باشد. بنابراین، نرخ گردش 4.0 تبدیل به 91 روز موجودی می شود. این دوره به عنوان دوره گردش موجودی شناخته می شود.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

مشکلات با فرمول گردش موجودی

روش های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می توان رقم گردش موجودی را منحرف کرد. مثلا:

تخصیص سربار . روش تخصیص سربار به موجودی ممکن است تغییر کند، مانند استفاده از ساعات کار مستقیم به عنوان مبنای تخصیص به استفاده از ساعات استفاده از ماشین.

هزینه های استاندارد اگر از هزینه یابی استاندارد استفاده شود، هزینه استاندارد اعمال شده برای یک اقلام موجودی ممکن است از بهای تمام شده واقعی آن متفاوت باشد.

نمونه ای از گردش موجودی

شرکت اسباب بازی هژمونی در حال بررسی سطح موجودی خود است.

شرایط مشابه گردش موجودی

فرمول گردش موجودی به عنوان نسبت گردش موجودی و نسبت گردش موجودی نیز شناخته می شود.

نحوه تجزیه و تحلیل نسبت گردش موجودی

درک کامل گردش موجودی می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد نحوه مدیریت هزینه‌ها، نحوه عملکرد ابتکارات فروش و نحوه بهینه‌سازی بیشتر گردش‌های کاری لجستیک ورودی و خروجی ارائه دهد.

هنگامی که بدانید چگونه نسبت گردش موجودی را محاسبه کنید، گام بعدی این است که بفهمید نرخ گردش بالا در مقابل نرخ گردش پایین به چه معناست، و نسبت موجودی ایده‌آل چیست؟ بنابراین می‌توانید یک برنامه عملیاتی برای بهبود نسبت گردش موجودی بالاتر ایجاد کنید. .

نرخ گردش موجودی ایده آل چیست؟

برای اکثر خرده فروشان، نسبت گردش موجودی 2 به 4 ایده آل است. با این حال، این می تواند بین صنایع متفاوت باشد، بنابراین مطمئن شوید که در مورد صنعت خاص خود تحقیق کنید. نسبت بین 2 و 4 به این معنی است که ذخیره مجدد موجودی شما با چرخه فروش شما مطابقت دارد. شما موجودی جدید را قبل از نیاز دریافت می کنید و می توانید نسبتاً سریع آن را جابجا کنید.

گردش موجودی کم

نرخ 1 یا کمتر به این معنی است که موجودی اضافی دارید. به عنوان مثال، اگر 20 واحد را در طول یک سال بفروشید و همیشه 20 واحد در دسترس داشته باشید (نرخ 1)، بیش از حد در موجودی سرمایه گذاری کرده اید زیرا بسیار بیشتر از آنچه برای پاسخگویی به تقاضا نیاز است، سرمایه گذاری کرده اید.

مهم است که سطح موجودی را با محاسبه میزان فروش شرکت حفظ کنید و از سهام مرده ای که کل جریان نقدی شما را خنثی می کند جلوگیری کنید.

گردش موجودی بالا

گردش موجودی بالا می تواند نشان دهنده این باشد که شما محصول خود را به موقع می فروشید، که معمولاً به این معنی است که فروش در یک دوره معین خوب است.

خرده فروشان تجارت الکترونیک باید برای نرخ گردش موجودی بالا تلاش کنند، به این معنی که موجودی موجودی خود را به سرعت می فروشند و اغلب موجودی تازه را خریداری می کنند.

این همچنین به صرفه جویی در هزینه های حمل موجودی کمک می کند.

هجوم فروش می تواند باعث شود که دائماً مجبور به تکمیل موجودی خود شوید و اگر نتوانید با تقاضا مطابقت داشته باشید، ممکن است با گرانی مواجه شوید .

این امر به ویژه در صورتی صادق است که چند هفته طول بکشد تا سهام یک SKU خاص تکمیل شود.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.