چطور من شریک استراتژیک مدیرعامل شدم

“بخش IT – جلسه برنامه ریزی استراتژیک شرکت برای سال آینده، قراره تا چند دقیقه دیگه توی سالن جلسات برگزار بشه و من دعوت نشدم؛ ظاهرا همه اونجان، مدیرمالی، مدیر اجرایی، حراست، مدیر بازاریابی و مدیر منابع انسانی، پس چرا من اونجا نیستم؟”

ممکنه شما، به عنوان مدیر IT ، مدیر ارشد فناوری اطلاعات (IT)، توی همچین وضعیتی قرار گرفته باشید. اون لحظه شما با خودتون فکر می کنید که انگار برای حوزه‌ی کاری شما توی شرکت اهمیتی قائل نیستن. شاید دلیلش اینه که واحد IT و مدیر IT بیشتر یه واحد مهندسی و تکنولوژیک حساب میشه و با سایر بخش های سازمان که که وظایفشون با “فروش” گره خورده، متفاوته. ولی این مسئله که مدیریت شرکت، واحد IT رو به عنوان یک بخش خدماتی صرف ببینه و یا اینکه به اون به دید یه شریک استراتژیک نگاه کنه، بسته به توانایی مدیر IT داره که چقدر بتونه با مدیرش، تعامل کنه!

توانایی تعامل

در این قسمت قصد داریم راهکارهای موثر در موفقیت شراکت استراتژیک را شرح دهیم. ممکنه شما، به عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات (IT)، توی همچین وضعیتی قرار گرفته باشید. اون لحظه شما با خودتون فکر می کنید که انگار برای حوزه‌ی کاری شما توی شرکت اهمیتی قائل نیستن. شاید دلیلش اینه که بخش IT بیشتر یه واحد مهندسی و تکنولوژیک حساب میشه و با سایر بخش های سازمان که که وظایفشون با “فروش” گره خورده، متفاوته. ولی این مسئله که مدیریت شرکت، واحد IT رو به عنوان یک بخش خدماتی صرف ببینه و یا اینکه به اون به دید یه شریک استراتژیک نگاه کنه، بسته به توانایی مدیر IT داره که چقدر بتونه با مدیرش، تعامل کنه!

اتفاقی که توی اکثر شرکت ها، یا شاید اونایی که من تاحالا دیدم، میفته،  اینه که مدیر IT همه‌ی تصمیم ها رو می گیره و فقط از مدیرعامل، یه تایید نهایی می خواد. در صورتی که اگه مدیر IT، مدیرعامل رو دعوت کنه و مسائل و مشکلات بخش رو بهش نشون بده و تصمیم‌ها رو با هم و به صورت مشترک بگیرن، می تونه مدیرعامل رو نسبت به اهمیت واحد IT، آگاه کنه. وقتی مدیرعامل به تصمیم ها و اقدامات واحد IT آگاه بشه، متوجه بودجه و اختیاراتی که اون بخش لازم داره هم میشه و میتونه در ادامه یه بازنگری کلی در رویکردش نسبت به بخش IT داشته باشه.

پیشنهاد می کنیم مقاله حریم خصوصی در محیط کار را حتما مطالعه کنید.

نقش مدیر عامل

برای این کار، مدیر IT هم باید نقش خودش رو به عنوان شریک استراتژیک در تصمیم گیری ها، ثابت کنه. این روزها، بخش IT قلب تپنده‌ی هر سازمانیه و اگه فقط چند ساعت، واحد IT یه سازمان تعطیل بشه، ضررهای هنگفت و جبران ناپذیر، قطعا و حتما دامن سازمان رو می گیره. مثلا توی سازمان خودتون که مشغول به فعالیت هستین، تصور کنین یه روز دسترسی به اتوماسیون سازمان قطع بشه؛ دیگه کاری از کسی برمیاد؟

بخش IT

پس وقتی قسمت IT این قدر نقش حیاتی در سازمان داره، چرا نباید در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی های استراتژیک نقش داشته باشه؟ مدیر IT باید با مذاکره موثر، از اعتبار بخش خودشو تو سازمان دفاع کنه. علی رغم تونایی مدیر IT برای جذب بودجه بیشتر، توجه به اهمیت IT و یا شرکت در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های استراتژیک، توانایی برقرای ارتباط موثر با مدیریت عامل، از مهمترین ویژگی های یه مدیر ارشد IT.

پیشنهاد می کنیم مقاله عوامل موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری را حتما مطالعه کنید.

تجربه نشون داده که بعد از اینکه اهمیت واحد IT رو به مدیرعامل توضیح دادید، انجام دادن این موارد، شما رو زودتر به هدفتون می رسونه.

مدیر IT

  • وقتی که با مدیریت عامل صحبت می کنید، بحث رو به سمت اهمیت بخش IT و نقش اون در افزایش سودآوری سازمان بکشید، طوری که مدیریت مجبور بشه از شما درخواست کنه که در برنامه‌ریزی های استراتژیک حضور داشته باشید.
  • سعی کنید سبک تصمیم گیری مدیریت رو بشناسین و با سبک خود مدیر و توی همون چارچوب صحبت کنید.
  • به صورت واقعی و عینی صحبت کنید و بحث های انتزاعی نکنید.
  • روی مشکلات اصلی سازمان تمرکز کنید و توضیح بدید که واحد IT چطور می تونه به حل این مشکلات کمک کنه.

قاعدتا و طبق تجربه، اگه این کارها رو درست انجام بدید، احتمالا اولین نفری هستید که توی جلسه بعدی تصمیم گیری، دعوت نامه به دفترتون فرستاده میشه.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.