سیستم مدیریت انبار (WMS) شامل نرم‌افزار و فرآیندهایی است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا عملیات انبارداری را از زمانی که کالاها یا مواد وارد انبار می‌شوند تا زمانی که خارج می‌شوند، کنترل و مدیریت کنند.

WMS یا سیستم مدیریت انبار چه کاری انجام می دهد؟

انبارها در مرکز عملیات تولید و زنجیره تامین قرار دارند زیرا تمام مواد مورد استفاده یا تولید شده در این فرآیندها، از مواد خام گرفته تا کالاهای نهایی را در خود نگهداری می کنند. هدف WMS این است ، کمک به حصول اطمینان از اینکه کالاها و مواد در انبارها به کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین روش جابجا می شوند. یک سیستم مدیریت انبار/ WMS عملکردهای زیادی را انجام می دهد ، از جمله ردیابی موجودی، برداشت، دریافت و خروج و …….
WMS همچنین موجودی یک سازمان را در هر زمان و مکان، چه در یک مرکز باشد یا در حال حمل و نقل باشد، مشاهده و ردیابی می‌کند.

سیستم مدیریت انبار/ WMS کجای زنجیره تامین قرار می گیرد؟

زنجیره تامین تنها می تواند به همان سرعتی، دقیق و کارآمد عمل کند که فرآیندهای انبار اجازه می دهند. WMS با مدیریت فرآیندهای انجام سفارش، از دریافت مواد خام تا حمل و نقل کالاهای نهایی، نقشی حیاتی در مدیریت زنجیره تامین ایفا می کند.
به عنوان مثال، اگر مواد اولیه به درستی دریافت نشود یا قطعات به اشتباه در انبار قرار داده شوند، ممکن است زنجیره تامین کند یا مختل شود. WMS ها در حصول اطمینان از اینکه این فرآیندها با ردیابی موجودی و اطمینان از اینکه کالاها به درستی ذخیره و مرتب شده اند و همچنین ارسال و ردیابی دقیق انجام می شوند، بسیار نقش مهمی را ایفا می کنند .

یک WMS اغلب به صورت یکپارچه یا درکنار سایر سیستم های مرتبط، از جمله ERP، سیستم های مدیریت حمل و نقل (TMS) و سیستم های مدیریت موجودی استفاده می شود.

نقش WMS

نقش WMS کمک به کاربران برای مدیریت انجام، ارسال و دریافت امور در انبار یا مرکز توزیع است، مانند برداشتن کالا از قفسه‌ها برای ارسال یا کنار گذاشتن کالاهای دریافتی. نقش آن در موجودی ردیابی داده‌های موجودی است که از بارکدخوان‌ها و برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) وارد می‌شود و ماژول مدیریت موجودی در سیستم ERP را به‌روزرسانی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که آخرین اطلاعات را دارد. یک پیوند یکپارچه سازی ، داده های موجودی را که در سیستم ERP و WMS ذخیره شده اند، همگام می کند.
به بیانی دیگر ، سیستم ERP حسابداری و اکثر موارد صورتحساب، مدیریت سفارش و مدیریت موجودی را مدیریت می کند. TMS جایی است که فرآیند حمل و نقل مدیریت می شود. این بخش اساساً مخزن اطلاعات دقیق در مورد حامل های حمل و نقل است، اما همچنین یک سیستم تبادلی و ارتباطی برای برنامه ریزی، اجرا و ردیابی محموله ها است. گاهی اوقات یک سیستم TMS با یک سیستم WMS ادغام می شود تا هماهنگی بهتر وظایف لجستیکی ، ورودی و خروجی را که در رابط انبارها و فرستنده های بار رخ می دهد، مانند پالت سازی کالا، زمان بندی کار، مدیریت محوطه، بارگذاری و باراندازی متقابل را ایجاد کند.

معمولاً سفارشات به طور خودکار از طریق ERP یا سیستم های مدیریت سفارش که با TMS یکپارچه شده اند ایجاد می شوند. سیستم ERP همچنین اطلاعات سفارشی را که TMS برای آماده سازی و ارسال محموله ها نیاز دارد، تهییه می کند. علاوه بر اصول اولیه مانند نام و آدرس مشتری، داده های سیستم ERP اطلاعات دقیق در مورد کالا ها را برای اطمینان از ارسال محصولات مهیا میکند. سیستم TMS جزئیات محموله ای را که سیستم ERP برای عملکردهای حسابداری و مدیریت سفارش خود نیاز دارد، مانند شماره ردیابی، نام حامل و هزینه ها، بررسی میکند. اطلاعات حمل و نقل همچنین ممکن است به یک ماژول مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برود تا به مشتریان در به‌روزرسانی وضعیت سفارش‌هایشان کمک کند.

 

حتماً بخوانید: داشبورد مدیریتی

 

انواع سیستم های مدیریت انبار:

نرم افزار مدیریت انبار انواع و روش های پیاده سازی مختلفی دارد و نوع آن به اندازه و ماهیت سازمان بستگی دارد. آنها می توانند سیستم ها یا ماژول های مستقل در یک سیستم ERP بزرگتر باشند یا مجموعه اجرایی زنجیره تامین باشند.
WMS ها همچنین می توانند از نظر پیچیدگی بسیار متفاوت باشند. برخی از سازمان‌های کوچک ممکن است از مجموعه‌ای ساده از اسناد کپی یا فایل‌های اکسل استفاده کنند. اما بیشتر سازمان‌های بزرگ – از کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط (SMB) گرفته تا شرکت‌های سازمانی – از نرم‌افزار پیچیده WMS استفاده می‌کنند. برخی از تنظیمات WMS به طور خاص برای اندازه سازمان ها طراحی شده‌اند و بسیاری از فروشندگان نسخه‌هایی از محصولات WMS دارند که می‌توانند در اندازه‌های سازمانی مختلف ساخته شوند. برخی از سازمان‌ها WMS خود را از ابتدا می‌سازند.

 

نرم افزار ای آر پی تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

 

یک WMS همچنین می تواند برای نیازهای خاص سازمان طراحی یا پیکربندی شود. به عنوان مثال، یک فروشنده محصولات الکترونیک ممکن است از یک WMS استفاده کند که عملکردهای متفاوتی نسبت به یک خرده فروش مصالح ساختمانی دارد. علاوه بر این، یک WMS همچنین ممکن است به طور خاص برای انواع کالاهایی که سازمان می فروشد طراحی یا پیکربندی شود. برای مثال، یک خرده فروش کالاهای ورزشی نیازهای متفاوتی نسبت به یک خواربار فروشی زنجیره ای دارد.

 

ویژگی های سیستم های مدیریت انبار

بسیاری از ویژگی ها در محصولات نرم افزاری WMS مشترک هستند که شامل موارد زیر است:
طراحی انبار، که سازمان ها را قادر می سازد گردش کار را سفارشی سازی کنند تا مطمئن شوند که انبار برای تخصیص بهینه موجودی طراحی شده است. WMS فضاهایی را ایجاد می‌کند که فضای ذخیره‌سازی را به حداکثر می‌رساند و تغییرات موجودی فصلی را محاسبه می‌کند.
ردیابی موجودی، که امکان استفاده از سیستم های ردیابی پیشرفته و شناسایی خودکار و ضبط داده ها (AIDC) از جمله اسکنرهای RFID و بارکد را فراهم می کند تا اطمینان حاصل شود که کالاها می توانند به راحتی در لحظه جابجایی پیدا شوند.

حمل‌ونقل، که WMS را قادر می‌سازد تا بارنامه‌ها (B/L) را قبل از محموله ارسال کند، لیست‌های بسته‌بندی و فاکتورها را برای محموله تولید کند و اعلان‌های حمل و نقل قبلی را برای گیرندگان ارسال کند.
مدیریت نیروی کار، که به مدیران انبار کمک می‌کند تا با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که عملکرد بالاتر یا پایین‌تر از استانداردها را نشان می‌دهند و بر عملکرد کارگران نظارت می کند.
مدیریت حیاط و اسکله، که به رانندگان کامیون کمک می کند که به انباری وارد شوند تا اسکله های بارگیری مناسب را پیدا کنند.
گزارش، که به مدیران کمک می کند تا عملکرد عملیات انبار را تجزیه و تحلیل کنند و روش هایی را برای بهبود پیدا کنند.

مزایای سیستم مدیریت انبار

اگرچه یک سیستم مدیریت انبار/ WMS برای پیاده سازی و اجرا پیچیده و پرهزینه است، اما سازمان ها مزایای متعددی را به دست می آورند که می تواند پیچیدگی و هزینه ها را توجیه کند.
پیاده‌سازی WMS می‌تواند به سازمان کمک کند تا هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد، دقت موجودی را بهبود بخشد، انعطاف‌پذیری و پاسخگویی را بهبود بخشد، خطاها در انتخاب و حمل کالا را کاهش دهد و خدمات مشتری را بهبود بخشد.

 

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ارائه سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.