ردیابی کالا چیست؟

در تولید، ردیابی کالا یک استراتژی است که توسط کسب و کارها برای اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود دید تولید کنندگان نسبت به فرآیند تولید، از مواد خام تا محصول تکمیل شده، استفاده می شود. در دنیایی که ردیابی کالا به یک عنصر حیاتی برای حفظ مزیت رقابتی تبدیل شده است، تولیدکنندگان دائماً به دنبال بهترین ابزار برای ساده‌سازی فرآیند خود و بهبود کارایی هستند.

ردیابی دقیق کالا اطلاعات مختلفی را پوشش می دهد، از جمله:

– ردیابی تجهیزات مورد استفاده
– ردیابی مواد استفاده شده
– ردیابی زمان کارکنان

1. ردیابی تجهیزات استفاده شده :

چه مالک یا اجاره کننده تجهیزات باشید، ردیابی تجهیزات به عنوان بخشی از استراتژی ردیابی تولید است که به شما کمک می کند تا از آن به کارآمدترین روش ممکن استفاده کنید.کارهایی که به استفاده از وسایل نقلیه، ماشین آلات و سایر ابزارهای مهم بستگی دارد، ممکن است به دلیل نگرانی های ایمنی یا سایر عوامل پیش بینی نشده، طولانی باشد. به همین ترتیب، برخی از کارها سریعتر از حد انتظار تکمیل می شوند. با روش ردیابی تجهیزات، مدیران پروژه همیشه می دانند که یک قطعه از تجهیزات کجا قرار دارد و آیا در دسترس است یا خیر.
شما همچنین می توانید هر گونه آسیب به تجهیزات خط تولید خود و همچنین برنامه های تعمیر و نگهداری معمول را پیگیری کنید. در حقیقت با این روش سابقه استفاده از تجهیزات را در یک روز معین در اختیار خواهید داشت و می‌توانید تاخیرهای احتمالی ناشی از آن را بررسی نمایید.

2. ردیابی مواد استفاده شده :

با توجه به اینکه تاخیرهای احتمالی در زنجیره تامین دارای بالاترین حد اهمیت است، از همین روبرای شرکت های تولیدی ردیابی دقیق مواد و مصالح مصرف شده نیز دارای اهمیت بالایی است.
به طور مثال در شروع هر پروژه ساختمانی، یک شرکت به طور کلی تمام چوب، بتن یا سایر مواد لازم را که در طول ساخت و ساز استفاده می شود، خریداری می کند. با این حال، ممکن است مقدار مورد نیاز خود را دقیق محاسبه نکرده باشد، یا ممکن است مواد در اثر اشتباهات ساختمانی، آب و هوای بد و سایر عوامل آسیب ببینند یا غیرقابل استفاده شوند.با ردیابی دقیق خط تولید، مدیر پروژه می تواند مقادیر عرضه را در زمان واقعی نظارت کند و در صورت نیاز به مواد بیشتر، از قبل تمهیدات لازم برای برطرف کزدن نیاز مازاد را دیده باشد.

3. ردیابی زمان کارکنان:

ساعات کار یک معیار بسیار مهم برای ردیابی درخط تولید یک شرکت است.شرکت‌های تولیدی که دقیقاً می‌دانند هر یک از اعضای خدمه‌شان چقدر برای کارهای خاص وقت می‌گذارند، می‌توانند موفقیت یک پروژه دردست اجرا را بهتر ارزیابی کنند و در آینده قیمت‌های دقیق‌تری برای خدمات خود ارائه دهند.


مشاهده نرم افزار ERP


مشاوره نرم افزار بازرگانی خارجی


درخواست دمو

چرا ردیابی کالا در خط تولید مهم است؟

ردیابی خط تولید مهم است زیرا به شرکت های تولیدی کمک می کند تا از سودآوری پروژه های خود اطمینان حاصل کنند.در سال 2021، گروه مشاوره بین‌المللی طراحی و مهندسی آکادیس گزارش داد که اختلافات مربوط به مستندات ضعیف و نقض شرایط قرارداد به طور متوسط 52.6 میلیون دلار برای شرکت‌های تولیدی در آن سال هزینه داشته است.
بدون ردیابی تولید در زمان واقعی، مدیران پروژه به راحتی با تأخیرها و هزینه های بیش از حد غافلگیر می شوند – هر دو مورد جزو مسائل رایج در صنعت تولید هستند. زمانی که این مسائل مورد توجه قرار نگیرد یا به موقع به صاحبان پروژه اطلاع داده نشود، اغلب به ایجاد مشکلات غیرقابل جبرانی ختم می شوند.
اولویت قرار دادن ردیابی خط تولید به جلوگیری از بروز اختلافات و بهبود دید سرمایه گزاران در پروژه کمک می کند. وقتی شرکت‌های تولیدی متوجه می‌شوند که هر روز در خط تولید چه اتفاقی می‌افتد، می‌توانند به طور مستمراز مسائل مهم خط تولید خود اطلاع داشته باشند و این اطلاعات را با مشتریان خود به اشتراک بگذارند و خطر بروز اختلافات احتمالی را کاهش دهند.

مزایای ردیابی خط تولید

ردیابی کالا ها درخط تولید با کمک به شرکت های تولیدی به آنها سود می رساند تا :
– افزایش سودآوری داشته باشید
– پیشنهادات و برآوردهای بهتری برای پروژه های آینده داشته باشید
– بهره وری بیشتری داشته باشید

1. افزایش سودآوری :

ردیابی دقیق خط تولید به مدیران پروژه و سایر ذینفعان تصویر روشن و به روزی از وضعیت پروژه می دهد. آنها می توانند نحوه تأثیر رویدادهای روزانه بر پیشرفت پروژه ها را ببینند و تصمیمات آگاهانه و مثمرثمر بگیرند تا اطمینان حاصل شود که کارها طبق برنامه پیش می رود. بدون ردیابی کالا در خط تولید، مسائل جزئی می توانند به مشکلات بزرگ تبدیل شوند، قبل از اینکه مدیران پروژه حتی متوجه شوند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به خصوص اگر مدیران شرکت چندین پروژه را مدیریت کنند و نتوانند هر روز در محل پروژه حضور داشته باشند. اگر از مشکلی اطلاعی نداشته باشند، نمی توانند آن را برطرف کنند ، این در حالی است که خدمه میدانی ممکن است تمام تلاش خود را برای حل مسائلی که تجربه می کنند انجام دهند، اما ممکن است همیشه دانش بالایی از کل طرح پروژه را که برای گرفتن بهترین تصمیم به آن نیاز دارند، نداشته باشند.

2. پیشنهادات و برآوردهای بهتری برای پروژه های آینده داشته باشید:

شرکت های تولیدی می توانند از اطلاعات ارائه شده توسط شیوه های مختلف ردیابی خط تولید خوب استفاده کنند تا شانس موفقیت پروژه های آینده و همچنین پروژه های فعلی را افزایش دهند.

حتماً بخوانید: مدیریت بازرگانی خارجی چیست؟

تهیه پیش نویس پیشنهادها و برآوردهای دقیق در شروع پروژه یکی از سخت ترین وظایف پیمانکاران است. شما باید مطمئن شوید که پیشنهادتان رقابتی است بدون اینکه سودآوری کسب و کارتان به خطر بیفتد . بهترین راه برای ارائه مناقصه های دقیق که هم از منافع شرکت تولیدی و هم از منافع مالک پروژه محافظت می کند، درک کامل روش کار تیم شما است. اندازه‌گیری عملکرد خدمه‌تان در برابر برآوردهای گذشته به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چقدر زمان و منابع برای تکمیل کارهای مشابه در آینده نیاز دارید.

3. بهبود بهره وری :

با ردیابی خط تولید می شود ، بهره وری را به میزان قابل توجهی افزایش داد، زیرا این کاربه شما کمک می کند تشخیص دهید که تیم شما چه کاری را به خوبی انجام می دهد و چه چیزی را باید بهبود ببخشد. ازطرف دیگر می توانید ببینید که تیم شما از منابع به بهترین شکل استفاده کرده است یا در استفاده از منابع ناکارآمد بوده است.
از داده های ردیابی خط تولید برای تجدید نظر در فرآیندهای قدیمی یا بیش از حد پیچیده استفاده کنید و تصمیمات خرید و استخدام بهتری بگیرید.

نتیجه گیری :

هر پیمانکاری می تواند از ردیابی دقیق کالا درخط تولید خود بهره مند شود. در صنعت تولید، درک نحوه عملکرد تیم و حفظ پیشرفت پروژه برای سودآوری امری ضروری است.
ردیابی کالا در خط تولید شانس موفقیت شما را در هر مرحله از پروژه افزایش می دهد. کار بر روی پروژه های فعلی، دیدگاه های مهمی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا تصمیمات مناسب و بهتری بگیرید. همچنین می‌توانید از اطلاعات قدیمی در مرحله پیش‌ساخت برای کمک به ارائه پیشنهادهای دقیق و رقابتی استفاده کنید. شما می توانید اطلاعات را به طور مداوم با مشتریان به اشتراک بگذارید و آنها را مطلع و درجریان نگه دارید.
بهبود کارآمد ردیابی خط تولید بدون استفاده از فناوری دشوار است. نرم‌افزار ردیابی کالا درخط تولید، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را ساده‌تر می‌کند و گزارش‌های دقیقتری را ارائه می دهد و در عین حال در زمان اجرای پروژه که عامل مهمی است صرفه جویی می شود.

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ارائه سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.


مشاهده نرم افزار ERP


مشاوره نرم افزار بازرگانی خارجی


درخواست دمو

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.