دارنده بودجه کیست؟

شخصی که در نهایت مسئول اطمینان از پیگیری بودجه است به عنوان دارنده بودجه شناخته می شود. دارندگان بودجه معمولاً مدیران و مدیران عملیاتی شرکت ها هستند که توسط مالکان/سهامداران یا هیئت مدیره موظف می شوند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت از بودجه ای که برای آنها در نظر گرفته شده است پیروی می کند.

 

در بیشتر موارد، مدیران عملیاتی نقش عمده‌ای در چارچوب‌بندی بودجه دارند. مدیران معمولا نقش دوگانه ای دارند. آنها نه تنها به تنظیم بودجه کمک می کنند بلکه باید از رعایت آن نیز اطمینان حاصل کنند. اما در برخی موارد ممکن است مدیران در چارچوب بودجه حرفی نداشته باشند و آن را از هر کسی که آن را تنظیم کرده است، بگیرند. در چنین مواردی مدیر عامل به عنوان دارنده بودجه عمل می کند و باید از رعایت بودجه اطمینان حاصل کند.

مسئولیت های کلیدی یک دارنده بودجه

یک دارنده بودجه برای یک شرکت باید اطمینان حاصل کند که تمام تراکنش های مالی مربوط به شرکت با قوانین و مقررات مالی موجود حاکم بر آنها مطابقت دارد. به مثال زیر توجه کنید: شرکت ABC یک شرکت تولیدی است و یک کالای X تولید می کند. مدیر (که به عنوان دارنده بودجه) شرکت ABC باید اطمینان حاصل کند که تهیه و خرید مواد اولیه برای تولید X از قوانین مالی پیروی می کند و مقررات وضع شده توسط دولت اینها شامل دستمزد تمام کارگران شرکت ABC است که باید طبق قوانین و مقررات مالی دولت پرداخت شود.

شرکت‌های بزرگ معمولاً دارای چندین بخش هستند و در هر یک از آنها کارگران متعددی را استخدام می‌کنند. دارنده بودجه تصمیم می گیرد که چه مقدار از بودجه شرکت به هر بخش اختصاص یابد.

این نقش تخصیصی یکی از مهمترین وظایفی است که مدیران با آن روبرو هستند و یکی از سخت ترین مشاغل مدیریتی به شمار می رود. پسوند مثال قبلی را در نظر بگیرید.

ساخت X توسط شرکت ABC شامل 3 مرحله است. این شرکت سه بخش مختلف را راه اندازی می کند که هر یک مسئولیت یک مرحله را بر عهده دارند. هر بخش مایل است تا آنجا که ممکن است بودجه داشته باشد.

این بر عهده دارنده بودجه است که بودجه را به نحوی تخصیص دهد که سود شرکت را به حداکثر برساند. (ممکن است شرکت ABC اهداف متفاوتی برای به حداکثر رساندن سود داشته باشد، مانند حداکثر کردن کل فروش.

نقش دوگانه: دارنده بودجه در مقابل رئیس بودجه

برای شرکت های کوچک، دارنده بودجه ممکن است رئیس بودجه نیز باشد؛ شخصی که در نهایت مسئول چارچوب بندی بودجه است. با این حال، برای شرکت های بزرگ، رئیس بودجه ممکن است صاحب بودجه نباشد. در چنین مواردی، برای شرکت مهم است که رئیس بودجه و دارنده بودجه اهداف یکسانی برای شرکت داشته باشند. به عنوان مثال، یک رئیس بودجه ممکن است بودجه ای را تنظیم کند که بودجه کافی برای فعالیت های شرکت فراهم نمی کند. در این صورت برای دارنده بودجه غیرممکن خواهد بود که کار خود را به اندازه کافی انجام دهد.

هر دو مهارت حتی اگر شرکت بخواهد یک نفر هر دو کار را انجام دهد، ممکن است به سادگی امکان پذیر نباشد.

در یک شرکت، رئیس بودجه معمولاً رهبر تیم برنامه ریزی و تحلیل مالی است.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

دارندگان بودجه چندگانه

بسیاری از شرکت‌های بزرگ چند نفر دارنده بودجه را استخدام می‌کنند که یک کمیته تشکیل می‌دهند. این کمیته وظیفه دارد از رعایت بودجه اطمینان حاصل کند. این کمیته معمولاً متشکل از مدیران بخش های مختلف شرکت است. این سیستم دموکراتیک تر است، اما ممکن است باعث ناکارآمدی شرکت به شکل درگیری داخلی و عدم تصمیم گیری شود.

حتی اگر یک شرکت فقط یک دارنده بودجه را استخدام کند، او به تنهایی کار نمی کند. بسیاری از افراد از جمله وکلا، کارشناسان مالی، کارشناسان صنعت و مشاوران زیر نظر دارنده بودجه کار می کنند. در نهایت، دارنده بودجه پاسخگو بوده و در برابر مالکان/سهامداران مسئول است.

رمزگشایی

در اکثر مشاغل، رمزگشایی تفاوت بین تیم های مالی و دارندگان بودجه دشوار است . دارنده بودجه و تیم مالی معمولاً برای خرید کالاها و خدمات برای بخش خود با یکدیگر همکاری می کنند. یک رابطه کاری خوب بین این دو بخش برای تجارت ضروری است. بنابراین این سوال باقی می ماند، تفاوت تیم های مالی در مقابل دارندگان بودجه چیست؟

در سازمان‌ها، دارندگان بودجه مسئول خرید برای بخش خود و استفاده بهینه از بودجه موجود هستند، در حالی که تیم‌های مالی مسئول و پاسخگوی ثبت و حسابداری فعالیت‌های آن هزینه ها هستند.

تیم های مالی چندین فرآیند تصویب بودجه دارند که عمدتاً از طریق ERP و نرم افزار حسابداری استفاده می شوند. یک ERP فرآیند جمع آوری فاکتورهای مربوطه، تایید آنها، ارسال آنها به دفتر کل و دریافت پول تامین کننده را مدیریت می کند. هر ماه یک بار گزارش های مدیریتی را به دارنده بودجه ارائه می کنند تا آنها را در مورد مخالفت با بودجه و هزینه های خود به روز کند.

مدیریت دارندگان بودجه

مدیریت دارندگان بودجه در حال متحول کردن نحوه حمایت متخصصان امور مالی از کسب و کار خود با داده های زمان واقعی و تصمیم گیری هوشمندانه است.

 

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.