یک حسابدار مالی مسئول اداره فعالیت های حسابداری و مالی یک سازمان است. آنها ثبات اقتصادی شرکت را تجزیه و تحلیل می‌کنند و اطلاعات مالی را در اختیار سایر بخش‌ها قرار می‌دهند و این بخش‌ها را قادر می‌سازند تا تصمیمات بودجه و سرمایه‌گذاری را اتخاذ کنند. یک حسابدار مالی در مورد هزینه ها، بهره وری، حاشیه ها و مخارج شرکت گزارش می دهد
به بیانی دیگرحسابداران مالی کارشناسانی هستند که نقش عمده ای در اجرای صحیح فعالیت های مالی و حسابداری یک سازمان دارند. این متخصصان یکپارچگی و دقت مدیریت مالی و حسابداری را تضمین می کنند. در این مقاله، ما در مورد چیستی حسابداری مالی بحث می‌کنیم، وظایف و مسئولیت‌های معمولی آن‌ها را بررسی می‌کنیم و پیش نیازهایی را که ممکن است برای شروع حرفه خود نیازمند باشید را، توضیح می‌دهیم.

یک حسابدار مالی چه کارهایی انجام میدهد؟

اگر به این حرفه علاقه دارید، ممکن است تعجب کنید، “یک حسابدار مالی هر روز چه کار می کند؟” این متخصصان فعالیت های مالی یک شرکت را پیگیری می کنند. یک حسابدار مالی وظیفه مستندسازی و تهییه گزارش مناسب و دقیق تراکنش های مالی را به عهده دارد. به عنوان بخشی از این نقش، آنها طیف گسترده ای از کارهای اداری مانند صورت های درآمد، ترازنامه و صورت جریان نقدی را مدیریت می کنند. این متخصصان با دفتر کل سر و کار دارند . همچنین ممکن است نیاز باشد تا اطلاعات حساس مالیاتی را نتظیم نمایند از طرفی نیاز است تا اطلاعات مالی را در اختیار ذینفعان قرار دهند و بر فعالیت های داخلی نظارت می کنند.

 

حتماً بخوانید: نکات مهم تامین اجتماعی برای حسابداران

وظایف حسابدار مالی :

حسابداران مالی می بایست تجزیه و تحلیل سوابق مالی، اظهارنامه های مالیاتی، بودجه، گزارش های مالی و سوابق حسابداری، را تهییه و تنظیم نمایند. این فعالیت ها به آنها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که امور مالی شرکتشان مطابق با چارچوب های نظارتی ، موجود و به روز است یا خیر. این وظایف خاص ممکن است بسته به صنعت یا شرکت های مختلف متفاوت باشد.

در زیر برخی از وظایف و مسئولیت های رایج برای حسابداران مالی ذکر شده است:

  • انجام عملیات حسابداری هفتگی، سه ماهه و سالانه از جمله گزارش مالیاتی
  • ایجاد صورت های درآمد ماهانه و گزارش ترازنامه،
  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها برای تولید تخمین های هفتگی و ماهانه
  • ارائه راهنمایی در مورد برآورد بودجه پروژه، تهیه بودجه و تجزیه و تحلیل
  • تهیه گزارشات جریان مالی و تحت کنترل نگه داشتن مخارج و جریان نقدی
  • حسابرسی سوابق مالی برای اطمینان از صحت آنها، انجام حسابرسی داخلی
  • تطبیق و مستندسازی تراکنش ها و حساب های کارت اعتباری و بانکی
  • هماهنگی حسابرسی سالانه و انجام تجزیه و تحلیل گزارش های مالی و پشتیبانی در صورت نیاز
  • تجزیه و تحلیل و گزارش وضعیت مالی، از جمله تغییرات در صورت سود
  • انتقال نتایج مالی به مدیریت اجرایی و ذینفعان کلیدی
  • بهبود سیستم ها و فرآیندها و آغاز اقدامات اصلاحی
  • حصول اطمینان از پایبندی مناسب به چارچوب های مالیاتی و نظارتی موجود

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی تاکید زیادی بر فرآیند جمع آوری داده ها برای گزارش های مالی و گزارشگیری خارجی دارد و بیشتر به معاملاتی می پردازد که قبلاً اتفاق افتاده است. حسابداران مالی با همکاران و همچنین مدیریت شرکت برای ابداع استراتژی هایی جهت افزایش سودآوری شرکت همکاری می کنند. آنها همچنین تمام فعالیت های مالی مستند شده در دفاتر کل را مورد بررسی قرار میدهند. حسابداران مالی اغلب بر حسابداری دفتر کل، مدیریت کمک هزینه، حساب های دریافتنی، حساب های پرداختنی، حقوق و دستمزد و دارایی های ثابت نظارت می کنند همواره فرآیندهای مربوط به بررسی امور حسابداری کسب و کار را زبر نظر دارند .

برای تبدیل شدن به یک حسابدار مالی چه پیش نیازهایی وجود دارد؟

حرفه ی حسابداری مالی به ترکیبی از مدارک عالی علمی، شایستگی ها و توانایی های حرفه ای نیاز دارد. کارفرمایان افرادی را ترجیح می دهند که دارای مدرک لیسانس حسابداری یا امور مالی و گواهینامه های حرفه ای باشند. همچنین توجه ویژه ای به تجربه شغلی و دانش در حسابداری مالی دارند. برای شروع کار خود به عنوان یک حسابدار مالی می توانید پیش نیازهای زیر را در نظر بگیرید:

 

سامانه یکپارچه ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار خرید نرم افزار erp کلیک کنید

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.