حسابداری bookkeeping (دفتر داری)

حسابداری bookkeeping (دفتر داری) ؟ دفترداری و حسابداری دو مقوله بسیار مهم برای کسب‌وکارها محسوب می‌شوند و هر صاحب کسب‌وکاری که علاقه‌مند به پیشرفت است، باید این دو مقوله را شناخته و موضع مناسبی درباره آن داشته باشد.

متأسفانه عدم شناخت صحیح از این دو مقوله و اشتباه گرفتن این دو حرفه با یکدیگر و استفاده از هر یک به‌جای دیگری باعث شده تا حدومرز این دو جایگاه شغلی با یکدیگر مخلوط شود. بسیاری اصطلاحات دفترداری و حسابداری را به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما حقیقت این است که اولی اولین گام دومی است، بنابراین دفترداری پله حسابداری است. در محدوده این دو فرآیند،

حسابداری بسیار گسترده تر و تحلیلی تر از دفترداری است. دفترداری تنها بخشی از فرآیند حسابداری است که مبنایی را برای حسابداری فراهم می کند. در واقع می توان گفت که ثبت اطلاعات مالی، اولین مرحله حسابداری به شمار می رود که قبل از تفسیر، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، گزارشگری و خلاصه سازی داده های مالی مطرح می شود.

حسابداری bookkeeping (دفتر داری) از سوی دیگر، حسابداری به خلاصه کردن معاملات ثبت شده ای می پردازد که نیاز به سطح بالایی از دانش موضوعی، تخصص، مهارت های تحلیلی، درک مفهومی و موارد مشابه دارد.

تعریف دفترداری

فرآیند ثبت کامل و سیستماتیک تراکنش های پولی یک سازمان جهت ایجاد یک پایه برای فرآیند حسابداری است. دفتردار موظف است که تراکنش های مالی روزانه را ثبت نماید و با کنترل اطلاعات مالی شرکت ها، بتواند شرکت را در اخذ تصمیمات درست، یاری نماید. دفترداری ثبت رویدادهای مالی و بخشی از فرایند حسابداری در تجارت است. رویدادهای مالی شامل خرید، فروش، رسید و پرداخت‌های اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی است.

دفترداری کار یک حسابدار (یا دفتردار) است که رویدادهای روزانه مالی یک تجارت را ثبت می‌ کند. آنها معمولاً دفاتر روزانه را (که شامل سوابق فروش، خرید، دریافت و پرداخت) است، می‌ نویسند و هر معامله مالی، اعم از نقدی یا اعتباری، را در دفتر روزنامه ثبت می‌کنند و به حساب‌های مربوط در دفتر کل انتقال می‌دهند. دفتر کل مجموعه‌ای از حساب‌های نقدی، فروشندگان، مشتریان و سایر حساب‌ها می‌باشد.

پس‌ از آن، یک حسابدار می‌تواند گزارش‌های مالی را از اطلاعات ثبت‌ شده توسط دفتردار ایجاد کند. دفترداری عمدتاً به جنبه‌های ثبت سوابق حسابداری مالی اشاره دارد و شامل تهیه اسناد و منابع برای کلیه رویدادها، عملیات و سایر رویدادهای یک تجارت است. دفتردار حساب‌های دفتری را به مرحله تراز آزمایشی می‌رساند، حسابدار بر اساس تراز آزمایشی و دفاتر اقدام به تهیه صورت سود و زیان و ترازنامه و گزارش‌های مالی می‌نماید.

یکی از وظایف مهم دفتردارها، ثبت معاملات مالی به ترتیب تاریخ وقوع آنها می باشد. از آنجایی که نرم افزارهای حسابداری اکثر فرآیندهای مالی شرکت را به صورت خودکار انجام می دهند، در نتیجه برخی از دفتردارها کار طبقه بندی و خلاصه سازی اطلاعات مالی را در گزارش ها انجام می دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله اصول حسابداری را حتما مطالعه نمایید.

تعریف حسابداری

حسابداری یک زبان تجاری است که فقط اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی سازمان ارائه می دهد. این یک رویه کامل است که با ثبت معاملات شروع می شود و با گزارش صورت های مالی در پایان سال مالی پایان می یابد.

حسابداری معاملات پولی یک واحد تجاری شناسایی و به طور سیستماتیک ثبت می شود، سپس گروه بندی می شوند، یعنی معاملات با ماهیت مشابه در یک گروه مشترک طبقه بندی می شوند و سپس خلاصه می شوند تا بتوان آنها را به استفاده کنندگان از صورت های مالی ارائه کرد. پس از آن، تجزیه و تحلیل جامعی از صورت‌های مالی انجام می‌شود که به تفسیر نتایج و در نهایت در ابلاغ نتایج صورت‌های مالی به افراد ذینفع کمک می‌کند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم افزار حسابداری پارسان حتما دیدن فرمایید.

تفاوت های کلیدی بین دفترداری و حسابداری

دفترداری نگهداری سوابق مناسب از تراکنش های مالی یک کسب و کار است. حسابداری عبارت است از ثبت، اندازه گیری، گروه بندی، خلاصه، ارزیابی و گزارش معاملات واحد به صورت پولی. صورت های مالی بخشی از فرآیند حسابداری را تشکیل می دهد اما بخشی از فرآیند حسابداری را تشکیل نمی دهد. سوابق حسابداری مبنای تصمیم گیری های مدیریتی است، برخلاف سوابق دفترداری که تصمیم گیری در آنها دشوار است.

اولین قدم برای حسابداری، دفترداری است. دفترداری وضعیت مالی صحیح را توضیح نمی دهد، اما حسابداری هدف به کاربران اجازه می دهد تا موقعیت مالی و سودآوری یک سازمان را به طور دقیق و منصفانه نشان دهند.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

شباهت های دفترداری و حسابداری:

از نظر برخی ها، دفتردار و حسابدار یکسان می باشند. هر دوی آنها با داده های مالی سروکار دارند. دانش پایه حسابداری برای ورود به هر یک از این دو حرفه، نیاز ضروری است. دفتردارها در شرکت های کوچک تر اغلب با فرآیند حسابداری بیش از ثبت ساده مبادلات سروکار دارند. آنها همچنین با طبقه بندی مبادلات مالی گزارش تهیه می کنند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم‌ افزار امور رفاهی حتما دیدن فرمایید.

تفاوت های دفترداری و حسابداری:

گذراندن چند دوره حسابداری و توسعه درک پایه ای از حسابداری، برای دفترداری کافی می باشد. حسابدار ها برای کسب تمامی مراحل حسابداری واجد شرایط هستند، در حالی که دفتردار ها فقط صلاحیت ثبت مبادلات مالی را دارند. برای اطمینان از صحت و دقت، حسابداران اغلب به عنوان مشاوران دفتردار ها عمل می کنند و فعالیت آنها را مورد بررسی قرار می دهند. دفتردارها مبادلات مالی را ثبت و طبقه بندی می کنند و زمینه را برای حسابداران مهیا می سازند که به تجزیه و تحلیل داده های مالی بپردازند.

نتیجه

دفترداری به عنوان یک پلت فرم رویه حسابداری عمل می کند. دفترداری اولین مرحله یا شروع حسابداری است. از این رو، دفترداری بخشی جدایی ناپذیر از حسابداری است. دفترداری به عنوان پایه ای برای حسابداری عمل می کند و اگر ثبت سوابق به درستی انجام شود، فرض می شود که حسابداری کامل خواهد بود و بالعکس. بنابراین، دانش اندکی از تجارت برای این کار کافی است، در حالی که وظیفه حسابداری تحلیلی است، بنابراین دانش کامل در این زمینه لازم است.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد. شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد. شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نمایید

و در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید. همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند..

سوالات متداول:

تفاوت حسابداری و دفترداری چیست؟

گذراندن چند دوره حسابداری و توسعه درک پایه ای از حسابداری، برای دفترداری کافی می باشد، حسابدار ها برای کسب تمامی مراحل حسابداری واجد شرایط هستند، در حالی که دفتردار ها فقط صلاحیت ثبت مبادلات مالی را دارند، برای اطمینان از صحت و دقت، حسابداران اغلب به عنوان مشاوران دفتردار ها عمل می کنند و فعالیت آنها را مورد بررسی قرار می دهند.

شباهت حسابداری و دفترداری چیست؟

از نظر برخی ها، دفتردار و حسابدار یکسان می باشند، هر دوی آنها با داده های مالی سروکار دارند.، دانش پایه حسابداری برای ورود به هر یک از این دو حرفه، نیاز ضروری است، دفتردار ها در شرکت های کوچک تر اغلب با فرآیند حسابداری بیش از ثبت ساده مبادلات سروکار دارند. آنها همچنین با طبقه بندی مبادلات مالی گزارش تهیه می کنند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.