جریان نقدی به جریان ورودی و خروجی وجه نقد و معادل های نقدی اشاره دارد. جریان نقدی توسط عملیات تجاری، سرمایه گذاری ها و تامین مالی ایجاد می شوداز طرفی موقعیت نقدی و در دسترس بودن وجه نقد کسب و کار را تعیین می کند.
تجزیه و تحلیل جریان نقدی یک شرکت اطلاعات مهمی در مورد سلامت مالی، فعالیت های تجاری و درآمدهای گزارش شده ارائه می دهدو بر اساس تجزیه و تحلیل، جریان های پولی آتی پیش بینی می شود. در نتیجه، تحلیلگران مالی اهداف کوتاه مدت، بلند مدت، سرمایه در گردش را برنامه ریزی می کنند و سطح نقدی مطلوب مورد نیاز برای عملیات تجاری را بدست می آورند.
جریان نقدی عبارت است از حرکت درونی و بیرونی وجه نقد و معادل های نقدی در یک دوره خاص.

جریان خالص پول به صورت زیر محاسبه می شود:

جریان نقدی خالص = کل جریانات نقدی – مجموع جریان های نقدی خروجی،

جریان نقدی

نشان می دهد که آیا یک کسب و کار پول کافی برای فعالیت خود دارد یا خیر. هر معامله ای که شرکت به صورت نقد یا معادل آن انجام می دهد در صورت جریان نقدی برای پیگیری وضعیت وجوه تجاری و نگهداری حساب مانده نقدی پایانی در پایان دوره حسابداری ثبت می شود.
پول نقد شامل ارز، سکه، پول نقد است
، حساب جاری
موجودی، مانده حساب پس انداز، حواله ها و پیش نویس های بانکی
. معادل وجه نقد به اوراق بهاداری اطلاق می شود که ظرف سه ماه قابل نقد شدن هستند. شامل اوراق قرضه دولتی کوتاه مدت است
، اوراق بهادار قابل فروش
، اوراق خزانه
، اوراق تجاری
، صندوق های بازار پول
و سایر سرمایه گذاری های کوتاه مدت.

 

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

خالص جریان نقدی می تواند مثبت یا منفی باشد. جریانِ نقدی مثبت نشان می دهد که شرکت پول کافی برای تامین هزینه های آتی خود را دارد. با این حال، اگر پول مازاد باشد، شرکت از وجوه نقد خود به طور کارآمد استفاده نمی کند. برعکس، یک جریان منفی پول نشان دهنده ناتوانی شرکت در پرداخت بدهی های خود است.برخی از پرداخت های انجام شده توسط یک شرکت در حساب سود و زیان منعکس نمی شود
صورت جریان وجوه نقد نیز وجود دارد

به عنوان مثال:

اگر شرکتی وام داشته باشد و اصل مبلغ را به بانک بازپرداخت کند، این معامله در صورت سود و زیان نشان داده نمی شود. اما در صورت گردش پول ذکر خواهد شد. گاهی اوقات، این گونه شرکت ها سود نشان می دهند اما بودجه ای برای پرداخت وام ها و تعهدات ندارند. چنین موقعیت هایی را می توان با استفاده از صورت جریان پول شناسایی کرد..

انواع جریانِ نقدینگی :

– 1 جریانِ نقدینگی حاصل از عملیات

فعالیت های عملیاتی شامل عملیات منظم تجاری یک شرکت می شود. جریان ورودی از طریق فروش کالا یا ارائه خدمات، از جمله جمع آوری بدهکاران مختلف، ایجاد می شود.با این حال، جریان خروجی پول از طریق پرداخت‌های پولی مختلف مانند خرید موجودی، آزادسازی حقوق، مالیات و هزینه‌های عملیاتی متفرقه جریان دارد. همچنین این عملیات شامل خرید و فروش اوراق بهادار معاملاتی نیز می شود .

– 2 جریان‌نقدینگی حاصل از سرمایه گذاری

فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به وجوهی اطلاق می‌شود که از خرید یا فروش اوراق بهادار یا سرمایه‌گذاری به دست می‌آیند. در چنین حالتی، خروج پول ناشی از خرید دارایی، ماشین آلات، تجهیزات و سایر ابزارهای سرمایه گذاری است.

– 3 جریان نقدینگیِ حاصل از تامین مالی

تامین مالی فعالیت هادر درجه اول شامل هرگونه دریافت و پرداخت مربوط به سرمایه می شود. جریان ورودی حاصل از تامین مالی به افزایش سرمایه از حقوق صاحبان سهام اشاره داردیا بدهی های بلند مدت. این جریان شامل دریافت های نقدی از انتشار سهام عادی است.

تحلیل و بررسی

این تجزیه و تحلیل به ارائه اطلاعات حیاتی در مورد درآمدهای تجاری شرکت کمک می کند و به پیش بینی جریان پول در آینده کمک می کند. در زیر برخی از نسبت‌های حیاتی وجود دارد که به بررسی منابع اصلی و استفاده از پول نقد کمک می‌کند:

1- جریانِ نقدی آزاد (FCF):

پول مازادی است که پس از پرداخت مخارج سرمایه ای باقی می ماند این جریان کارآیی کسب و کار کسب ، درآمد حاصل از سرمایه به کار گرفته شده را تعریف می کند

2- جریان نقد عملیاتی (OCF):

پولی است که توسط عملیات تجاری اولیه یک شرکت تولید می شود. OCF بالاتر نشان دهنده موقعیت نقدینگی خوب شرکت است.

3- پوشش جریان پول رایگان:

یک مقدار درصد با محاسبه کسری از FCF و جریان خالص پول عملیاتی و ضرب آن در 100 محاسبه می شود. درصد مثبت در این مورد نیز بهتر است.

4- نسبت پوشش بدهی جاری:

این نسبت به عنوان کسری از جریان نقدی حاصل از عملیات و بدهی های جاری محاسبه می شود.

5- توانایی شرکت برای پرداخت بدهی های جاری خود با جریانِ نقدی عملیات را تعیین می کند
. بنابراین، نسبت زیر 1:1 قابل قبول نیست.
6- نسبت قیمت به جریان پول: برای تعیین این نسبت، جریان پول عملیاتی هر سهم بر قیمت سهام تقسیم می شود. بنابراین ارزش یک شرکت را از دیدگاه سهامداران مشخص می کند.
7- نسبت حاشیه جریان پول: نسبت جریان پول حاصل از عملیات و فروش است. بنابراین، معادل فروش به ازای هر دلار است.
8- نسبت جریانِ نقدی به درآمد خالص: نسبت جریان‌نقدی خالص و درآمد خالص یک شرکت است.

سود در مقابل جریان نقدی

– سود یا درآمد خالص کسب و کار، پولی است که شرکت در طول یک دوره حسابداری خاص به دست آورده است – همانطور که در دفتر حساب ها ثبت می شود. ارزشی است که با کسر تمام هزینه ها از درآمد حاصل می شود. برعکس، جریان‌نقدی حرکت درونی و بیرونی پول از کسب و کار است. این موجودی نقدی پایانی شرکت را پس از کسر تمام خروجی های پول از جریان های پولی ارائه می کند.
– سود یک نمای کلی از عملکرد تجاری از نظر فروش ارائه می دهد. جریان پول نشان دهنده کارایی مدیریت پول است. این دو معیار نیازی به ارائه نتایج مشابه ندارند. ممکن است شرکتی با موقعیت جریان پولی مثبت سودآوری پایینی داشته باشد. به طور مشابه، شرکتی با سود بالاتر می تواند جریان پول منفی ایجاد کند.

علاوه بر این، اهداف این دو معیار به طور قابل توجهی متفاوت است. از یک طرف، سود برای دستیابی به اهداف تجاری ضروری است. از سوی دیگر، جریان پول به روان شدن عملیات بدون کاهش سرمایه در کوتاه مدت کمک می کند – معیاری برای نقدینگی.

 

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.