کاربرگ حسابداری چیست؟

کاربرگ حسابداری یک ابزار صفحه گسترده است که تمام اطلاعات حسابداری را ثبت می کند و برای تهیه صورت های مالی شرکت در پایان چرخه حسابداری استفاده می شود و از این طریق از صحت مالی آن اطمینان حاصل می شود.

این صفحات گسترده حسابداری عمدتاً برای مقاصد داخلی فقط در مواردی طراحی شده اند که کاربران خارجی شرکت مانند سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و غیره به ندرت فرصت دیدن کاربرگ حسابداری شرکت را پیدا می کنند.
به همین دلیل، برای تهیه‌کننده کاربرگ حسابداری انعطاف‌پذیری وجود دارد تا فرمت آن را متناسب با نیازهای داخلی و گردش کار خود تغییر دهد.

اجزای کاربرگ حسابداری

به طور کلی پنج ستون داده وجود دارد و هر ستون داده ورودی های بدهکار و ورودی های اعتباری را جداگانه فهرست می کند. در زیر پنج ستون داده ها در کاربرگ حسابداری آمده است:

شماره 1 – تراز آزمایشی تعدیل نشده

راتراز آزمایشی تنظیم نشده در یک سال مربوطه استفاده شده است. کل اعتبار و ستون بدهی موجودی آزمایشی تعدیل نشده برابر است. در یک سال مربوطه استفاده شده است. کل اعتبار و ستون بدهی موجودی آزمایشی تعدیل نشده برابر است.حساب های درآمدی، در سال مورد استفاده استفاده شده است. کل اعتبار و ستون بدهی موجودی آزمایشی تعدیل نشده برابر است.

شماره 2 – تنظیمات

کلیه حسابهای شرکت که نیاز به گذراندن ورودی تعدیل دارند در ستون تعدیل فهرست می شوند. مجموع اعتبار و ستون بدهکار مانده تعدیلات برابر است.

شماره 3 – تراز آزمایشی تنظیم شده

راتراز آزمایشی تعدیل شده با ترکیب ورودی های دو ستون قبلی، تراز آزمایشی تعدیل نشده و تنظیمات آماده می شود. کل اعتبار و ستون بدهی موجودی آزمایشی تعدیل شده برابر است.

شماره 4 – صورت درآمد

صورت حساب درآمد
ستون فقط حاوی مقادیر مربوط به حساب های هزینه و درآمد است. در این حالت، اگر ارزش کل درآمد از ستون هزینه بیشتر شود، این تفاوت درآمد خالص سال شرکت خواهد بود زیرا در سال درآمد بیشتری نسبت به هزینه‌های خود دارد.

از سوی دیگر، اگر مجموع هزینه‌های سال از کل درآمد بیشتر شود، تفاوت آن خواهد بود. ضرر خالص از سال شرکت، زیرا بیش از آنچه که به دست می آورد، صرف هزینه های خود می کند. در هر یک از موارد، یک ورودی تعادلی باید توسط شرکت برای تفاوت ارسال شود.

شماره 5 – ترازنامه

ستون فقط شامل مقادیر مربوط به دارایی ها، بدهی ها و سرمایه مالک است. کل اعتبار و ستون بدهکار ترازنامه برابر خواهد بود.

نمونه ای از کاربرگ حسابداری

یک کاربرگ حسابداری تهیه کنید. شرکت XYZ Ltd. یک تجارت نانوایی را اداره می کند. در طول سال قبل از آماده سازیصورت های نهایی حساب ها
، تصمیم گرفت یک صفحه گسترده حسابداری را به عنوان یک مرحله میانی ایجاد کند. در طول سال، دو تعدیل انجام شد که شامل پیش پرداخت اجاره بها 1500 دلار و هزینه استهلاک 2000 دلار بود. تراز آزمایشی تعدیل نشده شرکت در ستون 1 آورده شده است.

 

نرم افزار ای آر پی تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

اهداف تهیه کاربرگ حسابداری به شرح زیر است:

  • هدف اصلی کمک به تهیه حساب های مالی و گزارش های دیگر است.
  • این به پیگیری مراحل مختلف حسابداری کمک می کند و در نتیجه به کاهش خطاها کمک می کند.
  • همچنین می تواند به عنوان یک ابزار تحلیلی و خلاصه کار کند. این به این دلیل است که کاربرگ نشان می‌دهد که چگونه حساب‌ها در ابتدا به دفتر کل ارسال شده‌اند و قبل از انتقال آن به صورت‌های مالی، چه تغییراتی در آن انجام شده است.
  • کاربرگ به حفظ دقت و همچنین صرفه جویی در زمان کمک می کند.
  • این به ردیابی تغییرات حساب ها از یک دوره به دوره دیگر کمک می کند.
  • حسابداران ممکن است کاربرگ را به عنوان مدرکی دال بر صحت حساب ها در اختیار حسابرسان خارجی قرار دهند.
  • این تضمین می کند که یک حسابدار فراموش نمی کند که نوشته های تنظیمی را ارسال کند.
  • این کاربرگ همچنین ایده ای از سلامت مالی یک شرکت ارائه می دهد.

اشکال

در مورد معایب صحبت می کنیم، تعداد زیادی وجود ندارد. تنها اشکال این است که این کاربرگ ها ممکن است دارای خطا یا عدم دقت فرمول باشند. زیرا به پایگاه داده حسابداری مرتبط نیستند و به صورت دستی نگهداری می شوند.

حسابداری چیست؟

حسابداری فرآیند ایجاد سوابق و گزارش های مالی برای یک تجارت یا سازمان است. حسابداران ممکن است بسته به وظایف شغلی خود، تراکنش ها را ثبت کنند یا از نرم افزاری برای ثبت همزمان درآمد و مخارج و در عین حال پر کردن صورت های مالی استفاده کنند.

یک حسابدار معمولاً وظایف اداری مانند ایجاد فاکتورها و ثبت تراکنش ها را در صفحه گسترده انجام می دهد. یک حسابدار بر استفاده از این داده‌ها برای ایجاد گزارش‌ها و انجام سایر وظایفی که تصمیم‌گیری یک شرکت را اطلاع می‌دهند، تمرکز می‌کند.

برخی از اهداف مشترک برای یک حرفه ای حسابداری عبارتند از:

ایجاد صورتهای مالی :

یک حسابدار صورتهای ماهانه، فصلی و سالانه ایجاد می کند. سه سند رایج ترازنامه و صورتهای درآمد و جریان نقدی هستند.
این اظهارات برای انعکاس سلامت مالی یک شرکت به مدیران اجرایی، سهامداران و سایر تصمیم گیرندگان ضروری است. شرکت های سهامی عام نیز باید اظهارات خود را برای عموم منتشر کنند.

ایجاد گزارش برای مدیریت :

یک حسابدار ممکن است گزارش های تخصصی ایجادکند که داده های خاصی را به مدیران و مدیران یک شرکت نشان‌دهد.

اندازه‌گیری هزینه‌ها :

یک حسابدار ممکن است نیاز به بررسی و ارزیابی کل هزینه‌های اجرای یک عملیات داشته باشد.
به عنوان مثال، یک حسابدار ممکن است تمام هزینه‌های ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات، از جمله هزینه‌های بازاریابی، تحقیق و توسعه، و هزینه‌های ساخت را جمع کند. این فرآیند می تواند به تصمیم گیرندگان کمک کند تا قیمت مناسبی برای محصول یا خدمات ارائه دهند.

اطمینان از رعایت مالیات و مقررات :

شرکت‌های دولتی باید گزارش‌های مالی را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ارائه کنند و همه شرکت‌ها باید اظهارنامه مالیاتی دقیقی را ارائه کنند. وظیفه یک حسابدار این است که اطمینان حاصل کند که همه چیز درست است و تمام الزامات قانونی را برآورده می کند.
حسابداران معمولاً با نرم افزارهای پیشرفته و برنامه‌های کاربردی پایگاه داده کار می‌کنند که به آنها در یافتن و سازماندهی داده‌های مالی و ایجاد گزارش‌ها و کمک‌های بصری کمک می‌کند.

 

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.