انواع مدل های مالی

انواع مختلفی از مدل های مالی وجود دارد. در این راهنما، ده مدل برتر مورد استفاده در امور مالی شرکت ها توسط متخصصان مدل سازی مالی را تشریح خواهیم کرد  .

 مدل های مالی

در اینجا لیستی از ده نوع رایج ترین مدل های مالی آورده شده است:

 

  • مدل سه بیانیه
  • مدل جریان نقدی با تخفیف (DCF).
  • مدل ادغام (M&A)
  • مدل عرضه اولیه عمومی (IPO).
  • مدل خرید اهرمی (LBO).
  • مجموع مدل قطعات
  • مدل تثبیت
  • مدل بودجهش
  • مدل پیش بینی
  • مدل قیمت گذاری گزینه

نکات برجسته کلیدی

ده مدل رایج مالی توسط بانکداران سرمایه گذاری، تحلیلگران پژوهشی، متخصصان سهام خصوصی و سایر متخصصان مالی شرکت ها استفاده می شود.

شما می توانید بسیاری از قالب های از پیش ساخته شده ما را دانلود کنید تا توانایی های مدل سازی مالی خود را ارتقا دهید.

کلید توانایی مدل سازی موثر، داشتن الگوهای خوب و درک کامل از حسابداری و امور مالی شرکت است.

نمونه هایی از مدل های مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از انواع مدل‌های مالی و انجام تجزیه و تحلیل مالی دقیق، توضیحات مفصلی را با تصاویر مربوطه در زیر ارائه کرده‌ایم. کلید توانایی مدل سازی موثر، داشتن الگوهای خوب و درک کامل از امور مالی شرکت است، همانطور  که در دوره های ما پوشش داده شده است.

  1. مدل سه بیانیه

مدل سه بیانیه  ابتدایی ترین راه اندازی برای مدل سازی مالی است. همانطور که از نام آن پیداست، این سه صورت (صورت درآمد، ترازنامه و جریان نقدی) همگی به صورت پویا با فرمول های موجود در اکسل مرتبط هستند. هدف این است که آن را تنظیم کنیم تا همه حساب ها به هم متصل شوند و مجموعه ای از مفروضات بتوانند تغییرات را در کل مدل ایجاد کنند. مهم است که بدانید  چگونه سه صورت‌های مالی را به هم مرتبط کنید ، که به پایه محکمی از مهارت‌های حسابداری، مالی و اکسل نیاز دارد. اصول را در  دوره های آنلاین مدل سازی مالی ما بیاموزید .

 

در اینجا یک اسکرین شات از بخش ترازنامه یک مدل برگه کاری سه بیانیه آمده است. هر یک از بخش های دیگر را می توان به راحتی بزرگ یا منقبض کرد تا بخش هایی از مدل را به طور مستقل مشاهده کرد.

  1. مدل جریان نقدی با تخفیف (DCF).

مدل  DCF بر اساس مدل سه بیانیه ای برای ارزش گذاری یک شرکت بر اساس ارزش فعلی خالص (NPV) جریان نقدی آتی کسب و کار است. مدل DCF جریان‌های نقدی را از مدل سه صورته می‌گیرد، برخی از تنظیمات را در صورت لزوم انجام می‌دهد و سپس از تابع XNPV  در اکسل برای کاهش جریان‌های نقدی به امروز با میانگین موزون هزینه سرمایه شرکت ( WACC ) استفاده می‌کند.

 

این نوع مدل‌های مالی در  تحقیقات سهام  و سایر حوزه‌های بازار سرمایه استفاده می‌شوند.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

  1. مدل ادغام (M&A)

مدل M&A مدل پیشرفته‌تری است که برای ارزیابی افزایش/رقیق شدن پیش‌فرض یک ادغام یا اکتساب استفاده می‌شود. معمول است که از یک مدل برگه برای هر شرکت استفاده شود، که در آن ادغام شرکت A + شرکت B = شرکت ادغام شده. سطح پیچیدگی می تواند بسیار متفاوت باشد. این مدل بیشتر در  بانکداری سرمایه گذاری  و/یا  توسعه شرکتی استفاده می شود .

 

در اینجا نمونه ای از یک  مدل M&A  که برای ارزیابی تأثیر یک اکتساب استفاده می شود، آورده شده است. مدل M&A نوع پیشرفته‌تری از مدل مالی است، زیرا نیازمند انجام تنظیماتی برای ایجاد ترازنامه پایانی Pro Forma، ترکیب  هم‌افزایی  و شرایط  معامله ، و مدل‌سازی  افزایش/رقیق‌سازی ، و همچنین انجام تحلیل حساسیت و تعیین تاثیر مورد انتظار بر ارزش گذاری

  1. مدل عرضه اولیه عمومی (IPO).

بانکداران سرمایه‌گذاری و متخصصان توسعه شرکت‌ها نیز مدل‌های IPO را در اکسل می‌سازند تا برای کسب‌وکارشان قبل از عرضه عمومی ارزش‌گذاری کنند. این مدل ها شامل بررسی  تجزیه و تحلیل شرکت قابل مقایسه  در ارتباط با این فرض است که سرمایه گذاران چقدر مایل به پرداخت برای شرکت مورد نظر هستند. ارزش گذاری در یک مدل IPO شامل “تخفیف IPO” برای اطمینان از معاملات خوب سهام در بازار ثانویه است.

 

  1. مدل خرید اهرمی (LBO).

یک  معامله خرید اهرمی معمولاً نیازمند مدل‌سازی برنامه‌های بدهی  پیچیده   است و شکل پیشرفته‌ای از مدل‌سازی مالی است. LBO اغلب یکی از دقیق‌ترین و چالش‌برانگیزترین مدل‌های مالی است، زیرا بسیاری از لایه‌های تامین مالی مراجع دایره‌ای ایجاد می‌کنند و به جریان‌های نقدی نیاز دارند. این نوع مدل ها در خارج از سرمایه گذاری خصوصی  یا بانکداری سرمایه گذاری چندان رایج نیستند  .

 

در اینجا نمونه ای از مدل LBO آورده شده است. همانطور که در زیر می بینید، معاملات LBO نیاز به نوع خاصی از مدل مالی دارد که به شدت بر ساختار سرمایه و اهرم شرکت برای افزایش بازده سهام متمرکز است. درباره تراکنش های LBO  و  مدل های LBO بیشتر بیاموزید  .

  1. مجموع مدل قطعات

این نوع مدل با گرفتن چندین مدل DCF و جمع آنها با هم ساخته می شود. در مرحله بعد، هر مؤلفه اضافی کسب و کار که ممکن است برای تجزیه و تحلیل DCF مناسب نباشد (به عنوان مثال،  اوراق بهادار قابل فروش ، که بر اساس بازار ارزش گذاری می شوند) به ارزش کسب و کار اضافه می شود. بنابراین، برای مثال، ارزش واحد تجاری A، واحد تجاری B، و سرمایه گذاری های C، منهای بدهی های D را جمع آوری می کنید تا به ارزش خالص دارایی شرکت برسید.

 

  1. مدل تثبیت

به طور معمول، هر واحد تجاری دارای برگه مخصوص به خود است، با یک برگه ادغام که به سادگی سایر واحدهای تجاری را خلاصه می کند. این شبیه به تمرین مجموع قطعات است که در آن بخش A و بخش B با هم جمع می شوند و یک کاربرگ جدید و تلفیقی ایجاد می شود. الگوی مدل تلفیق رایگان CFI را بررسی کنید .

 

  1. مدل بودجه

این برای مدل سازی امور مالی برای متخصصان  برنامه ریزی و تحلیل مالی (FP&A) برای جمع آوری بودجه برای سال آینده استفاده می شود. مدل‌های بودجه معمولاً براساس ارقام ماهانه یا فصلی طراحی می‌شوند و به شدت بر صورت سود و زیان تمرکز می‌کنند.

 

  1. مدل پیش بینی

این نوع همچنین در برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل مالی (FP&A) برای ایجاد یک پیش بینی در مقایسه با مدل بودجه استفاده می شود. گاهی اوقات مدل های بودجه و پیش بینی یک کتاب کار ترکیبی هستند و گاهی اوقات کاملاً مجزا هستند.

  1. مدل قیمت گذاری گزینه

دو نوع اصلی از مدل‌های قیمت‌گذاری گزینه درخت دوجمله‌ای و بلک شولز هستند. این مدل‌ها به جای معیارهای ذهنی، صرفاً بر اساس فرمول‌های ریاضی هستند و بنابراین، کم و بیش یک ماشین‌حساب ساده در اکسل هستند.

 

 

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.