اموال غير‌منقول چيست؟

واژه منقول در اصلاح از ریشه کلمه نقل مکان و جابجایی گرفته می‌شود و به معنای آن چیزی است که بدون آسیب دیدن بتوان بطور کامل از یک مکان به مکان دیگر انتقال داد. در اینجا ” اموال غير‌منقول“، مالی است که بصورت ذاتی یا به واسطه دخالت انسان قابلیت جا‌به‌جای و انتقال از یک مکان به مکان دیگر را نداشته باشد مثل یک خانه مسکونی، یک انبار، یک واحد تولیدی یا یک کارخانه،گیاهان یا درختانی که به زمین چسبیده اند. درمقابل  ” اموال منقول ” آن چیزی است که بدون خرابی و آسیب زدن به خود مال یا محل آن، بتوانیم جا‌به‌جا کنیم انند جواهرات، رایانه، ساعت، پول و غیره. و در مقابل 

تعریف اموال غير‌منقول

ماده 12 قانون مدنی کشور ایران، اموال غير‌منقول را مالی تعریف می‌کند که به ذات و یا به تصرف انسان قابلیت جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر را نداشته باشد. اموالی مانند زمین، ساختمان، مصالح و درخت‌های چسپیده به زمین تا زمانی که قطع نشده‌اند شامل اموال غير‌منقول می‌شوند.

اموال غير‌منقول شامل چه چیزهایی می‌شود؟

مطابق با قانون مدنی کشور ایران اموال غير‌منقول شامل دسته‌بندی زیر می‌شود:

  • دارایی غير‌منقول ذاتی:  که فقط زمین را شامل می‌شود.

این دسته از اموال غير‌منقول بصورت ذاتی قابلیت جابه‌جایی و نقل از یک مکان به مکانی دیگر را ندارند. مثل کوه، زمین، معدن..

ممکن است ما از کوه یا معدن چیزی را استخراج کنیم یا بخشی از کوه را جابه‌جا کنیم ولی همچنان این اموال در دسته اموال غير‌منقول جای دارند زیرا که ماده 19 قانون مدنی، درصورتی یک مال را منقول می‌داند که بدون خرابی و آسیب دیدن و بصورت کامل (نه بخشی از آن) از محلی به محل دیگر جابه‌جا شود. در نتیجه زمین و خانه جزء دارایی غير‌منقول محسوب می‌شوند.

  • مال غير‌منقول بواسطه عمل انسان مانند لوله‌های بکار رفته در ساختمان

فعالیت‌های گوناگون انسان می‌تواند اموالی مثل ساختمان را خلق کند که مصالح بکار رفته در آن بصورت ذاتی منقول هستند ولی هنگامی که در ساختمان بکار می‌روند و بدون آسسیب زدن به ساختمان نمی‌توان آنها را جابجا کرد جزء اموال غير‌منقول محسوب می‌شوند. بنابراین لوله‌ها، آجرها و دیگر مصالح بکار رفته در یک ساختمان در دسته اموال غير‌منقول به دست انسان قرار می‌گیرند.

اموال غیرمنقول شامل چه چیزهایی می‌شود؟

  • اموالی که در حکم اموال غير‌منقول هستند

ماده 17 قانون مدنی آن دسته از اشیاء، حیوانات و دستگاه‌هایی که کشاورز برای عمل زراعت بکار می‌برد و بدون آنها زمین بی محصول باقی می‌ماند را در حکم دارایی غير‌منقول می‌داند. این دسته از اموال را بدون خرابی یا آسیب به محل می‌توان جابه‌جا کرد، ولی از آن‌جهت که فقدان آنها، کشاورزی، زراعت و تولید را به خطر می‌اندازد جزو ملک محسوب می‌شوند مال غير‌منقول نامیده می‌شوند.

  • اموال تابع دارایی غير‌منقول

طبق ماده 18 قانون مدنی، اموال بصورت حقوق و دعاوی می‌توانند تابعی از اموال غير‌منقولباشند و در حکم دارایی غير‌منقول محسوب شوند. مثل حق عمری و سکنی و حق ارتفاع نسبت به املاک غير‌منقول مثل حق العبوری و حق المجری و دعاوی راجعه به مال غير‌منقول مثل تقاضای خلع ید.

پیشنهاد می کنیم از صفحه نرم افزار اموال حتما دیدن فرمایید.

ویژگی مال غير‌منقول چیست؟

اموال غير‌منقولل را می توان به زمین و کلیه ساختمان های موجود در زمین و نیز کلیه وسائل دائمی که در فروش ملک درج می شود، توصیف کرد. اینها اقلامی هستند که به اموال چسب، سیمان یا پیچ و مهره می شوند.

ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا یک وسیله ثابت است یا خیر این است که تصور کنید خانه را وارونه کنید. اقلامی که سقوط می‌کنند را می‌توان منقول دانست و آن‌هایی را که ضمیمه می‌ماند می‌توان جزء مال غير‌منقول دانست.

چه چیزی شامل اموال غير‌منقول نمی شود؟

موارد زیر شامل اموال غير‌منقول نمی شود:

  1. الوار ایستاده  شامل نمی شود. از آنجایی که از چوب یا الوار این گونه درختان برای ساخت و ساز استفاده می شود.
  2. زراعت – محصولاتی که وجود مستقل ندارند، جزو اموال غير‌منقول نیستند.
  3. علف – علف ها اموال منقول هستند زیرا به عنوان علوفه برای حیوانات استفاده می شود.

تفاوت فروش اموال غير‌منقول و منقول

 اموال غير‌منقول

 اموال منقول

فروش و انتقال مالکیت دارایی غير‌منقول  با سند رسمی و حضور طرفین در دفترخانه اسناد رسمی انجام می‌شود. انتقال و فروش اموال منقول مثل میز، صندلی و غیره با قولنامه و مبایعه‌نامه انجام می‌شود.

وکالت فروش سند اموال غير‌منقول

سند اموال غير‌منقول سندی رسمی است که برای انتقال مالکیت دارایی غير‌منقول در اداره ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسنادتفاوت فروش اموال غیرمنقول و منقول رسمی، تنظیم و صادر می‌شود.این سند قابل استناد و معتبر است.
طبق ماده 656 قانون مدنی عقد وکالت به معنای بستن قرارداد بین دو طرف است که یک نفر طرف دیگر را نایب خود در انجام اعمال حقوقی قرار می‌دهد.
وکالت فروش سند اموال غير‌منقول به وکیل اجازه دخل و تصرف و تصمیم‌گیری درباره فروش دارایی‌های غير‌منقول را می‌دهد. سند وکالت فروش به صورت بلاعزل یا با حق عزل صادر می‌شود. درصورتی که وکالت فروش را بلاعزل داده باشید شما اختیاری در عزل کردن وکیل ندارید و برای عزل دو راه دارید

  1. با توافق وکیل سند وکالت فروش اموال غير‌منقول را فسخ کنید.
  2. قبل از هر اقدامی از طرف وکیل، شما اقدام به انتقال ملک به شخص دیگری کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت اموال و دارایی ثابت را حتما مطالعه نمایید.

حقوق مرتبط با مال غير‌منقول

اگر شخصی دارای اموال غير‌منقول باشد از حقوق زیر برخوردار است. این شامل:

حق وصول اجاره

مالک ملک از نظر قانونی واجد شرایط دریافت اجاره  ملک مورد نظر است.

حق کشتی

این به حق مقامات برای نگهداری یک کشتی بر روی یک بدنه آبی، به منظور حمل و نقل افراد و وسایل نقلیه از طریق آن، در ازای پرداخت، اشاره دارد. یک کشتی همچنین می تواند ادامه یک بزرگراه از یک طرف هر آب به طرف دیگر باشد.

حق تقدم

یک زمین خاص ممکن است عمومی یا خصوصی باشد و تجاوز به آن ممکن است از نظر قانونی تخلف محسوب شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله حسابداری اموال و دارایی ثابت را حتما مطالعه نمایید.

 

ملاحظات اضافی

علیرغم اینکه مال غير‌منقول بدون رضایت مالک قابل تغییر  نیست، اما در شرایط خاصی مانند عدم پرداخت رهن، قابل توقیف است. کلیه قوانین قانونی از جمله مالیات بر اموال غير‌منقول اعمال می شود.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

سوالات متداول:

1- اموال غير منقول چيست؟

اموال غير منقول معمولاً به عنوان املاک و مستغلات شناخته می شود – یک خانه مسکونی، یک انبار، یک واحد تولیدی یا یک کارخانه. به گیاهان یا درختانی که به زمین چسبیده اند، اموال غير‌منقول گفته می شود. در صورت وجود املاک، مشمول قوانین قانونی و همچنین مالیات هستند.

2- انواع اموال غير‌منقول کدامند؟

دارایی غير‌منقول ذاتی

اموال غير‌منقول بواسطه عمل انسان 

اموالی که در حکم اموال غير‌منقول هستند

اموال تابع دارایی غير‌منقول

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.