استهلاک دارایی یعنی چه؟

اگر دارایی های گران قیمت دارید، استهلاک یک محاسبه کلیدی حسابداری و مالیاتی است.استهلاک فرآیند کسر هزینه یک دارایی تجاری در یک دوره زمانی طولانی است، نه در طول یک سال.چهار روش اصلی استهلاک وجود دارد: خط مستقیم، کاهشی مضاعف، مجموع ارقام سالها و واحدهای تولید.هر روش برای انواع مختلف کسب و کار و انواع دارایی ها استفاده می شود.

استهلاک اغلب به عنوان اصطلاحی برای چیزی که به سادگی ارزش خود را از دست می دهد یا به عنوان یک محاسبه برای اهداف مالیاتی به اشتباه درک می شود. استهلاک بخش مهمی از اظهارنامه مالیاتی کسب و کار شما است، اما مفهومی پیچیده است. به خواندن ادامه دهید تا بدانید استهلاک چیست، چگونه محاسبه می شود و چگونه محاسبه استهلاک شما می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد.

استهلاک چیست؟

استهلاک دو جنبه اصلی دارد. اولین جنبه کاهش ارزش دارایی در طول زمان است. جنبه دوم تخصیص قیمتی است که در ابتدا برای یک دارایی گران قیمت پرداخت کرده اید در طول مدت زمانی که از آن دارایی استفاده می کنید.

 

تعداد سالهایی که یک دارایی در طی آن مستهلک می شود با توجه به عمر مفید تخمینی دارایی یا مدت زمان استفاده از دارایی تعیین می شود. به عنوان مثال، تخمین عمر مفید یک کامپیوتر لپ تاپ حدود پنج سال است.

 

چندین طبقه از دارایی ها، از جمله کالاها و دارایی ها وجود دارد. هنگام انجام بودجه سالانه یا ترازنامه ، استهلاک دارایی به عنوان هزینه ثابت در نظر گرفته می شود، مگر اینکه از روشی استفاده کنید که در آن مقدار استهلاک پذیر هر سال تغییر می کند (مانند روش واحد تولید)، که در این صورت یک هزینه متغیر خواهد بود.

چه دارایی هایی قابل استهلاک است؟

IRS دستورالعمل های خاصی در مورد اینکه چه نوع دارایی هایی را می توان برای اهداف حسابداری مستهلک کرد، دارد. طبق IRS، برای استهلاک پذیر بودن یک دارایی باید

 

  • متعلق به شما باشد
  • در کسب و کار خود یا برای تولید درآمد استفاده شود
  • عمر مفید قابل تعیینی داشته باشید
  • انتظار می رود بیش از یک سال دوام داشته باشد

برخی از نمونه‌هایی از رایج‌ترین انواع دارایی‌های استهلاک‌پذیر شامل وسایل نقلیه است. ساختمان ها؛ تجهیزات اداری یا مبلمان؛ کامپیوتر و سایر لوازم الکترونیکی؛ ماشین آلات و تجهیزات؛ و برخی اقلام نامشهود مانند حق ثبت اختراع، حق چاپ و نرم افزار رایانه ای.

 

چه دارایی هایی قابل استهلاک نیست؟

شما نمی توانید دارایی را مستهلک کنید که الزامات IRS را برآورده نمی کند، بنابراین چیزی که فرسوده نشود، منسوخ نشود یا استفاده نشود. شما همچنین نمی توانید استهلاک کنید

 

  • زمین
  • اقلام کلکسیونی (مانند هنر، سکه، یادگاری و غیره)
  • سرمایه گذاری (مانند سهام و اوراق قرضه)
  • ملک شخصی
  • هر دارایی استفاده شده برای کمتر از یک سال
  • انواع استهلاک

روش های مختلفی برای استهلاک در حسابداری استفاده می شود. چهار نوع اصلی استهلاک به شرح زیر است.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

  1. استهلاک مستقیم

این ساده ترین و ساده ترین روش استهلاک است. ارزش یک دارایی را به طور مساوی در چندین سال تقسیم می کند، به این معنی که شما مبلغ یکسانی را برای هر سال از عمر مفید دارایی پرداخت می کنید.

 

استهلاک مستقیم گزینه خوبی برای مشاغل کوچک با سیستم های حسابداری ساده یا مشاغلی است که صاحب کسب و کار اظهارنامه مالیاتی را تهیه و ارسال می کند.

 

مزایای استهلاک خط مستقیم این است که استفاده از آن آسان است، خطاهای نسبتا کمی ایجاد می کند و صاحبان مشاغل می توانند در هر دوره حسابداری به همان میزان هزینه کنند.

 

با این حال، سادگی آن نیز می تواند یک اشکال باشد، زیرا محاسبه عمر مفید تا حد زیادی بر اساس حدس و گمان یا تخمین است. همچنین باعث از بین رفتن سریع ارزش دارایی در کوتاه مدت یا احتمال افزایش هزینه های نگهداری با افزایش سن دارایی نمی شود.

 

فرمول استهلاک: بهای تمام شده دارایی (منهای ارزش نجات آن) را بر تعداد تخمینی سالهای عمر مفید آن تقسیم کنید. “ارزش نجات” مقدار تخمینی پولی است که کالا در پایان عمر مفید آن ارزش دارد. فرمول به این صورت است: (هزینه دارایی – ارزش نجات دارایی) / عمر مفید دارایی = هزینه استهلاک

 

 

  1. کاهش دو برابری استهلاک

این گزینه خوبی برای کسب و کارهایی است که می خواهند ارزش دارایی را از قبل بازیابی کنند، به جای اینکه چند سال منتظر بمانند، مانند مشاغل کوچکی که هزینه های اولیه زیادی دارند و به پول نقد اضافی نیاز دارند.

 

روش دو نزولی موجودی از این جهت سودمند است که می تواند به جبران افزایش هزینه های نگهداری با افزایش سن دارایی کمک کند. همچنین می‌تواند با ایجاد هزینه‌های استهلاک بالاتر در سال‌های اولیه، کسر مالیات را به حداکثر برساند.

 

با این حال، اگر کسب و کار شما قبلاً برای یک سال معین ضرر مالیاتی داشته است، از کسر مالیات اضافی بهره نخواهید برد.

 

فرمول استهلاک: 2 x (نرخ استهلاک تک خطی) x (ارزش دفتری در ابتدای سال). یا، می‌توانید از یک ماشین‌حساب دوبار کاهش استفاده کنید.

  1. مجموع استهلاک ارقام سالها

استهلاک حاصل از مجموع ارقام سالها (SYD) مشابه روش کاهشی دوگانه است زیرا این روش نیز یک محاسبه استهلاک شتابی است. SYD به جای کاهش ارزش دفتری، درصد موزون را بر اساس عمر مفید باقیمانده دارایی محاسبه می کند.

 

SYD برای کسب‌وکارهایی مناسب است که می‌خواهند ارزش بیشتری را از قبل بازیابی کنند، اما با توزیع یکنواخت‌تر از آنچه که در غیر این صورت با استفاده از روش کاهش مضاعف به دست می‌آورند.

 

فرمول استهلاک: (عمر باقیمانده / SYD) x (هزینه دارایی – ارزش نجات). ابتدا باید SYD را با جمع کردن ارقام هر سال استهلاک محاسبه کنید. برای مثال، محاسبه SYD برای پنج سال 5+4+3+2+1=15 است. سپس هر سال را بر این مجموع تقسیم کنید تا درصد استهلاک آن سال را محاسبه کنید.

 

 

  1. واحدهای استهلاک تولید

این یک راه ساده برای کاهش ارزش دارایی بر اساس تعداد دفعات استفاده از دارایی است. «واحدهای تولید» می‌تواند به چیزی که تجهیزات می‌سازد اشاره داشته باشد – مانند تعداد پیتزاهایی که می‌توان در اجاق پیتزا درست کرد، یا تعداد ساعت‌هایی که از آن استفاده می‌شود. مطمئن شوید که روشی برای ردیابی استفاده از تجهیزات خود دارید و انتظار داشته باشید که هر سال مبلغ متفاوتی را حذف کنید.

با این حال، عیب اصلی آن این است که اعمال آن در بسیاری از موقعیت‌های زندگی واقعی دشوار است، زیرا تخمین اینکه یک دارایی می‌تواند قبل از پایان عمر مفید خود، چقدر واحد تولید کند، همیشه آسان نیست.

 

چگونه استهلاک بر بدهی مالیاتی تأثیر می گذارد؟

استهلاک مالیات‌هایی را که کسب‌وکار شما باید از طریق کسورات پرداخت کند، با ردیابی کاهش ارزش دارایی‌های شما کاهش می‌دهد. هزینه استهلاک کسب و کار شما، درآمدی را که بر اساس آن مالیات است، کاهش می دهد، که به نوبه خود، مالیاتی را که کسب و کار شما به IRS بدهکار است کاهش می دهد. هر چه هزینه استهلاک بیشتر باشد، درآمد مشمول مالیات شما کمتر است.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.