ERP در مدیریت زنجیره تامین

با توجه به کوتاه بودن دوره عمر محصول در جهان صنعت امروز، نقش زمان در فرآیند زنجیره تامین ( از زمان سفارش مشتری تا تحویل به او ) بسیار حیاتی شده است .شرکت‌های پیشرو صنعت نیز به خوبی از این امر مطلع بوده و در نتیجه برای عقب نیافتادن از غافله به سمت تکنولوژی اطلاعات هجوم آورده اند .در این میان شرکت‌های پیرو صنعت بازنده میدان خواهند بود اگر نتوانند همگام با آنها در IT سرمایه گذاری های لازم و کافی را بنمایند. بنابراین در این برهه از زمان، مدیریت زمان، در صنعت و بخصوص SCM نقش مهمی یافته است که یکی از ابزار های مهم آن می باشد.

ضرورت استفاده از ERP در فرآیند زنجیره تامین

در عصر اطلاعات IT ، نقش اساسی در رشد و توسعه صنایع از جمله سیستم های زنجیره ای داشته و خواهد داشت. به منظور افزایش سرعت تبادل اطلاعات و بهبود کیفیت آن امروزه بکارگیری سیستم های کامپیوتری IT یک امر مرسوم و در حال گسترش می باشد. تکنولوژی اطلاعات IT نقش اساسی در رشد و توسعه صنایع از جمله سیستم های تامین داشته و خواهد داشت. تکنولوژی اطلاعات IT به عنوان لبه پیشرو تکنولوژی های جدید در سه پارامتر سرعت، دقت و هزینه در حال گسترش می باشد. تکنولوژی اطلاعات توانسته است پنج مزیت عمده را ایجاد کند: ارزانتر (تولید خروجی های مشابه با هزینه کمتر) ، بیشتر (تولید خروجی‌های بیشتر و با هزینه مشابه)، سریعتر (تولید خروجی های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر)، بهتر(تولید خروجی های مشابه با همان هزینه و همان زمان ولی با استاندارد کیفیتی بالا) و تولید خروجی های جدید .

پیشنهاد می کنیم مقاله ویژگی های یک نرم افزار حسابداری خوب را حتما مطالعه کنید.

کاربردهای ERP در فرآیند زنجیره تامین

از جمله کاربردهای سیستم های ERP در زنجیره تامین عبارتند از: وارد نمودن سفارشات، پردازش آن، کنترل انبار موجودی کالا ، اندازه گیری عملکرد، نظارت بر حمل و نقل، پرداختها و ذخیره سازی
ضمنا سیستم های تحویل به موقع، ECR مدیریت خدمات مشتریان وغیره، نیز بخشی از نرم‌افزارها سیستم‌های مورد استفاده در زنجیره می باشند و مجموعا در تلاشند تا انسجام در کل زنجیره را بهبود بخشیده و منجر به کاهش زمان و هزینه گردند. بنابراین در این برهه از زمان، مدیریت زمان در صنعت و بخصوص SCM نقش مهمی یافته است که یکی از ابزارهای مهم آن (IT) می‌باشد.

پیشنهاد می کنیم صفحه مربوط به نرم افزار ای آر پی را حتما مشاهده نمایید.

کاربرد ERP

به کمک تکنولوژی اطلاعات IT حوزه عملکرد SCM گسترش یافته و شامل تامین کنندگان و مصرف کنندگان نیز شد‌ه‌است. اطلاعات یکی از مهمترین اجزا هر زنجیره محسوب می گردد .زیربنای انسجام در زنجیره تامین یا SCM هماهنگی است که آن نیز بر اساس اطلاعات میسر می گردد. در صورت بروز هر نوع مشکل و خلاء اطلاعاتی زنجیره تامین با نوسانات و توقفات متعدد روبرو می گردد. در نتیجه هم تکنولوژی اطلاعات هم نظام های اطلاعاتی جامع و منسجم نقش اساسی در هماهنگی درون SCM ایفا می کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مدیریت قراردادها در زنجیره تامین را حتما مطالعه کنید.

در آخر

با گسترش و تکنولوژی اطلاعات و بخصوص اینترنت تحول عظیمی در فرآیندها، روش‌های فعالیت، ماهیت رقابت و غیره … تجارت و از جمله  SCM بوجود آمده است. امروزه نیاز به اطلاعات دقیق در زمان کوتاه و سریع جزء واجبات هر نوع فعالیت اقتصادی موفق بحساب می آید و مهم‌تر اطمینان از پشتیبانی اطلاعاتی مناسب، یک ضرورت مدیریتی بخصوص در مدیریت زنجیره تامین محسوب می شود.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.