دارایی ها و استهلاک

مفهوم دارایی و استهلاک برای کسب و کار کوچک شما مهم است – آنها تأثیر مستقیمی بر دارایی های مشهود در کسب و کار شما، نحوه محاسبه آنها و میزان مالیاتی که پرداخت می کنید دارند. ما معنای دارایی ها و استهلاک را بررسی خواهیم کرد و آنچه را که باید بدانید به شما خواهیم گفت.

 

دارایی های مشهود و نامشهود توضیح داده شده است

یک کسب و کار دارای دو نوع اصلی دارایی است – ملموس و نامشهود.

 

دارایی های مشهود «چیزهایی» فیزیکی هستند که کسب و کار شما مالک آن است. این ممکن است شامل انبار و موجودی، ساختمان اداری، زمین، مبلمان، رایانه، وسایل نقلیه، تجهیزات اداری، ماشین آلات و موارد دیگر باشد.

دارایی های نامشهود چیزهایی هستند که کسب و کار شما مالک آنهاست و فیزیکی نیستند. این ممکن است شامل علائم تجاری، ثبت اختراع، حق چاپ، نام تجاری، و مناطق مشابه باشد.

دارایی های مشهود ارزش خود را از دست می دهند و با گذشت زمان مستهلک می شوند، دارایی های نامشهود اینطور نیست. در نتیجه، فقط دارایی های مشهود – چیزهای فیزیکی – هستند که کسب و کار شما می تواند برای اهداف مالیاتی مستهلک شود. بیشتر دارایی های مشهودی که شما مستهلک می کنید باید بیش از 500 پوند ارزش داشته باشند.

 

دارایی های مشهود و نامشهود برای اهداف حسابداری در ترازنامه شما نشان داده می شود.

دارایی ها و استهلاک

دارایی های مشهود قابل استهلاک

همه دارایی های مشهود در طول زمان مستهلک نمی شوند – فقط آنهایی که عمر مفیدی برای کسب و کار شما بیش از یک سال دارند.

 

به عنوان مثال، سهام و موجودی انبار معمولاً بیش از یک سال توسط کسب و کار شما حفظ نمی شود. در نتیجه، شما معمولاً سهام را “استهلاک” نمی کنید – در عوض، هنگام خرید آن، کل هزینه سهام را به عنوان هزینه حذف می کنید.

 

معمولاً فقط دارایی هایی هستند که عمر مفید آنها بیش از یک سال است – اقلامی مانند وسایل نقلیه، اموال و تجهیزات – که شما مستهلک می کنید.

 

استهلاک توضیح داده شده است

استهلاک به این معنی است که ارزش دارایی را در طول عمر مفید مورد انتظار آن حذف می کنید. ارزش دارایی به مرور زمان کاهش می یابد و شما می توانید هر سال مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه در مقابل مالیات حذف کنید. اگرچه ممکن است لازم باشد همه هزینه ها را از قبل پرداخت کنید، اما نمی توانید همه آن هزینه را یکجا از مالیات خود کسر کنید.

 

برای اهداف حسابداری، استهلاک در واقع هیچ نوع معامله نقدی را نشان نمی دهد. در عوض، به سادگی نشان می دهد که چه مقدار از ارزش دارایی در طول زمان مصرف شده است و می توان آن را به عنوان هزینه کسر کرد.

 

با گذشت زمان، استهلاک یک دارایی افزایش می یابد – کل استهلاک در یک دوره زمانی به عنوان “استهلاک انباشته” شناخته می شود. “ارزش دفتری” یک دارایی با کسر استهلاک انباشته از قیمت اصلی خرید محاسبه می شود. ارزش دفتری آن چیزی است که به عنوان ارزش دارایی در ترازنامه منعکس می شود.

 

محاسبه استهلاک

4 معیار اصلی برای محاسبه استهلاک وجود دارد:

 

هزینه اولیه دارایی

ارزش باقیمانده مورد انتظار (همچنین به عنوان ارزش نجات شناخته می شود) – این ارزش دارایی در پایان عمر مفید آن است که ممکن است صفر باشد.

عمر مفید تخمینی دارایی.

روش های استهلاک

محبوب ترین (و ساده ترین) استهلاک خط مستقیم است. با استفاده از این روش، هزینه استهلاک سالانه به شرح زیر محاسبه می شود:

 

مرحله A: ارزش باقیمانده برآورد شده را از بهای تمام شده دارایی اولیه کسر کنید

مرحله B: ارزش مرحله A را بر عمر مفید تخمینی دارایی تقسیم کنید

همانطور که مشاهده می کنید با استفاده از این روش هزینه استهلاک سالانه هر سال یکسان خواهد بود.

نرم افزار ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

قوانین استهلاک

هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد که دقیقاً با چه سرعتی باید دارایی های مشهود خود را مستهلک کنید. حسابدار شما می تواند راهنمایی هایی به شما ارائه دهد، اما یک قانون مفید این است:

 

کارخانه و ماشین آلات – هزینه حدود 15٪ – 20٪ از ارزش کلی در سال، با حذف کامل در طی 5 تا 7 سال.

یراق آلات و یراق آلات – حدود 15٪ از ارزش کلی در سال هزینه می شود، با حذف کامل طی 6 تا 7 سال.

مبلمان – هزینه حدود 20٪ از ارزش کلی در سال، با حذف کامل در طول 5 سال.

وسایل نقلیه موتوری – حدود 25٪ از ارزش کلی در سال را هزینه می کنند، با حذف کامل در طی 4 سال.

تجهیزات و کامپیوترها – حدود 33 درصد از ارزش کلی در سال را خرج می کنند، با حذف کامل در طی 3 سال.

نمونه ای از استهلاک

به عنوان مثال، فرض کنید یک ون برای کسب و کار نظافت خود خریداری می کنید.

 

هزینه اولیه ون: 20000 پوند.

ارزش نجات مورد انتظار: 2000 پوند

تفاوت: 18000 پوند

عمر مفید ون: چهار سال

نرخ استهلاک: 25 درصد در سال.

مقدار استهلاک: 18000 پوند / 4 = 4500 پوند در سال.

این بدان معناست که شما می توانید سالانه 4500 پوند از ارزش ون را به عنوان هزینه در مقابل مالیات خود حذف کنید. پس از 4 سال وانت به طور کامل باطل می شود و دیگر نمی توان ادعای استهلاک کرد.

 

سال          استهلاک  استهلاک انباشته      ارزش کتاب

خرید دارایی (شروع سال)                                       20000

سال 1      4500       4500       15500

سال 2      4500       9000       11000

سال 3      4500       13500    6500

سال 4      4500       18000    2000

توجه داشته باشید که در پایان سال چهارم، ارزش دفتری 2000 پوند وجود دارد که برابر با ارزش نجات وسیله نقلیه است.

 

نحوه برخورد HMRC با استهلاک

HMRC در واقع از استهلاک برای محاسبه مالیات شرکت شما استفاده نمی کند. در عوض از روشی به نام «کمک سرمایه» استفاده می کنند. در اصل، دقیقاً مانند استهلاک عمل می کند، اما HMRC ممکن است قوانین کمی متفاوت در مورد آنچه ممکن است مستهلک شود و میزان استهلاکی که می توانید ادعا کنید، داشته باشد. استهلاک را نمی توان به عنوان هزینه مشمول مالیات ادعا کرد، اما کمک هزینه سرمایه می تواند باشد. در عمل، برای اکثر مشاغل کوچک، هزینه استهلاک و کمک هزینه سرمایه یکسان (یا بسیار نزدیک) خواهد بود، اما ما قطعاً توصیه می‌کنیم که با حسابدار خود چت کنید تا مطمئن شوید که مؤثرترین تصمیمات مالیاتی را می‌گیرید.

 

 

 

ثبت خرید دارایی

شما می توانید یک تراکنش Spend Money به مبلغ 20000 پوند وارد کنید و حساب مقابل را روی وسایل نقلیه موتوری تنظیم کنید (حساب 1040) یا می توانید یک ورودی مجله ایجاد کنید . اگر یک مجله ایجاد کنید، وسایل نقلیه موتوری (حساب 1040) را بدهکار کرده و حساب بانکی مربوطه را با 20000 پوند اعتبار می دهید.

ثبت استهلاک در سالهای 1 تا 4

در پایان هر یک از سالهای مربوطه، به شرح زیر یک دفتر روزنامه ایجاد کنید:

بدهی: استهلاک (حساب 6045) = 4500 پوند

اعتبار: وسایل نقلیه موتوری استهلاک انباشته (حساب 1041) = 4500 پوند

صورت سود و زیان هزینه استهلاک در هر سال (4500 پوند) به طور خودکار در صورت سود و زیان در نظر گرفته می شود و سود خالص را کاهش می دهد.

 

نتیجه

همانطور که می بینید، دارایی ها و استهلاک نیازی به پیچیده شدن ندارند. شما فقط باید از آنچه خریداری کرده اید یادداشت کنید و با حسابدار خود کار کنید تا عمر مفید کالا را درک کنید. سپس می توانید هنگام تهیه حساب های خود مقادیر استهلاک مناسب را اعمال کنید.

کلام آخر

یک برنامه جبران خدمات زمانی موفق است که عادلانه باشد و جوابگوی نیاز تمام کارکنان باشد.شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

.شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.