مشکوک الوصول یعنی چه؟

هدف اصلی پولشویی ها قانونی کردن پول های کثیف و غیرقانونی است. بسیاری از بانک ها از پولی استفاده می کنند که وارد حساب اشخاص حقوقی یا فیزیکی شده و سپس توسط سیستم بانکی به سایر بانک های داخل یا خارج از کشور تبدیل شده است. این امر معمولاً با ورود پول غیرقانونی از طریق نقل و انتقالات برای فرار از وظیفه قانونی برای اطلاع به بانک انجام می شود. بانک ها از شناخته شده ترین موسسات و سازمان های مالی در طرح پولشویی هستند و جایگاه آنها حیاتی است. بانک‌ها موظفند قوانین مبارزه با پولشویی و سایر عواید ناشی از جرایم و تامین مالی تروریسم را که دارای پروتکلی برای کشف تراکنش‌های نامنظم انجام شده توسط بانک‌ها و الزام آنها به اطلاع واحدهای اطلاعات مالی است، رعایت کنند.

 

اگر بانک ها مشکوک به پول شویی با مبالغ هنگفت پول باشند، باید در مورد هرگونه تراکنش غیرقانونی گزارش دهند. این گزارش ها از سوی تعدادی از سازمان ها ارائه شده است که مقامات دولتی را از نقل و انتقالات نقدی که ممکن است شامل سرقت مصرف کننده، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و سایر فعالیت های مجرمانه باشد، اعلام می کنند. به عنوان مثال، اشکال خاصی از برداشت پول نقد به طور گسترده به عنوان اعمال مشکوک شناخته می شود.

 

بانک‌ها به‌عنوان ستون فقرات بخش مالی، نیاز به یک چشم تیزبین برای کشف معاملات غیرقانونی دارند. سیاست های AML بانکی، مانند سایر سازمان ها، تحت تأثیر سیاست FATF است. کارمندان در خط مقدم در تاکتیک های مبارزه با پولشویی مهارت دارند و طبق قانون مجاز به کشف فعالیت های غیرقانونی هستند. بانک ها می توانند با هدف بهبود سیاست های مبارزه با پولشویی، کارمندان خود را استخدام کنند. افسران اجرای AML نوعی متخصص امنیتی هستند.

بانک ها در صورت مواجهه با فعالیت مشکوک یا غیرقانونی چه می کنند؟

حساب‌ های مشکوک‌ الوصول قسمتی از حساب‌ها و یا اسناد دریافتنی هستند که بعد از بررسی‌ها‌‌ی پایان دوره نسبت به وصول و نقد شدن آن‌ها شک و ابهام داریم.

اگر بانک‌ها به دارندگان حساب مشکوک هستند که در فعالیت‌های مجرمانه شرکت می‌کنند، آنها اختیار و حق دارند حساب‌ها را مسدود کنند. پس از حوادثی مانند حملات تروریستی 11 سپتامبر، قوانین بانکی برای سرکوب فعالیت های غیرقانونی که تجارت آنها را از طریق موسسات مالی انجام می دهند، جامع تر می شوند.

 

بانک ها به طور مرتب حساب های مربوط به فعالیت های غیرقانونی مانند پولشویی را ردیابی می کنند. مقادیر زیادی پول به دست آمده از فعالیت های غیرقانونی در حساب های بانکی سپرده می شود و به نظر می رسد که از یک منبع معتبر آمده است. بانک ها همچنین حساب های خود را به دلیل مشکوک شدن به تامین مالی تروریسم مسدود می کنند.

 

سامانه یکپارچه ERP تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

ثبت گزارش فعالیت مشکوک

گزارش‌های فعالیت مشکوک یا SAR ها باید توسط بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی در مورد تمام تراکنش‌های مشکوک بالاتر از مقدار معینی که در قانون رازداری بانکی تعیین شده است، ثبت کنند. در بیشتر موارد، اعلان ناشی از هرگونه فعالیت غیرعادی برای آن حساب بانکی خاص است. از طریق طرح بایگانی الکترونیکی BSA شبکه اجرای جرایم مالی، SARها به صورت آنلاین در یک فرم استاندارد ثبت می شوند.

 

یک کپی از SAR و اسناد پشتیبانی مربوط به فعالیت ثبت شده باید به مدت پنج سال توسط شرکتی که آن را بایگانی می کند در پرونده نگهداری شود..

فعالیت های مشکوک چیست؟

شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه داری ایالات متحده دستورالعمل های جامعی در مورد انواع فعالیت های مالی که ممکن است باعث گزارش فعالیت مشکوک شوند ارائه می دهد. توصیه آنها به طور موثر اشاره می کند که هر اقدامی که باعث نگرانی شود و شامل وجوهی بالاتر از مقدار هدف باشد باید به عنوان فعالیت مشکوک شناسایی شود. بر اساس این دستورالعمل، موارد زیر از جمله برخی از فعالیت های مشکوک رایج است:

 

  • فقدان مدرکی دال بر رویه قانونی، تجاری یا حتی هر گونه فعالیت تجاری توسط بسیاری از طرفین معامله؛
  • پیوندهای مالی غیرمعمول و مبادلات بین انواع مختلف مشاغل (به عنوان مثال، واردکننده مواد غذایی در حال مذاکره با صادرکننده قطعات خودرو).
  • نقل و انتقالات پولی غیرمعمول و غیرعادی در رابطه با حجم کسب و کارهای مشابه که در یک مکان فعالیت می کنند.
  • نقل و انتقالاتی که با فرم بازار مشخص شده تناسبی ندارند و/یا خریدهایی که در مقایسه با حجم کسب و کارهای مشابه که در همان منطقه فعالیت می کنند غیرعادی و غیر معمول هستند.
  • اعداد و/یا مقادیر غیرعادی بالای انتقال سیمی و همچنین الگوهای انتقال سیمی که تکرار می شوند.
  • دنباله ای از تراکنش های فوق العاده پیچیده شامل حساب های مختلف، بانک ها، افراد و حوزه های قضایی، که نشان دهنده فعالیت لایه بندی است.
  • تراکنش هایی که به صورت ناگهانی و در یک دوره زمانی کوتاه انجام شده است، به ویژه در حساب هایی که استفاده نشده بودند.
  • انتقال پول و/یا مقادیر کل فعالیت که با هدف مورد نظر حساب و سطوح برنامه ریزی شده و اشکال فعالیت حساب ارائه شده به مؤسسه مالی در هنگام افتتاح حساب سازگار نیست؛
  • قربانیان حساب‌های بانک‌های بین‌المللی که قبلاً مورد توجه اسناد SAR بوده‌اند.

نقش بانک ها در سیستم پیشگیری از پولشویی

نقش بانک ها در کشف پولشویی بسیار مهم است زیرا کارکنان بانک اولین کسانی هستند که در مورد فعالیت های غیرقانونی و مشتریان مشکوکی که پول های کثیف را وارد سیستم مالی کرده اند مطلع می شوند. برای تراکنش های مشکوک شناخته شده، بانک ها ملزم به استفاده از شاخص ها هستند. اینکه بانک‌ها چقدر از الزامات و تعهدات نظارتی برای مدیریت و شناسایی فعالیت‌های نامنظم پیروی می‌کنند، در درجه اول با آموزش و همکاری آنها با واحدهای اطلاعات مالی تعیین می‌شود. ارائه زودهنگام گزارش‌ها در مورد معاملات غیرمعمول یا فعالیت‌های مشکوک، بخش مهمی از شناسایی، شفاف‌سازی و اثبات جرمی است که از طریق عواید غیرقانونی به دست آمده است، که یا برای تعقیب متخلفان استفاده می‌شود یا برای قانونی‌سازی به سیستم مالی سپرده.

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.