در این مقاله در خصوص اهمیت اصول حسابداری خواهیم پرداخت. اما قبل از آن باید بدانیم که اصول حسابداری مجموعه ای متداول از قوانین و استانداردهای حسابداری‌است که نحوه تهیه صورت های مالی را دیکته می‌کند. شرکت های دولتی ، سازمان های غیرانتفاعی و ….. موظفند صورت های مالی را مطابق با استانداردهای موجود تهیه کنند. این دستورالعمل ها در طول زمان توسط انجمن استانداردهای حسابداری مالی و حسابداران رسمی تدوین شده‌است.
برهمین اساس اصول حسابداری میتواند موارد زیر را در بر داشته‌باشد:

شناسایی:

نحوه شناسایی دارایی ها، بدهی ها، درآمدها و هزینه ها در صورت های مالی

اندازه گیری:

نحوه اندازه گیری و گزارش سود و زیان در صورت های مالی

ارائه:

نحوه ارائه اطلاعات در صورتهای مالی

افشا:

چه اطلاعاتی باید در صورت های مالی به اشتراک گذاشته شود

 

اصول اساسی مورد استفاده در حسابداری:

– موجودیت

این اصل از مفهوم موجودیت است که می گوید یک سازمان و مالک آن طرف های جداگانه ای هستند. این اصل به طور خاص مقرر می کندکه معامله حسابداری یک شرکت از امور شخصی مالک جدا باشد. و به این معنی است که دارایی های شخصی را جدا از ترازنامه تجاری نگهداری می کنید.

– ثبات

این اصل بیان می کند که هنگامی که یک روش حسابداری برای یک قلم اتخاذ می کنید، از همان روش برای سایر اقلام نیز استفاده می کنید. این اصل همچنین از شما می‌خواهد که همچنان از روشی که در دوره‌های حسابداری آینده اتخاذ کرده‌اید پیروی کنید تا نتایج دوره به دوره قابل مقایسه باشند. اگر روش را بین دوره ها تغییر دهید، می توانید آن را به وضوح در صورت های مالی توضیح دهید. هدف اصلی این اصل تشویق یکنواختی ارقام صورتهای مالی است .

– بازه زمانی

بر اساس این اصل، یک کسب و کار نتایج مالی فعالیت های خود را در دوره های زمانی خاص یا دوره های مالی گزارش می دهد. این دوره ها مدت زمان مساوی دارند و ممکن است ماهانه، سه ماهه یا سالانه باشند. شما می توانید هر ورودی حسابداری را به یک دوره اختصاص دهید و اگر چندین دوره را پوشش می دهد، آن را بر اساس آن تقسیم کنید. این اصل برای تولید اطلاعاتی است که افراد می توانند از آن برای تصمیم گیری یا فرضیات در مورد کسب و کار استفاده کنند.

 

نرم افزار ای آر پی تحت وب پارسان یک سامانه جامع برای رفع تمامی نیازهای سازمان شما در حوزه ی نرم افزار ERP می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دموی رایگان نرم افزار اینجا کلیک کنید

 

– اندازه گیری

اندازه گیری درحسابداری به معنی محاسبه داده های اقتصادی یا مالی بر حسب پول، ساعت یا واحدهای دیگر مانند مقادیر است. این اصل الزام می کند که گزارش های حسابداری بر اساس اندازه گیری معقول باشد. در حالی که معمولاً معقول ترین اندازه گیری هزینه است که به نوع دارایی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است فروش سالانه خود را 1 میلیون دلار از نظر پول یا 50000 واحد از نظر کمیت ثبت کند. اگر درآمد حاصل از یک دارایی به ارزش ریالی/دلاری آن بستگی داشته باشد، آنگاه این ارزشی است که خریدار و فروشنده هر دو بر آن توافق دارند، آنگاه آنچه در کسب و کار ثبت می‌شود، یک ارزش گذاری منصفانه خواهد بود.

– افشای کامل

این اصل مستلزم شفافیت در هنگام ایجاد و انتشار صورتهای مالی با گنجاندن کلیه اطلاعات لازم است. اگر اطلاعات زیادی در صورتهای مالی وجود دارد، ممکن است افشاگری رویدادهایی که احتمالاً بر وضعیت مالی کسب و کار تأثیر می‌گذارند را تحت تاثیر قرار دهد. برای حل این مشکل می‌توانید یادداشت‌هایی را برای مواردی مانند دعاوی معوق، اختلافات مالیاتی، و تصاحب شرکت‌ها اضافه کنید، زیرا این موارد به طور غیرمستقیم بر حساب‌های دفتری تأثیر می‌گذارند.

اهداف :

1 – هدف از اصول حسابداری ایجاد یک استاندارد یکسان برای گزارشگری مالی است. هنگامی که اطلاعات مالی در دسترس سرمایه گذاران قرار می گیرد، باید بتواند در تصمیم گیری آگاهانه در مورد محل قرار دادن پول کمک کند. همچنین ، وام دهندگان را قادر می سازد تا وضعیت مالی شرکت هایی را که به دنبال وام گرفتن هستند، به درستی ارزیابی کنند.

2 – هنگامی که اصول حسابداری برای سازمان‌های غیرانتفاعی و دولتی اعمال می‌شود، تضمین کننده شفافیت کامل از سوی نهادهای گزارش‌دهنده است. اطلاعات ارائه‌شده نه تنها باید واضح، جامع و به راحتی قابل درک‌باشد، بلکه باید توسط حسابرسان و سایر طرف ها قابل درک و تأیید باشد.

 

اهمیت اصول حسابداری :

بدون اصول حسابداری ، شرکت‌ها از مجموعه استانداردهای سختگیرانه‌ای تبعیت نمی‌کنند، به این معنی که آزادی عمل بیشتری در تصمیم‌گیری در مورد اطلاعاتی که انتخاب می‌کنند به اشتراک بگذارند یا پنهان نگه دارند، خواهند داشت. بنابراین، استانداردهای حسابداری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و این اطمینان را میدهد که دیگر اشخاص و شرکت ها نمی توانند در ارائه گزارشات خود تقلب و دستکاری داشته باشند.
استانداردهای حسابداری به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا به راحتی شرکت ها را با بررسی صورت های مالی خود ارزیابی کنند. اگر یک سرمایه‌گذار بین دو شرکت در یک صنعت دچار شک و تردید شود، می‌تواند اظهارات مربوطه آنها را مقایسه کند تا مشخص کند کدام یک شرایط بهتری در تولید درآمد و مدیریت جریان نقدی انجام می‌دهند.
همچنین این استانداردها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا دید بهتری در مورد شیوه‌ها و عملکرد خود کسب کنند. علاوه بر این، با در نظر گرفتنِ کنترل‌ها و تدابیر حفاظتی متعدد، خطر گزارشگری مالی نادرست را به حداقل می‌رساند. بنابراین اطلاعات ارائه‌شده در صورتهای مالی منطبق با استانداردهای حسابداری به طور کلی می‌تواند قابل اعتماد و دقیق باشد.

 

 

کلام آخر

شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان برای رفع تمامی نیازهای شما در حوزه ی نرم افزاری، سامانه یکپارچه تحت وب پارسان را خدمت شما پیشکش می دارد.

شما می توانید از طریق لینکهای زیر، توضیحات جامع و کامل محصولات را مطالعه نماییدو در صورت نیاز اقدام به ارسال درخواست دموی رایگان از این سامانه کنید.

همچنین کارشناسان ما در واحد فروش، مشتاقانه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان گرامی در خصوص نحوه ی ارائه ی سیستم، عقد قرارداد و سایر موارد مرتبط هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.